Nowa wersja platformy, zawierająca wyłącznie zasoby pełnotekstowe, jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 256 | 323
Tytuł artykułu

Innowacje w sektorze usług a zmiany strukturalne w zatrudnieniu

Warianty tytułu
Innovation in the Services Sector vs. Structural Changes in Employment
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Problemem badawczym podjętym w  pracy jest wyjaśnienie wpływu innowacji w sektorze usług na zmiany strukturalne w zatrudnieniu. Rozstrzygnięcie tego problemu, a  co za tym idzie - zrozumienie i  wyjaśnienie zmian zachodzących w  zatrudnieniu pod wpływem innowacji, ma istotne znaczenie dla funkcjonowania całej gospodarki. Rozpoznanie tendencji w zmianach strukturalnych zatrudnienia, towarzyszących przechodzeniu współczesnych wysoko rozwiniętych gospodarek do gospodarek opartych na wiedzy, pozwoli na przygotowanie rekomendacji dla strategii gospodarczej w zakresie przyspieszenia tego procesu. Jednocześnie uwzględnienie specyfiki sektorowej mechanizmów innowacyjnych powinno pozwolić na nowe spojrzenie na politykę makroekonomiczną, prowadzoną w krajach Unii Europejskiej, w ujęciu absorpcji zasobów pracy. Ponadto uzyskane wyniki dostarczą wiedzy na temat stanu innowacyjności sektora usług oraz struktury zatrudnienia w poszczególnych państwach Unii Europejskiej w kontekście potrzeb gospodarki opartej na wiedzy. W opracowaniu podjęto próbę odpowiedzi na następujące pytania szczegółowe: 1. Czy gospodarka oparta na wiedzy zwiększa zakres usług? 2. Jakie cechy mają innowacje w sektorze usług? 3. Czy innowacje nietechnologiczne w  sektorze usług generują nowe miejsca pracy? 4. Czy innowacje w sektorze usług stwarzają szanse zatrudnienia dla ludzi młodych z wysokimi kwalifikacjami? 5. Jakimi cechami charakteryzuje się zatrudnienie w sektorze usług w gospodarkach Unii Europejskiej w zależności od poziomu zaawansowania wykorzystywania wiedzy? Dla tak postawionych pytań, będących szczegółowymi problemami badawczymi, sformułowano następujące hipotezy badawcze: 1. Wraz z przechodzeniem do gospodarki opartej na wiedzy wzrasta popyt na usługi obejmujące m.in. działalność profesjonalną, naukową i techniczną oraz dzia- łalność z  zakresu informacji i  komunikacji (działalność wydawnicza, telekomunikacja). Tego rodzaju działalność usługowa odpowiada za tworzenie, wykorzystywanie i  rozpowszechnianie wiedzy. Niedorozwój tego rodzaju usług stanowi barierę w przechodzeniu do GOW. 2. W sektorze usług przeważają innowacje nietechnologiczne, tj. organizacyjne i marketingowe, a ich powstawanie warunkowane jest współpracą różnych podmiotów. 3. Innowacje nietechnologiczne w sektorze usług prowadzą do redukcji zatrudnienia w tradycyjnych sekcjach usługowych i wzrostu zatrudnienia w nowoczesnych, przyczyniając się tym samym do modernizacji struktury gospodarki. 4. Gospodarki zaawansowane w wykorzystywaniu wiedzy stwarzają większe moż- liwości rozwoju młodego pokolenia niż gospodarki "opóźnione" w budowie GOW. 5. Wzrost ogółu zatrudnionych w usługach opartych na wiedzy w większym stopniu warunkuje przechodzenie do gospodarki opartej na wiedzy niż odsetek zatrudnionych tam specjalistów.Celem opracowania jest wyjaśnienie wpływu wdrażanych innowacji w sektorze usług na zmiany w strukturze zatrudnienia oraz jego weryfikacja na podstawie dostępnego materiału empirycznego. (fragment tekstu)
EN
The paper presents the results of a study which had both theoretical, methodological and practical aspects.The study goal was to identify the impact of innovation in the services sector on the structure of employment. This general goal was divided into two groups of specific objectives: • Cognitive objectives: - identification of the drives of structural changes in the services sector, - identification of the variables (factors) to describe the specific nature of innovation in the services sector and the changes occurring in the employment structure, - identification of the relationship between the level and dynamics of the services sector innovation and the short- and medium-term changes in the employment structure of the services industry; • Practical objectives: - creation of a model to describe the structural changes occurring in the service industry employment under the impact of innovation, - devising an employment structure model to meet the evolving needs of knowledge-intensive economy, - identification of the services sector employment structure features desirable for the development of a knowledge-based economy and the growth of innovation. The theoretical and empirical structure of the study was aligned to achieve these objectives. Consequently, this paper consists of five corresponding sections, plus an introduction and a conclusion. The paper structure reflects the course of research process, starting from the theoretical conceptualization of the knowledgebased economy, the essence of both services and their role in the knowledge-based economy and of innovation in the services sector, through the identification of the methodology best suited for research on innovation and structural changes in the economy, to the identification of the impact of innovation on structural changes in the employment and development of an employment structure model corresponding to the evolving needs of the knowledge-based economy. The implementation of the study required developing an analytical framework - a new concept of research methodology, combining the theoretical and empirical approaches. Quantitative methods were used to create models which would reveal the relations between the level and dynamics of innovation and the structural changes occurring in the employment market for services. Then, complete induction was employed for the identification of the major characteristics of an employment structure model to meet the evolving needs of knowledge-based economy.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
323
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Adams R., Neely A., Yaghi B., Bessant J., Innovation Index Working Paper. Proposal for measures of firm-level innovation performance in 12 sectors of UK industry, "Working Paper", September 2008.
  • Aghion P., Howitt P., A model of growth through creative destruction, "Econometrica" 1992, Vol. 60, No 2.
  • Aghion P., Howitt P., Endogenous Growth Theory, MIT Press, Cambridge, MA 1998.
  • Alajääskö P., Main features of EU-27 business services, "Statistics in Focus" 2008, No 101.
  • Alvesson M., Management of Knowledge-intensive Companies, de Gruyter, Berlin, New York 1995.
  • Andersen B., Howells J., Hull R., Miles I., Roberts J., Knowledge and Innovation in the New Service Economy, Edward Elgar Publishing, Cheltenham 2004.
  • Anderson T.W., An Introduction to Multivariate Statistical Analysis, John Wiley and Sons, New York 1957.
  • Apanowicz J., Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej, Difin, Warszawa 2005.
  • Archibugi D., Sirilli G., The direct measurement of technological innovations in business, [w:] Innovation and Enterprises: Statistics and Indicators, European Commission, Luxembourg 2001.
  • Arundel A., Kanerva M., van Cruysen A., Hollanders H., Innovation statistics for the European service sector, Final Draft, 10 May 2007, UNU-MERIT, PRO INNO EUROPE, INNO METRICS, http://www.proinno-europe.eu/admin/uploaded_ documents/ Innovation_Indicators_for_the_European_Service_Sector.pdf.
  • Atkinson R., Court R., Technology, Innovation and New Economy Project, Progressive Policy Institute, 1999.
  • Automation and the Workplace. Selected Labor, Education, and Training Issues. A Technical Memorandum, U.S. Government Printing Office, Washington, March 1983.
  • Ayres R., Prognozowanie rozwoju techniki i planowanie długookresowe, PWE, Warszawa 1973.
  • Babbage Ch., On the Economy of Machinery and Manufactures, London 1834.
  • Babiak J., Fundusze europejskie a innowacyjność polskiej gospodarki, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2008.
  • Baily M., Farrell D., Remes J., The hidden key to growth, "The International Economy", Winter 2006.
  • Baláž V., Knowledge-intensive business services in transition economies, "Service Industries Journal" 2004, No 24.
  • Barras R., Towards a theory of innovation in services, "Research Policy" 1986, Vol. 15.
  • Barré R., Papon P., Indicators: Purpose and limitations, [w:] World Science Report 1993, UNESCO, Paris 1993.
  • Baruk J., Zarządzanie wiedzą i innowacjami, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2006.
  • Baumol W.J., The macroeconomic of unbalanced growth, "Journal of International Economics" 1973, No 47.
  • Becheikh N., Landry R., Amara N., Lessons from innovation empirical studies in the manufacturing sector: A systematic review of the literature from 1993-2003, "Technovation" 2006, No 26 (4-5).
  • Bell D., The Coming of Post-Industrial Society, Basic Books, New York 1973.
  • Bendyk E., Kulturowe i społeczne uwarunkowania innowacyjności, [w:] Innowacyjność 2010, red. P. Zadura-Lichota, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB, PARP, Warszawa 2010.
  • Bettencourt L.A., Ostrom A.L., Brown S.W., Roundtree R.I., Client co-production in knowledge-intensive business services, "California Management Review" 2002, No 44.
  • Blankley W., Scerri N. M., Measuring innovation in OECD and non-OECD countries: Selected seminar papers, Human Sciences Research Council, Published by HSRC Press, 2006.
  • Blechinger D., Kleinknecht A., Licht G., Pfeiffer F., The Impact of Innovation on Employment in Europe - An Analysis using CIS Data, Zentrum fur Europaische Wirtschaftsforschung (ZEW), European Commission, 1997, http://econstor.eu/bitstream/10419/39115/1/246100702.pdf.
  • Boden M., Miles I., Services and the Knowledge-Based Economy, Science, Technology and the International Political Economy, Series Editor: John de la Mothe, Ebbw Vale, London 2000.
  • Brilman J., Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 2002.
  • Brown J.R., Goods vs. services marketing: A divergent perspective, [w:] Marketing in Services, J.H. Donnelly, W.R. George, American Marketing Association, Chicago 1981.
  • Bruland K., Mowery D.C., Innovation through time, [w:] The Oxford Handbook of Innovation, ed. J. Fagerberg, D.C. Mowery, R.R. Nelson, Oxford University Press, New York 2005.
  • Bryson J.R., Rusten G., Spatial divisions of expertise: Knowledge intensive business service firms and regional development in Norway, "Service Industries Journal" 2005, No 25.
  • Bryson J.R., Rusten G., Internationalisation of management consultancy, [w:] Knowledge-Based Services, Internationalization and Regional Development, ed. J.W. Harrington, P.W. Daniels, Aldershot, Ashgate 2006.
