Nowa wersja platformy, zawierająca wyłącznie zasoby pełnotekstowe, jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 4 | 129-141
Tytuł artykułu

Rola przywództwa w stymulowaniu twórczości w organizacjach

Warianty tytułu
The Role of Leadership in Stimulating Creativity in Organizations
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Występuje wciąż znacząca luka pomiędzy tym, co wiemy i tym, co powinniśmy wiedzieć o twórczości w organizacjach, a w szczególności względem roli przywództwa. Zaprezentowana w tym opracowaniu struktura nośna opiera się na względnie dużym dorobku badawczym w zakresie przywództwa transformacyjnego, życzliwego, upełnomocniającego, pośredniego, a także na teorii regulowanego skupienia i na koncepcji doskonalenia przywództwa. Zaprezentowano model ujmujący procesy prowadzące w organizacjach do twórczych zachowań. Model ten przedstawia, jak przywództwo może kształtować twórczość pracownika, przy czym uwzględniono pośredniczącą i regulującą rolę piętnastu czynników. (abstrakt oryginalny)
EN
Significant gap remain between what we know and what we need to know about creativity in organizations, especially with regard to the role of leadership. The framework developed in this paper is based on a relatively large body of research on transformational leadership, benevolent leadership, empowering leadership, indirect leadership and regulatory focus theory leadership development. I present a model that captures processes leading to creative behaviors in the organization. The model outlines how leadership can shape the employee creativity while also highlighting the mediating and moderating role of fifteen factors. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
129-141
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Ahstrom D., Innovation and growth: How business contributes to society, "Academy of Management Perspectives" 2010, Vol. 24, s. 11-24.
  • Amabile, T.M., A model of creativity and innovation in organization, "Research in Organizational Behavior" 1988, Vol. 19, s. 123-167.
  • Bryman, A., Collinson, D., Jackson, B., Uhi-Bien M., Grint K., The Sage handbook of leadership, Sage, London 2011.
  • Choi J.N., Anderson T.A., Veillette A., Contextual inhibitors of employee creativity in organizations. The insulating role of creative ability, "Group & Organization Management"2009, Vol. 34, s. 330-357.
  • Dvir T., Eden D., Avolio B.J., Shamir B., Impact of transformational leadership on follower development and performance: A field experiment, "Academy of Management Journal"2002, Vol. 45, s. 735-744.
  • Gong Y., Huang J.C., Farh J.L., Employee learning orientation, transformational leadership and employee creativity: The mediating role of employee creative self-efficiacy, "Academy of Management Journal" 2009, Vol. 52, s. 765-778.
  • Houghton J.D., DiLiello T.C., Leadership development: The key to unlocking individual creativity in organizations, "Leadership & Organization Development Journal" 2010, Vol. 31, s. 230-245.
  • Jerzyk E., Leszczyński G., Mruk H., Kreatywność w biznesie, WAE, Poznań 2006.
  • Judge T.A., Piccolo R.F., Transformational and transactional leadership: A meta - analytic test of their relative validity, "Journal of Applied Psychology" 2004, Vol. 89, s. 755-768.
  • Kerr S., Jermier J.M., Substitutes for leadership: Their meaning and measurement, "Organizational Behavior and Human Decision Processes" 1978, Vol. 22, s. 375-403.
  • McMahon S., Ford C., Direct and indirect leadership influences on employee creativity in small & medium - sized enterprises, referat przedstawiony na corocznej konferencji Academy of Management, Montreal 2010.
  • Mesdaghinia S., Atwater L.E., Keller R.T., How leadership style affects performance of distant followers in creative and non-creative tasks?, referat przedstawiony na corocznej konferencji Academy of Management, Montreal 2010.
  • Nieckarz Z., Styl zarządzania a twórcze zachowania pracowników, [w:] Psychologia twórczości. Nowe horyzonty, S. Popek, R.E. Bernacka, C.W. Domański, B. Gawda, D. Turska, A.M. Zawadzka (red.), Wyd. UMCS, Lublin 2009.
  • Puccio G.J., Mance M., Murdock M.C., Creative leadership. Skills that drive change,wyd. 2, Sage, Thousand Oaks 2011.
  • Qu R., Janssen O., Shi K., Transformational leadership and follower creativity: The mediating role of follower identification, referat przedstawiony na corocznej konferencji Academy of Management, Montreal 2010.
  • Rhoades L., Eisenberger R., Perceived organizational support: A review of the literature, "Journal of Applied Psychology" 2002, Vol. 87, s. 698-714.
  • Shin S.J. i Zhou J., Transformational leadership: Conservation, and creativity: Evidence from Korea, "Academy of Management Journal" 2003, Vol. 46, s. 703-714.
  • Stanek S., Pańkowska M. (red.), Rozwój metod i narzędzi dla potrzeb komputerowych systemów wspomagania kreatywności, WAE, Katowice 2010.
  • Wang A.C., Cheng BS., When does benevolent leadership lead to creativity? The moderating role of creative role identity and job autonomy, "Journal of Organizational Behavior" 2010, Vol. 31, s. 106-121.
  • Wang P., RodeJ.C., Transformational leadership and follower creativity: The moderating effects of identification with leader and organizational climate, "Human Relations" 2010,Vol. 63, s. 1105-1128.
  • Wu C., McMullen J.S., Neubert M.J., Yi X., The influence of leader regulatory focus on employee creativity, "Journal of Business Venturing" 2010, Vol. 23, s. 587-602.
  • Zhang X., Bartol K.M., Linking empowering leadership and employee creativity: The influence of psychological empowerment, intrinsic motivation and creative process engagement,"Academy of Management Journal" 2010, vol. 53, s. 107-128.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171266607
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.