Tytuł artykułu
Autorzy
Wybrane pełne teksty z tego czasopisma
Identyfikatory
Warianty tytułu
Quality evaluation modelling of transport services
Języki publikacji
Abstrakty
W okresie coraz większej konkurencji wśród przedsiębiorstw transportowych, właściwa obsługa klientów, w tym użytkowników i zleceniodawców usług transportowych, jest sprawą kluczową. Ważnym problemem stała się ocena jakości świadczonej usługi. Zasadniczym jej celem jest uzyskanie informacji na temat: - zadowolenia (satysfakcji) klientów ze zrealizowanej usługi transportowej, - obszarów złej jakości i możliwości ich eliminowania, - podejmowania decyzji biznesowych w zakresie planowania i realizacji usługi transportowej, - możliwości uzyskania przez przedsiębiorstwo transportowe certyfikatu lub zezwolenia na realizację usługi transportowej, - możliwości doskonalenia: • jakości usługi transportowej, • procesów transportowych i organizacyjnych, realizowanych przez przedsiębiorstwo transportowe, • oferty przedsiębiorstwa transportowego, • metod zdobywania nowych klientów, • optymalizacji kosztów. W pracy przedstawiono metodę modelowania, służącą eksperckiej ocenie jakości usług transportowych. Szczególnie dużo uwagi poświęcono zagadnieniom modelowania procesowego, matematycznego i neuronowego. Sztuczne sieci neuronowe wykorzystano jako narzędzie wspomagające podejmowane decyzje. Istotnym aspektem w pracy inżyniera logistyka jest bowiem stosowanie technik komputerowych, a decyzje o procesach realizacji usług transportowych powinno być wspierane metodami i narzędziami matematyczno-informatycznymi. Podejmujący decyzje musi dysponować dużym doświadczeniem i wiedzą, aby być w pełni przekonanym, że wypracowane decyzje są słuszne i obiektywne. Tak będzie, jeśli proces decyzyjny oparty będzie na faktach, tzn. zgodnie z jedną z podstawowych zasad zarządzania jakością - "podejmowanie decyzji na podstawie faktów". W pracy przedstawiono zatem narzędzie, przy którego wykorzystaniu można stwierdzić, że w procesach realizacji usługi transportowej i oceny ich jakości: - podejmowane decyzje są poparte faktami, - obiekty oceny spełniają wymagania dotyczące jakości, - zdefiniowane zostały obszary doskonalenia jakości. Dociekania zawarte w pracy skupiły się na szybko rozwijających się w ostatnich latach metodach wykorzystujących sztuczne sieci neuronowe, które w ocenie jakości usługi transportowej są metodami niedocenionymi. Praca jest wynikiem badań naukowych i praktycznych doświadczeń w obszarze oceny jakości, realizowanych w Zakładzie Systemów Jakości i Zarządzania Wydziału Mechanicznego Wojskowej Akademii Technicznej, akredytowanej jednostce certyfikującej systemy zarządzania jakością, środowiskiem, bezpieczeństwem i higieną pracy, bezpieczeństwem żywności i bezpieczeństwem informacji. Modelowanie oceny jakości usług transportowych oparto na praktycznym wykorzystaniu sztucznych sieci neuronowych, do zbudowania których wykorzystano dane z rzeczywistych procesów certyfikacji realizowanych w Zakładzie Systemów Jakości i Zarządzania WAT.
At the time of ever growing competition among transport firms, proper service provided to customers, including transport services (TS) users and ordering parties, is of prime concern. The evaluation of the quality of service being provided has become an important problem. An essential objective is obtaining information on: - client's satisfaction with the TS received, - low quality areas and possibilities of their elimination, - making business decisions about planning and conducting TS, - possibility of obtaining a certificate by a transport firm or a permit to conduct TS, - possibility of improving: - TS quality, - transport and organisationa1 processes, conducted by the transport firm, - transport film's offer, - method of obtaining new clients, - costs optimisation. The paper presents the modelling method for expert evaluation of TS quality. Especially great attention has been paid to process, mathematical and neural modelling. Artificial neural networks (ANN) have been used as a support tool in the decision making. A fundamental aspect of the logistics engineer's work is the application of computer technology, and decisions on conducting TS should be supported by mathematical and IT methods and tools. The decision maker has to have great experience and knowledge, to be absolutely sure that the decisions reached are correct and objective. It will be so if the decision making process relies on facts - in accordance with one of the fundamental rules of quality management - "making decisions based on facts". The paper presents a tool developed to make sure that in the course of conducting TS and their quality evaluation processes: - decisions made are supported by facts, - objects of evaluation meet quality requirements, - areas of quality improvements have been defined. The author's deliberations have concentrated on, fast developing in recent years, methods of artificial neural networks, which in the field of quality assurance are rather unappreciated. The paper is the result of the author's scientific research and practical experience in the quality assurance field, conducted at the Quality Systems and Management Department (QSMD), currently the Faculty of Mechanical Engineering of the Military University of Technology, an accredited unit certificating systems for managing quality, environment, health and safety at work, food and information safety. Modelling of the transport service quality evaluation has been based on practical application of artificial neural networks, for building of which data from real certification processes conducted at QSMD have been used. The introduction (chapter 1) of the paper presents the essence of transport services and methods for modelling their quality evaluation. The state of the problem has been presented, by conducting analytical and critical study of literature on the topic of this work. The research problems, objective and scope of this paper have been described. The contents of the second chapter include quality problems of transport services. The essence of quality was described, as well as its main elements. Examples of transport services quality characteristics have been presented and attention paid to aspects of quality improvement. Analysis and review of quality improvements methods of transport services have been made. The third chapter presents process modelling principles of transport service quality assessment. Analysis of selected elements of the model was conducted. The fourth chapter is devoted to mathematical modelling of quality assessment, thus mathematical relationships between quality evaluation of transport services and selected processes have been presented. The fifth chapter describes neural modelling of the transport services quality. An algorithm for creating the neural model is shown, as well as data sources for the artificial neural network, method of teaching it and testing. Presented are also neural assessment models of such processes as: risk estimation during realization of the transport service, managing configuration, measurement processes and measuring equipment. The sixth chapter contains an example of the model's verification. The summary discusses test results obtained and includes an analysis of the work progress extent. There is also evaluation of the solutions to the formulated research problems. Based on the cognitive experience gained in the research, suggestions were made for further scientific work on the application of artificial neural networks in transport service quality assurance.