  • Buck T., Comparative Industrial Systems: Industry under Capitalism, Central Planning and Self-Management, The Macmillan Press Ltd., London 1982.
  • Buckley P.J., Pass C.L., Prescott K., Internationalization of service firms: A comparison with the manufacturing sector, "Scandinavian International Business Review" 1992, No 1.
  • Budnikowski T., Niemiecki rynek pracy w epoce przemian strukturalnych i ustrojowych, Instytut Zachodni, Poznań 1993.
  • Building knowledge economies. Advanced strategies for development, The World Bank, Washington 2007, http://info.worldbank.org/etools/kam2/KAM_page5.asp.
  • Business services - An analysis of structural, foreign affiliates and business demography statistics, Office for Official Publications of the European Communities, Luxembourg 2004.
  • Bywalec C., O istocie i klasyfikacji usług - polemicznie, "Wiadomości Statystyczne" 2001, nr 9.
  • Caliński T., Model analizy wariancji dla doświadczeń wielokrotnych, Rocznik Nauk Rolniczych, Seria A, 1967.
  • Caroli E., Van Reenen J., Skill-based organizational change? Evidence from a panel British and French establishments, "Quarterly Journal of Economics" 2001, No 116.
  • Castells M., Himanen P., Społeczeństwo informacyjne i państwo dobrobytu, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2009.
  • Castells M., Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  • Castells M., The Rise of the Network Society, The Information Age: Economy, Society and Culture, Blackwell, Oxford 1996.
  • Challenges for EU support to innovation in services - Fostering new markets and jobs through innovation, European Commission Enterprise and Industry, PRO INNO Europe® Paper, Publications Office of the European Union, Luxembourg 2009, No 12.
  • Chandler A.D., Strategy and Structure: Chapters in the History of the American Industrial Enterprise, MIT, Cambridge 1962.
  • Chenery H., Robinson S., Syrquin M., Industrialization and growth. A comparative study, Published for the World Bank, Oxford University Press 1986.
  • Chesbrough H., Garman A.R., How open innovation can help you cope in lean times, "Harvard Business Review", 2009, Vol. 87, No 12.
  • Chesbrough H., Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology, Harvard Business School Press, Boston 2003.
  • Chłodnicki M., Usługi profesjonalne. Przez jakość do lojalności klientów, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2004.
  • Chodubski A., Idealizacja, [w:] Encyklopedia polityki. Teoria polityki, t. 1, red. W. Sokół, M. Żmigrodzki, Kraków 1999.
  • Chojnicki Z., Czyż T., Analiza zmienności zróżnicowania przestrzeni społeczno-ekonomicznej Polski, [w:] Badania przestrzennej struktury społeczno-ekonomicznej Polski metodami czynnikowymi, red. Z. Chojnicki, T. Czyż, J. Parysek, W. Ratajczak, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa-Poznań 1978.
  • Chojnicki Z., Czyż T., Gospodarka oparta na wiedzy w regionach metropolitalnych i aglomeracjach miejskich w Polsce, [w:] Rola polskich aglomeracji wobec wyzwań Strategii Lizbońskiej, red. T. Marszał, Studia, t. CXX, Tom wydany z okazji jubileuszu 50-lecia KPZK PAN, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polska Akademia Nauk, Warszawa 2008.
  • Chojnicki Z., Czyż T., Polska na ścieżce rozwoju gospodarki opartej na wiedzy. Podejście regionalne, [w:] Gospodarka oparta na wiedzy. Perspektywy Banku Światowego, red. A. Kukliński, KBN, Biuro Banku Światowego, Warszawa 2003.
  • Chojnicki Z., Wiedza dla gospodarki w perspektywie OECD, [w:] Gospodarka oparta na wiedzy. Wyzwania dla Polski XXI wieku, red. A. Kukliński, Wydawnictwo "Rewasz", Warszawa 2001.
  • Clark C., The Conditions of Economic Progress, London 1957, s. 12-37.
  • Commission Regulation (EC) No 831/2002 - Rozporządzenie Komisji (WE) nr 831/2002 z dnia 17 maja 2002 r. wykonujące Rozporządzenie Rady (WE) nr 322/1997 w sprawie statystyki Wspólnot dotyczące dostępu do poufnych danych do celów naukowych.
  • Commission Regulation (EC) No 973/2007 of 20 August 2007 amending certain EC Regulations on specific statistical domains implementing the statistical classification of economic activities NACE Revision 2, http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2007:216:0010:0016:EN:PDF.
  • Community Innovation Survey - CIS [Wspólnotowy Program Badań Statystycznych Innowacji], http://wpti.civis.org.pl/index.php?/A-C/community-innovation-surveyciswspolnotowy-program-badanstatystycznych-innowacji.html.
  • Coombs R., Miles I., Innovation, measurement and services: The new problematique, [w:] Innovation Systems in the Service Economy: Measurement and Case Study Analysis, J.S. Metcalfe, I. Miles (ed.), Kluwer Academic Publishers, Boston 2000.
  • Cruysen A., Hollanders H., Are Specific Policies Needed to Stimulate Innovation in Services?, Final version for the Workshop "Towards a European Strategy in Support of Innovation in Services", Workshop of DG Enterprise and Industry, Pro Inno Europe, Inno Metrics, 2008.
  • Csikszentmihalyi M., Creativity and the Psychology of Discovery and Invention, HarperCollins, New York 1996.
  • Cyrek M., Sektor usług w Polsce jako obszar zatrudnienia w uwarunkowaniach gospodarki opartej na wiedzy, [w:] Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy. Modernizacja dla spójności społeczno-ekonomicznej, red. M.G. Woźniak, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Zeszyt nr 18, Rzeszów 2011.
  • Cyrek M., Znaczenie innowacyjności sektora usług dla modernizacji polskich regionów, [w:] Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy. Spójność społeczno-ekonomiczna a modernizacja gospodarki, red. M.G. Woźniak, Zeszyt nr 16, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2010.
  • Czerniak A., Idealizacja a grzech Ricarda. Czy podejście idealizacyjne pozwala wzbogacić warsztat metodologiczny współczesnego ekonomisty?, http://akson.sgh.waw.pl.
  • Dachs B., Innovative Activities of Multinational Enterprises in Austria, Strukturwandel und Strukturpolitik, Herausgegeben von Prof. Dr. Wolfram Elsner, Band 19, Peter Lang, Internationaler Verlag der Wissenschaften, Frankfurt am Main 2009.
  • Daniels P.W., Service Industries in the World Economy, Blackwell, Oxford 1993.
  • Daszkowska M., Czerwiński B., Innowacyjność usług i metody jej pomiaru, [w:] Współczesny marketing: Trendy, działania, red. G. Sobczyk, PWE, Warszawa 2008.
  • Daszkowska M., Usługi. Produkcja, rynek, marketing, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  • de Jong J.P.J., Bruins A., Dolfsma W., Meijaard J., Innovation in Services Firms Explored: What, How and Why?, EIM Report, Zoetermeer 2003.
  • Djellal F., Gallouj F., Patterns of innovation organization in service firms: Postal survey results and theoretical models, "Science and Public Policy" 2001, No 28.
  • Dobija M., Teoria kapitału w środowisku nauk ekonomicznych, [w:] Kapitał ludzki w perspektywie ekonomicznej, red. M. Dobija, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2011.
  • Dobrowolski Z., Koncepcja społeczeństwa informacyjnego Daniela Bella, [w:] Od informacji naukowej do technologii społeczeństwa informacyjnego, red. B. Sosińska-Kalata, M. Przastek-Samokowa, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich - seria Nauka-Dydaktyka-Praktyka nr 78, Warszawa 2005.
  • Dobrzycka M., Strategie badawcze stosowane w naukach ekonomicznych, [w:] Naukowe badania zjawisk gospodarczych. Perspektywa metodologiczna, red. K. Kuciński, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2014.
  • Dolfsma W., The Process of New Service Development: Issues of Formilization and Appropriability, ERIM Report Series Reference No ERS-2004-051-ORG, June 2004.
  • Draper N.R., Smith H., Analiza regresji stosowana, PWN, Warszawa 1973.
  • Drejer I., Identifying innovation in surveys of services: A Schumpeterian perspective, "Research Policy" 2003, Vol. 33, No 3.
  • Drejer I., Jorgensen B.H., The dynamic creation of knowledge: Analysing public-private collaborations, "Technovation" 2006, Vol. 25.
  • Drucker P., Innowacja i przedsiębiorczość, Praktyka i zasady, PWE, Warszawa 1992.
  • Drucker P., Społeczeństwo pokapitalistyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  • Drucker P., The discipline of innovation, "Harvard Business Review" 1985, No 3.
  • Drucker P., Zarządzanie w XXI wieku, Muza, Warszawa 2000.
  • Duchêne V., Goetzfried A., Veugelers R., EU Statistics on Science, Technology and Innovation. Current situation and the way forward, Luxembourg 2006.
  • Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2004-2006, GUS Warszawa 2008.
  • Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2006-2009, GUS Warszawa 2010.
  • Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2008-2010, GUS, Warszawa 2012.
  • Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2009-2011, GUS Warszawa 2012.
  • Edquist C., Hommen L., McKelvey M., Innovation and Employment: Process versus Product Innovation, Elgar, Cheltenham 2001.
  • Eidmann U., Short-term statistics: the impact of a new base year and new activity classification, "Statistics in Focus" 2010, No 2.
  • Entorf H., Pohlmeier W., Employment, innovation and export activity: Evidence from firm level data, [w:] Microeconometrics: Surveys and Applications, eds. J.-P. Florens et al., Basil Blackwell Ltd., Oxford 1990.
  • European Commission: Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions.
  • Europe 2020 Flagship Initiative Innovation Union. SEC(2010) 1161, 2010.
  • European Commission: Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. An Integrated Industrial Policy for the Globalisation Era Putting Competitiveness and Sustainability at Centre Stage. SEC(2010) 1272. SEC(2010) 1276, 2010.
  • European Innovation Scoreboard Methodology Report, May 20, 2005 (dostępny na stronie Trend Chart on Innovation Policy in Europe; www.trendchart.cordis.europa.eu)
  • Europejska Tablica Wyników w Dziedzinie Innowacji [European Innovation Score Board] http://wpti.civis.org.pl/index.php?/D-F/europejska-tablica-wynikow-w-dziedzinie-innowacji-europeaninnovation-score-board.html.
