PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Tytuł artykułu

Ultralight drive systems structures of freight wagons – Possibilities and limitations resulting from regulations

Treść / Zawartość
Identyfikatory
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The article presents issues related to current development trends in rail transport of cargo, aimed at implementing ultra-light structures of running gear of freight wagons. Putting such structures into operation is consistent with the general policy of the countries associated with the European Union, aimed at climate protection. The ultra-light structure achieves this goal for the first time in the production process and for the second time in the transport process, i.e. the energy used in the transport process is used more effectively in the transport processes. In addition, the transport position of rail freight transport on the means of transport market is increasing. The paper presents a comprehensive approach to the subject of construction of running systems of rail vehicles in the context of development possibilities towards optimizing mass and negative impact on the natural environment, taking into account the requirements they must meet. The paper presents comprehensive requirements for individual elements of a freight wagon bogie, taking into account all technical, standard and operational aspects essential for obtaining the correct design of the bogie.
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Poznan University of Technology, Plac Marii Skłodowskiej Curie, 60-965, Poznań, Poland
autor
  • Poznan Institute of Technology, ul. Ewarysta Estkowskiego 6, 61-755, Poznań, Poland
  • Poznan University of Technology, Plac Marii Skłodowskiej Curie, 60-965, Poznań, Poland
  • Poznan Institute of Technology, ul. Ewarysta Estkowskiego 6, 61-755, Poznań, Poland
Bibliografia
  • 1. Antkowiak T., Waldmann M., Sobaś M. Development trends in rail freight transport, Rail Vehicles 2022, 3–4.
  • 2. Gąsowski W., Sobaś M. Znaczenie skrajni budowli w projektowaniu nowoczesnych pojazdów szynowych. Poznań 2008.
  • 3. Hecht M. Wear and energy-saving freight bogie designs with rubber primary springs: principles and experiences. JRRT 227 IEMech E 2009.
  • 4. Iwnicki S.D., Stichel S., Orlova A., Hecht M. Dynamics of railway freight vehicles. 05.2015.
  • 5. Krugmann H.L. Lauf der Schienenfahrzeuge im Gleis. Eine Einführung. R. Oldenburg Verlag München. Wiedeń 1982.
  • 6. Sobaś M. Zawieszenia i układy biegowe wagonów towarowych. Poznań 2014.
  • 7. Sobaś M. Bezpieczeństwo jazdy wagonów towarowych. Poznań 2020.
  • 8. Shaposhnyk V., Shykunov O., Reidemeister A., Leontii M., Potapenko O. Determining the possibility of using removable equipment for transporting 20- and 40-feet-long containers on a universal platform wagon.
  • 9. Per-Anderson Jonsson Dynamic Vehicle-Track Interaction of European Standard Freight Wagons with Link Suspension.
  • 10. Myamlin S.V., Ten O.O., Neduzha O. Experimental research of dynamic qualities of freight cars with bogies of different designs.
  • 11. Krishna V.V., Jobstfinke D., Melzi S., and Berg M. An integrated numerical framework to investigate the running safety of overlong freight trains.
  • 12. Posner B., Keller A., Binz H., and Roth D. Holistic lightweight design for function and mass: a framework for the function mass analysis.
  • 13. Albers A., Revfi S., Spadinger M. Extended target weighing approach - identification of lightweight design potential for new product generations.
  • 14. Przepisy EBO Eisenbahn-Bau und Betriebsordnung vom 8. Mai 1967 Gültig vom 28. Mai 1967. Ausgabe 1992.
  • 15. PN-EN 10025-2:2019-11 Wyroby walcowane na gorąco ze stali konstrukcyjnych. Część 2: Warunki techniczne dostawy stali konstrukcyjnych niestopowych.
  • 16. PN-EN 12260:2021-02E Kolejnictwo. Zestawy kołowe i wózki. Zestawy kołowe. Wymagania dotyczące wyrobu.
  • 17. PN-EN 12261:2021-02E Kolejnictwo. Zestawy kołowe i wózki. Osie. Wymagania dotyczące wyrobu.
  • 18. PN-EN 13262+A1:2021 Kolejnictwo. Zestawy kołowe i wózki. Koła. Wymagania dotyczące wyrobu.
  • 19. PN-EN 13715:2020 Kolejnictwo. Zestawy kołowe i wózki. Koła. Zarys powierzchni tocznej.
  • 20. PN-EN 13749:2021 Kolejnictwo. Zestawy kołowe i wózki. Metody określania wymagań konstrukcyjnych dla ram wózków.
  • 21. PN-EN 14363+A1:2019 E, Kolejnictwo. Badania i symulacje modelowe właściwości dynamicznych pojazdów szynowych przed dopuszczeniem do ruchu. Badania właściwości biegowych i próby stacjonarne.