Rocznik
Tom
Strony
3--160
Opis fizyczny
Bibliogr. 253 poz., rys., tab., wykr.
Twórcy
autor
- Wojskowa Akademia Techniczna, Wydział Mechaniczny, Warszawa
Bibliografia
- [1] Almaraz J.: Quality management and the process of change. Journal of Organizational Change Management, vol. 7, No 2, Pomona (California) 1994, s. 6-14.
- [2] Akslar D.: Diagram Ishikawy i analiza Pareto-Lorenza w ocenie problemów z jakością. W: "Prob1ematyka normalizacji, jakości i kodyfikacji w aspekcie integracji z NATO i UE", "Jakość - problemy i rozwiązania", pod redakcją A. Świderskiego, Warszawa 2008, s. 379-386.
- [3] Ambroziak T: Metody i narzędzia harmonogramowania w transporcie. Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom 2007.
- [4] Ambroziak T: Modelowanie procesów technologicznych w transporcie. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, Transport, z. 40, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1998.
- [5] Ambroziak T, Pyza D.: Problemy logistyki operatora usług transportowych w aspekcie optymalizacji systemu obsługi technicznej. Logistyka, nr 6, Poznań 2006, płyta CD.
- [6] Antoszkiewicz J.: Metody heurystyczne w rozwiązywaniu problemów. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1990.
- [7] BagińskI J.: Badania zdolności procesów, maszyn i narzędzi pomiarowych. Zarządzanie przez jakość. Wydawnictwo Bellona, Warszawa 1994.
- [8] Bank J.: Zarządzanie przez jakość. Wydawnictwo Gebethner i S-ka, Warszawa 1996.
- [9] Bąk M.: Transport jako przedmiot i czynnik integracji europejskiej. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1997.
- [10] Bentkowska-Senator K., Kordel Z., Waśkiewicz J.: Transport samochodowy ładunków. Wydawnictwo Instytutu Transportu Samochodowego, Warszawa 2009.
- [11] Bizon-Górecka, J.: Problemy zarządzania ryzykiem w systemie produkcyjnym. Przegląd Organizacji, Warszawa 1998.
- [12] Bosiakowski Z.: Ekonomiczne problemy sterowania jakością. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1998.
- [13] Brzeziński M.: Logistyka w przedsiębiorstwie. Wydawnictwo Bellona, Warszawa 2006.
- [14] Buła P.: Zarządzanie ryzykiem w jednostkach gospodarczych. Aspekt uniwersalistyczny. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2003.
- [15] Chwesiuk A., Zalewski P.: Technologia transportu kolejowego. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 1987.
- [16] Cichocki A., Unbehauen R.: Neural Networksfor Optimization and Signal Processing. Wiley-Teubner Publication, Chichester, New York, Brisbane, Toronto, Singapore 1993.
- [17] Cieśla M.: Potrzeby i preferencje użytkowników transportu publicznego jako wskaźnik jakości usług transportowych. Logistyka, nr 6, Poznań 2006, płyta CD.
- [18] Cholewicka-Goździk K.: Kompleksowa ocena jakości. Metody, przykłady. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1984.
- [19] Chong Y.Y., Brown E,M.: Zarządzanie ryzykiem projektu. Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2001.
- [20] Choon Tan K., Wisner J.D.: A Framework for Quality Improvement in the Transportation Industry. Quality Management Journal, vol. 8, No 1, 2001, s. 9-22.
- [21] Ciesielski M., Długosz E., Gołembska E.: Zarządzanie przedsiębiorstwem transportowym. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 1996.
- [22] Deming W.E.: Quality, Productivity and Completitive Position. Wydawnictwo Massachusetts Institute of Technology, Cambrige 1982.
- [23] Dopke J.: Badanie stabilności procesu produkcyjnego na przykładzie wyników badań. Problemy Jakości, nr 2, Warszawa 1993, s. 2-7.
- [24] Dopke J.: Statystyczny obraz spełnienia wymagań przez proces produkcyjny. Problemy Jakości, nr 10, Warszawa 1998, s. 14-21.
- [25] Dorosiewicz T.: Technologia transportu samochodowego. Wydawnictwo Szkoły Głównej Planowania i Statystyki, Warszawa 1978.
- [26] Dorosiewicz S.: Modelowanie sieci transportowych. Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa 1997.
- [27] Dorosiewicz S.: Potoki ładunków w sieciach transportowych. Wydawnictwo Instytutu Transportu Samochodowego, Warszawa 2010.
- [28] Drucker P.: Skuteczne zarządzanie. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1976.
- [29] Drucker P.: Innowacje i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1992.
- [30] Feigenbaum A.V.: Total Quality Control Engineering and Management. Wydawnictwo Mc Graw-Hill Book CO., New York 1961.
- [31] Fijałkowski J.: Transport wewnętrzny w systemach logistycznych. Wybrane zagadnienia. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2003.
- [32] Flyvbjerg B., Holms M., Buhl S.: Underestimating costs in public works projects. APA Journal, vol. 68, No 3, 2002.
- [33] Gach D.: Metoda DFMA (Design for Manufacturing and Assembly) usprawnienie procesu projektowania. Problemy Jakości, nr 12, Warszawa 2002, s. 33-37.
- [34] Gancarz E.: Model zarządzania konfiguracją przedsięwzięć z uwzględnieniem wymagań NATO. Rozprawa doktorska, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2004.
- [35] Gancarz E., Zając S.: Zarządzanie ryzykiem w zarządzaniu konfiguracją przedsięwzięć. Systemy Logistyczne Wojsk, nr 28, Warszawa 2003.
- [36] Gasiński L., Kłos Z., Żak J.: Problemy kształtowania jakości eksploatacyjnej pojazdów i innych obiektów technicznych. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 1994.
- [37] Gierszewska G., Romanowska M.: Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1998.
- [38] Gieryń M.: Analiza ryzykajako narzędzie oceny działań związanych z doskonaleniem systemu zarządzania jakością. Problemy Jakości, nr 10, Warszawa 2006, s. 17-21.
- [39] Gołębiewski T. (red): Słownik encyklopedyczny transportu samochodowego. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 1962.