  • Eurostat - OECD Methodological Manual on Purchasing Power Parties, European Communities OECD,2006.
  • Evangelista R., Innovation and employment in services: Results from the Italian innovation survey, [w:] The Employment Impact of Innovation: Evidence and Policy, eds. M. Vivarelli, M. Pianta, Routledge, London, New York 2000.
  • Evangelista R., Savona M., Innovation, employment and skills in services. Firm and sectoral evidence. "Structural Change and Economic Dynamics" 2003, No 14.
  • Evangelista R., Savona M., The Impact of Innovation on Employment in Services: Evidence from Italy, "International Review of Applied Economics" 2002, Vol. 16.
  • Everitt B.S., Landau S., Leese M., Stahl D., Cluster analysis, 5th Edition, Wiley, Chichester 2011.
  • Faust K. i in., Tertiarisierung und neue Informations- und Kommunikationstechnologien, Strukturberichterstattung 1996-1998, München, IFO-Institut 1999.
  • Fazlagić A.J., Wiedza jako "surowiec" w organizacjach usługowych intensywnie wykorzystujących wiedzę, [w:] Usługi bogate w wiedzę, Marketing usług profesjonalnych, t. 6, red. K. Rogoziński, Katedra Usług Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Infomila, Poznań 2006.
  • Felix B., Employment in High Technology, "Statistics in Focus" 2006, No 1.
  • Fitzsimmons J.A., Fitzsimmons M.J., Service Management, McGraw Hill, 2004.
  • Flejterski S., Klóska R., Majchrzak M., Usługi w teorii ekonomii, [w:] Współczesna ekonomika usług, red. S. Flejterski, A. Panasiuk, J. Perenc, G. Rosa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
  • Foray D., The Economics of Knowledge, The MIT Press, Cambridge, MA 2004.
  • Fourastie J., Myśli przewodnie, Warszawa 1972.
  • Frascati Manual 2002, Proposed Standard Practice for Surveys on Research and Experimental Development, OECD, 2002.
  • Freeman Ch., Soete L., The Economics of Industrial Innovation, 3rd Edition, MIT 2000.
  • Freeman Ch., The economics of technical change, "Cambridge Journal of Economics" 1994, No 18.
  • Frenken K., Innovation, Evolution and Complexity Theory, Edward Elgar Publishing Limited, Cheltenham 2006.
  • Friedman T.L., Świat jest płaski. Krótka historia XXI wieku, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2006.
  • Fuchs V.R., The Service Economy, National Bureau of Economic Research, General Series, No 87, Columbia University Press, New York, London 1986.
  • Gabara W., Model jako instrument badania form działalności gospodarczej. Studium stosunków i zależności organizacyjnych, SGPiS, Warszawa 1974.
  • Gajewski Ł., Przeciwko planistycznemu pojmowaniu innowacyjności, [w:] Pod prąd głównego nurtu ekonomii, red. M. Machaj, Instytut Misesa, Warszawa 2011.
  • Galar R., Gospodarka oparta na wiedzy - sześć wątpliwości, [w:] Gospodarka oparta na wiedzy. Perspektywy Banku Światowego w Polsce, red. A. Kukliński, Komitet Badań Naukowych, Warszawa 2003.
  • Gallouj F., Djellal F., Introduction: Filling the innovation gap in the service economy - a multidisciplinary perspective, [w:] The Handbook of Innovation and Services. A Multidisciplinary Perspective, ed. F. Gallouj, F. Djellal, Edward Elgar Publishing Limited, Cheltenham 2010.
  • Gallouj F., Knowledge-Intensive Business Services: Processing Knowledge and Producing Innovation, [w:] Productivity, Innovation and Knowledge in Services. New Economic and Socio-Economic Approaches, eds. J. Gardey, F. Gallouj, Edward Elgar, Cheltenham and Northampton 2002.
  • Ganczarek-Gamrot A., Metodologia, [w:] Wielowymiarowe metody statystyczne w analizie ryzyka inwestycyjnego, red. G. Trzpiot, PWE, Warszawa 2010.
  • Garawan Th. N., Gunnigle P., Morley M., Contemporary HRD research: A triarchy of theoretical perspectives for HRD, "Journal of European Industrial Training" 2002, Vol. 24, No 2-4.
  • Gatnar E., Walesiak M., Metody statystycznej analizy wielowymiarowej w badaniach marketingowych. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2004.
  • Gawlikowska-Hueckel K., Zielińska-Głębocka A., Integracja europejska: od jednolitego rynku do unii walutowej, C.H. Beck, Warszawa 2004.
  • Giddens A., Europa w epoce globalnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
  • Gierańczyk W., Kordowska A., Innowacyjność przedsiębiorstw przemysłowych i usługowych w woj. kujawsko-pomorskim, "Wiadomości Statystyczne" 2013, nr 5.
  • Gillies D., Laws and Models in Science, Donald Gillies Kong's College Publications, London 2004.
  • Glückler J., Geography of reputation: The city as the locus of business opportunity, "Regional Studies" 2007, No 41.
  • Glückler J., Hammer I., A Pragmatic Service Typology - Capturing the Distinctive Dynamics of Services in Time and Space, http://www2.geog.uni-heidelberg.de/media/forschung/wiso_bayern-pragmatic_service_ typology.pdf (dostęp: 10.10.2011).
  • Goldberg I., Goddard G., Kuriakose S., building knowledge-based economy and absorptive capacity to enhance growth: The role of cross-border knowledge flows in Europe and Central Asia (ECA), [w:] Knowledge-Based Economy as Factor of Competitiveness and Economy Growth, eds. M. RuniewiczWardyn, L. Koźmiński, Academy of Entrepreneurship and Management, Warszawa 2008.
  • Golińska-Pieszyńska M., Polityka wiedzy a współczesne procesy innowacyjne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2009.
  • Golińska-Pieszyńska M., Polskie praktyki innowacyjne, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2011.
  • Goliński M., Gospodarka i informacja, [w:] W drodze do społeczeństwa informacyjnego, red. J. Lubacz, Politechnika Warszawska, Warszawa 1999.
  • Gorynia M., Schemat analityczny do badań luki przystosowawczej - aspekt konceptualny i metodyczny, [w:] Luka konkurencyjna na poziomie przedsiębiorstwa a przystąpienie Polski do Unii Europejskiej, red. M. Gorynia, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2002.
  • Gorynia M., Teoria i polityka regulacji mezosystemów gospodarczych a transformacja postsocjalistycznej gospodarki polskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 1995.
  • Gorynia-Pfeffer N., Wybrane aspekty działalności innowacyjnej na przykładzie Niemiec - wnioski dla Polski. Narodowy System Innowacji, "Studia Ekonomiczne" 2012, nr 2.
  • Górzyński M., Przegląd wskaźników monitorowania systemów wspierania innowacyjności w krajach UE i wybranych krajach pozaeuropejskich - wnioski i rekomendacje dla Polski, Warszawa 2005.
  • Gottmann J., Megalopolis: The Urbanized Northeastern Seaboard of the United States, Twentieth Century Fund., New York 1961.
  • Götzfried A., European employment increasing in services and especially in knowledge-intensive services, "Statistics in Focus", Science & Technology 2004, No 10.
  • Grabińska T., O modelach zjawisk i rzeczy, [w:] Model i interpretacja, red. T. Grabińska, M. Zabierowski, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1994.
  • Grabiński T., Metody taksonometrii, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 1992.
  • Grabiński T., Sokołowski A., Z badań nad efektywnością wybranych procedur taksonomicznych, Zeszyty Naukowe nr 181, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 1984.
  • Gramacki J., Gramacki A., Wybrane metody redukcji wymiarowości danych oraz ich wizualizacji, XIV Konferencja PLOUG, październik 2008, www.ploug.org.pl/konf_08/materialy/pdf/16_Gramacki.pdf.
  • Greenan N., Guellec D., Technological Innovation and Employment Reallocation, "Labour" 2000, Vol. 14, No 4.
  • Grönroos C., Service Management and Marketing. Customer Management in Service Competition, John Wiley & Sons, West Sussex 2007.
  • Group of Research on the impact of the Innovation Union (GRIU), RTD-JRC/IPSC Ispra: Composite indicators measuring structural change, monitoring the progress towards a more knowledge-intensive economy in Europe, 2011.
  • Grubel H.G., Walker M.A., Services and Changing Economic Structure, [w:] International Capital and Service Flows. Theory and Measurement for Economic Policy, Vol. II, Economists of the Twentieth Century, University Press, Cambridge 1993.
  • Guinet J., National Systems of Financing Innovation, OECD, Paris, 1995.
  • Haas D., Lindemann S., Dienstleistungsstandort, Institut für Wirtschaftsgeographie der LMU München im Auftrag des Bayerischen Staatsministeriums für Wirtschaft, Verkehr und Technologie, Bayern, München 2000.
  • Hardt Ł., Problem realistyczności założeń w teorii ekonomii, "Ekonomista" 2012, nr 1.
  • Hardt Ł., W poszukiwaniu istoty ekonomii, "Studia Ekonomiczne" 2012, nr 2.
  • Harris R.G., The knowledge-based economy: Intellectual origins and new economy perspective, "International Journal of Management Reviews", March 2001.
  • Harrison R., Jaumandreu J., Mairesse J., Peters B., Does innovation stimulate employment? A firm-level analysis using comparable micro-data from four European countries, National Bureau of Economic Research "Working Paper" 2008, No 14216, Cambridge, MA, http://www.nber.org/papers/w14216.pdf?new_window=1.
  • Hauknes J., Antonelli C., Knowledge intensive services - What is their role? STEP W2 1997, STEP Group, Oslo, Paper for the OECD Business and Industry Policy Forum on realizing the potential of the service economy: facilitating growth, innovation and competition, 1997.
  • Hauknes J., Services in innovation, innovation in services, SI4S Final Report, STEP Group, Oslo 1998.
  • Hellwig Z., Wielowymiarowa analiza porównawcza i jej zastosowanie w badaniach wielocechowych obiektów gospodarczych, PWE, Warszawa 1981.
  • Heryng Z., Gawędy ekonomiczne, Warszawa 1906.