  • 22. PN-EN 15273-1+A1:2017E Kolejnictwo. Skrajnie. Część 1. Postanowienia ogólne. Wymagania wspólne dla infrastruktury i pojazdów szynowych.
  • 23. PN-EN 15273-2+A1:2017E Kolejnictwo. Skrajnie. Część 2: Skrajnia pojazdów szynowych.
  • 24. PN-EN 15273-3+A1:2017E Kolejnictwo. Skrajnie 3: Skrajnie budowli.
  • 25. PN-EN 15839+A1:2015 Kolejnictwo – Badania właściwości dynamicznych pojazdów szynowych przed dopuszczeniem do ruchu – Wagony towarowe – Badania bezpieczeństwa jazdy przy występowaniu wzdłużnych sił ściskających.
  • 26. PN-EN 50125-1:2014 E Zastosowania kolejowe. Warunki środowiskowe stawiane urządzeniom. Cześć 1: Tabor i wyposażenie pokładowe.
  • 27. PN-ISO 1996-1:2006 Akustyka budowlana. Ochrona przed hałasem pomieszczeń w budynkach. Dopuszczalne wartości poziomu dźwięku w pomieszczeniach.
  • 28. PN-ISO 1996-2/A1:2002 Akustyka. Opis i pomiary hałasu środowiskowego.
  • 29. PN-B-01251-02:1987/Ap1:2015-05 Akustyka budowlana. Ochrona prze hałasem w budynkach. Część 2: Wymagania dotyczące dopuszczalnego poziomu dźwięku w pomieszczeniach.
  • 30. Karta UIC 432 Wagony towarowe. Prędkości jazdy. Warunki techniczne, które należy spełnić. 12.te wydanie, październik 2008.
  • 31. Karta UIC 510-1 Wagony towarowe. Układ biegowy. Normalizacja. 9.te wydanie z 1.01.78. 14. zmian od 1.01.80 do 1.01.97.
  • 32. Karta UIC 510-2 Pojazdy doczepne. Warunki dla stosowania kół o różnych średnicach w układach biegowych różnego typu. 4.te wydanie. Październik 2002 – kwiecień 2004.
  • 33. Karta UIC 517 Pojazdy doczepne. Warunki dla stosowania kół o różnych średnicach w układach biegowych różnego typu. 4.te wydanie. Październik 2002 – kwiecień 2004.
  • 34. Karta UIC 519 Metoda określenia stożkowatości ekwiwalentnej. 1. wydanie grudzień 2004.
  • 35. Karta UIC 832 Warunki techniczne dostawy wstawek klocków hamulcowych z żeliwa fosforowego dla pojazdów trakcyjnych i wagonów. 3.cie wydanie z 01.2004.
  • 36. Karta UIC 833 Warunki techniczne na dostawę trójkątów hamulcowych. Wydanie 4, luty 2004.
  • 37. Karta UIC 893 Warunki techniczne dla dostawy blach na płyty prowadnicowe ze stali manganowej. Wydanie 2. Czerwiec 2004.
  • 38. Zagadnienie UIC 5-110 (4.04.501) Zwalczanie hałasu. Zabudowa wstawek z tworzyw kompozytowych w wagonach towarowych. Wytyczne.
  • 39. Zagadnienie UIC 5-110 Zwalczanie hałasu. Zabudowa wstawek z tworzyw kompozytowych w wagonach towarowych. Wytyczne.
  • 40. Raport ORE/ERRI B12.4 Program rozwoju, sprawdzenie i wybór prototypów 2-osiowych wózków wagonów towarowych dla prędkości powyżej 120 km/h. Wydanie luty 1990 rok.
  • 41. Raport ORE/ERRI Dokument ORE/ERRI-SVAB12DT191(B12): Moment obrotowy pomiędzy pudłem wagonu i wózkiem wagonów towarowych. Utrecht, 03.1987.
  • 42. Raport ORE/ERRI B12/B36 Der aktuelle Stand der Güterwagen und die Aussichten für die nahe Zukunft. Utrecht, Oktober 1990 rok.
  • 43. Raport UIC B126/Rp.39 Zusammender Bericht über ein optimiertes Bremsgestänge von Güterwagen die mit Verbundbremsklotzsohlen der Typs K ausgerüstet sind. Vorläufiger Bericht vorbehaltlich der Genehmigung durch SET7 (wydanie 9, marzec 2011).
  • 44. Katalog Güterwagen der Bahn. Unternehmen Zukunft. Deutsche Bahn AG. Geschäftsbereich Ladungsverkehr. Rhabanusstraße. Styczeń 1994.
  • 45. Greenbrier Europe https://www.greenbrier-europe.com/de/produkte/product/Y25Lsd-KP1/
  • 46. Tatravagonka Poprad https://tatravagonka.sk/wp-content/uploads/2022/08/Y25-LsAi-C-K_nahlad.jpg?jWvb_vagonka=99.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-c361e091-02ff-4494-8dd8-1c566d0f7cbe
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.