PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Tytuł artykułu

A possible relationship between internationalization and innovation strategies: an analysis of portuguese SMEs

Treść / Zawartość
Identyfikatory
Warianty tytułu
PL
Możliwe związki między internacjonalizacją a strategiami innowacji: analiza portugalskich MŚP
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The importance of internationalization for firm’s survival and growth seems to be consensual among the researchers on this topic. Innovation is also considered a key factor for firm’s development and competitiveness. Moreover, the relationship between innovation and internationalization has become a matter of increasingly interest in the literature and can be analysed according to two streams: innovation as cause or consequence of companies’ internationalization. Additionally, given the great importance of small and medium-sized enterprises (SMEs) for the growth of economies, part of literature has paid special attention to this kind of enterprises. The purpose of this work is to verify the existence of a possible relationship between internationalization and innovation strategies among Portuguese firms by exploring whether Portuguese entrepreneurs consider innovation as an important factor or a motivation in the internationalization process. To achieve this goals, and based on data obtained from an online questionnaire survey, descriptive and inferential data analysis techniques are used. In particular, graphical representations, descriptive measures and also, Mann-Whitney and Kruskal-Wallis (with multiple comparisons) non-parametric tests.
PL
Znaczenie umiędzynarodowienia dla przetrwania i rozwoju firmy wydaje się być zgodne wśród badaczy zajmujących się tym tematem. Innowacyjność jest również uważana za kluczowy czynnik rozwoju i konkurencyjności firmy. Ponadto związek między innowacją a internacjonalizacją stał się przedmiotem coraz większego zainteresowania w literaturze i można go analizować według dwóch nurtów: innowacja jako przyczyna lub konsekwencja umiędzynarodowienia przedsiębiorstw. Dodatkowo, biorąc pod uwagę duże znaczenie małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) dla rozwoju gospodarek, w części literatury zwrócono szczególną uwagę na tego typu przedsiębiorstwa. Celem tej pracy jest zweryfikowanie istnienia możliwego związku między umiędzynarodowieniem a strategiami innowacji wśród portugalskich firm poprzez zbadanie, czy portugalscy przedsiębiorcy uważają innowacje za ważny czynnik lub motywację w procesie internacjonalizacji. Aby osiągnąć te cele, na podstawie danych uzyskanych z ankiety internetowej, stosuje się opisowe i inferencyjne techniki analizy danych. W szczególności reprezentacje graficzne, miary opisowe, a także testy nieparametryczne Manna-Whitneya i Kruskala-Wallisa (z wielokrotnymi porównaniami).
Słowa kluczowe
Rocznik
Strony
74--90
Opis fizyczny
Bibliogr. 35 poz., rys., tab.
Twórcy
  • Portucalense University
  • REMIT- Research on Economics, Management and Information Technologies, Porto, Portugal
  • Portucalense University
  • REMIT- Research on Economics, Management and Information Technologies, Porto, Portugal
  • IJP- Instituto Jurídico Portucalense, Porto, Portugal; GOVCOPP, Aveiro, Portugal
  • Portucalense University
  • REMIT- Research on Economics, Management and Information Technologies
  • IJP- Instituto Jurídico Portucalense, Porto, Portugal
  • GOVCOPP, Aveiro, Portugal
  • Portucalense University
  • REMIT- Research on Economics, Management and Information Technologies
  • IJP- Instituto Jurídico Portucalense, Porto, Portugal
  • CEMAT-IST
  • Portucalense University
  • REMIT- Research on Economics, Management and Information Technologies
  • IJP- Instituto Jurídico Portucalense, Porto, Portugal
Bibliografia
  • 1.Abubakar, Y. A., Hand, C., Smallbone, D. and Saridakis, G., (2019). What specific modes of internationalization influence SME innovation in Sub-Saharan least developed countries (LDCs)? Technovation,79, 56-70.
  • 2.Audretsch, D. B., Coad, A. and Segarra, A., (2014). Firm growth and innovation. Small business economics, 43(4), 743-749.
  • 3.Bagheri, M., Mitchelmore, S., Bamiatzi, V. and Nikolopoulos, K., (2019). Internationalization orientation in SMEs: The mediating role of technological innovation. Journal of International Management, 25(1), 121-139.
  • 4.Baumol, W. J., (2002). Free Market Innovation Machine: Analyzing the Growth Miracle of Capitalism. Princeton Univ Press.
  • 5.Boermans, M. A., Roelfsema, H., (2015). The effects of internationalization on innovation: Firm-level evidence for transition economies. Open Economies Review, 26(2), 333-350.