  • Herzog P., Open and Closed Innovation. Different Cultures for Different Strategies, Gabler Verlag, 2011.
  • Hidden Innovation: How Innovation Happens in Six 'Low-Innovation' Sectors, NESTA, London 2007.
  • Hipp C., Grupp H., Innovation in the service sector: The demand for service-specific innovation measurement concepts and typologies, "Research Policy" 2005, No 34.
  • Hirschfeld K., Advancing into the knowledge-based services sector - The IBITS growth agenda, Conference Report, 2nd UNI-Europa IBITS Conference, Nyon, 12-13 June 2007, http://www.europarl.gr/ressource/static/files/projets_pdf/new_prof_business_services.pdf.
  • Hollanders H., Cruysen A., Rethinking the European Innovation Scoreboard: A New Methodology for 2008-2010, PRO INNO EUROPE INNO METRICS, September 2008.
  • Hollanders H., Tarantola S., Innovation Union Scoreboard 2010 - Methodology report Innovation Union Scoreboard 2010, Draft report, 2011.
  • Hotelling H., Analysis of a Complex of Statistical Variables Into Principal Components, "Journal of Educational Psychology" 1933.
  • Howells J., Innovation and services: New conceptual frameworks, University of Manchester, "CRIC Discussion Paper" 2000, No 38.
  • Howells J., Innovation, consumption and knowledge: services and encapsulation, [w:] Technology, Knowledge and the Firm. Implications for Strategy and Industrial Change, eds. K. Green, M. Miozzo, P. Dewick, Edward Elgar Publishing Limited, Cheltenham 2005.
  • Howells J., Tether B.S., Innovation in Services: Issues at Stake and Trends, A Report for the European Commission, INNO-Studies 2001, (ENTR-C/2001), Brussels 2004.
  • Howlett R.J., Innovation through Knowledge Transfer 2010, Springer-Verlag, Berlin-Heidelberg 2011.
  • Huang C., Arundel A., Hollanders H., Non-R&D Innovation of Manufacturing Firms: Theory and Evidence from the Third European Community Innovation Survey, Europe Innova, Workpackage 4 - Task 5, March 2008.
  • Ietto-Gillies G., Internationalization and the demarcation between services and manufactures: A theoretical and empirical analysis, [w:] Internationalization, Technology and Services, eds. M. Miozzo, I. Miles, Edward Elgar Publishing Limited, Cheltenham 2002.
  • Illeris S., The nature of services, [w:] The Handbook of Service Industries, eds. J.R. Bryson, P.W. Daniels, Edward Elgar, Cheltenham 2007.
  • Ilnicki D., Przestrzenne zróżnicowanie poziomu rozwoju usług w Polsce. Teoretyczne i praktyczne uwarunkowania badań, Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2009.
  • Innovation Union Scoreboard 2011, Research and Innovation Union scoreboard, European Commission, PRO INNO Europe 2012.
  • Innowacje w sektorze usług, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2011. http://www.pi.gov.pl/PARPFiles/file/INNOWACYJNA_FIRMA/KIP/Publikacje/Zeszyt_Innowacje_w_sektorze_uslug.pdf.
  • Jagas J., Tendencje zmian w strukturze zatrudnienia, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Powstańców Śląskich w Opolu, Opole 1988.
  • Jajuga K., Statystyczna analiza wielowymiarowa, PWN, Warszawa 1993.
  • Jakóbik W., Zmiany systemowe a struktura gospodarki w Polsce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  • Janasz W., Kozioł K., Determinanty działalności innowacyjnej przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2007.
  • Janasz W., Kozioł-Nadolna K., Innowacje w organizacji, PWE, Warszawa 2011.
  • Janasz W., Leśkiewicz I., Identyfikacja i realizacja procesów innowacyjnych w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 1995.
  • Jaruzelski B., Dehoff K., R. Bordia, Money isn't everything: The Booz Allen Hamilton Global Innovation 1000, Booz Allen Hamilton, McLean, 2005.
  • Jasiński L.J., Sektory przemysłu i wiedzy. Ewolucja struktury gospodarki, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2011.
  • Jaworska M., Zmiany strukturalne w przemyśle państw OECD w latach 1993-2003, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2007.
  • Jenssen J.I., Nybakk E., Inter-organizational innovation promoters in small, knowledge-intensive firms, "International Journal of Innovation Management" 2009, Vol. 13, No 3,
  • Jeroen de Jong P.J., Vanhaverbeke W., Kalvet T., Chesbrough H., Policies for Open Innovation: Theory, Framework and Cases, Haas School of Business University of California, 2008.
  • Jindra B., The Theoretical Framework: FDI and Technology Transfer, [w:] Technology Transfer via Foreign Direct Investment in Central and Eastern Europe, ed. J. Stephen, Palgrave Macmillan, New York 2006.
  • Joaquín M. Azagra Caro, Workshop on R&D Indicators to monitor the European Research, 14-15 May 2007.
  • Johnson S., Where Good Ideas Come From: The Natural History of Innovation, Riverhead Books, New York 2010.
  • Juchniewicz M., Grzybowska B., Innowacyjność mikroprzedsiębiorstw w Polsce, PARP, Warszawa 2010.
  • Kabaj M., Ekonomia tworzenia i likwidacji miejsc pracy. Dezaktywizacja Polski?, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2005.
  • Kabaj M., Elementy pełnego i racjonalnego zatrudnienia w gospodarce socjalistycznej, KiW, Warszawa 1972.
  • Kalecki M., Kapitalizm: dynamika gospodarcza. Dzieła, t. 2, PWE, Warszawa 1980.
  • Kamiński S., Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Pisma wybrane, t. 4, do druku przygotował A. Bronk, TN KUL, Lublin 1961 (1992).
  • Kanerva M., Hollanders H., Arundel A., 2006 TrendChart report: Can We Measure and Compare Innovation in Services? (MERIT - Maastricht Economic Research Institute on Innovation and Technology) European Commission, 2006.
  • Karpiński A., Paradysz S., Ziemiecki J., Zmiany struktury gospodarki w Polsce do roku 2010: Polska na tle Unii Europejskiej, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 1999.
  • Karpiński A., Przemiany strukturalne w procesie transformacji Polski 1989-2003-2025, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2008.
  • Karpiński A., Przyszłość rynku pracy w Polsce, Komitet Prognoz "Polska 2000 Plus", PAN, Warszawa 2006.
  • Katouzian M.A., The Development of the Service Sector: A New Approach, Oxford Economic Papers, New Series, November 1970,Vol. 22 (3).
  • Kaźmierczak J., Wilińska A., Uwagi na temat sposobów oceny poziomu innowacyjności z uwzględnieniem uwarunkowań polskich, [w:] Komputerowo zintegrowane zarządzanie, red. R. Knosala, Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, t. I, Opole 2010.
  • Klamut M., Ewolucja struktur gospodarczych w krajach wysoko rozwiniętych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 1996.
  • Kłosiński K.A., Mongiało D., Usługi biznesowe w Unii Europejskiej na przełomie wieków, "Wiadomości Statystyczne" 2005, nr 12.
  • Kłosiński K.A., Przemiany strukturalne w usługach rynkowych, Instytut Rynku Wewnętrznego i Konsumpcji, Warszawa 1997.
  • Kłosiński K.A., Światowy rynek usług w początkach XXI wieku, PWE, Warszawa 2011.
  • Kłosowski F., Sektor usług w gospodarce regionu tradycyjnego w warunkach transformacji i restrukturyzacji. Przykład konurbacji katowickiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006.
  • Kneifel-Hoverkamp R., Regio D.G., European Commission, Cohesion Policy vs. Innovation, EUROCOOP Fourth Regional Workshop, Jabłonna Palace, March 2007.
  • Knight Ch., Knowledge is Power. A View of Productive Forces of Modern Society and the Results of Labor Capital and Skill, Gould and Lincoln, Boston 1857.
  • Kolasa M., Bariery innowacji i absorpcji technologii w świetle nowej ekonomii rozwoju, "Ekonomista" 2008, nr 1.
  • Konkurencyjność sektora wysokiej techniki, Departament Analiz i Prognoz, Ministerstwo Gospodarki, Warszawa 2009.
  • Kopaliński W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Wiedza Powszechna, Warszawa 1983.
  • Kox H., Rubalcaba L., The contribution of business services to European economy, [w:] Business Services in European Economic Growth, eds. L. Rubalcaba, H. Kox, H. MacMillan/Palgrave, London 2007.
  • Kozioł K., Metodologia badań innowacyjności krajów i działalności innowacyjnej przedsiębiorstw Unii Europejskiej, [w:] Innowacje w strategii rozwoju organizacji w Unii Europejskiej, red. W. Janasz, Difin, Warszawa 2009.
  • Kozłowska A., Ewolucja struktur gospodarczych w świetle Schumpeterowskiej koncepcji kreatywnej destrukcji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2010.
  • Kozłowski J., Otwarte innowacje - kierunek przyszłości, "Pomorski Przegląd Gospodarczy" 2008, nr 4.
  • Kozłowski J., Statystyka nauki, techniki i innowacji w krajach UE i OECD. Stan i problemy rozwoju, Departament Strategii MNiSW, Wersja: październik 2011.
  • Kozłowski J., Statystyka nauki, techniki i innowacji w krajach UE i OECD. Stan i problemy rozwoju, Departament Strategii MNiSW, Wersja: marzec 2013.
  • Kozłowski J., Wiedza na potrzeby polityki naukowej i innowacyjnej - badania naukowe, analizy, scoreboard, [w:] Świt innowacyjnego społeczeństwa. Trendy na najbliższe lata, red. P. Zadura-Lichota, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB w Radomiu, PARP, Warszawa 2013.
  • Koźmiński A.K., Jak stworzyć gospodarkę opartą na wiedzy?, [w:] Strategia rozwoju Polski u progu XXI wieku, Kancelaria Prezydenta RP i Komitet Prognoz "Polska 2000 Plus", PAN, Warszawa 2001.
  • Koźmiński A.K., Sztompka P., Rozmowa o wielkiej przemianie, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego, Warszawa 2004.
  • Kruszka M., Sektor usług w gospodarce krajów wysoko rozwiniętych, "Wiadomości Statystyczne" 2006, nr 11.
  • Kryńska E., Polski rynek pracy - niedopasowania strukturalne, IPiSS, Warszawa 2004.
