PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | z. 5/114 | 35--43
Tytuł artykułu

Determination of the air excess factor in diesel engine fueled by water fuel emulsion

Wybrane pełne teksty z tego czasopisma
Warianty tytułu
PL
Definicja współczynnika nadmiaru powietrza silnika ZS podczas pracy na emulsji paliwowo-wodnej
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
New method on determination of air-excess factor inside the cylinder of diesel engine fueled by water fuel emulsion are presented in the paper. Distinctive feature of the computational research is that each cycle of operation of diesel is processed. Obtained values are in good agreement with corresponding integral indexes that gives evidence of high accuracy of proposed methods. The dependence of width for air excess factor values as function of engine's operation point is offered and reasons of such fluctuations are also discussed. The main factor that determines mentioned dependence is detected. The conclusion about the degree of influence of particular type of fuel on air-excess factor distribution is made.
PL
Przedstawiono metodykę wyznaczania oraz otrzymane wartości współczynnika nadmiaru powietrza w cylindrze silnika ZS, uzyskane podczas pracy na emulsji paliwowo-wodnej. Charakterystyczną cechą badania teoretycznego jest przeprowadzenie obliczeń wartości współczynnika dla pojedynczego obiegu pracy silnika ZS. Uzyskane wartości są w dobrej zgodności z odpowiednimi wskaźnikami integralnymi, co wskazuje na wysoką dokładność proponowanych metod. Zaprezentowano również dane dotyczące szerokości zakresu, w którym znajdują się wartości współczynnika nadmiaru powietrza w różnych trybach pracy silnika ZS, oraz rozkład wartości w tym zakresie. Przedstawiona została szerokość zakresu zmiany współczynnika nadmiaru powietrza w zależności od trybów pracy silnika, przeanalizowane możliwe przyczyny tego zjawiska. Zbadano wpływ rodzaju paliwa (olej napędowy albo emulsja paliwowo-wodna) na stopień zmiany współczynnika nadmiaru powietrza.
Wydawca

Rocznik
Tom
Strony
35--43
Opis fizyczny
Bibliogr 11 poz., tab., wykr.
Twórcy
  • National Technical University “Kharkiv Polytechnic Institute”, Kharkiv, Ukraine
  • Warsaw University of Technology, Warsaw, Poland
autor
  • National Technical University “Kharkiv Polytechnic Institute”, Kharkiv, Ukraine
  • National Technical University “Kharkiv Polytechnic Institute”, Kharkiv, Ukraine
Bibliografia
  • [1] Грачёв В. В., Базилевский Ф. Ю., Валиев М. Ш.: Устройство для контроля величины коэффициента избытка воздуха тепловозного дизеля, Известия Петербургского университета путей сообщения, 2011, № 3., pp. 153-161 (in Russian),
  • [2] Chauvin J., Moulin P., Corde G., Petit N., Rouchon P.: Real-time nonlinear individual cylinder air fuel ratio observer on a diesel engine test bench, 16th Triennial World Congress, Prague, Czech Republic, 2005, pp. 194-199,
  • [3] Марченко А.П., Прохоренко А. А., Савченко А. В.: Экспериментальное определение энергии активации водотопливной эмульсии, Двигатели внутреннего сгорания, 2016, № 2, pp. 9–14 (in Russian),
  • [4] Yang B., Yao M., Cheng W. K., Li Y., Zheng Z., Li S.: Experimental and numerical study on different dual-fuel combustion modes fuelled with gasoline and diesel, Applied Energy, 2014, № 113, pp. 722-733,
  • [5] Chen G., Shen Y., Zhang Q., Yao M., Zheng Z., Liu H.: Experimental study on combustion and emission characteristics of a diesel engine fueled with 2,5-dimethylfurane-diesel, n-butanole diesel and gasoline-diesel blends, Energy, № 54, 2013, pp. 333–342,
  • [6] Bora B. J., Saha U. K., Chatterjee S., Veer V.: Effect of compression ratio on performance, combustion and emission characteristics of a dual fuel diesel engine run on raw biogas, Energy Conversion and Management, № 87, 2014, pp. 1000–1009,
  • [7] Файнлейб Б. Н.: Топливная аппаратура автотракторных дизелей, Vol. 2., Л.: Машиностроение. Ленингр. отд-ние, 1990, p 352 (in Russian),
  • [8] Прохоренко А. А., Мешков Д. В.: Выбор рационального количества рабочих циклов для усреднения индикаторной диаграммы, Двигатели внутреннего сгорания, № 2, 2006, pp. 95–96 (in Russian),
  • [9] Марченко А. П., Прохоренко А. А., Самойленко Д. Е., Мешков Д. В.: Универсальный автоматизированный стенд для испытаний ДВС, Вестник Национального технического университета «ХПИ», 2006, pp. 140 (in Russian),
  • [10] Марченко А. П., Червонный С. И., Мешков Д. В., Мешкова К. Г.: Программное обеспечение автоматизированного комплекса для исследований двигателя внутреннего сгорания, Вестник НТУ «ХПИ», № 46, 2004, pp. 44–49 (in Russian),
  • [11] Дьяченко В.Г.: Теория двигателей внутреннего сгорания, Харьков: ХНАДУ, 2009, p. 500 (in Russian).
Uwagi
PL
Opracowanie rekordu w ramach umowy 509/P-DUN/2018 ze środków MNiSW przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę (2018).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-45cbd9c9-0b8e-4b52-88f2-72340894467d
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.