- [40] Gołębiowski M. Janasz W. Prozorowicz M.: Polityka projakościowa w przedsiębiorstwie. Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2002.
- [41] Grant E.L.: Statystyczna kontrola jakości. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1972.
- [42] Greń J.: Statystyka matematyczna. Modele i zadania. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1974.
- [43] Grigoroudis E., Siskos Y.: A survey of customer satisfaction barometers: Some results from the transportation-communications sector. European Journal of Operational Research, vol. 152, 2004, s. 334-353.
- [44] Grudzewski W.M., Hejduk I. K.: Przedsiębiorstwo przyszłości. Wydawnictwo Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa 2001.
- [45] Grudzewski W, Hejduk I.: Metody planowania systemów zarządzania. Wydawnictwo Difin, Warszawa 2004.
- [46] Gryffin R.W: Podstawy zarządzania organizacjami. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
- [47] Grzybowski W: Przedsiębiorczość i ryzyko. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1994.
- [48] Grzybowski w.: Przedsiębiorczość, niepewność, zysk. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1995.
- [49] Grzybowski w.: Ryzyka, innowacje i decyzje gospodarcze. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1984.
- [50] Gutenbaum J.: Modelowanie matematyczne systemów. Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa 2003.
- [51] Gwiazda A: Koncepcja ważonego wykresu Ishikawy. Problemy Jakości, nr 4, Warszawa 2005, s. 13-17.
- [52] Hamrol A., Mantura w.: Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań 1999.
- [53] Hamrol A.: Zarządzanie jakością z przykładami. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
- [54] Hass A.M.J.: Configuration Management Principles and Practice. Addision, Wesley 2003.
- [55] Heilpen S.: Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka i niepewności. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2001.
- [56] Hellgren J., Griller S., Lansner A.: Computer simulation of the segmental neural network generating locomotion in lamprey by using populations of network interneurons. Biological Cybernetics, vol. 68, 1992, s. 1-13.
- [57] Hryniewicz O.: Optymalne plany statystycznej kontroli jakości realizacji. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1983.
- [58] Ishikawa K.: Guide to Quality Control. Wydawnictwo Asian Productivity Organization, Tokyo 1987.
- [59] Iwasiewicz A: Zarządzanie jakością. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 1999.
- [60] Jacyna M.: Modelowanie wielokryterialne w zastosowaniu do oceny systemów transportowych. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, Transport, z. 47, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2001.
- [61] Jacyna M.: Wybrane aspekty zastosowania techniki komputerowej w analizie realizacji procesów logistycznych. Prace Naukowe Po1itechniki Warszawskiej, Transport, z. 63, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2007, s. 111-118.
- [62] Jacyna M.: Modelowanie i ocena systemów transportowych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2009.
- [63] Jaroch M., Świderski A.: Nieuszkadzalność i obsługiwalność uzbrojenia i sprzętu wojskowego w systemach jakości wg wymagań NATO (AQAP 2110:2003). XV Konferencja Naukowo-Techniczna "Problemy Rozwoju, Realizacji i Eksploatacji Techniki Uzbrojenia", Rynia 2006 , s. 43-51.
- [64] Jasińska J., Pokora W.: Zarządzanie ryzykiem i konfiguracją procesach realizacji uzbrojenia i sprzętu wojskowego w świetle wymagań. XIV Konferencja Naukowo-Techniczna, zeszyt WITU nr 1, Rynia 2005, s. 55-65.
- [65] Jasińska J., Pokora W.: Zarządzanie ryzykiem - metody oceny zagrozeń w systemach zarządzania bezpieczeństwem informacji. Kongres KSOIN, Katowice 2006, s. 47-54.
- [66] Jasińska J., Śmiałkowska J.: Problem oceny ryzyka w procesie realizacji umowy. VIII Krajowa Konferencja Naukowo-Techniczna "Problematyka normalizacji, jakości i kodyfikacji w aspekcie integracji z NATO i UE", Zakopane 2008, s. 225-234.
- [67] Jasińska J., Świderski A.: Zarządzanie ryzykiem w realizacji kontraktów z wymaganiami NATO. V Krajowa Konferencja "Problematyka normalizacji, zapewnienia jakości i kodyfikacji w aspekcie integracji z NATO i Unią Europejską", Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa 2005, s. 279-288.
- [68] Jasińska J., Świderski A.: Problemy oceny ryzyka w procesach realizacji usług w aspekcie wymagań AQAP. Problemy Jakości, nr 1, Warszawa 2006, s. 18-20.
- [69] Jasińska J., Swiderski A.: Ryzyko w zapewnieniu jakości usług transportowych. Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Tehniczna "Transport XXI w.", Politechnika Warszawska, Komitet Transportu PAN, Stare Jabłonki 2007, tom I, s. 277-284.
- [70] Jasińska J., Świderski A.: Metodyka oceny ryzyka w zapewnieniu jakości systemów logistycznych. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, Transport, z. 64, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2008, s. 59-66.
- [71] Jaźwiński J., Ważyńska-Fiok K.: Bezpieczeństwo systemów. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1993.
- [72] Jedynak P., Szydło S.: Zarządzanie ryzykiem. Wydawnictwo im. Ossolińskich, Wrocław 1997.
- [73] Jędralska K.: Zachowania przedsiębiorstw w sytuacjach niepewnych i ryzykownych. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 1992.
- [74] Juran J., Gryna F.: Jakość-planowanie-analiza. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1974.
- [75] Juran J.: Quality, Control Handbook. Wydawnictwo Mc Graw-Hill, New York 1974.
- [76] Kacprzyk J.: Zbiory rozmyte w analizie systemowej. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1986.
- [77] Kacprzyk J.: Wieloetapowe sterowanie rozmyte. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2001.
- [78] Kaczmarek T.: Zarządzanie ryzykiem handlowym, finansowym i produkcyjnym. Wydawnictwo Ośrodka Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk 2002.
- [79] Kaczmarek T.: Ryzyko i zarządzanie ryzykiem. Ujęcie interdyscyplinarne. Wydawnictwo Difin, Warszawa 2005.
- [80] Kaczmarek T.: Zarządzanie zdywersyfikowanym ryzykiem w świetle badań interdyscyplinarnych. Typologia i semantyka. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu w Warszawie, Warszawa 2003.