  • Kryńska E., Szkolnictwo wyższe a rynek pracy, [w:] Regulacyjne aspekty polityki ekonomicznej - dostosowania polskiej gospodarki do europejskiego i globalnego rynku pracy, red. E. Kryńska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2004.
  • Kubielas S., Innowacje i luka technologiczna w gospodarce globalnej opartej na wiedzy. Strukturalne i makroekonomiczne uwarunkowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010.
  • Kuciński K. (red.), Naukowe badanie zjawisk gospodarczych. Perspektywa metodologiczna, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2014.
  • Kuciński K., Metodologia nauk ekonomicznych. Dylematy i wyzwania, Difin, Warszawa 2010.
  • Kuciński K., Przedmiot nauk ekonomicznych, [w:] Metodologia nauk ekonomicznych. Dylematy i wyzwania, Difin, Warszawa 2010.
  • Kuusisto J., Meyer M., Insights Into Services and Innovation in the Knowledge-intensive Economy, National Technology Agency TEKES, 2002.
  • Kuznets S., Economic Growth of Nations: Total Output and Production Structure, Belknap, Cambridge, MA 1971.
  • Kwiatkowska W., Kwiatkowski E., Stasiak J., Zarychta H., Zatrudnienie i bezrobocie - dynamika, struktura i polityka państwa, Biała Księga. Polska-Unia Europejska, Warszawa 1993.
  • Kwiatkowska W., Zmiany strukturalne na rynku pracy w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2007.
  • Kwiatkowski E., Z badań nad rozwojem teorii zmian struktury gospodarczej w ekonomii burżuazyjnej, [w:] Wpływ przemian w strukturze gałęziowej i przestrzennej na wzrost gospodarczy, red. J. Lis, Łódź 1974.
  • Lachowski S., Droga innowacji, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2010.
  • Ładysz J., Polityka strukturalna Polski i Unii Europejskiej, PWE, Warszawa 2008.
  • Lange O., Ekonomia polityczna, PWN, Warszawa 1978.
  • Leontief W., Duchin F., The Future Impact of Automation on Workers, Oxford University Press, 1986.
  • Lichniak I., Ku gospodarce usług, [w:] Serwicyzacja polskiej gospodarki, red. I. Lichniak, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010.
  • List F., Das nationale System der politischen Ökonomie, Stuttgart/Tübingen 1841.
  • Łobejko S., Mierzenie efektów polityki innowacyjnej. Wybrane rankingi i wskaźniki innowacyjności oraz trendy na przyszłość, [w:] Świt innowacyjnego społeczeństwa. Trendy na najbliższe lata, red. P. Zadura-Lichota, PARP, Warszawa 2013.
  • Lovelock C., Classifying services to gain strategic marketing insights, "Journal of Marketing" 1983, No 47(3).
  • Lovelock C., Gummesson E., Whither services marketing: In search of a new paradigm and fresh perspectives, "Journal of Service Research" 2004, Vol. 7, No 1.
  • Lucas R.E. Jr., Ideas and growth, NBER Working Paper, No 14133, Cambridge, MA, June 2008.
  • Łukaszewicz A., Dylematy ekonomiczne przełomu stuleci, Wydawnictwo Key Text, Warszawa 2001.
  • Lundwall B.A., Johnson B., The learning economy, "Journal of Industrial Studies" 1994, Vol. 1, No 2.
  • Machlup F., Production and Distribution of Knowledge in the United States, Princeton University Press, Princeton, New Jersey 1962.
  • Madej Z., Gospodarka oparta na wiedzy wkracza w świat paradygmatów, [w:] Teoria i praktyka ekonomii a analiza konkurencyjności gospodarowania, red. E. Frejtag-Mika, Difin, Warszawa 2006.
  • Majchrzak M., Usługi biznesowe w Unii Europejskiej - definicja, klasyfikacja, perspektywy rozwoju, [w:] Usługi w Polsce - nauka, dydaktyka i praktyka wobec wyzwań przyszłości, red. A. Panasiuk, K. Rogoziński, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 20, Ekonomiczne Problemy Usług, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2008.
  • Malerba F., Salter M., Saltelli A., Expert Group on the Measurement of Innovation: Indicators for Structural change, Brussels, 29 September 2011.
  • Marciniak S., Innowacje i rozwój gospodarczy, Wydawnictwo Kolegium Nauk Społecznych i Administracji Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2000.
  • Markowska M., Dynamiczna taksonomia innowacyjności regionów, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2012.
  • Marshall A., The Principles of Political Economy, Macmillan, London 1911.
  • Masiarek A., Grądzki R., Wiedza jako źródło innowacji, [w:] Innowacyjność jako czynnik podnoszenia konkurencyjności przedsiębiorstw i regionów na jednolitym rynku europejskim, red. J. Otto, R. Stanisławski, A. Maciaszczyk, Politechnika Łódzka - Monografie, Łódź 2007.
  • Matysiak A., Instytucje nowej gospodarki, [w:] Zarządzanie kapitałem ludzkim w gospodarce, red. D. Kopycińska, Wydawnictwo Naukowe Katedry Mikroekonomii Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2007.
  • Matysiak A., Stałe ekonomiczne, [w:] Systemy ekonomiczne i ich ewolucja. Aspekty makro- i mezoekonomiczne, red. J. Czech-Rogosz, S. Swadźba, "Studia Ekonomiczne" nr 145, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2013.
  • McIvor R., Global Services Outsourcing, Cambridge University Press, New York 2010.
  • Measuring new factors in economic growth - statistical work on innovation, technology and globalization, OECD 2005.
  • Menz L., Der tertiäre Sektor. Der Dienstleistungsbereich in den modernen Volkswirtschaften, Zürich, St. Gallen 1965.
  • Meroni A., Sangiorgi D., Design for Services, Gower Publishing Limited, Farnham 2011.
  • Mikołajczyk Z., Techniki organizatorskie w rozwiązywaniu problemów zarządzania, PWN, Warszawa 2002.
  • Miles I., Innovation in services, [w:] The Oxford Handbook of Innovation, eds. J. Fagerberg, D. Mowery, R.R. Nelson, Oxford University Press, Oxford 2005.
  • Miles I., Knowledge services, [w:] Knowledge Policy, Challenges for the 21st Century, eds. G. Hearn, D. Rooney, Edward Elgar Publishing Limited, Cheltenham 2008.
  • Miles I., Knowledge-intensive business services and the New Economy, referat wygłoszony na konferencji: The Evolutionary Economies Unit, Max-Planck Institute for Research into Economic Systems, September 2001.
  • Miles I., Knowledge-Intensive Services: Suppliers and Clients, Ministry of Trade and Industry Finland, Studies and Reports No 15, Helsinki 2003.
  • Miles I., Research and Development (R&D) beyond manufacturing: The strange case of services R&D, "R&D Management" 2007, Vol. 37, No 3.
  • Miles I., Boden M., Introduction: Are services special?, [w:] Services and the Knowledge-Based Economy, eds. M. Boden, I. Miles, Continuum, London 2000.
  • Miles I., Kastrinos N., Flanagan K., Bilderbeek R., den Hertog P., Huntink W., Bouman M., Knowledge-Intensive Business Services. Users. Carriers and Sources of Innovation, University of Manchester, March 1995.
  • Miozzo M., Grimshaw D., Knowledge Intensive Business Services, Organizational Forms and National Institutions, Edward Elgar Publishing Limited, Cheltenham 2006.
  • Miozzo M., Miles I., Internationalization, Technology and Services, Edward Elgar Publishing Limited, Cheltenham 2002.
  • Mirowski P., Sent E.-M., The commercialization of science and the response of STS, [w:] The Handbook of Science and Technology Studies, 3rd Edition, eds. Edward J. Hackett, O. Amsterdamska, M. Lynch, J. Wajcman, The MIT Press, 2007.
  • Misiak M., Transformacja, konwergencja, informacja, "Nowe Życie Gospodarcze" 2007, nr 19.
  • Mohnen P., Mairesse J., Dagenais M., Innovation and Knowledge: The Arrovian Legacy, [w:] The Economics of Innovation. Critical Concepts in Economics, ed. C. Antonelli, Vol. III, Routledge, Taylor & Francis Group, London, New York 2008.
  • Mongiało D., Cechy charakterystyczne rynku usług i jego struktura w Unii Europejskiej, "Ekonomista" 2000, nr 1.
  • Morales M.F., Financial intermediation in a model of growth through creative destruction, "Macroeconomic Dynamics" 2003, Vol. 7, No 3.
  • Mowery D.C., The US National Innovation System: Origins and Prospects for Change, "Research Policy" 1992, No 21.
  • Mudie P., Cottam A., Usługi. Zarządzanie i marketing, PWN, Warszawa 1998.
  • Muller E., Zenker A., Business services as actors of knowledge transformation: The role of KIBS in regional and national innovation systems, "Research Policy" 2001, No 30.
  • NACE Rev. 2. Statistical classification of economic activities in the European Community. Eurostat.
  • Methodologies and Working papers, European Commission, Luxembourg 2008.
  • Nählinder J., Innovation and Employment in Services: The Case of Knowledge Intensive Business Services in Sweden, Linköping University, Sweden 2005.
  • National Endowment for Science, Technology and the Arts, Hidden Innovation: How innovation happens in six 'low innovation' sectors, London 2007.
  • National Endowment for Science, Technology and the Arts, Taking Services Seriously: How policy can stimulate the 'hidden innovation' in the UK's services economy, London 2008.
  • National Endowment for Science, Technology and the Arts, The Innovation Gap: Why policy needs to reflect the reality of innovation in the UK, London 2006.
  • Nauka i technika w 2004 r., GUS, Warszawa 2005.
  • Nauka i technika w 2005 r., GUS, Warszawa 2006.
  • Nauka i technika w 2007 r., GUS, Warszawa 2009.
  • Nauka i technika w 2009 r., GUS, Warszawa 2011.
  • Nauka i technika w 2010 r., GUS, Warszawa 2012.
  • Nauka i technika w 2011 r., GUS, Warszawa 2012.
  • Neć M., Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w Polsce na tle krajów Europy, [w:] Świt innowacyjnego społeczeństwa. Trendy na najbliższe lata, red. P. Zadura-Lichota, PARP, Warszawa 2013.
