PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Tytuł artykułu

Ocena wskaźnikowa stanu technicznego konstrukcji nawierzchni jezdni ‒ studium przypadku na poziomie projektu

Treść / Zawartość
Identyfikatory
Warianty tytułu
EN
Index assessment of the technical condition of roadway pavement structures ‒ a project-level case study
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
W artykule przedstawiono studium przypadku, w ramach którego poddano weryfikacji hipotezę, że ocena wskaźnikowa nawierzchni jezdni może być powszechną metodą wstępnej oceny stanu technicznego konstrukcji nawierzchni i jej podłoża poprzez podział konstrukcji na strefy dolną, środkową i górną. Do analiz wykorzystano technologię ZiSPON, która jest systemem eksperckim, i w której skład wchodzą moduły pomiarowe UGN (FWD/HWD), BIG (SPA), ZM (FAT), CAP, GPR, PHOTO, THERMO, SSN i system geolokalizacji GPS. Zaprezentowana procedura obliczeniowa do oceny stanu technicznego nawierzchni bazuje między innymi na wskaźnikach: SCI (ang. Surface Curvature Index ‒ wskaźnik krzywizny powierzchni); BDI (ang. Base Damage Index ‒ wskaźnik uszkodzeń podbudowy); BCI (ang. Base Curvature Index ‒ wskaźnik krzywizny podbudowy, jako identyfikator cech podłoża nawierzchni) oraz Ev2 (wtórny moduł odkształcenia). Podstawę zaprezentowanego w artykule eksperymentu doświadczalnego stanowiły wyniki badań nawierzchni jezdni odcinka testowego, które wykonano urządzeniem pomiarowym ZiSPON.
EN
This paper presents a case study to verify the hypothesis that deflection basin index (DBI) evaluation of roadway pavement may be a common method for preliminary assessment of the technical condition of pavement layers and its subgrade by dividing the structure into lower, middle and upper zones. ZiSPON technology, which is an expert system and includes the UGN (FWD/HWD), BIG (SPA), ZM (FAT), CAP, GPR, PHOTO, THERMO, SSN and GPS geolocation system measurement modules, was used for the analysis. The presented computational procedure for pavement condition assessment is based on the BDI quantities , among others: SCI (Surface Curvature Index); BDI (Base Damage Index); BCI (Base Curvature Index, as an identifier of pavement subgrade features) and Ev2 (secondary deformation modulus). The experiment presented in this paper was based on the results of pavement tests of the test section, which were performed with the ZiSPON measuring device.
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
309--320
Opis fizyczny
Bibliogr. 19 poz., rys., tab
Bibliografia
  • [1] Górnaś P., Pożarycki A., Zagadnienia liniowej normalizacji wartości ugięć nawierzchni jezdni poddanej obciążeniom ponadnormatywnym, Drogownictwo, Nr 11, 2014, s. 353–361.
  • [2] Kim T. R., Ranjithan S. R., Troxler J. D., Xu B., Assesing pavement layer condition using deflection data, Final report, North Carolina State University prepared for National Cooperative Highway Research Program, Transportation Research Board, National Research Council, NCHRP 10–48, November 2000.
  • [3] Pożarycki A., Górnaś P., Sztukiewicz R.,Zastosowanie fal mechanicznych i elektromegnetycznych w zintegrowanym systemie oznaczania nośności nawierzchni,Roads and Bridges – Drogi i Mosty, nr 16, 2017, s. 101–114.
  • [4] Pożarycki A., Górnaś P., Zagadnienia liniowej normalizacji wartości ugięć nawierzchni jezdni poddanej obciążeniom ponadnormatywnym. Drogownictwo, LXIX, 11, 2014, s. 353–361.
  • [5] Pożarycki A., Opracowanie: Analiza wskaźnikowa stanu technicznego odcinka nawierzchni jezdni w oparciu o wyniki pomiaru ugięć urządzeniem ZiSPON. Badania ugięć nawierzchni jezdni wykonane w dniu: 4 września 2020 roku na odcinku doświadczalnym.
  • [6] Pożarycki A., Parametryzacja krzywej ugięć nawierzchni podatnych. Drogownictwo 3/2019, s. 67–73.
  • [7] Pożarycki A., Condition assessment of lower roadway layers for pavement management systems, Journal of Civil Engineering and Management, Volume 22, 2016 – Issue 3.
  • [8] Sztukiewicz R., Diagnostyka warstwy wierzchniej podatnej nawierzchni drogowej, Drogownictwo, 1991, nr 7–8, s. 113–115.
  • [9] Talvik O., Aavik A., The Baltic Journal of road and bridge engineering, 2009, 4(4), s. 196–202.
  • [10] Xu B., RanjiRanjithan S., Kim Y. K., Case studies: using APLCAP for asphalt pavement layer condition assessment, TRB 2003 annual meeting, November 2002.
  • [11] Diagnostyka stanu nawierzchni i wybranych elementów korpusu drogi – wytyczne stosowania, Warszawa, maj 2019.
  • [12] Diagnostyka Stanu Nawierzchni – DSN, IBDiM, Warszawa, 2012.
  • [13] Załącznik B do normy PN-S-02205:1998 Drogi samochodowe. Roboty ziemne. Wymagania i badania.
  • [14] Pożarycki A, Górnaś P., Turkot A., Warias D., Moralewski T., prezentacja pt. Technologie inteligentnych badań nawierzchni: Technologia ZiSPON, Technologia CSR/Reteksturowanie, Seminarium GDDKiA, Poznań, 2019.
  • [15] Pożarycki A., Górnaś P., Brzeziński B., Węgliński S., prezentacja pt. Ugięcia nawierzchni asfaltowych przy zastosowaniu belki Benkelmana w świetle katalogów wzmocnień i remontów oraz technologii ZiSPON, XXXVII PSWNA „Asfalty Wielowymiarowe” SESJA III Diagnostyka Nawierzchni, Jachranka, 2017.
  • [16] Ulotka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wydana w związku z 20-leciem wprowadzenia SOSN.
  • [17] http://www.hax-serwis.pl/?page_id=12.
  • [18] Pożarycki A., Gornaś P., Filtracja efektów dynamicznych wywołanych w nawierzchni podczas badań ugięciomierzem FWD, Drogownictwo, 1/2017, s.1–9
  • [19] Fengier J., Pożarycki A., Możliwości diagnozowanie podłoża nawierzchni jezdni na podstawie uproszczonego modelu ośrodków wielowarstwowych, Drogownictwo, 5/2014, s. 170–177.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-bce18b77-155b-4644-a955-e4d10f2343e7
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.