PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Tytuł artykułu

Badania właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni urządzeniami do testów w trybie ciągłym

Treść / Zawartość
Identyfikatory
Warianty tytułu
EN
Testing the anti-skid properties of pavements using the continuous measurements devices
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
W artykule opisano relatywnie nowy model urządzenia mechanicznego wybudowanego w Polsce do określania właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni. Pomimo że urządzenie powstało na potrzeby badania nawierzchni lotniskowych, sposób podejścia do kształtowania układu mechanicznego wywołującego docisk pionowy koła pomiarowego do nawierzchni predysponuje takie rozwiązanie również do wykorzystania go do badań nawierzchni drogowych. Chcąc przedstawić szerokie spektrum reakcji urządzenia na różne warunki poślizgu panujące na drogach, analizę poparto zarówno zbiorem wyników badań nawierzchni, na której warunki poślizgu zostały wymuszone w sposób sztuczny, jak i wynikami z badań nawierzchni lotniskowych in situ. W następstwie przedstawiono statystyczne aspekty uzyskiwanych wartości pomierzonych w zmiennych warunkach charakterystycznych dla zmian właściwości przeciwpoślizgowych rejestrowanych na nawierzchniach w ciągu roku.
EN
The article describes a relatively new model of a mechanical device built in Poland to determine the anti-slip properties of pavement surfaces. Despite the fact that the device was created to test airport pavements, the approach to shaping the mechanical system that causes the vertical force of the measuring wheel on the surface of the pavement predisposes this solution also to use it to test the surface of the pavement. To present the wide spectrum of the device’s response to various conditions of slip on roads, the analysis was supported by both a set of pavement test results, on which slip conditions were artificially enforced, as well as in-situ test results. Next, statistical aspects of the obtained values ​​measured in variable conditions characteristic for changes of anti-skid resistance properties registered on pavements during the year are presented.
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
250--257
Opis fizyczny
Bibliogr. 13 poz., fot., rys., tab.
Twórcy
Bibliografia
  • [1] Cempel C. Drgania mechaniczne – wprowadzenie. Politechnika Poznańska, 1982.
  • [2] Ueckermann A., Wang D., Oeser M. and Sreinauer B. Towards Contactless Skid Resistance Measurement. Safer Roads International Conference, May 18-21, 2014 , UK.
  • [3] Burtos M., et. Al. Development of correlation equations between different measurements of skid resistance in pavements. Indian Journal od Engineering & Material Sciences, Vol. 13, April 2006, pp. 117-122.
  • [4] Descornet G., et. Al. Harmonization of European Routine and research Measuring Equipment for Skid Resistance. FEHRL Report 2006/01, pp. 1-161.
  • [5] International Experiment to Compare and Harmonize Skid Resistance and Texture Measurements. PIARC ,1995, 430 pages.
  • [6] Pożarycki Andrzej, Fengier Jakub, Warias Dariusz, Tomasz Moralewski. Identyfikacja odcinków nawierzchni lotniskowych o zmiennych właściwościach przeciwpoślizgowych urządzeniem CSR. Poznań – Lotnictwo dla obronności, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, 2016, s. 483–494.
  • [7] Pożarycki A., Fengier J., Wyczałek M., Skrzypczak P., Wesołowski M., Blacha K., Analiza wyników metody fotogrametrycznej w świetle właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni, „Drogownictwo”, 2017, nr 3, s. 75–84
  • [8] Pożarycki A., Moralewski T., Wesołowski M., Właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni lotniskowych przy użyciu urządzeń ze sztucznie wymuszonym dociskiem, „Przegląd komunikacyjny” 12/2018, s. 37–41
  • [9] Załącznik 14 do Konwencji o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym Lotniska, tom I, Projektowanie i eksploatacja lotnisk 2004
  • [10] Diagnostyka Stanu Nawierzchni „DSN”, GDDKiA 2012 r.
  • [11] Tarkowski Piotr, Pytka Jarosław J, Budzyński Piotr P, Kaznowski Łukasz, Metoda oceny i klasyfikacji gruntowych nawierzchni lotniskowych. Eksploatacja i niezawodność – Maintenance and Reliability 2013; 15 (3): 273–278.
  • [12] Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, Zakład Lotniskowy, Badania porównawcze urządzenia CSR do ciągłego pomiaru współczynnika tarcia nawierzchni lotniskowych według wytycznych międzynarodowych organizacji lotniczych, Raport nr 3/24/19, Warszawa 2019.
  • [13] Iwanowski Paweł, Blacha Krzysztof, Wesołowski Mariusz, IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, Volume 356, 012002, 2018.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-aca4c99b-fae8-4fa6-894c-644556054742
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.