  • Neef D. (ed.) The Knowledge Economy, Butterworth-Heinemann, Boston, Organization for Economic Co-operation and Development (1963) The Measurement of Scientific and Technical Activities (Frascati Manual), New edition 1994, OECD, Paris 1998.
  • Nekharosheva L., Hościłowicz E., Problemy i perspektywy naukowo-technologicznego i innowacyjnego rozwoju w warunkach globalizacji i kryzysu światowego, [w:] Przepływy kapitału intelektualnego i finansowego - aspekty lokalne i globalne, red. E. Orechwa-Maliszewska, J. Paszkowski, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Białystok 2009.
  • New forms of innovations: challenges for policy-making, DSTI/STP/TIP(2009)6, Interim Report On The OECD Innovation Strategy SG/INNOV(2009)1/REV1., 2009.
  • New professional and business-related services status and prospects (IP/A/ITRE/FWC/2006-87/Lot1/C1/SC2), Policy Department Economic and Scientific Policy, 2008, http://www.europarl.gr/ressource/static/files/projets_pdf/new_prof_business_services.pdf.
  • Nicholls R., Przekształcenia w sektorze usług w Polsce w perspektywie europejskiej, [w:] Transformacja w usługach. Sektor usług w Polsce w latach 1990-1999, red. K. Rogoziński, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2001.
  • Niedbalska G., Nowe podejście do problemu własności intelektualnej i źródeł innowacji. Demokratyzacja innowacji według Erica von Hippela, "Studia Ekonomiczne" 2011, nr 2.
  • Niedzielski P., Łobacz K., Istota współczesnych innowacji - specyfika, kierunki, trendy, [w:] Innowacje w rozwijaniu konkurencyjności firm. Znaczenie, wsparcie, przykłady zastosowań, red. J. Perenc, J. Hołub-Iwan, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2011.
  • Niedzielski P., Rodzaje innowacji, [w:] Innowacje i transfer technologii - Słownik pojęć, red. K.B. Matusiak, PARP, Warszawa 2005.
  • Niedzielski P., Rychlik K., Innowacje w sektorze produkcyjnym i usługowym - odmienność czy podobieństwo?, [w:] Wiedza, innowacje i gospodarka oparta na wiedzy, red. E. Stawasz, P. Niedzielski, K. Matusiak, Zeszyty Uniwersytetu Szczecińskiego nr 453, Szczecin 2006.
  • Niewadzi C., Sektor usług w kapitalizmie, PWN, Warszawa 1982.
  • Niewadzi C., Usługi w gospodarce narodowej, PWE, Warszawa 1975.
  • Nikiel M., Dualizm metodologiczny nauk społecznych, [w:] Doktoranci o metodologii nauk społecznych, red. K. Kuciński, SGH w Warszawie, Warszawa 2007.
  • Nowak L., Metodologiczne kryterium demarkacji i problem statusu teologii, "Nauka" 2004, nr 3.
  • Nowak L., Model ekonomiczny. Studium z metodologii ekonomii politycznej, PWE, Warszawa 1972.
  • Nowak L., O ukrytej jedności nauk społecznych i nauk przyrodniczych, "Nauka" 1998, nr 1.
  • Nowak L., U podstaw marksowskiej metodologii nauk, PWN, Warszawa 1971.
  • Nowak L., Wstęp do idealizacyjnej teorii nauki, PWN Warszawa 1977.
  • Nowak P., Poziom innowacyjności polskiej gospodarki na tle krajów UE, "Prace Komisji Geografii Przemysłu" 2012, nr 1.
  • Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 1985.
  • Nowakowska A., Regionalny kontekst procesów innowacji, [w:] Budowanie zdolności innowacyjnych regionów, red. A. Nowakowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009.
  • OECD-World bank Institute, Korea and the Knowledge-based Economy. Making the Transition, Paris 2000.
  • Oerlemans L., Meeus M., Boekema F., Firm clustering and innovation: Determinants and effects, "Papers in Regional Science" 2001, Vol. 80.
  • Okoń-Horodyńska E., Narodowy system innowacji w Polsce, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 1998.
  • Okulus M., Usługi jako czynnik aktywizujący długofalowy rozwój gospodarki, Instytut Rozwoju i Studiów Strategicznych, Warszawa 1998.
  • Oleksiuk A., Problemy organizacji. Materiały do studiowania, Wydawnictwo Key Tex, Warszawa 2007.
  • Olko S., Transfer technologii w procesie otwartej innowacji - szanse i zagrożenia, http://dlafirmy.info.pl/articlesFiles/Transfer_technologii_w_procesie_otwartej_innowacji_-_szanse_i_zagrozenia.pdf(dostęp: 10.01.2011).
  • Onak-Szczepaniak B., Budowa gospodarki opartej na wiedzy w Polsce w kontekście Integracji z Unią Europejską, [w:] Konkurencyjność rynku pracy i jego podmiotów, red. D. Kopycińska, Wydawnictwo Naukowe Katedry Mikroekonomii Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2005.
  • Osiadacz J., Innowacje w sektorze usług - przewodnik po systematyce oraz przykłady dobrych praktyk, PARP, Warszawa 2012.
  • Oslo Manual. Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data, OECD Publishing, European Commission, 3rd Edition, 2005.
  • Panasiuk A., Tokarz A., Wstęp do ekonomiki przedsiębiorstwa usługowego, [w:] Przedsiębiorstwo usługowe. Ekonomika, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
  • Pangsy-Kania S., Innowacyjność kartą przetargową w walce konkurencyjnej, PTE, Warszawa 2001.
  • Parysek J., Ratajczak W., Analiza składowych głównych, jej korzyści i ograniczenia z punktu widzenia badań geograficznych, [w:] Możliwości i ograniczenia zastosowań metod badawczych w geografii społeczno-ekonomicznej i gospodarce przestrzennej, red. H. Rogacki, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2002.
  • Pavitt K., Sectoral patterns of technical change: Towards a taxonomy and a theory, "Research Policy" 1984, No 13.
  • Payne A., Marketing usług, PWE, Warszawa, 1996, s. 159.
  • Peters B., Innovation and Firm Performance. An Empirical Investigation for German Firms, Physica-Verlag, Heidelberg, New York 2008.
  • Pianta M., Innovation and employment, [w:] The Oxford Handbook of Innovation, eds. J. Fagerberg, D.C. Mowery, R.R. Nelson, Oxford University Press, 2007.
  • Piech K., Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarczym: w kierunku pomiaru i współczesnej roli państwa, Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa 2009.
  • Pissarides Ch.A., Teoria bezrobocia w stanie równowagi, PTE, Warszawa 2012.
  • Pluta W., Wielowymiarowa analiza porównawcza w modelu ekonometrycznym, PWN, Warszawa 1986.
  • Pluta-Olearnik M., Olearnik J., Innowacje produktowe w marketingu usług, [w:] Współczesny marketing. Strategie, red. G. Sobczyk, PWE, Warszawa 2008.
  • Podręcznik Frascati. Proponowane procedury standardowe dla badań statystycznych w zakresie działalności badawczo-rozwojowej, OECD 2002, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, 2010.
  • Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Departament Strategii i Rozwoju Nauki - wydanie polskie, OECD, Warszawa 2008.
  • Podręcznik Oslo: Zasady gromadzenie i interpretacji danych dotyczących innowacji, OECD/Wspólnoty Europejskie, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa 2005.
  • Pojęcia stosowane w badaniach statystycznych statystyki publicznej, http://www.stat.gov.pl/gus/definicje_PLK_HTML.htm?id=POJ-1484.htm.
  • Pokorski J., Innowacyjne przedsiębiorstwa Innowacyjnej Gospodarki. Wnioski z "Barometru Innowacyjności" PARP, [w:] Świt innowacyjnego społeczeństwa. Trendy na najbliższe lata, red. P. Zadura-Lichota, PARP, Warszawa 2013.
  • Pomykalski A., Innowacje, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2001.
  • Porat M.U., The Information Economy: Definition and Measurement, DC: US Department of Commerce, Washington 1977.
  • Poster M., The Mode of Information. Poststructuralism and Social Context, The University of Chicago Press, Chicago 1991.
  • Promoting innovation in services, "Working Party on Innovation and Technology Policy", DSTI/STP/TIP(2004)4/FINAL, http://www.oecd.org/science/inno/35509923.pdf.
  • Proponowane kierunki rozwoju nauki i technologii w Polsce do 2020 roku, Ministerstwo Nauki i Informatyzacji, Warszawa, listopad 2004.
  • Quah D., The weightless economy in economic development, [w:] Information Technology, Productivity and Economic Growth: International Evidence and Implications for Economic Development, ed. M. Pohjola, Oxford University Press, Oxford 2001.
  • Quinn J.B., Baruch J.J., Paquette P.C., Exploiting the manufacturing-services interface, "Sloan Management Review" 1988, No 29.
  • Rae J., Statement of Some New Principles on the Subject of Political Economy, Exposing the Fallacies of the System of Free Trade and of Some Other Doctrines Maintained in the "Wealth of Nations", Hilliard, Gray, and Co, Boston 1834.
  • Rama Mohana Rao K., Services Marketing, Dorling Kindersley, Third Impression 2009.
  • Rammer C., Czarnitzki D., Spielkamp A., Innovation success of non-R&D-performers - substituting technology by management in SMEs, "Small Business Economics" 2009, No 33 (1).
  • Rammer C., Köhler C., Schwiebacher F., Murmann M., Kinkel S., Kirner E., Schubert T., Som O.,
  • Innovation ohne Forschung und Entwicklung, Eine Untersuchung zu Unternehmen, die ohne eigene FuE-Tätigkeit neue Produkte und Prozesse einführen, Berlin 2011.
  • Rao C.R., The use and interpretation of principal components analysis in applied research, Sankhya, Series A, 1964.
  • Ratanawaraha A., Polenske K.R., Measuring the geography of innovation, [w:] The Economic Geography of Innovation, ed. K.R. Polenske, University Press, Cambridge 2007.
  • Report on competition in professional services, Communication from the Commission, COM (2004) 83 final, Brussels, 9 February 2004.
  • Research and innovation performance in EU member states and associated countries innovation Union progress at country level 2013, European Commission, Publications Office of the European Union, Luxembourg 2013.