- [81] Kafel P., Sikora T.: Wykorzystanie metod i narzędzi statystycznych w polskich przedsiębiorstwach. Problemy Jakości, nr 6, Warszawa 2005, s. 36-40.
- [82] Kamiński B.: Eksploatacyjna jakość maszyn i urządzeń technicznych w rolnictwie. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 0lsztyn 2002.
- [83] Kannan V.R., Choon Tan K.: Just-In-Time, Total Quality Management, and Supply Chain Management: Understanding Their Linkages and Impact on Business Performance. The International Journal of Management Science, vol. 33, 2005, s. 153-162.
- [84] Kaplan R.S., Norton D.P.: Strategiczna Karta Wyników. Praktyka. Wydawnictwo Centrum Informacji Menedżera, Warszawa 2001.
- [85] Kasyk-Rokicka H.: Statystyka nie jest trudna. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1987.
- [86] Kawa P., Świderski A.: Zapewnienie jakości usług transportowych w procesach ich realizacji. W: "Problematyka normalizacji, jakości i kodyfikacji w aspekcie integracji z NATO i UE", "Jakość - teoria w praktyce", pod redakcją A. Świderskiego, Warszawa 2007, s. 399-408.
- [87] Kawa P., Świderski A.: Statystyczna kontrola odbiorcza dostaw. W: "Problematyka normalizacji, jakości i kodyfikacji w aspekcie integracji z NATO i UE", "Jakość - problemy i rozwiązania", pod redakcją A. Świderskiego, Warszawa 2008, s. 369-378.
- [88] Kendall R.: Zarządzanie ryzykiem dla menedżerów. Wydawnictwo Liber, Warszawa 2000.
- [89] Kiliński A.: Przemysłowe procesy realizacji. Podstawy teorii. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1976.
- [90] Kindlarski E.: TQM, wykresy Ishikawy i Pareto, Q Team. Wydawnictwo Bellona, Warszawa 1993.
- [91] Kindlarski E.: Kontrola i sterowanie jakością. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1987.
- [92] Kłosiński K.: Teoria sytuacji decyzyjnych. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1983.
- [93] Knight F.H.: Risk uncertainty and profit. University of London 1921.
- [94] Kolman R: Inżynieria jakości. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1992.
- [95] Konecka S.: Ryzyko a relacje w sieciach dostaw. Logistyka, nr 1, Warszawa 2007, s. 14-17.
- [96] Kosieradzka A., Lis S.: Programowanie poprawy produktywności. Wydawnictwo Instytutu Organizacji i Zarządzania w Przemyśle "ORGMASZ", Warszawa 1998.
- [97] Król W.: Plany jakości. Wytyczne opracowania. Wydawnictwo Instytutu Organizacji i Zarządzania w Przemyśle "ORGMASZ", Warszawa 1994.
- [98] Krzemień E., Wolniak R.: Komputerowe wspomaganie zastosowania metody FMEA. Problemy Jakości, nr 8, Warszawa 2001, s. 16-25.
- [99] Kubicki A., Szkoda J.: Ocena efektywności narzędziem doskonalenia systemów jakości. Materiały konferencyjne "Metody i narzędzia doskonalenia jakości", Wydawnictwo Polskiego Forum ISO 9000, Cetniewo 1999.
- [100] Kubicki A., Szkoda J.: "Problemy oceny efektywności systemów jakości w firmach przemysłowych. Problemy Jakości, nr 10, Warszawa 1999, s. 5-8.
- [101] Kubicki A., Szkoda J.: Problemy oceny efektywności systemów jakości w firmach przemysłowych. Tom 1 "Metody i narzędzia doskonalenia jakości"; Wydawnictwo Polskiego Forum ISO 9000, Warszawa 2000, s. 205-211.
- [102] Kubicki J., Kuriata A.: Problemy logistyczne w modelowaniu systemów transportowych. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2000.
- [103] Kulczycki P., Hryniewicz O., Kacprzyk J.: Techniki informacyjne w badaniach systemowych. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2007.
- [104] Kulińska E.: Zarządzanie ryzykiem w łańcuchu dostaw. Logistyka, nr 1, Warszawa 2007, s. 18-21.
- [105] Leszczyński J.: Modelowanie systemów i procesów transportowych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1994.
- [106] Lewandowski J.: Podatność naprawcza maszyn papierniczych. Zagadnienia eksploatacji maszyn. Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, z. 2-3, Warszawa 1991.
- [107] Lis S.: Organizacja i ekonomika procesów produkcyjnych w przemyśle maszynowym. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1984.
- [108] Lock D.: Podręcznik zarządzania jakością. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2002.
- [109] Lonnblad L., Peterson C., Rognvaldsson T.: Pattern recognition in high energy physics with artificial neural networks - JETNET 2.0. Computer Physics Communications, vol. 70, 1992, s. 167-182.
- [110] Łagowski E., Zuchowski J.: Narzędzia stosowane w utrzymaniu systemów zarządzania. W: "Problematyka normalizacji,jakości i kodyfikacji w aspekcie integracji z NATO i UE, Jakość - problemy i rozwiązania", pod redakcją A. Świderskiego, Warszawa 2008, s. 423-436.
- [111] Łańcucki J.: Podstawy kompleksowego zarządzania jakością TQM. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2001.
- [112] Łęski J.: Systemy neuronowo-rozmyte. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2008.
- [113] Madeyski M., Lisowska E.: Badania analityczne transportu samochodowego. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 1981.
- [114] Madeyski M., Lissowska E., Morawski W.: Transport. Rozwój i integracja. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 1978.
- [115] Maleszka A.: Wprowadzenie do statystycznego sterowania procesem. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2002.
- [116] Maleszka A.: nytyczne w zakresie stosowania technik i metod statystycznych na potrzeby ISO 9000 w oparciu o projekt normy z tego zakresu. Tom 1 "Metody i narzędzia doskonalenia jakości", Wydawnictwo Polskiego Forum ISO 9000, Warszawa 2000, s. 133-147.
- [117] Malina A., Pawełek B., Wanat S., Zeliaś A.: Statystyczne metody oceny ryzyka w działalności gospodarczej. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 1998.
- [118] Manerowski J.: Model dynamiki lotu samolotu z wykorzystaniem sztucznych sieci neuronowych. Prace naukowe Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, z. 13, Warszawa 2001, s. 73-83.
