PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Tytuł artykułu

Dekada edukacji dla zrównoważonego rozwoju - wizja, cel, strategia

Autorzy
Treść / Zawartość
Identyfikatory
Warianty tytułu
EN
Decade of Education for Sustainable Development - Vision, Aim and Strategy
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Zrównoważony i trwały rozwój (sustainable development) został zdefiniowany jako odpowiedź na degradację środowiska przyrodniczego. Należy go rozpatrywać w równie istotnych trzech aspektach: zrównoważonego rozwoju ekologicznego (np. zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska), zrównoważonego rozwoju ekonomicznego (np. zmiana nierozsądnych postaw konsumentów), oraz zrównoważonego rozwoju społecznego (m.in. walka z ubóstwem i niedożywieniem). Aby upowszechnić tę ideę, UNESCO ogłosiła dokument "Dekada Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju" (2005-2014). Celem artykułu jest popularyzacja wizji, celu i strategii Dekady, a także zaprezentowanie badań własnych, w których oceniano znajomość pojęcia zrównoważony rozwój.
EN
Sustainable development was defined as an answer to natural environment degradation. It should be considered in three equally important domains - sustainability of environmental development (e.g. decreasing of environment pollution), sustainability of economical development (e.g. changing irresponsible habits of consumers) an sustainability of development of societies (fighting poverty and hunger). To spread the concept UNESCO announced the document: "Decade of Education for SD" (2005-2014). The aim of this article is to popularize the vision, aim, and strategy of the Decade and to present the author's own research about the familiarity with the term 'sustainable development' in various groups of society.
Czasopismo
Rocznik
Strony
101--106
Opis fizyczny
bibliogr. 14 poz.
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Biologiczno-Rolniczy, Zakład Biologicznych Podstaw Rolnictwa i Edukacji Środowiskowej, ul. Ćwiklińskiej 2, 35-601 Rzeszów, jkosteck@univ.rzeszow.pl
Bibliografia
  • 1. CCN, Consumer Citizenship Network meeting in Stambul 11-12 January 2007, http://www.hihm.no/concit [1.01.2008].
  • 2. DOBRZAŃSKI G., 2007, Interpretacje trwałego i zrównoważonego rozwoju, w: Obszary badań nad trwałym i zrównoważonym rozwojem, red. Poskrobko B., Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko. Białystok, 2007, s. 197- 225.
  • 3. EKOEDU, http://www.ekoedu.uw.edu.pl [1.01.2008].
  • 4. FILIPEK K., Rola parlamentu w uspołecznianiu ochrony środowiska w Polsce, http://www.mos.gov.pl/aarhus/dokumenty/konferencja/wystapienia.html#rola [24.05.2007]
  • 5. HEJSS J., United Nations Decade for Education for Sustainable Development (2005-2014): Vision, Objective, Strategy, Stambul 2007. http://www.unesco.org/education/desd [1.01.2008].
  • 6. KOSTECKA J., 1995, Upowszechnianie wiedzy ekologicznej warunkiem integracji ze wspólnotą międzynarodową, w: Problemy rolnictwa regionu płd.-wsch. Polski w procesie integracji z rolnictwem krajów Unii Europejskiej, FAPA, s. 183-188.
  • 7. KOSTECKA J. 2007, Badanie znajomości pojęcia zrównoważonego i trwałego rozwoju, w: Zesz. Nauk. Płd.-Wsch. Oddziału PTIE i PTG w Rzeszowie nr 9, s. 55-60.
  • 8. KOSTECKA J., MAZUR B., 2008, Recognizing differences in understanding of sustainable development by different social groups in order to build bridges for educational activities. w: red. Klein A., Tangen D., Thoresen V., Building Bridges. Stakeholder Involvement & Transdisciplinary Cooperation, Hogskolen i Hedmark Oppdragsrapport nr. 2, s. 171-177.
  • 9. KOSTECKA J., 2008, Zrównoważony i trwały rozwój - wybrane propozycje prośrodowiskowego zachowania na co dzień. w: red. Kostecka J. , Zrównoważony rozwój w ujęciu interdyscyplinarnym, Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Biologiczno-Rolniczy, Rzeszów, s. 9-22. 2008.
  • 10. KOSTECKA J., MROCZEK J., 2007, Świadomość ekologiczna rolników a zrównoważony rozwój obszarów wiejskich Podkarpacia, w: Ekonomia i środowisko nr 32 (2), s. 164-177.
  • 11. KOZŁOWSKI S., Przyszłość ekorozwoju, wyd. KUL, Lublin 2005.
  • 12. LITWIN K., 2002, Wspólne dobro, w: Wychowawca nr 5, www.wychowawca.pl/ miesięcznik/5_113/05.htm [1.01.2008].
  • 13. PAWŁOWSKI A., 2006, Wielowymiarowość rozwoju zrównoważonego, w: Problemy Ekorozwoju vol. 1. no 1, s. 23-32.
  • 14. MURAWSKI K., 1997, Rodzina i wolność, w: Wiedza i życie nr 5, http://www.archiwum.wiz.pl/1997/97053600.asp [ 24.05.2007].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-article-BPL2-0012-0025
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.