PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Tytuł artykułu

Struktury niezawodnościowe systemów napędowych statków z uwzględnieniem funkcji operatorskich

Autorzy
Wybrane pełne teksty z tego czasopisma
Identyfikatory
Warianty tytułu
EN
Reliability structures of ships propulsion systems including operator functions
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
W artykule przedstawiono sposób wyznaczania struktur niezawodnościowych systemu napędowego statku z uwzględnieniem funkcji realizowanych przez operatora. Zaprezentowano przykład wykorzystania metody HEART (Human Error Assessment and Reduction Technique) do analizy niezawodności człowieka. Wyznaczono antropotechniczną strukturę niezawodności na przykładzie instalacji zasilania paliwa, będącej częścią systemu napędowego statku kontenerowego wyposażonego w silnik wolnoobrotowy ze śrubą o stałym skoku. Zdefiniowano główne funkcje operatorskie występujące w rozpatrywanym systemie i przeprowadzono przykładową analizę niezawodności człowieka z wykorzystaniem techniki HEART, uwzględniając wybrane czynniki wpływające niekorzystnie na działania operatora. Przedstawiono wyniki predykcji niezawodności instalacji zasilania paliwa z uwzględnieniem braku dostępnego czasu na wykonanie funkcji operatorskich jako przykładowego warunku negatywnie wpływającego na działania realizowane przez operatora. Do analizy wykorzystano dane niezawodnościowe urządzeń technicznych uzyskane z badań eksperckich (A. Brandowski, W. Frąckowiak i inni) w latach 2007–2009.
EN
The paper presents the way of determining the ship propulsion systems reliability structures including the functions performed by the operator. Example of using the „HEART” method (Human Error Assessment and Reduction Technique) for human reliability analysis has been presented. The anthropotechnical reliability structure of fuel supply system, as a part of container ship propulsion system equipped with low-speed piston engine and fixed pitch propeller, has been determined as an example. The main functions of the operator, occurring in the considered system, were defined and example of human reliability analysis using „HEART” techniques was carried out taking into account selected factors, that adversely affect the operator's actions. The results of the fuel supply system reliability prediction, considering the lack of available time to perform the tasks, as an example of the conditions adversely affecting the functions carried out by the operator were presented. The study is based on reliability data of technical objects derived from the research (Brandowski A., Frąckowiak W. et al.) in the years 2007–2009.
Słowa kluczowe
Rocznik
Tom
Strony
14--23
Opis fizyczny
Bibliogr. 10 poz., rys., tab.
Twórcy
  • Akademia Morska w Gdyni
Bibliografia
  • 1. Borysiewicz M., Wykorzystanie probabilistycznych analiz bezpieczeństwa (PSA) w tworzeniu wymogów bezpieczeństwa dla elektrowni jądrowych, Warszawa 2010.
  • 2. Brandowski A., Metodyka projektowania bezpieczeństwa systemów okrętowych, Prace Instytutu Nauk Podstawowych Technicznych Wyższej Szkoły Morskiej, Gdańsk 1990.
  • 3. Brandowski A., Procedura analizy wpływu uszkodzeń na bezpieczeństwo systemu napędowego, Prace Instytutu Nauk Podstawowych Technicznych Wyższej Szkoły Morskiej, Gdańsk 1989.
  • 4. Brandowski A., Frąckowiak W., Mielewczyk A., Subjective reliability estimation of the seagoing ship systems, Safety, Reliability and Risk Analysis, Stavanger 2007.
  • 5. Brandowski A., Frąckowiak W., Nguyen H., Podsiadło A., Risk estimation of the sea-going ship casualty as the consequences of propulsion los, Safety, Reliability and Risk Analysis, Prague 2009.
  • 6. Brandowski A., Frąckowiak W., Nguyen H., Podsiadło A., Subjective propulsion risk of a seagoing ship estimation, Safety, Reliability and Risk Analysis, Valencia 2008.
  • 7. Frąckowiak W., Influence of environmental, ergonomic factors and properties of operators on the reliability of ships propulsion systems, Journal of KONES Powertrain and Transport, 2012, vol. 19, no. 2.
  • 8. Modarres M., Kaminskiy M., Krivtsov V., Reliability Engineering and Risk Analysis, Rochester, New York 1999.
  • 9. PN-93 N-50191 Słownik terminologiczny elektryki. Niezawodność, jakość usługi.
  • 10. Williams J.C., HEART – A proposed method for achieving high reliability in process operation by means of human factors engineering technology in Proceedings of a Symposium on the Achievement of Reliability in Operating Plant, Safety and Reliability Society, Birmingham 1985.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-b631f147-0d30-48d3-aad8-0a1efaf3ac53
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.