- [119] Mcllivaine P.: Defense systems acquisition management process. Fort Belvoir, Virginia 1997.
- [120] Mindur L. (red.): Technologie transportowe XXI wieku, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Warszawa-Radom 2008.
- [121] Modliński W.: Sześć sigma - jako filozofia zarządzania. Materiały Seminarium nt. Zastosowanie statystyki w praktyce zarządzania. Wydawnictwo Polskiego Forum ISO 9000, Łomianki 2003.
- [122] Moore G.: Ryzyko w podejmowaniu decyzji. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1975.
- [123] Nałęcz M.: Biocybernetyka i inżynieria biomedyczna. Sieci neuronowe. Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, z. 6, Warszawa 2000.
- [124] Niziński S.: Eksploatacja obiektów technicznych. Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom 2002.
- [125] Niziński S., Michalski R.: Diagnostyka obiektów technicznych. Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom 2002.
- [126] Oakland J.S.: Total Quality Management. Bulterwarth-Heinemann, Oxford 1992.
- [127] Oakland J.S., Followel R.F.: Statistical Proces Control. Heinemann Newness, Oxford, London-Kingston 1990.
- [128] Olkiewicz A.: Ograniczanie niepewności i ryzyka w działalności handlowej firmy. Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2005.
- [129] Osowski S.: Sieci neuronowe w ujęciu algorytmicznym. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1997.
- [130] Pande P.S., Neuman R.P., Cavanagh R.R.: Six Sigma. Wydawnictwo K.E.Liber s.c., Warszawa 2003.
- [131] Pierścionek Z.: Strategia rozwoju firmy. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1996.
- [132] Pfeffer I.: Insurance and economic theory. Irwin INC Homewood, Paris 1956.
- [133] Pokora W.: Zarządzanie konfiguracją usług obronnych w zapewnieniu jakościowych wymagań logistycznych sił zbrojnych. Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej, Warszawa 2008.
- [134] Pokora w., Świderski A.: Zarządzanie konfiguracją wg wymagań ISO 9001: 2000 i standardów NATO. Najlepsza Jakość - Magazyn Promocji Jakości, nr 5, Europejski Instytut Jakości, Poznań 2004, s. 32-34.
- [135] Pokora W., Świderski A.: Zarządzanie korifiguracją wg wymagań ISO 9001: 2000 i standardów NATO. Zarządzanie Jakością, nr 1, Kraków 2005, s. 30-32.
- [136] Pokora w., Szkoda J., Świderski A.: Zarządzanie konfiguracją - wymagania NATO (AQAP). Problemy Jakości, nr 8, Warszawa 2006, s. 16-20.
- [137] Pokora W., Świderski A.: Konfiguracja w zapewnieniu jakości usług transportowych. Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Techniczna "Transport XXI w.", Politechnika Warszawska, Komitet Transportu PAN, Stare Jabłonki 2007, tom II, s. 121-128.
- [138] Pokora W., Świderski A.: Zarządzanie konfiguracją w realizacji usługi transportowej. W: "Problematyka normalizacji, jakości i kodyfikacji w aspekcie integracji z NATO i UE, Jakość - problemy i rozwiązania", pod redakcją A. Świderskiego, Warszawa 2008, s. 179-190.
- [139] Pokora w., Świderski A.: Zarządzanie konfiguracją w projektowaniu systemów logistycznych. Logistyka, nr 4, Poznań 2008, płyta CD.
- [140] Pokora W., Szkoda J., Świderski A.: Effectivenes assessment of product configuration management in manufacturing enterprises. W: ,,Filozofia TQM w zrównoważonym rozwoju", pod redakcją J. Zuchowskiego, Politechnika Radomska, Polska Akademia Nauk, Radom 2008, s. 279-286.
- [141] Pritchard C.L.: Zarządzanie ryzykiem w projektach. Teoria i praktyka. Wydawnictwo WIG-Press, Warszawa 2002.
- [142] Puchalski T.: Elementy statystycznej kontroli jakości realizacji. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. 1973.
- [143] Pyza D.: Modelowanie procesów logistycznych w przedsiębiorstwach transportowych. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, Transport, z. 63, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2007, s. 221-229.
- [144] Radzikowski W.: Matematyczne techniki zarządzania. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1980.
- [145] Richter K.J.: Modele ekonomiczno-matematyczne w transporcie. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 1971.
- [146] Romanowska M.: Zarządzanie strategiczne firmą. Centrum Informacji Menedżera, Warszawa 1995.
- [147] Romanowska-Słomka I., Słomka A.: Zarządzanie ryzykiem zawodowym. Wydawnictwo Tarbonus, Tarnobrzeg 2003.
- [148] Rudnicki A: Jakość komunikacji miejskiej. Wydawnictwo Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji, Kraków 1999.
- [149] Rutkowski L.: Metody i techniki sztucznej inteligencji. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
- [150] Rydzkowski W., Wojewódzka-Król K.: Transport. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
- [151] Shewhart w.A: Economic Control of Quality of Manufactured Products. Nostrand Co., Inc. New York 1931.
- [152] Sienkiewicz P.: Analiza ryzyka w zarządzaniu projektami systemów logistycznych. Logistyka, nr 6, Poznań 2006, płyta CD.
- [153] Sienkiewicz P.: Zarządzanie ryzykiem. Ekonomika informacji. Efektywność systemów technicznych. Biuletyn Akademii Obrony Narodowej, z. 2, Warszawa 2005.
- [154] Sienkiewicz P., Wieleba R., Kędra T: Wielowariantowa analiza decyzyjna w warunkach niepewności i ryzyka. Metoda wielokryterialnej oceny wariantów i wyboru wariantu optymalnego. Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej, Warszawa 2002.
- [155] Sienkiewicz P.: Teoretyczne podstawy zarządzania ryzykiem. Zeszyty Naukowe Akademii Obrony Narodowej, z. 2, Warszawa 2007.
- [156] Skrzypek E.: Efektywność zintegrowanego systemu zarządzania w przedsiębiorstwie. Tom 3, "Zmieniające się przedsiębiorstwo w zmieniajacej się po1itycznie Europie". Wydawnictwo Informacji Ekonomicznej, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2000.