  • Rethinking the European Innovation Scoreboard: A revised methodology for 2008-2010, Output paper from the workshop on "Improving the European Innovation Scoreboard methodology" Brussels, 16 June 2008 (http://www.eis.eu/workshop).
  • Rifkin J., Wiek dostępu. Nowa kultura hiperkapitalizmu, w której płaci się za każdą chwilę życia, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2003.
  • Ritzer G., Klasyczna teoria socjologiczna, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2004.
  • Rogers E.M., Diffusion of Innovations, The Free Press of Glencoe, New York 1962.
  • Rogoziński K., Innowacyjność i nowa taksonomia usług, "Wiadomości Statystyczne" 2004, nr 3.
  • Rogoziński K., Kontekstualizacja wiedzy o/w usługach albo od samowiedzy do wiedzy referencyjnej, [w:] Marketing usług profesjonalnych, t. 6. Usługi bogate w wiedzę, Katedra Usług Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2006.
  • Rogoziński K., Nowy [?] paradygmat teorii usług, [w:] Nowe trendy w metodologii nauk ekonomicznych i możliwości ich wykorzystania w procesie kształcenia akademickiego, red. A. Grzelak, K. Pająk, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2011.
  • Rogoziński K., Spór o istnienie usług, "Wiadomości Statystyczne" 2002, nr 2.
  • Rogoziński K., Usługi rynkowe, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 1993.
  • Rogoziński K., Zarys nowego paradygmatu usług, [w:] Usługi w Polsce - nauka, dydaktyka i praktyka wobec wyzwań przyszłości, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Ekonomiczne Problemy Usług nr 20, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2008.
  • Rosati D., Wstęp, [w:] Gospodarka oparta na wiedzy. Aspekty międzynarodowe, red. D. Rosati, Wyższa Szkoła Handlu i Prawa im. R. Łazarskiego w Warszawie, Warszawa 2007.
  • Rothwell R., Successful industrial innovation: Critical factors for the 1990's, "R&D Management" 1992, No 22.
  • Rozporządzenie Komisji (WE) NR 1450/2004 z dnia 13 sierpnia 2004 r. wykonującego decyzję nr 1608/2003/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie sporządzania i rozwoju statystyk Wspólnoty z zakresu innowacji.
  • Rudawska I., Serwicyzacja gospodarki, [w:] Usługi w gospodarce rynkowej, red. I. Rudawska, PWE, Warszawa 2009.
  • Rudawska I., Usługi w gospodarce rynkowej, PWE, Warszawa 2009.
  • Ruskin J., Munera Pulveris, [w:] The works of John Ruskin, eds. E.T. Cook, A. Wedderburn, Cambridge University Press, Cambridge 1905/1996, t. 17.
  • Sadkowska J., Wybrane problemy wzrostu innowacyjności - Polska a pozostałe kraje europejskie, http://innopomorze.pomorskie.eu/problemy-wzrostu-innowacyjnosci/problemy-wzrostu-innowacyjnosci.html (data pobrania: 5.08.2013).
  • Saviotti P.P., Metcalfe J.S., A theoretical approach to the construction of technological output indicators, "Research Policy" 1984, No 13.
  • Schmookler J., Invention and Economic Growth, Harvard University Press, 1966.
  • Schulze C., Policy recommendations on innovation in services, [w:] Promoting Innovation in the Services Sector: Review of Experiences and Polices, United Nations Economic Commission for Europe, United Nations, New York, Geneva 2011.
  • Schumpeter J.A., Capitalism, Socialism and Democracy, McGraw-Hill, New York 1942.
  • Schumpeter J.A., Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa 1960.
  • Science, technology and innovation in Europe, Eurostat European Commission, Publications Office of the European Union, Luxembourg 2011.
  • Sedláĉek T., Ekonomia dobra i zła. W poszukiwaniu istoty ekonomii od Gilgamesza do Wall Street, Studio Emka, Warszawa 2012.
  • Silva E.G., Teixeira A.C., Surveying structural change: Seminal contributions and a bibliometric account, FEP "Working Papers", Research Work in Progress, 2006, No 232.
  • Sirilli G., Developing science and technology indicators at the OECD: The NESTI network, National Research Council of Italy Institute for the Study of Regionalism, Federalism and Self-Government (ISSiRFA), www.prime-noe.org/spip.php?action.
  • Skórska A., Wiedzochłonne usługi biznesowe w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2012.
  • Skrzypek E., Gospodarka oparta na wiedzy i jej wyznaczniki, [w:] Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy. Społeczeństwo informacyjne - regionalne aspekty rozwoju, red. M.G. Woźniak, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Zeszyt nr 23, Rzeszów 2011.
  • SMEs, Entrepreneurship and Innovation, OECD Innovation Strategy, OECD 2010.
  • Soete L., Miozzo M., Trade and development in services. A technological perspective, "Working Paper" 1989, No 89-031.
  • Sokołowski A., Empiryczne testy istotności w taksonomii, Zeszyty Naukowe, Seria Specjalna: Monografie, nr 108, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 1992.
  • Som O., Innovation without R&D. Heterogeneous Innovation Patterns of Non-R&D-Performing Firms in the German Manufacturing Industries, Springer Gabler, Wiesbaden 2012.
  • Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2007-2011, GUS, Warszawa 2012.
  • Srholec M., Verspagen B., The Voyage of the Beagle in Innovation System Land. Explorations on Sectors Innovation, Heterogeneity and Selection, UN University, UNU-Merit, WP Series 2008.
  • Stachak S., Podstawy metodologii nauk ekonomicznych, Difin, Warszawa 2013, s. 16-17.
  • Stanback T.M., Understanding the Service Economy: Employment, Productivity, Location, Johns Hopkins University Press, Baltimore, MD 1979.
  • Staniewski M., Zarządzanie zasobami ludzkimi a zarządzanie wiedzą, [w:] Zarządzanie wiedzą, red. D. Jemielniak, A.K. Koźmiński, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012.
  • Stanisz A., Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny, T. 3. Analizy wielowymiarowe, StatSoft, Kraków 2007.
  • Stawasz E., Przegląd podstawowych pojęć, [w:] Instrumenty transferu technologii i pobudzania innowacji, red. T. Markowski, E. Stawasz, R. Zembaczyński, Wydawnictwo Przedświt, Warszawa 1997.
  • Stoneman P., The Economic Analysis of Technological Change, Oxford University Press, Oxford 1983.
  • Strack G., High-tech trade. Employment and value added in High-Tech Industries & Knowledge-Intensive Services, "Statistics in Focus" 2004, No 2.
  • Strahl D., Panasiewicz Z., Długookresowe wzorce transformacji strukturalnej dla Polski, Międzynarodowe studia porównawcze, IRiSS, Warszawa 1997.
  • Strambach S., Knowledge-intensive business services (KIBS), [w:] Platforms of innovation. Dynamics of new Industrial Knowledge Flows, eds. P. Cooke, C. De Laurentis, S. MacNeill, Ch. Collinge, Edward Elgar Publishing Limited, Cheltenham 2010.
  • Structural Change in the World Economy: Main Features and Trends, United Nations Industrial Development Organization, Vienna 2010.
  • Swann G.M.P., The Economics of Innovation. An Introduction, Edward Elgar Publishing Limited, Cheltenham 2009.
  • Syrquin M., Kuznets and Pasinetti on the study of structural transformation: Never the Twain shall meet?, ICER, "Working Paper" 2007, No 46.
  • Szajt M., Aktywność innowacyjna a wzrost gospodarczy Polski, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2008.
  • Szczepański M.S., Śliz A., Innowacyjny świat - Innowacyjna jednostka, "Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny" 2011.
  • Sztoff W., Modelowanie i filozofia, PWN, Warszawa 1971.
  • Sztompka P., O pojęciu modelu w socjologii, "Studia Socjologiczne" 1968, nr 1.
  • Sztumski W., Refleksja na temat rozwoju zrównoważonego, "Problemy Ekorozwoju" 2008, nr 2.
  • Szukalski S.M., Sektor usług w gospodarce niemieckiej. Hipotezy i empiryczna weryfikacja przekształceń strukturalnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2001.
  • Szukalski S.M., Serwicyzacja gospodarki i industrializacja usług, "Handel Wewnętrzny" 2004, nr 4-5.
  • Szwedowski S., Polityka i ekonomika postępu naukowo-technicznego, PWE, Warszawa 1986.
  • Szymańska A., Wpływ innowacyjności na konkurencyjność przedsiębiorstw, [w:] Strategie rozwoju organizacji. red. A. Stabryła, T. Małkus, Wydawnictwo Mfiles, Seria wydawnicza: Encyklopedia Zarządzania, Kraków 2012.
  • Tamura S. i in., Promoting Innovation in Services. Enhancing the Performance of the Services Sector, OECD, Paris 2005.
  • Tarantola S., EIS: Strategies to measure country progress over time, Report prepared for the workshop on "Improving the European Innovation Scoreboard Methodology", Brussels, 16 June 2008.
  • Teece D.J., Profiting from technological innovation: implications for integration, collaboration, licensing, and public policy, "Research Policy" 1986, No 15.
  • Tether B.S., Miles I., Blund K., Hipp Ch., de Liso N., Cainelli G., Innovation in the Service Sector. Analysis of data collected under the Community Innovation Survey (CIS-2), Final Report, ECSC-ECEAEC Brussels-Luxembourg 2001.
  • The European Mentoring & Coaching Council (EMCC), 2005
  • The Handbook of Innovation and Services. A Multi-Disciplinary Perspective, Ed. F. Gallouj, F. Djellal, Edward Elgar Publishing Limited, Cheltenham, 2010.
  • The Innovation Union's Performance Scoreboard for Research and Innovation, European Commission, Brussels 2011.
  • The International Handbook on Innovation, ed. L.V. Shavinina, Elsevier Science LTD, Oxford 2003.
  • The OECD Innovation Strategy: Getting a Head Start on Tomorrow, OECD 2010.
  • Thurow L.C., Powiększanie bogactwa. Nowe reguły gry w gospodarce opartej na wiedzy, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2006.
  • Timmer P., Akku S., The structural transformation as a pathway out of poverty: Analytics, empirics and politics, "Working Paper" 2008, No 150, Centre for Global Development.
  • Toffler A., The Third Wave, Bantam Books, New York 1981.
  • Toivonen M., Future prospects of Knowledge-Intensive Business Services (KIBS) and implications to regional economies, "ICFAI Journal of Knowledge Management" 2006, No 4.
