PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Tytuł artykułu

Interferencja aerodynamiczna opływu śmigłowiec - obiekt

Autorzy
Treść / Zawartość
Identyfikatory
Warianty tytułu
EN
Aerodynamic interference of the helicopter - object flow
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
W pracy przedstawiono jeden ze sposobów analizy numerycznej oraz badań eksperymentalnych zjawiska interferencji aerodynamicznej między śmigłowcem a obiektem znajdującym się w jego bezpośredniej bliskości. Przeprowadzono badania eksperymentalne na modelu oraz obiekcie rzeczywistym śmigłowca W3-A SOKOL podczas analizowania przypadku szczególnego, kiedy śmigłowiec znajdował się w otoczeniu zabudowy miejskiej. Analizie poddano wpływ zjawiska interferencji aerodynamicznej na obciążenia, opływ i własności śmigłowca w tych szczególnych przypadkach jego użytkowania. Przedstawiono wyniki obliczeń wykorzystujących oprogramowanie Fluent, odpowiedzi dynamicznych na zaburzenia symulacyjnego modelu wirnika śmigłowca uwzględniającego deformacje łopat oraz rezultaty badań eksperymentalnych na modelach fizycznych śmigłowca.
EN
The paper describes one method of a numerical analysis and the experimental research on the phenomenon of aerodynamic interference between a helicopter and an object located in its immediate vicinity. Based on a model and a real helicopter W3-A SOKOL, the experiment concerned the special case when a helicopter was in an urban area. The analysis focused on the impact of aerodynamic interference on the loads, streamlining and properties of a helicopter in such special use. The issues presented include the results of calculations using the Fluent software, dynamic responses to the disturbance of a simulation model of a helicopter rotor including the deformation of blades, and the results of the experimental studies on helicopter physical models.
Rocznik
Strony
130--145
Opis fizyczny
Bibliogr. 8 poz., fot., rys., wykr.
Twórcy
autor
  • Politechnika Lubelska
Bibliografia
  • [1] Prouty R. W.: Even More Helicopter Aerodynamics. Rotor & Wing, PWS Engineering Boston.
  • [2] Sprawozdanie z prób w celu wypracowania procedur pionowych startów i lądowań w ograniczonej przestrzeni dla śmigłowca PZL Sokół W-3A, Nr 1LSP-37/476/1, 2009.
  • [3] Łusiak T., Dziubiński A., Szumański K.: Modelowanie numeryczne oraz badania eksperymentalne szczególnych przypadków zjawiska interferencji aerodynamicznej śmigłowca, Prace Instytutu Lotnictwa nr 194-195, Warszawa, 2008.
  • [4] Szabelski K., Łucjanek W., Jancelewicz B.: Wstęp do konstrukcji śmigłowców, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2002.
  • [5] Cerbe T., Reichert G., Curtiss Jr. H. C.: Influence of ground effect on helicopter takeoff and landing performance, 14th European Rotorcraft Forum, Paper no 70, 1-17, Italy, 1988.
  • [6] Łusiak T.: Analiza numeryczna oraz badania eksperymentalne zjawiska ETL. Mechanika w Lotnictwie ML-XIV, Warszawa, 2010.
  • [7] Projekt badawczo-rozwojowy Nr R 00 033 02: Określenie granicznych warunków użytkowania śmigłowców w systemie operacji z wysokich budynków, Wyd. Wew. ILot nr GR/0032/BP/2009, Warszawa, 2009.
  • [8] Sobczak K.: Modelowanie wybranych przypadków lotu śmigłowca z wykorzystaniem oprogramowania Fluent, Prace Instytutu Lotnictwa nr 194-195, Warszawa, 2008.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-article-BSW4-0109-0012
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.