- [157] Smalko Z.: Podstawy planowania niezawodnych maszyn i urządzeń technicznych. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.1972.
- [158] Smalko Z.: Modelowanie eksploatacyjnych systemów transportowych. Instytut Technologii i Eksploatacji, Radom 1996.
- [159] Starowicz W.: Kształtowanie jakości usług przewozowych w miejskim transporcie zbiorowym. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2001.
- [160] Starowicz W.: Jakość przewozów w miejskim transporcie zbiorowym. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2007.
- [161] Suzuki Y, Tyworth J.E.: A theoretical framework for modeling sales-service relationships in the transportation industry. Logistics and Transportation Rev., vol. 34, No 2, 1998, s. 87-100.
- [162] Szafrański M.: Skuteczność w świetle norm serii ISO 9000:2000. Problemy Jakości nr 12, Warszawa 2002, s.18-24.
- [163] Szczepaniak T.: Transport i spedycja międzynarodowa. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1985.
- [164] Szczepaniak T.: Transport międzynarodowy. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1996.
- [165] Szkoda J.: Zarządzanie jakością w procesach realizacji maszyn i urządzeń technicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 0lsztyn 2002.
- [166] Szkoda J.: Eksploatacyjne aspekty jakości procesów realizacji urządzeń technicznych. Problemy Eksploatacji, nr 3, Radom 2001, s. 28-32.
- [167] Szkoda J.: Zarządzanie konfiguracją w zapewnieniu jakości wytwarzanej techniki pancernej i samochodowej. Materiały konferencyjne "Zarządzanie ryzykiem i konfiguracją w zapewnieniu jakości wytwarzanej techniki pancernej i samochodowej w aspekcie wymagań NATO". Wydawnictwo Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej, Sulejówek 2001, s. 16-36.
- [168] Szkoda J.: Diagnozowanie stanów zdolności jakościowej procesu produkcyjnego. Diagnostyka, nr 27. Wydawnictwo Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Technicznej, Warszawa 2002, s.89-95.
- [169] Szkoda J.: Ocena skuteczności procesów organizacji w zakresie zarządzania jakością. Problemy Jakości nr 10, Warszawa 2002, 15-19.
- [170] Szkoda J.: Problemy oceny skuteczności procesów w zarządzaniu jakością. Materiały konferencyjne "Doskonalenie procesu auditowania". Wydawnictwo Polskiego Forum ISO 9000, Rydzyna 2002.
- [171] Szkoda J.: Wykorzystanie kart kontrolnych Shewharta do diagnozowania stanów statystycznego uregulowania procesów produkcyjnych. Diagnostyka, nr 26; Warszawa 2002, s.53-59.
- [172] Szkoda J.: Diagnozowanie jakości partii usług metodą statystycznej kontroli odbiorczej z oceną alternatywną. Diagnostyka, nr 28; Warszawa 2003, s. 23-29.
- [173] Szkoda J.: Ocena skuteczności procesów organizacji w zakresie zarządzania jakością. Problemy Jakości, nr 10, Warszawa 2002, s. 15-19.
- [174] Szkoda J.: Sterowanie jakością procesów produkcyjnych. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 0lsztyn 2004.
- [175] Szkoda J., Świderski A.: Problemy oceny skuteczności jakościowej procesów realizacji wyrobów w aspekcie wymagań AQAP. Wydawnictwo Europejskiego Instytutu Jakości, Warszawa 2005.
- [176] Szkoda. J., Świderski A.: Ocena maszyn i urządzeń technicznych. W: "Innowacyjność w kształtowaniu jakości usług i usług", pod redakcją J. Żuchowskiego, Po1itechnika Radomska, Polska Akademia Nauk, Radom 2006, s. 221-228.
- [177] Szkoda J., Świderski A.: Zastosowanie technik statystycznych w systemach zarządzania. Problemy Jakości, nr 1, Warszawa 2007, s. 29-32.
- [178] Szkoda J., Świderski A.: Problemy oceny skuteczności systemów zarządzania jakością. W: "Problematyka normalizacji, jakości i kodyfikacji w aspekcie integracji z NATO i UE, Jakość - teoria w praktyce", pod redakcją A. Świderskiego, Warszawa 2007, s. 25-32.
- [179] Szkoda J., Świderski A.: Rola kierownictwa organizacji w rozwiązywaniu problemów zarządzania jakością W: "Problematyka normalizacji, jakości i kodyfikacji w aspekcie integracji z NATO i UE, Jakość - problemy i rozwiązania" pod redakcją A. Świderskiego, Warszawa 2008, s. 357-368.
- [180] Szkoda J., Kubicki A.: Wyznaczanie ryzyka wadliwości techniki wojskowej za pomocą metody FMEA. Materiały konferencyjne "Problemy eksploatacji techniki wojskowej", Kielce 2000.
- [181] Świderski A.: Systemy zarządzania w organizacjach działających na rzecz wojskowych i gospodarczych struktur NATO i Unii Europejskiej. Materiały IV Krajowej Konferencji "Jakość, normalizacja i kodyfikacja w aspekcie dostaw na rynki NATO i UE", Warszawa 2004, s. 129-132.
- [182] Świderski A.: Ewolucja systemów jakości w NATO. Najlepsza Jakość - Magazyn Promocji Jakości, nr 2, Europejski Instytut Jakości, Poznań 2004, s. 21-23.
- [183] Świderski A.: Wymagania NATO (AQAP) dotyczące metrologii i procesów pomiarowych. Najlepsza Jakość - Magazyn Promocji Jakości, nr 3, Europejski Instytut Jakości, Poznań 2004, s.18-20.
- [184] Świderski A.: Wymagania normy PN-EN ISO 9001:2001 oraz dokumentu standaryzacyjnego NATO dotyczącego zapewnienia jakości AQAP 2110: 2003 w zakresie postępowania z wyposażeniem pomiarowym i procesami pomiarowymi. Q jakości, nr 2, Bydgoszcz 2005, s. 21-26.
- [185] Świderski A.: Zarządzanie jakością (ISO, AQAP, polskie normy) a bezpieczeństwo dokumentów NATO. Materiały I Kongresu Informacji Niejawnych i Biznesowych, Wydawnictwo Krajowego Stowarzyszenia Ochrony Informacji Niejawnych i Uniwersytetu Śląskiego, Bielsko-Biała 2005, s. 231-242.