  • Tokarz A., Zasoby ludzkie jako jeden z czynników determinujących innowacyjność przedsiębiorstw usługowych, Zeszyty Naukowe 145, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2010.
  • Torrance J., Max Weber: Methods and the Man, [w:] Max Weber: Critical Assessments, ed. P. Hamilton, Routledge, London 1991.
  • Trzcieniecki J., Projektowanie systemów zarządzania, PWN, Warszawa 1979.
  • Turowski K., Unowocześnienie struktury gospodarczej jako czynnik wzrostu produktywności w polskiej gospodarce, [w:] Problemy gospodarowania w dobie globalizacji, red. M. Kunasz, Wydawnictwo Katedry Mikroekonomii Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2006.
  • Tyc W., Ekonomiczne i społeczne uwarunkowania transformacji rodziny, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2007.
  • Ujwary-Gil A., Inwentyka, czyli kreatywność w biznesie. Wybrane zagadnienia, Wyższa Szkoła Biznesu - National-Louis University, Nowy Sącz 2004.
  • Ulrich N., The Economic Impact of Venture Capital Backed Companies, GRIN Verlag, Norderstedt 2007.
  • Van den Berg H., Economic Growth and Development, World Scientific Publishing, London 2012.
  • Van Reenen J., Employment and technological innovation: Evidence from U.K. manufacturing firms, "Journal of Labor Economics" 1997, Vol. 15, No 2.
  • Vang J., Zellner C., Introduction: Innovation in services, "Industry and Innovation" 2005, Vol. 12, No 2.
  • Vargo S.L., Lusch R.F., Evolving to a New Dominant Logic for Marketing, "Journal of Marketing" 2004, Vol. 68.
  • Vivarelli M., The Economics of Technology and Employment: Theory and Empirical Evidence, Edward Elgar Publishing Limited, Cheltenham 1995.
  • von Hippel E., Democratizing Innovation, The MIT Press Cambridge, Massachusetts, London 2005.
  • von Hippel E., The Sources of Innovation, Oxford University Press, New York 1988.
  • Walesiak M., Metody analizy danych marketingowych, PWN, Warszawa 1996.
  • Warsh D., Wiedza i bogactwo narodów. Historia odkrycia ekonomicznego, Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa 2012.
  • Waszczyk M., Szczerbicki E., Metodologiczne aspekty opisowego modelowania w naukach ekonomicznych, Zeszyty Naukowe Politechniki Gdańskiej, Filozofia VII, 2003.
  • Wayne Nafziger E., Economic Development, Cambridge University Press, New York 2012.
  • Weber M., "Obiektywność" poznania w naukach społecznych, [w:] Problemy socjologii wiedzy, red. A. Chmielecki i in., PWN, Warszawa 1985.
  • Weber M., Gesammelte Aufsätze zur Wissenschaftslehre, Tübingen 1992.
  • Węgrzyn G., Innowacje organizacyjne w sektorze usług w Polsce, [w:] Koncepcja logistyczna w zarządzaniu. Zarządzanie operacyjne, logistyka, red. L. Kowalczyk, F. Mroczko, Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych 2011.
  • Węgrzyn G., Innowacyjność polskiej gospodarki a sytuacja na rynku pracy, [w:] Wykorzystanie zasobów pracy we współczesnej gospodarce, red. D. Kopycińska, Katedra Mikroekonomii Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2007.
  • Węgrzyn G., Innowacyjność w gospodarce opartej na wiedzy, [w:] Nowe paradygmaty gospodarki przestrzennej, red. K. Miszczak, Z. Przybyła, PAN, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, Biuletyn Zeszyt nr 236, Warszawa 2008.
  • Węgrzyn G., Kapitał ludzki w Polsce i w Unii Europejskiej, [w:] Regulacyjne aspekty polityki ekonomicznej - dostosowania polskiej gospodarki do europejskiego i globalnego rynku, red. Z. Kaźmierczak, E. Kryńska, Acta Universitis Lodziensis, Folia Oeconomica 174, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2004.
  • Węgrzyn G., Miejsce i rola usług w gospodarce opartej na wiedzy, [w:] Przegląd wybranych zagadnień rozwoju ekonomiczno-społecznego, red. G. Musiał, R. Żelazny, Zeszyty Naukowe "Studia Ekonomiczne" nr 79, Katowice 2011.
  • Węgrzyn G., Sektor usług - zmiany w zatrudnieniu i innowacyjności, [w:] Ekonomia, red. J. Sokołowski, G. Węgrzyn, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 168, t. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2011.
  • Węgrzyn G., Sektor usług w gospodarce opartej na wiedzy a zmiany w zatrudnieniu, [w:] Budowa gospodarki opartej na wiedzy w Polsce - modele i doświadczenia, red. M. Moszkowicz, R. Kamiński, M. Wąsowicz, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 298, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2013.
  • Węgrzyn G., Service sector as a stimulus of knowledge-based economy development, "Transformations in Business & Economics" 2010, Vol. 9, No 2 (20) Supplement B.
  • Węgrzyn G., Uwarunkowania ekonomiczne innowacji w sektorze usług, [w:] Ekonomia, red. J. Sokołowski, M. Rękas, G. Węgrzyn, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 245, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2012.
  • Węgrzyn G., Zatrudnienie a innowacyjność w sektorze usługowym, [w:] Problemy ekonomii i polityki gospodarczej, red. G. Maniak, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2008.
  • Weresa M.A., Systemy innowacyjne we współczesnej gospodarce światowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
  • Wieczorkowska G., Wierzbiński J., Statystyka. Analiza badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2007.
  • Williams C., Understanding the role of consumer services in local economic development: Some evidence from the Fens, "Environment and Planning A" 1996, No 28.
  • Winkowska-Nowak K., Nowak A., Rychwalska A., Modelowanie matematyczne i symulacje komputerowe w naukach społecznych, SWPS Academica, Warszawa 2007.
  • Wiśniewska J., Działalność innowacyjna przedsiębiorstw usługowych a wyzwania strategiczne UE, [w:] Innowacyjność organizacji w strategii inteligentnego i zrównoważonego rozwoju, red. J. Wiśniewska, K. Janasz, Difin, Warszawa 2012.
  • Wiśniewska J., Innowacje w usługach we współczesnej gospodarce, [w:] Zarządzanie rozwojem współczesnej organizacji. Uwarunkowania - innowacje - strategie, red. R. Borowiecki, B. Siuta-Tokarska, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2013.
  • Wiśniewska J., Modelowanie procesów dyfuzji innowacji, [w:] Innowacje w działalności przedsiębiorstw w integracji z Unią Europejską, red. W. Janasz, Difin, Warszawa 2005.
  • Wiśniewska J., Specyfika innowacji w sektorze usług, [w:] Innowacje przyszłością rozwoju gospodarki, Cz. II, red. A. Świadek, J. Wiśniewska, Naukowe Wydawnictwo IVG, Szczecin 2013.
  • Wiśniewska J., Teoretyczne aspekty rozprzestrzeniania się innowacji, [w:] Innowacje w działalności przedsiębiorstw w integracji z Unią Europejską, red. W. Janasz, Difin, Warszawa 2005.
  • Wiszniewski W., Innowacyjność polskich przedsiębiorstw przemysłowych. Procesy dostosowawcze do polityki innowacyjnej Unii Europejskiej, ORGMASZ, Warszawa 1999.
  • Wiszniewski W., Innowacyjność polskich przedsiębiorstw przemysłowych, ORGMASZ, Warszawa 1999.
  • Włudyka T., Smaga M., Gospodarowanie, [w:] Instytucje gospodarki rynkowej, red. T. Włudyka, M. Smaga, Wolters Kluwer, Warszawa 2012.
  • Wood P., Knowledge-intensive services and urban innovativeness, "Urban Studies" 2002, No 39.
  • Woroniecki J., Nowa gospodarka: miraż czy rzeczywistość? Doktryna, praktyka, optyka OECD, [w:] Gospodarka oparta na wiedzy. Wyzwanie dla Polski XXI wieku, red. A. Kukliński, KBN, Warszawa 2001.
  • Woźniak M.G., Oblicza modernizacji, [w:] Gospodarka Polski 1990-2011. Transformacja. Modernizacja. Droga do spójności społeczno-ekonomicznej, red. M.G. Woźniak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
  • Woźnicki J., Dominik W., Sulejewicz A., Włosiński W., Określenie istoty pojęć: innowacji i innowacyjności, ze wskazaniem aktualnych uwarunkowań i odniesień do polityki proinnowacyjnej - podejście interdyscyplinarne, Krajowa Izba Gospodarcza, 2006.
  • Wysokińska A., Jakość w działaniach innowacyjnych przedsiębiorstw, [w:] Współczesne koncepcje zarządzania produkcją, jakością i logistyką, red. S. Lachiewicz, M. Matejun, Monografie Politechniki Łódzkiej, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2010.
  • Wziątek-Kubiak A., Balcerowicz E., Peczkowski M., The innovation patterns of firms in low and high technology manufacturing sectors in the new member states, "WIIW Working Papers" 2009, No 9.
  • Wziątek-Kubiak A., Zróżnicowanie wzorców działalności innowacyjnej przedsiębiorstw przemysłów o niskiej i wysokiej technologii. Analiza porównawcza, "Studia Ekonomiczne" 2010, nr 2.
  • Załącznik do Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, DzU 2010, nr 82, poz. 537 oraz 2012, poz. 1268, http://www.klasyfikacje.gofin.pl/kzis/6,0.html.
  • Załącznik do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), DzU 2007, nr 251, poz. 1885.
  • Zaliwski A., Korporacyjne bazy wiedzy, PWE, Warszawa 2000.
  • Zarządzanie wiedzą w społeczeństwie uczącym się, OECD/Ministerstwo Gospodarki, Warszawa 2000.
  • Zeithaml V.A., Parasuraman A., Bery L.L., Problems and strategies in service marketing, "Journal of Marketing" 1985, Vol. 49.
  • Zielińska R., Contribution to the problem of abstraction, [w:] Idealization II: Forms and Applications, eds. J. Brzeziński, F. Coniglione, Theo A.F. Kuipers, L. Nowak, Editions Radopi B.V., Amsterdam - Atlanta, GA 1990.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171418668
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.