PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Tytuł artykułu

Projektowanie mieszanek mineralno-asfaltowych redukujących hałas drogowy

Treść / Zawartość
Identyfikatory
Warianty tytułu
EN
Design and testing asphalt mixtures for low noise asphalt pavements
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
W warunkach klimatu środkowo-europejskiego warstwa wykonana z mieszanki BBTM wg tradycyjnych rozwiązań może nie być wystarczająco odporna na działanie czynników atmosferycznych. Zmodyfikowane, nowoczesne mieszanki mineralno-asfaltowe BBTM, odporne na klimat Europy środkowo-wschodniej powinny charakteryzować się strukturą półotwartą (bliższą strukturze zamkniętej), odporną na działanie wody i mrozu, spójną, ale jednocześnie o lepszych cechach akustycznych niż w przypadku nawierzchni z mieszanek standardowych. W artykule omówiono rozwiązania materiałowo-technologiczne mieszanek BBTM i PA ze szczególnym uwzględnieniem mieszanki BBTM 8 opracowanej wg nowej koncepcji Politechniki Warszawskiej, która charakteryzuje się bardziej zamkniętą strukturą w porównaniu do mieszanki BBTM wg WT-2. Korzystne właściwości techniczne nowej mieszanki BBTM zostały potwierdzone badaniami na odcinku testowym.
EN
In Polish climate conditions asphalt layer constructed with BBTM according to traditional practices may not be sufficiently resistant for the weather action. Modified, new asphalt mixtures BBTM, resistant for the middle-east European climate should have semi-open structure (closer to tight structure, though) durable for the water and freeze-thaw action and also should demonstrate improved acoustical properties as compared to the standard mixtures. Material selection and mixture design for noise-reducing pavements (BBTM and PA) are discussed in this paper. A newly developed BBTM 8 according to WUT idea has a closer internal structure as compared to BBTM according to WT-2. Beneficial properties of this new BBTM 8 mixture were confirmed based on the road tests.
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
41--48
Opis fizyczny
Bibliogr. 10 poz., rys., tab.
Twórcy
  • Wydział Inżynierii Lądowej. Politechnika Warszawska
  • Wydział Inżynierii Lądowej. Politechnika Warszawska
autor
  • Wydział Inżynierii Lądowej. Politechnika Warszawska
Bibliografia
  • [1] Radziszewski P., Sarnowski M., Król J., Kowalski K.J., Ruttmar I., Zborowski A.: Właściwości asfaltów modyfikowanych gumą i mieszanek mineralno-gumowo-asfaltowych. WKŁ, Warszawa 2017.
  • [2] RID-76-Zad2-Załącznik 1: Wymagania techniczne w zakresie rozwiązań materiałowo-technologicznych nawierzchni redukujących hałas drogowy. Projekt RID – I/76 Ochrona przed hałasem drogowym, 2018.
  • [3] WT-2 2014: Nawierzchnie asfaltowe na drogach krajowych – część I Mieszanki mineralno-asfaltowe – Wymagania Techniczne, Warszawa 2014 (załącznik do zarządzenia Nr 54 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 18.11.2014 r.).
  • [4] Piłat J., Radziszewski P., Król J.: Technologia materiałów i nawierzchni asfaltowych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2015.
  • [5] Kowalski K.J., Brzeziński A.J., Król J.B., Radziszewski P., Szymański Ł.: Traffic analysis and pavement technology as a tool for urban noise control. Archives of Civil Engineering, LXI, 4, 2015, 107–125.
  • [6] Radziszewski P., Sarnowski M., Kowalski K., Król J., Liphardt A., Pokorski P.: Opracowanie specyfikacji technicznej na wykonanie warstwy ścieralnej (z mieszanki BBTM) nawierzchni na ul. Wołoskiej w Warszawie oraz nadzór naukowy. Raport, Warszawa 2015.
  • [7] Ranieri V., Sansalone J.J., & Shuler S.: Relationships among gradation curve, clogging resistance, and pore-based indices of porous asphalt mixes. Road Materials and Pavement Design, 11 (Suppl. 1), 2010, 507–525. doi:10.1080/14680629.2010.969.
  • [8] Król J., Khan R., Collop A.C. (2018): The study of the effect of internal structure on permeability of porous asphalt, Road Materials and Pavement Design, 19:4, 935-951, DOI:10.1080/14680629.2017.1283355.
  • [9] Ranieri V., Kowalski K., Berloco N., Colonna P., & Perrone P.: Influence of wax additives on the properties of porous asphalts. Construction and Building Materials, (145), 2017, 261–271. http://doi.org/10.1016/j.conbuildmat.2017.03.181.
  • [10] Kowalski K.J. i inni: Innowacyjna technologia nawierzchni drogowych o obniżonej emisji hałasu. Mostostal Warszawa S.A.,Warszawa 2015.
Uwagi
Artykuł opracowano w ramach grantu GDDKiA i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju – Rozwój Innowacji Drogowych (DZP/RID-I-76/15/NCBR/2016), pt. „Ochrona przed hałasem drogowym”.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-dae37042-48c1-4c0b-89ec-66711c5d51b0
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.