PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Tytuł artykułu

Wpływ promienia łuku poziomego na wyniki testu zderzeniowego TB32 drogowej bariery ochronnej

Autorzy
Identyfikatory
Warianty tytułu
EN
The influence of horizontal arc radius onto results of TB32 crash test on road safety barrier
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Badania eksperymentalne testów zderzeniowych barier drogowych są definiowane w odniesieniu do barier prostoliniowych. Rzeczywiste zderzenia pojazdów z barierami występują również na zakrętach dróg obejmujących luki wypukłe i wklęsłe. W pracy przedstawiono wyniki wirtualnych zmodyfikowanych testów zderzeniowych typu TB32 (samochód osobowy o masie 1500 kg, prędkość 100 km/h, kąt uderzenia 20°) dla wybranej bariery drogowej prostej oraz w lukach poziomych wklęsłych i wypukłych. Przedmiotem badań jest stalowa bariera drogowa SP-05/2 klasy N2-W4-A. Bariera składa się z segmentów prowadnicy typu B, słupków Sigma-100 (rozstaw 2,0 m) oraz wsporników trapezowych i podkładek prostokątnych. Elementy bariery wykonane są ze stali konstrukcyjnej S235JR. Jako łączniki zastosowano śruby M16 klasy 4.6. Wybierając promień krzywizny i prędkości uderzenia, uwzględniono minimalne wartości poziomego promienia luku kołowego, które zależą od prędkości miarodajnej mchu pojazdu i poprzecznego nachylenia jezdni w odniesieniu do dróg głównych mchu przyspieszonego. Przeprowadzono analizę i porównanie wartości parametrów intensywności zderzenia (ASI i THIV), wskaźnika odkształcenia kabiny VCDI, szerokości pracującej, długości kontaktu pojazdu z barierą oraz kryterium wyprowadzenia pojazdu w polu wyjścia.
EN
Experimental crash tests of road barriers are defined in relation to the rectilinear barriers. Real impacts of vehicles into barriers also occur on curves of roads including convex and concave arcs. The paper presents results of the modified TB32 simulated crash tests (passenger car of mass of 1500 kg, impact velocity of 100 km/h, impact angle of 20°) for the selected straight and horizontal concave and convex arcs of a road barrier. The subject of these tests is the SP-05/2 steel road barrier of the N2-W4-A class. The barrier consists of the type B guiderail sections, Sigma-100 posts (spacing of 2,0 m), trapezoidal brackets and rectangular pads. The barrier components are made of S235JR structural steel. M16 class 4.6 bolts were used as bolts. When selecting the radius of curvature and impact velocity, the minimum values of the horizontal radius of the circular arc are taken into account, which depend on the velocity of reliable vehicle movement and the transverse slope of the road, in relation to the main roads of accelerated traffic. The analysis and comparison of the values of the impact intensity parameters (ASI and THIV), VCDI cabin deformation index, working width, vehicle-barrier interaction length and the criterion of vehicle behavior in the exit box were performed.
Rocznik
Strony
62--69
Opis fizyczny
Bibliogr. 14 poz.
Twórcy
  • Instytut Techniczny, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jana Gródka w Sanoku
Bibliografia
  • 1. Borovinsek M., Vesenjak M., Ulbin M., Ren Z.: Simulation of crash tests for high containment levels of road safety barriers. :Engineering Failure Analysis” 2007, 14, p. 1711-1718.
  • 2. Borovinsek M., Vesenjak M., Ulbin M., Ren Z.: Simulating the impact of a truck on a road-safety barrier. „Journal of Mechanical Engineering” 2006, 52, p. 101-111.
  • 3. Hallquist J. O.: LS-DYNA keyword user’s manual, Livermore Sofware Technology Corp., Livermore, CA, USA, May 2007.
  • 4. Hallquist J. O.: LS-DYNA theory manual, Livermore Software Technology Corp., Livermore, CA, USA, March 2006.
  • 5. Klasztorny M., Nycz D.B., Szurgott P.: Modelling and simulation of crash tests of N2-W4-A category safety road barrier in horizontal concave arc. „International Journal of Crashworthiness” 2016, 21, 6, p. 644-659.
  • 6. Klasztorny M., Zielonka K., Nycz D.B., Posuniak P., Romanowski R.K.: Experimental validation of simulated TB32 crash tests SP-05/2 barrier on horizontal concave arc without and with composite overlay. „Archives of Civil and Mechanical Engineering” 2018, 18, 2, p. 339-355.
  • 7. Manual for Assessing Safety Hardware. The American Association of State Highway and Transportation Officials, 2009, http://books.google.pl/books?id=LV0mSYE9-S0C&printsec=frontcoverVhl=plVsource=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false, downloaded on 2014-09-18.
  • 8. Nycz D.B.: Modelowanie złączy śrubowych segmentów prowadnicy typu B. „Modelowanie Inżynierskie” 2016, 58, 1, s. 105-112.
  • 9. Obwieszczenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 23 grudnia 2015 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, Dz. U. z dnia 29.01.2016, poz. 124.
  • 10. PN-EN 1317-1:2010. Systemy ograniczające drogę - część 1: Terminologia i ogólne kryteria metod badań.
  • 11. PN-EN 1317-2:2010. Systemy ograniczające drogę - część 2: Klasy działania, kryteria przyjęcia badań zderzeniowych i metody badań barier ochronnych i balustrad.
  • 12. Ren Z., Vesenjak M.: Computational and experimental crash analysis of the road safety barrier. „Engineering Failure Analysis” 2005, 12, 6, p. 963-973.
  • 14. Wilde K., Jamroz K., Budzyński M. i in.: Symulacje numeryczne stalowej bariery ochronnej na łuku drogi. „Czasopismo Inżynierii Lądowej, Środowiska i Architektury” 2017, 34, 64, s. 535-546.
Uwagi
PL
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa Nr 461252 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki" - moduł: Popularyzacja nauki i promocja sportu (2020).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-c5ca13dd-0594-49fe-aa66-8a28594a1069
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.