Tytuł artykułu
Autorzy
Identyfikatory
Warianty tytułu
The model of MP-02 airplane for navigating in an autonomous flight
Języki publikacji
Abstrakty
W prezentowanym artykule opisano model ruchu samolotu ultralekkiego typu MP-02A „Czajka”, będący częścią prac realizowanych w projekcie Latającego Obserwatora Terenu realizowanego w Katedrze Awioniki i Sterowania Politechniki Rzeszowskiej. Prezentowany model stanowi podstawę budowy stanowiska badawczego do testowania autonomicznych układów sterowania samolotu nośnika we wszystkich fazach lotu. Ze względu na konieczność zrealizowania dwu różnych celów, to jest: testów układów sterowania oraz syntezy praw sterowania, autorzy przedstawili zarówno nieliniowy model ruchu samolotu, niezbędny do budowy stoiska możliwie wiernie odwzorowującego ruch rzeczywistego samolotu, jak i model zlinearyzowany w wybranym stanie lotu, który jest niezbędny podczas syntezy praw sterowania.
The model of movement of an ultra light plane type MP-02A “Czajka” (“Peewit”), being a part of work carried out within the project “ Flying Terrain Observer” performed in the Department of Avionics and Control Systems at the University of Technology in Rzeszów was described in the article. The model presented is the basis for construction of the research bench for testing autonomous control systems of a carrier aircraft in all phases of flight. As two different goals are to be achieved, that is tests of control systems and the synthesis of flight rules, the authors presented both the non-linear model of the aircraft movement, indispensable for constructing the bench capable of reflecting the real movement of the aircraft as closely as possible along with the linear model in a selected phase of flight, which is necessary for the synthesis of the flight rules.
Słowa kluczowe
Rocznik
Tom
Strony
41--50
Opis fizyczny
Bibliogr. 10 poz., rys.
Twórcy
autor
- Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
autor
- Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
Bibliografia
- 1. Cieciński P., Pieniażek J.: Development Stands for Unmanned Aerial Vechicles Control Systems. in: Koruba Z. (ed.) Scientific Aspects of Unmanned Mobile Vechicle. Kielce 2010.
- 2. Fink R.: USAF Stability and Control DATCOM. AFWAL-TR-83-3048. 1978.
- 3. Isidori A.: Nonlinear Control Systems-an Introduction. Springer Verlag. 1989.
- 4. Perkins C.D., Hage R.E.: Airplane Performance Stability and Control. Wiley & Sons. 1949.
- 5. Shankar P., Bhattacharyya, Aniruddha D., Keel L.H.: Linear Control Theory. Structure, Robustness, and Optimization. CRC Press Taylor & Francis Group. 2009.
- 6. Sibilski K.: Modelowanie i symulacja dynamiki ruchu obiektów latających. Oficyna Wydawnicza MH. Warszawa 2004.
- 7. Stock CAN Aerospace – interface specification for airborne CAN applications v. 1.7. Stock Flight Systems. 12.01.2006.
- 8. Torenbeek E. Wittenberg H.: Flight Physics, Springer 2009.
- 9. Zipfel P.: Modeling and Simulation of Aerospace Vehicle Dynamics. AIAA Blacksburg. Virginia 2007.
- 10. The USAF Stability and Control Digital DATCOM. vol. 1. Users Manual. AFFDL-TR-79- 3032.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-e118d006-a408-4ba1-8088-be9fa0dfa395