Identyfikatory
DOI
Warianty tytułu
The influence of electromobility on the development of municipalities and energy clusters using the possibility of pricing stimulation
Języki publikacji
Abstrakty
Rozwój elektromobilności stanowi wyzwanie dla krajowego systemu elektroenergetycznego zarówno pod względem technicznym, jak i ekonomiczno-rynkowym. Aktualnie istnieje niewiele analiz dotyczących określenia mocy niezbędnej do zasilenia planowanej infrastruktury oraz oszacowania zachęt i korzyści ekonomicznych wynikających z modyfikacji systemu rozliczeniowego. Dokumentem determinującym regulacje prawne oraz obowiązek budowy stacji ładowania pojazdów dla określonych gmin jest Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. 2018 poz. 317). Akt ten określa, że rozwój elektromobilności ze względu na powstawanie punktów ładowania z powodu specyfiki obejmującej nie tylko pojazdy indywidualne będzie odbywał się obszarowo. Miejscami, które w pierwszym etapie będą dedykowane dla wdrożenia koncepcji elektromobilności, będą gminy obejmujące duże aglomeracje. Dodatkowo, z uwagi na aspekt lokalny, rozwój elektromobilności może mieć miejsce na obszarach inicjatyw klastrów energii, które to przy wykorzystaniu polityki zwiększania świadomości energetycznej zmierzają w kierunku produkcji energii z lokalnych zasobów odnawialnych źródeł energii. Planowany rozwój elektromobilności zakłada systematyczny wzrost liczby samochodów elektrycznych spowodowany wprowadzanymi systemami wsparcia. Dynamizacja tego sektora może powodować zwiększanie się popytu na energię elektryczną. Ze względów systemu elektroenergetycznego ważnym czynnikiem determinującym poziom poboru energii w zależności od pory dnia może okazać się odpowiednie ukształtowanie cenników opłat za usługę ładowania. Odpowiednia stymulacja cennikowa może wpłynąć na zachowania odbiorców powodujące ładowanie samochodów w dolinie zapotrzebowania na energię. Celem artykułu jest scharakteryzowanie skali zjawiska elektromobilności w kontekście powstawania infrastruktury punktów ładowania wraz z możliwością stymulacji cennikowej wpływającej na profil zapotrzebowania na energię elektryczną. Istotne jest też uwzględnienie wyzwań i obowiązków gmin oraz klastrów energii z perspektywy wprowadzania elektromobilności.
The development of electromobility is a challenge for the power system in both technical and economic-market terms. As of today, there are no analyses to determine the power necessary to supply the planned infrastructure and to estimate the incentives and economic benefits resulting from the modification of the settlement method. The document determining the legal regulations and the obligation to build vehicle charging stations for specific municipalities is the Act on Electromobility and Alternative Fuels. This act estimates that the development of electromobility, due to the specifics including not only individual vehicles, will take place in certain areas. The places which in the first stage will be dedicated to the potential implementation of the concept of electromobility will be municipalities covering large agglomerations. In addition, due to the local aspect, the development of electromobility may take place in the areas of energy clusters’ initiatives, which, using the policy of increasing energy awareness, are aimed at energy production from local renewable energy resources. The planned development of electromobility assumes a systematic increase in the number of electric cars caused by the introduction of support systems. The dynamization of this sector will cause an increase in the demand for electricity. Due to power system reasons, an important factor determining the level of energy consumption depending on the time of day may be an appropriate shape of the pricing for the charging service. Appropriate price list stimulation can affect the behavior of recipients, causing the charging of cars in the off-peak of electricity demand. The aim of the article is to characterize the scale of the phenomenon of electromobility in the context of the emergence of a charging points infrastructure along with the possibility of price-setting stimulation affecting the profile of energy demand. It is also important to consider the challenges and responsibilities of municipalities and energy clusters from the perspective of introducing electromobility.
Rocznik
Tom
Strony
119--133
Opis fizyczny
Bibliogr. 16 poz., rys., tab., wykr.
Twórcy
autor
- PSE Innowacje Sp. z o.o., Centrum Kompetencji Badania i Rozwój, Warszawa
autor
- PSE Innowacje Sp. z o.o., Centrum Kompetencji Badania i Rozwój, Warszawa
Bibliografia
- [1] BDL 2018a. Pojazdy ogółem. [Online] https://bdl.stat.gov.pl/BDLS/metadane/metryka/1733 [Dostęp: 10.04.2018].
- [2] BDL 2018b. Sklepy i stacje paliw. [Online] https://bdl.stat.gov.pl/BDL/metadane/cechy/2323 [Dostęp: 10.04.2018].
- [3] Brzóska, J. i Krannich, M. 2016. Modele biznesu innowacyjnej energetyki. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach 228, s. 7–20.
- [4] Czarnecka, M. 2018. Obowiązki informacyjne a zachowania konsumentów na rynku energii elektrycznej. Studium ekonomii prawa. Warszawa: CH Beck.
- [5] Drożdż, W. i Ścibor, M. 2018. Elektromobilność w rozwoju miast. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
- [6] EPA 2018. Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 roku o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. 2018 poz. 317).
- [7] EUROSTAT 2016. Number of passenger cars per 1000 inhabitants. [Online] http://ec.europa.eu/eurostat/statistics -explained/index.php/Transport [Dostęp: 10.04.2018].
- [8] Flasza, J. i Matuszczyk, P. 2018. Elektromobilność w Polsce a systemy OZE. Przegląd Elektrotechniczny 94(1), s. 33–36.
- [9] Heidrich i in. 2017 – Heidrich, O., Hill, G., Neaimeh, M., Huebner, Y., Blythe, P. i Dawson, R. 2017. How do cities support electric vehicles and what difference does it make? Technological Forecasting & Social Change 123, s. 17–23.
- [10] Krawiec, S. i Krawiec, K. 2017. Rozwój elektromobilności w Polsce. Uwarunkowania, cele i bariery. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach 332(2017), s. 17–24.
- [11] ME 2017a. Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce „Energia do przyszłości”. Warszawa: Ministerstwo Energii (ME).
- [12] ME 2017b. Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Wyd. 2. Warszawa: Ministerstwo Energii (ME).
- [13] Pijarski, P. i Połecki, Z. red. 2018a. Analiza wpływu elektromobilności na zapotrzebowanie na moc i energię w krajowym systemie elektroenergetycznym. Lublin: Monografia Rynek Energii Elektrycznej, s. 66–75.
- [14] Pijarski, P. i Połecki, Z. red. 2018a. Możliwość rozwoju floty samochodów elektrycznych w Polsce a stan obecny krajowego systemu elektroenergetycznego. Lublin: Monografia Rynek Energii Elektrycznej, s. 43–53.
- [15] Xydas i in. 2016 – Xydas, E., Marmaras, Ch., Cipcigana, L.M., Jenkins, N., Caroll, S. i Barker, M. 2016. A data-driven approach for characterizing the charging demand of electric vehicles: A UK case study. [Online] https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0306261915013938 [Dostęp: 10.04.2018]
- [16]. Zhou, Y. i Li, X. 2015. Vehicle to Grid Technology: A Review. Proceedings of the 34th Chinese Control Conference. Hangzhou, July 28–30 2015. China.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-e0dbeb54-e609-41e9-83d7-04ee7e46acc9