Nowa wersja platformy, zawierająca wyłącznie zasoby pełnotekstowe, jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | t. 15, z. 11, cz. 1 Zarządzanie - nowe perspektywy w dobie zmian demograficznych | 287-296
Tytuł artykułu

Komu bije dzwon? Czemu warto badać prawa potęgowe?

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
For Whom the Bell Tolls? Or why Should we Study Power Laws?
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Metody badawcze w naukach o organizacji i zarządzaniu tradycyjnie dzieli się na jakościowe i ilościowe. Podział ten wydaje się silnie ugruntowany, a jednocześnie mocno ideologiczny - co jest widoczne zwłaszcza w obszarach, w których wykorzystuje się obydwa podejścia, np. w badaniach kultury organizacji. Wynika on, naturalnie, w dużym stopniu także z animozji między-paradygmatycznych. W niniejszym artykule postaramy się przedstawić inną, istotną optykę podziału, przydatną zwłaszcza dla badaczy posługujących się metodami ilościowymi - na logikę Gaussiańską i nie-Gaussiańską oraz zwrócić uwagę na potrzebę większego poszukiwania tzw. praw potęgowych, zwłaszcza w analizie nowych zjawisk w społecznościach internetowych. (fragment tekstu)
EN
The following paper postulates that current management and organization theory puts too much attention on the analysis of Gaussian distributions, while overlooking existence of power law distributions. Power law distributions are crucial for our understanding of business environment, as we can learn much more from radical and critical cases than from studying the averages. We show how power laws are useful for management and organization analysis, by presenting examples of their occurrence in both academic and popular publications. We also make a point that especially for the studies of digital societies and cultures analyzing power law distributions may bring interesting and novel results. This is so because Internet communities are characterized by very high complexity, a large number of participants and interactions, and because all of these interactions are registered, archived, and often easily researchable and open for aggregation. Our paper is a call for more studies of digital societies in search of power laws, and we invite especially prospective and emerging scholars to join our this search. (original abstract)
Twórcy
  • Polska Akademia Nauk
  • Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Adamczyk M. (2009), Język sieciowych dyskusji w oczach samych dyskutantów [w:] D. Ulicka (red.), Tekst (w) sieci. Tekst, język, gatunki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  • Adamic L.A., Huberman B.A. (2000), The nature of markets in the World Wide Web, "Quarterly Journal of Electronic Commerce", 1 (1), ss. 5-12.
  • Aguinins H. (2012), The best and the rest: Revisiting the norm of normality of individual performance, Personnel Psychology, 65 (1), ss. 79-119.
  • Albert R., Jeong H., Barabási A.-L. (1999), Internet: Diameter of the world-wide web, "Nature", 401 (6749), ss. 130-131.
  • Alloway T. (2012), Modelling: normal distribution is not always the norm, The Financial Times, http://www.ft.com/intl/cms/s/0/67d05d30-7e88-11e1-b7e7-00144feab49a.html.
  • Aloui R., Aïssa M.S.B., Nguyen D.K. (2011), Global financial crisis, extreme interdependences, and contagion effects: The role of economic structure?, "Journal of Banking & Finance", 35 (1), ss. 130-141.
  • Anderson C. (2008), The long tail. Revised and updated, New York: Hyperion.
  • Andriani P., McKelvey B. (2007), Beyond Gaussian averages: redirecting international business and management research toward extreme events and power laws, "Journal of International Business Studies", 38 (7), ss. 1212-1230.
  • Andriani P., McKelvey B. (2009) Perspective-From Gaussian to Paretian Thinking: Causes and Implications of Power Laws in Organizations, "Organization Science", 20 (6), ss. 1053-1071.
  • Atkinson A.B., Piketty T., Saez E. (2009), Top incomes in the long run of history, http://www.nber.org/papers/w15408.
  • Boisot M., McKelvey B. (2010), Integrating modernist and postmodernist perspectives on organizations: A complexity science bridge, "Academy of Management Review", 35 (3), ss. 415-433.