- [186] Świderski A.: Zarządzanie jakością - wymagania NATO. Problemy Jakości, nr 12, Warszawa, 2005, s. 15-19.
- [187] Świderski A.: System zarządzania jakością według AQAP - korzyści z wdrożenia i certyfikacji. Materiały VI Krajowej Konferencji "Problematyka zapewnienia jakości i kodyfikacji w aspekcie integracji z NATO i Unią Europejską", Warszawa 2006, s. 31-38.
- [188] Świderski A.: Koncepcja wspomagania procesu decyzyjnego w certyfikacji systemów zarządzania z wykorzystaniem sztucznych sieci neuronowych. Problemy Jakości, nr 6, Warszawa 2006, s. 33-35.
- [189] Świderski A.: Wspomaganie decyzji w procesach certyfikacji usług transportowych z wykorzystaniem sztucznych sieci neuronowych. Logistyka, nr 6, Poznań 2006, płyta CD.
- [190] Świderski A.: Wykorzystanie sztucznych sieci neuronowych w certyfikacji systemów zarządzania jakością. W: "Innowacyjność w kształtowaniu jakości usług i usług", pod redakcją J. Żuchowskiego, Politechnika Radomska, Polska Akademia Nauk, Radom 2006, s. 323-329.
- [191] Świderski A.: Postępowanie z procesami pomiarowymi w systemach zarzadzania jakością. Pomiary, Automatyka, Kontrola, nr 1, Warszawa 2007, s. 18-21.
- [192] Świderski A.: Postępowanie z pomiarami w systemach zarządzania jakością. W: "Problematyka normalizacji, jakości i kodyfikacji w aspekcie integracji z NATO i UE, Jakość - teoria w praktyce", pod redakcją A. Świderskiego, Warszawa 2007, s. 49-56.
- [193] Świderski A.: Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem informacji. Materiały III Kongresu Informacji Niejawnych i Biznesowych, Wydawnictwo Krajowego Stowarzyszenia Ochrony Informacji Niejawnych i Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2007, s. 153-166.
- [194] Świderski A.: Aspekty praktyczne zapewnienia jakości usług transportowych. Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Techniczna "Transport XXI w.", Politechnika Warszawska, Komitet Transportu PAN, Stare Jabłonki 2007, s. 333-340.
- [195] Świderski A.: Innowacyjne metody oceny skuteczności systemu zarządzania jakością. W: "Jakość w badaniach i dydaktyce szkół wyższych", pod redakcją S. Doroszewicza i A. Kobylińskiej, Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa 2007, s. 290-298.
- [196] Świderski A.: ,,AQAP - konieczność czy potrzeba?". Zarządzanie Jakością, nr 1, Kraków 2008, s. 19-25.
- [197] Świderski A.: Quality assurance prototyping of technical transport means. Archive of Transport. Polish Academy of Sciences Committee of Transport, vol. 19, No 4, Warsaw 2007, s. 99-110.
- [198] Świderski A.: Ocena skuteczności procesu planowania usług transportowych z wykorzystaniem metody FMEA. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, Transport, z. 64, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2008, s. 167-176.
- [199] Świderski A.: Risk estimation in quality management with using artificial neural networks. W: "Filozofia TQM w zrównoważonym rozwoju" pod redakcją J. Żuchowskiego, Politechnika Radomska, Polska Akademia Nauk, Radom 2008, s. 286-292.
- [200] Świderski A.: Prototyping of quality assurance system in measurement management. Research Works of Air Force Institute of Technology, vol. 25, Warsaw 2009, s. 197-229.
- [201] Świderski A.: The selected aspects of the quality assessment of transport services. Journal of KONES Powertrain and Transport. European Science Society of Powertrain and Transport Publication, vol. 18, No 1, Warsaw 2011, s. 651-658.
- [202] Świderski A.: Neural model of the quality assurance in the process of realizing technical means of transport. Logistyka, nr 4, Poznań 2009, płyta CD.
- [203] Świderski A.: Neural modeling of process risk estimation in quality management. Polish Journal of Commodity Science, vol. 4, No 17, Radom 2008, s. 9-17.
- [204] Świderski A.: The assessment of product configuration management with usage of artificial neural networks. Polish Journal of Commodity Science, vol. 3, No 20, Radom 2009, s. 35-43.
- [205] Świderski A., Wojciechowski A., Dębicka E.: Quality management system modelling of vehicle inspection stations. Transport Problems, vol. 4, No 4, Gliwice 2009, s. 69-78.
- [206] Świderski A.: Studies and quality assurance neural modelling of the technical transport means. Archive of Transport. Polish Academy of Sciences Committee of Transport, vol. 21, No 3-4, Warsaw 2009, s. 177-188.
- [207] Świderski A.: Systém certyfikace a managementu jakosci MO Polska. Ministerstvo obrany ČR - Uř OSK SOJ, Praha 2009, s. 108-169.
- [208] Świderski A.: Problemy zarządzania procesami pomiarowymi i wyposażeniem pomiarowym. W: "Problematyka normalizacji, jakości i kodyfikacji w aspekcie integracji z NATO i UE, Jakość - problemy i rozwiązania cz. III", pod redakcją A. Świderskiego, Warszawa 2010, s. 307-318.
- [209] Świderski A., Krupnik D.: System ekozarządzania i auditu EMAS - alternatywa czy uzupełnienie dla systemu zarządzania środowiskowego zgodnie z ISO 14001? W: "Problematyka normalizacji, jakości i kodyfikacji w aspekcie integracji z NATO i UE, Jakość - problemy i rozwiązania cz. III" pod redakcją A. Świderskiego, Warszawa 2010, s. 405-424.
- [210] Świderski A.: Czy system zarządzania jakością można matematycznie modelować? Zarządzanie Jakością, nr 3-4, Kraków 2009, s. 116-121.
- [211] Tadeusiewicz R.: Sieci neuronowe. Akademicka Oficyna Wydawnicza, Kraków 1993.
- [212] Tarczyński W., Mojsiewicz M.: Zarządzanie ryzykiem. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2001.
- [213] Tarski I.: Ekonomika i organizacja transportu międzynarodowego. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1973.
