Identyfikatory
Warianty tytułu
Gry symulacyjne typu trade-off i inspirowane nimi metody badawcze w projektowaniu partycypacyjnym
Języki publikacji
Abstrakty
Based on a widely recognized concept of simulation game, trade-off game methodology has been creatively developed in some architectural and urban citizen-initiated projects for educative goals or pre-design community activities. This method can also be a tool for design decision making because it enables effective measurement of users’ preferences in the process of simulating real constraints. The paper presents the state of knowledge and research experiment to show the actual expectations of users in the scope of the housing environment.
Metody badawcze powstałe w oparciu o gry symulacyjne typu trade-off bywają twórczo rozwijane w niektórych architektonicznych i urbanistycznych projektach, inicjowanych „oddolnie”, gdzie służą realizacji edukacyjnych i przedprojektowych celów społecznych. Metoda ta może być także narzędziem podejmowania decyzji projektowych, gdyż umożliwia ona efektywny pomiar preferencji użytkowników w procesie symulacji rzeczywistych ograniczeń. W pracy zaprezentowano stan badań i eksperyment badawczy mający wykazać faktyczne oczekiwania użytkowników w zakresie środowiska mieszkaniowego.
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
57--80
Opis fizyczny
Bibliogr. 16 poz., rys.
Twórcy
autor
- Cracow University of Technology Faculty of Architecture
Bibliografia
- [1] I Biennale Architektury, I Biennale Architektury, Kraków 1985-86, Kraków, Stowarzyszenie Architektów Polskich SARP, 1986.
- [2] Alexander Ch., Ishikawa S., Silverstein M. et al., A Pattern Language: Towns. Buildings. Construction, New York, Oxford University Press, 1977.
- [3] Bańka, A., Społeczna psychologia środowiskowa, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2002.
- [4] Bjögvinsson E., Ehn E., Hillgren P-A., Design Things and Design Thinking: Contemporary Participatory Design Challenges, Design Issues, Vol. 28, No 3, 2012, p. 101-116.
- [5] James D., Empowering citizens through design [in:] R. B. Egenhoefer ed., Routledge Handbook of Sustainable Design, London and New York, Routledge, 446-458.
- [6] Juhola, S., Driscoll, P., Mendler de Suarez, J., Suarez, P., Social strategy games in communicating trade-offs between mitigation and adaptation in cities, Urban Climate, 2013, http://dx.doi.org/10.1016/j.uclim.2013.04.003.
- [7] Oyster, C. K., Grupy (Groups. A User's Guide, transl. by A. Bezwińska-Walerjan), Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2002.
- [8] Markopoulou, A., Ingrassia M., Chronis, A., Richard, A., City gaming and Participation: Enhancing User Participation in Design [in:] K. De Rycke et al., Humanizing Digital Reality, Springer Nature Singapore Pte Ltd, 2018, https://doi.org/10.1007/978-981-10-6611-5_20.
- [9] Panerai, F., Premio Biennale di Architettura, Professione: Architetto, Vol. 3-4/ 1986, p. 42-43.
- [10] Robinson, I., Trade-off games as a research tool for environmental design, [in:] R.B. Bechtel, R.W. Marans, W. Michelson, eds., Methods in Environmental and Behavioral Research, New York, Van Nostrand Reinhold Company, 1987, 120-161.
- [11] Sanoff, H., Community Participation Methods in Design and Planning, New York, John Wiley & Sons, 2000.
- [12] Scott, Ch., Future Cape Town: Can a game help plan the future of a township, 2015 http://futurecapetown.com. Accessed: 13.05.2018.
- [13] Verutes, G.M., Rosenthal, A., Using Simulation Games to Teach Ecosystem Service Synergies and Trade-offs, Environmental Practice, 2014, 1-11./ doi:10.1017/S1466046614000222.
- [14] Webster, H., Architectural Education after Schön: Cracks, Blurs, Boundaries and Beyond, Journal for Education in the Built Environment, Vol. 3, Issue 2, 2008, pp. 63-74/ (12)/ ISSN: 1747-4205 (Online). Accessed: 04.03.2017.
- [15] Wilkinson, P., A Brief History of Serious Games, [in:] R. Dörner et al., eds., Entertaining Computing and Serious Games, LNCS 9970, 2016, pp. 17-41./ doi: 10.1007/978-3-319-46152-6_2.
- [16] The Play the City site: https:// www.playthecity.nl. Accessed: 13.05.2018.
Uwagi
Opracowanie rekordu w ramach umowy 509/P-DUN/2018 ze środków MNiSW przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę (2019).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-cb2283b3-c3de-4bcd-ad9d-d3286cb0aa8a
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.