  • Borczuch A., Czakon W. (2005), Trwałość sieci gospodarczych w świetle teorii gier, "Przegląd Organizacji", (3), ss. 18-21.
  • Bourne D., Özbilgin M.F. (2008), Strategies for combating gendered perceptions of careers, "Career Development International", 13 (4), ss. 320-332.
  • Ciesielska M. (2006), Antropologia przedsiebiorczosci. Nowe nurty w badaniach jakosciowych, "Studia i Materiały - Wydział Zarzadzania UW", 1, ss. 18-28.
  • Czakon W. (2011) Paradygmat sieciowy w naukach o zarządzaniu, "Przegląd Organizacji", 11, ss. 3-6.
  • Di Giovanni J., Levchenko A.A., Ranciere R. (2011), Power laws in firm size and openness to trade: Measurement and implications, "Journal of International Economics", 85 (1), ss. 42-52.
  • Edmans A., Gabaix, X. (2011) The effect of risk on the CEO market. "Review of Financial Studies", 24 (8): 2822-2863.
  • Ehrenberg R. (2011), Beware the long tail: Economic models of risk don't add up cadre of researchers caution, "Science News", 180 (10), ss. 22-25.
  • Filiciak M. (2011), Inny wymiar otwartości. Internetowa reprodukcja i redystrybucja treści kulturowych, "Przegląd Kulturoznawczy", 1 (9): ss. 65-76.
  • Fujiwara Y. (2004), Zipf law in firms bankruptcy, "Physica A: Statistical Mechanics and its Applications", 337 (1): ss. 219-230.
  • Gabaix X., Gopikrishnan P., Plerou V., Stanley H.E. (2003), A theory of power-law distributions in financial market fluctuations, "Nature", 423 (6937), ss. 267-270.
  • Hargittai E., Walejko G. (2008), The Participation Divide: Content creation and sharing in the digital age 1, "Information, Community and Society", 11 (2), ss. 239-256.
  • Huang J., Dasgupta A., Ghosh A., Manning J., Sanders M. (2014), Superposter behavior in MOOC forums [w:] Proceedings of the first ACM conference on Learning@ scale conference (www.stanford.edu/~jhuang11/research/pubs/las14/hdgms_ las14.pdf). ACM, ss. 117-126.
  • Jemielniak D. (2008), Zarządzanie wiedzą - pojęcia podstawowe [w:] D. Jemielniak, A.K. Koźmiński (red.), Zarządzanie wiedzą. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Jemielniak D. (red.) (2012), Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Jemielniak D. (2013a), Netnografia, czyli etnografia wirtualna - nowa forma badań etnograficznych, "Prakseologia", 154, ss. 97-116.
  • Jemielniak D. (2013b), Życie wirtualnych dzikich, Warszawa, Poltext.
  • Johnson S.L., Faraj S., Kudaravalli S. (2014), Emergence of Power Laws in Online Communities: The Role of Social Mechanisms and Preferential Attachment, "MIS Quarterly", 38 (3), ss. 795-808.
  • Jones F.J. (2010), Lessons on Investment Management from the Global Recession and Bear Market, "Journal of Investment Management", 8 (1), ss. 1-17.
  • Kirman B., Lawson S. (2009), Hardcore classification: Identifying play styles in social games using network analysis [w:] Entertainment Computing-ICEC 2009, Springer.
  • Kobus M. (2012), Attribute decomposition of multidimensional inequality indices, "Economics Letters", 117 (1), ss. 189-191.
  • Kobus M., Bukowski P. (2012), Educational equality of opportunity in Poland, "Ekonomista", (5), ss. 605-627.
  • Koźmiński A.K., Jemielniak D., Latusek D. (2009), Współczesne spojrzenie na kulturę organizacji, "e-mentor", 3 (30), ss. 4-13.
  • Mazurek G. (2012), Znaczenie wirtualizacji marketingu w sieciowym kreowaniu wartości, Warszawa, Poltext.