- [214] Teczke Ł.: Zarządzanie przedsięwzięciami podwyższonego ryzyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Kraków 1996.
- [215] Thomson J.M.: Nowoczesna ekonomika transportu. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 1972.
- [216] Thompson J.R., Koronacki J.: Statystyczne sterowanie procesem. Metoda Deminga etapowej optymalizacji jakości. Akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ, Warszawa 1994.
- [217] Tkaczyk S.: Zarządzanie produkcją a postęp techniczny. Tom 3. W: "Zmieniające się przedsiębiorstwo w zmieniającej się politycznie Europie"; Wydawnictwo Informacji Ekonomicznej, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2000.
- [218] Tkaczyk S.: Inżynieria jakości a inżynieria materiałowa. Wydawnictwo Instytutu Organizacji i Zarządzania w Przemyśle "ORGMASZ", Warszawa. 2000.
- [219] Tkaczyk S., Dudek M.: Wybrane metody i narzędzia jakości. Tom 1. W: "Metody i narzędzia doskonalenia jakości"; Wydawnictwo Polskiego Forum ISO 9000, Warszawa 2000, s. 106-121.
- [220] Tkaczyk S., Dudek M.: Nowoczesne metody oceny jakości stosowane w procesie produkcyjnym. Tom 3. W: "Zmieniajace się przedsiębiorstwo w zmieniającej się politycznie Europie"; Wydawnictwo Informacji Ekonomicznej, Kraków 2000.
- [221] Tkaczyk S., Michalska J: Analizy kosztowo-jakościowe wyrobów w przedsiębiorstwach przemysłu maszynowego. Tom 4. W: "Zmieniające się przedsiębiorstwo w zmieniającej się politycznie Europie"; Wydawnictwo Informacji Ekonomicznej, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2001, s. 829-837.
- [222] Vanteddu G., Chinnam R.B., Gushikin O.: Supply chain focus dependant supplier selection problem". International Journal of Production Economics, USA 2010.
- [223] Vinck S., Mopin P., Molina J.M., Nost K., Als P.: Barometr jakości satysfakcji pasażerów. Biuletyn Komunikacji Miejskiej, nr 40, Warszawa 1998, s. 50-79.
- [224] Walczak B.: Ekonomiczne znaczenie usług transportowych w przewozach ładunków. Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 1987.
- [225] Walczak M.: Kompleksowość usług operatora logistycznego. Materiały Konferencji Naukowej Wyższej Szkoły Cła i Logistyki, Warszawa 2008, s. 161-171.
- [226] Wasilewski L.: Metody kontroli jakości w przedsiębiorstwach przemysłowych. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1974.
- [227] Wateride J.: The role of corifiguration management in the development and management of Information Systems/Technology (IS/T) projects. International Journal of Project Management, vol. 17, No 4,1999, s. 237-241.
- [228] Wawak T.: Społeczna, ekonomiczna i konsumencka ocena jakości. Wydawnictwo EJB, Kraków 1997.
- [229] Wielka encyklopedia PWN. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
- [230] Wiolett A.H.: The economic theory of risk insurance. Philadelphia 1951.
- [231] Zając K.: Zarys metod statystycznych. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1988.
- [232] Zalewski P., Siedlecki P., Drewnowski A.: Technologia transportu kolejowego. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 2004 r.
- [233] Zapłata S.: Zarządzanie jakością według nowych norm serii ISO 9000. Wydawnictwo Forum Sp. z o.o., Poznań 2006.
- [234] Zdziarski K., Szczepańska M.: Księga Jakości PEKAES. Wydawnictwo PEKAES, Błonie 2008.
- [235] Żuchowski J., Łagowski E.: Narzędzia i metody doskonalenia jakości. Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2004.
- [236] Guide to the Expression of Uncertainty in Measurement. Wydanie ISO 1995. Wyrażanie niepewności pomiaru. Przewodnik. Wydanie Głównego Urzędu Miar 1999.
- [237] Międzynarodowy Słownik Podstawowych i Ogólnych Terminów Metrologii. Wydanie Głównego Urzędu Miar (VIM 1993).
- [238] IEC 62198:2001 Project risk management-Application guidelines.
- [239] PKN-ISO/TR 10017:2005 Wytyczne dotyczące technik statystycznych odnoszących się do ISO 9001:2000.
- [240] PN-EN ISO 9000:2006 Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia.
- [241] PN-EN ISO 9001:2009 Systemy zarządzania jakością. Wymagania.
- [242] PN-ISO/TS 16949:2002 Szczegółowe wymagania do stosowania ISO 9001:2000 w przemyśle motoryzacyjnym w realizacji seryjnej oraz w realizacji części zamiennych.
- [243] PN-EN 1050 Maszyny. Bezpieczeństwo. Zasady oceny ryzyka.
- [244] PN-IEC 62198 Zarządzanie ryzykiem przedsięwzięcia. Wytyczne do stosowania.
- [245] PN-EN 9100:2005 Lotnictwo i kosmonautyka - Systemy zarządzania jakością - Wymagania i systemy jakości - Model zapewnienia jakości w projektowaniu, pracach rozwojowych, realizacji, instalowaniu i serwisie.
- [246] PN- ISO 10007:2005 Zarządzanie jakością. Wytyczne dotyczące zarządzania konfiguracją.
- [247] PN-EN ISO 10012:2004 Systemy zarządzania pomiarami. Wymagania dotyczące procesów pomiarowych i wyposażenia pomiarowego.
- [248] PN-ISO 2859-1:2003 Procedury kontroli wyrywkowej metodą alternatywną. Część 1: Schematy kontroli indeksowane na podstawie granicy akceptowalnej jakości (AQL) stosowane do kontroli partii za partią.
- [249] PN-ISO 2859-2:1996 Procedury kontroli wyrywkowej metodą alternatywną. Plany badania na podstawie jakości granicznej (LQ) stosowane podczas kontroli partii izolowanych.
- [250] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dn. 24 października 2005 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep (Dz. U. Nr 238, poz. 2010).
- [251] Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 21 listopada 2005 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe dalekosiężne do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 243, poz. 2063).
- [252] Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 86, poz. 789 z późn. zmian.).
- [253] Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyposażeniu morskim (Dz. U. Nr 93, poz. 899).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-d21d90e3-aedf-4ed3-94c5-545a62cad341
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.