Warianty tytułu
What are New Media - a Characteristic
Języki publikacji
Abstrakty
W ostatnim czasie termin nowe media zdecydowanie zyskał na znaczeniu, stając się jednym z bardziej modnych i nośnych pojęć. Niniejszy artykuł stanowi próbę odpowiedzi na pytania, czym są owe nowe media, czym różnią się od swoich tradycyjnych (starych) poprzedników, jakimi specyficznymi cechami się charakteryzują. Konstytutywne cechy nowych mediów pozwalają wnioskować, że mamy do czynienia z nową jakością medialną, stąd uprawnione jest posługiwanie się przymiotnikiem nowe. Autorka stawia hipotezę, iż pojawienie się nowych mediów nie eliminuje mediów tradycyjnych, które coraz częściej wchodzą z nimi w proces konwergencji(abstrakt oryginalny)
Lately, the term new media has definitely gained a new meaning, becoming one of the more trendy and popular phrases. This article attempts to answer the questions - what are new media and how do they differ from the traditional. What specific characteristics do the new media possess which make us differentiate them from the old? Their constitutive characteristics allow us to reach the conclusion that we are dealing with new media quality, therefore, justified is the use of the adjective new. The author makes a hypothesis that the onset of new media does not mean the end of traditional since taking place between them is the process of growing convergence(original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
autor
- AGH Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
Bibliografia
- D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa, s. 57
- J. Skrzypczak, Popularna encyklopedia mass mediów, Poznań 1999, s. 376
- http://www.internetworldstats.com/stats.htm
- M. Castells, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2007, s. 47 i 354
- L. Manovich, Język nowych mediów, Warszawa 2006, s. 119-120
- M. Szpunar, Internet a wolność (od) wypowiedzi, [w:] Media - między władzą a społeczeństwem, pod red. M. Szpunar, Rzeszów 2007
- H. Jenkins, Kultura konwergencji: zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007, s. 9-10
- T. Kulisiewicz, Konwergencja w komunikacji elektronicznej i jej wpływ na operatorów, media i odbiorców, [w:] Kultura 2.0. Wyzwania cyfrowej przyszłości, pod red. E. Bendyka, Warszawa 2007, http://www.pwa.gov.pl/pl/ binary/235/raport_kultura_2.0.pdf, s. 7.
- K. Krzysztofek, Status mediów cyfrowych: stare i nowe paradygmaty, "Global Media Journal - Polish Edition" 2006, nr 1, s. 14
- D. de Kerckhove, Inteligencja otwarta, Warszawa 2001, s. 34
- S.P. Morreale, B.H. Spitzberg, J.K. Barge, Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, Warszawa 2007, s. 241-242
- S. Kiousis, Public Trust or Mistrust? Perceptions of Media Credibility in the Information Age, "Mass Communication and Society" 2001, nr 4, s. 381-403
- E. J. Downes, S. J. McMillan, Defining Interactivity: A Qualitative Identification of Key Dimensions, "New Media and Society" 2000, nr 2, s. 157-179
- S. Szykowna, Sztuka interaktywna w Sieci a problem kreacji, [w:] Homo kreator czy homo ludens? Twórcy - internauci - podróżnicy, pod red. W. Muszyńskiego, M. Sokołowskiego, Toruń 2008, s. 30
- M. Raczek, Interakcja czy sterowanie - polska sztuka przełomu XX i XXI wieku w dyskursie z odbiorcą, [w:] Estetyka wirtualności, pod red. M. Ostrowickiego, Kraków 2005, s. 279
- I. Fiut, Media @ Internet. Szkice filozoficzno-medioznawcze z lat 2000-2006, Kraków 2006, s. 137
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171400397