  • McKelvey B., Andriani P. (2005), Why Gaussian statistics are mostly wrong for strategic organization, "Strategic Organization", 3 (2), ss. 219-228.
  • Newman M.E. (2005), Power laws, Pareto distributions and Zipf's law, "Contemporary physics", 46 (5), ss. 323-351.
  • Nocera J. (2009), Risk mismanagement, "The New York Times", http://www.nytimes.com/2009/01/04/magazine/04risk-t.html?pagewanted=all&_r=0.
  • Priedhorsky R., Chen J., Lam S.T.K., Panciera K., Terveen L., Riedl J. (2007), Creating, destroying, and restoring value in Wikipedia, "Proceedings of the International ACM Conference on Supporting Group Work", ss. 259-268.
  • Reed W.J. (2001), The Pareto, Zipf and other power laws, "Economics Letters", 74 (1), ss. 15-19.
  • Robertson D.A. (2004), The complexity of the corporation, "Human Systems Management", 23 (2), ss. 71-78.
  • Schaper M.T., Dana L.P., Anderson R.B., Moroz P.W. (2009), Distribution of firms by size: observations and evidence from selected countries, "International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management", 10 (1), ss. 88-96.
  • Spencer R.W. (2012), A pervasive model for participation in voluntary forums, "Research-Technology Management", 55 (3), ss. 23-31.
  • Spencer R.W., Woods T.J. (2010), The long tail of idea generation, "International Journal of Innovation Science", 2 (2), ss. 53-63.
  • Steger U., Amann W., Maznevski M. (2007), Managing complexity in global organizations, Hoboken, NJ - San Francisco, CA: John Wiley & Sons.
  • Sułkowski Ł. (2004), Metodologia nauk o zarządzaniu, "Przegląd Organizacji", (10), ss. 7-10.
  • Sułkowski Ł. (2008), Czy warto zajmować się kulturą organizacyjną, "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi", 6, 9-25.
  • Sułkowski Ł., Sokołowski J., Nauk S.A. (2001), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Przedsiębiorstwo Specjalistyczne Absolwent.
  • Taleb N.N. (2007), Black swans and the domains of statistics, "The American Statistician", 61 (3), ss. 198-200.
  • Tkaczyk J. (2010), Zachowania konsumenckie w środowisku wirtualnym (on-line) Online Consumer Behaviour [w:] S. Pilarski, M.Awdziej, M. Czaplicka, J.Tkaczyk, K. Zięba (red.), Klient i marketing, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn.
  • Voß J. (2005), Measuring Wikipedia [w:] Proceedings of the International Conference of the International Society for Scientometrics and Infometrics, http://gsyc.escet. urjc.es/moodle/file.php/40/Slides/S4_S5_Intro_WKP_Companies/MeasuringWikipedia2005.pdf.
  • Wilkinson D.M. (2008), Strong regularities in online peer production [w:] Proceedings of the 9th ACM conference on Electronic commerce (http://dl.acm.org/citation.cfm?id=1386837), ACM, ss. 302-309.
  • Wu F., Wilkinson D.M., Huberman B.A. (2009), Feedback loops of attention in peer production [w:] International Conference on Computational Science and Engineering, 2009. CSE'09, www.hpl.hp.com/research/idl/papers/feedbacks/feedbacks. pdf: IEEE, ss. 409-415.
  • Zhang P., Li M., Gao L., Fan Y., Di Z. (2014), Characterizing and Modeling the Dynamics of Activity and Popularity, "PLoS ONE", 9 (2): e89192.
  • Zhang Y., Sun A., Datta A., Chang K., Lim E.-P. (2010), Do Wikipedians follow domain experts?: a domain-specific study on Wikipedia knowledge building, "Proceedings of the 10th annual joint conference on Digital libraries", ss. 119-128.
  • Zimmerman R. (1986), The management of risk [w:] V.T. Covello, J.Menkes, J. Mumpower (red.), Risk evaluation and management, Springer, New York.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171340765
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.