Tytuł artykułu
Treść / Zawartość
Pełne teksty:
Identyfikatory
Warianty tytułu
Generations on the labor market - a theoretical approach
Języki publikacji
Abstrakty
Celem niniejszej publikacji jest omówienie zagadnienia pokoleń funkcjonujących na polskim rynku pracy oraz wskazanie różnic między nimi. Przedstawiciele poszczególnych pokoleń charakteryzują się różnorodnym sposobem postrzegania otaczającego ich świata, co wynika przede wszystkim z odmiennego systemu wartości, preferencji, postaw, predyspozycji oraz oczekiwań i potrzeb w życiu osobistym i zawodowym. Przynależność do danej generacji ma także znaczący wpływ na podejście do pracy jednostki, jej komunikację, umiejętności i kompetencje, doświadczenie zawodowe, poziom zaawansowania technologicznego oraz sposoby wyznaczania celów zawodowych. Badania przeprowadzono metodą desk research. Mogą one stanowić podstawę dla dalszych badań, na przykład w obszarze motywacji pracowników. Wyniki mogą przyczynić się do lepszego zrozumienia różnic w wartościach, motywacjach, oczekiwaniach i preferencjach zawodowych poszczególnych pokoleń
The aim of this publication is to discuss the issue of generations in the Polish labor market and to point out the differences between them. Representatives of different generations are characterized by diverse perceptions of their surrounding world, mainly stemming from distinct systems of values, preferences, attitudes, predispositions, as well as personal and professional expectations and needs. Belonging to a specific generation significantly influences an individual's approach to work, communication, skills and competences, professional experience, level of technological advancement, and methods of setting career goals. The research was conducted using the desk research method. It can serve as a basis for further studies, especially in the area of employee motivation. The findings may contribute to a better understanding of differences in values, motivations, expectations, and professional preferences among different generations.
Wydawca
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
123--134
Opis fizyczny
Bibliogr. 34 poz.
Twórcy
autor
- Uniwersytet Bielsko-Bialski ul. Willowa 2, 43-309 Bielsko-Biała, Polska
- Uniwersytet Bielsko-Bialski Katedra Nauk Ekonomicznych i Społecznych ul. Willowa 2, 43-309 Bielsko-Biała, Polska
Bibliografia
- [1] Smola, K.W., Sutton, C.D.: Generational differences: Revisiting generational work values for the new millennium, Journal of Organizational Behaviour, 23(4), (2002), pp. 363-382.
- [2] Boyle K.A.: Career identities and Millennials’ response to the graduate transition to work: lessons learned, Journal of Education and Work, 35(1), (2022), pp. 78-91.
- [3] Revutska O., Maršíková K.: Agile approach in human resource management: Focus on generation y, E a M: Ekonomie a Management, 24(2), (2021), pp. 65-83.
- [4] Dzhulai M., Fedulova I., Bolotina I.: Analysis of employer brand for young people, Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1(13-115), (2022), pp. 80-91.
- [5] Easton C., Steyn R.: Millennials hold different cultural values to those of other generations: An empirical analysis, SA Journal of Human Resource Management, 20(0), (2022), pp.1683-7584.
- [6] Strauss, W., & Howe, N.: Generations: The history of America’s future, 1584-2089. Quill William Morrow, 1991.
- [7] Dolot A.: Proces poszukiwania pracy przez młode pokolenie - wybrane zagadnienia - wyniki badań empirycznych. Zeszyty Naukowe Uniwersytety Ekonomicznego w Katowicach, 359, (2018), s. 284-299.
- [8] Rogozińska-Pawełczyk A., Cewińska J., Lubarańska A., Oleksiak P., Striker M.: Pokolenia wobec wartości i zagrożeń współczesnych organizacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2019.
- [9] Klimczuk A.: Pokolenia, Relacje Międzypokoleniowe. Polityka Relacji Międzypokoleniowych. Wielojęzyczne Kompendium. [in:] Generations, intergenerational relationships, generational policy: A multilingual compendium, 12 languages. (eds.) Universität Konstanz, Konstanz. pp. 124 - 145.
- [10] Sidor-Rządkowska M.: Zarządzanie różnorodnością pokoleniową we współczesnych organizacjach. Studia i Prace WNEIZ US, 51(2), (2018), s. 87 - 96.
- [11] Giddens A., Sutton P.: Socjologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012.
- [12] Dolińska-Weryńska D.: Motywacje i potrzeby pracowników pokolenia Y w gospodarce opartej na wiedzy. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, 92, (2016), s. 31 - 47.
- [13] Słownik Języka Polskiego. https://sjp.pwn.pl/szukaj/Pokolenie.html [Dostęp: 27.04.2024 r.].
- [14] Rakowska A.: Różnorodność zasobów ludzkich w organizacji: istota, dylematy, wyzwania. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Lublin, 2021.
- [15] Kuczamer-Kłopotowska S.: Rola mediów społecznościowych w komunikacji pokolenia Y. Handel Wewnętrzny, 2016, 3(362), Uniwersytet Gdański.
- [16] Peszko K.: Popularność mediów społecznościowych wśród różnych generacji. Marketing i Zarządzanie, 4(45), (2016), s. 361 - 370.
- [17] Dolot A.: Proces poszukiwania pracy przez młode pokolenie - wybrane zagadnienia - wyniki badań empirycznych. Zeszyty Naukowe Uniwersytety Ekonomicznego w Katowicach, 359, (2018), s. 284-299.
- [18] Przytuła S.: Zarządzanie różnorodnością pracowników. Perspektywa globalnej mobilności i migracji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2019.
- [19] Mahmoud A.B., Fuxman L., Mohr I., Reisel W.D., Grigoriou N.: “We aren't your reincarnation!” workplace motivation across X, Y and Z generations, International Journal of Manpower, 42(1), (2021), pp. 193-209.
- [20] Gaidhani S., Arora L., Sharma B. K.: Understanding the attitude of generation Z towards workplace. International Journal of Management, Technology and Engineering, 9(1), (2019), pp. 2804 - 2812.
- [21] Hysa B.: Zarządzanie różnorodnością pokoleniową. Zaszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Organizacja i Zarządzanie z. 97. Politechnika Śląska, (2016), s. 387-398.
- [22] Korcz S.: Zróżnicowanie w zespołach międzygeneracyjnych. Tutoring Gedanensis, 5(1), (2020), s. 49-54.
- [23] Warwas I., Wiktorowicz J., Jawor-Joniewicz A.: Kapitał ludzki a zarządzanie wieloma pokoleniami w organizacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2018.
- [24] Kot P.: Preferencje typu kultury organizacyjnej u przedstawicieli różnych generacji. Marketing i Rynek, 2. 9(2016), s. 32-39.
- [25] Żarczyńska-Dobiesz A., Chomątowska B.: Zarządzanie wielopokoleniowymi zespołami _ wybrane problemy i wyzwania [w:] Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, tom 1, R. Knosala (red.), Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole, 2016.
- [26] Muszyńska W.: Stosunek przedstawicieli Pokolenia Y wobec praktyk budowania marki pracodawcy. Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w Zielonej Górze, 7(13), (2020), s. 108 - 122.
- [27] Calk R., Patrick A.: Millennials Throught The Looking Glass: Workplace Motivating Factors. The Journal of Business Inquiry, 16(2), (2027) pp. 131 - 139.
- [28] Wierzbicka-Mazur E.: Kompetencje pokolenia Y - wybrane aspekty. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania nr 39, t.3, (2015), s. 307 - 320.
- [29] Fero M., Dokoupilova L.: Factors of work motivation and coexistence of generations at the workplace. Research Papers Faculty of Materials Science and Technology Slovak University of Technology, 27, (2017), pp. 15-24.
- [30] Żarczyńska - Dobiesz A., Chomątowska B.: Zarządzanie pracownikami z pokolenia paradoksów. Nauki o Zarządzaniu, Management Science 2(27), (2016), s. 199 - 200.
- [31] Gruszczyńska-Malec G., Waligóra Ł.: Cechy pracowniczych zespołów wielopokoleniowych. Próba identyfikacji. [w:] Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Sukcesy i niepowodzenia w zarządzaniu organizacjami, Lichtarski J. (red.), Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk. Tomasz XX, zeszyt 4, część I. Łódź - Warszawa 2019.
- [32] Muster R.: Pokolenie „Z” na współczesnym rynku pracy w opiniach pracodawców. Humanizacja pracy, 1, (2020), s. 131-146.
- [33] Ratajczak J.: Rekrutacja pokolenia Z w kontekście zmian demograficznych. Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w Zielonej Górze, 8, 2018, s. 209-222.
- [34] Czyczerska K., Ławnik A., Szlenk-Czyczerska E.: Współczesny rynek pracy w Polsce a generacja. Różnice między pokoleniami X, Y oraz Z. Rozprawy Społeczne, Tom 14, 3, (2020), s. 102-125.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-b4e2dba6-8e66-4a4a-a6c4-84d6cdc2bce0