  • 6.Boermans, M. and Roelfsema, H., (2016). Small firm internationalization, innovation, and growth. International Economics & Economic Policy, 13(2), 283-296.
  • 7.Cefis, E., and Marsili, O., (2006). Survivor: The role of innovation in firms’ survival. Research Policy, 35(5), 626-641.
  • 8.Chang, C. H., Chang, C. H., Hsu, P. K. and Yang, S. Y., (2019). The catalytic effect of internationalization on innovation. European Financial Management, 25(4), 942-977.
  • 9.Czinkota, M., Ronkainen, I. and Moffett, M., (1999). International Business, 5th ed., The Dryden Press, Orlando.
  • 10.Dabić, M., Maley, J., Dana, L. P., Novak, I., Pellegrini, M. M. and Caputo, A., (2020). Pathways of SME internationalization: a bibliometric and systematic review. Small Business Economics, 55(3), 705-725.
  • 11.Dunning, J., Lundan, S. M., (2008). Multinational Enterprises and The Global Economy, 2ª edição. Cheltenham: Edward Elgar.
  • 12.Eiriz, V., Faria, A. and Barbosa, N., (2013). Firm growth and innovation: Towards a typology of innovation strategy. Innovation, 15(1), 97-111.
  • 13.Elia, S., Kafouros, M. and Buckley, P. J., (2020). The role of internationalization in enhancing the innovation performance of Chinese EMNEs: A geographic relational approach. Journal of International Management, 26(4).
  • 14.Genc, E., Dayan, M. and Genc, O. F., (2019). The impact of SME internationalization on innovation: The mediating role of market and entrepreneurial orientation. Industrial Marketing Management, 82, 253-264.
  • 15.Gjergji, R., Lazzarotti, V., Visconti, F. and Saha, P., (2019). Internationalization and innovation performance: the role of family management. Economia Aziendale Online, 10(2), 321-343.
  • 16.Golovko, E., Valentini, G., (2011). Exploring the complementarity between innovation and export for SMEs’ growth. Journal of international business Studies, 42(3), 362-380.
  • 17.Heunks, F. J., (1998). Innovation, creativity and success. Small Business Economics, 10(3), 263-272.
  • 18.Lecerf, M., Omrani, N, (2020). SME internationalization: The impact of information technology and innovation. Journal of the Knowledge Economy, 11(2), 805-824.
  • 19.Lee, Y., Hemmert, M., (2021). Performance implications of combining innovation and internationalization for Korean small-and medium-sized manufacturing firms: an exploration-exploitation perspective. Asian Business & Management, 1-25.
  • 20.Lobo, C., Fernandes, C., Ferreira, J. and Peris-Ortiz, M., (2019). Factors affecting SMEs’ strategic decisions to approach international markets. European Journal of International Management. Inderscience Publisher.
  • 21.Mathews, J., (2006). ‘Dragon multinationals: new players in 21st century globalization’. Asia Pacific Journal of Management, 23(1), 5-27.
  • 22.McDougall, P., Shane, S. and Oviatt, B. M., (1994). Explaining the formation of international new ventures: The limits of theories from international business research. Journal of Business Venturing, 9(6), 469-487.
  • 23.Meliá, M. R., Pérez, A. B. and Dobón, S. R., (2010). The influence of innovation orientation on the internationalisation of SMEs in the service sector. The Service Industries Journal, 30(5), 777-791.
  • 24.OECD, (2005). The Measurement of Scientific and Technological Activities: Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data: Oslo Manual, Third Edition prepared by the Working Party of National Experts on Scientific and Technology Indicators, OECD, Paris.
  • 25.Onetti, A., Zucchella, A., Jones, M. V. and McDougall-Covin, P. P., (2012). Guest editor’s introduction to the special issue: entrepreneurship and strategic management in new technology based companies. Journal of Management & Governance, 16(3), 333-336.
  • 26.O'Cass, A., Weerawardena, J., (2009). Examining the role of international entrepreneurship, innovation and international market performance in SME internationalisation. European journal of marketing. , 43 11/12, 1325-1348.
  • 27.Sapienza, H. J., Autio, E., George, G. and Zahra, S. A., (2006). A Capabilities Perspective on the Effects of Early Internationalization on Firm Survival and Growth. Academy of Management Review, 31, 914-933.
  • 28.Saridakis, G., Idris, B., Hansen, J. M. and Dana, L. P., (2019). SMEs' internationalisation: When does innovation matter?. Journal of Business Research, 96, 250-263.
  • 29.Sarkar, S., (2014). Empreendedorismo e inovação. Third Edition. Escolar Editora.
  • 30.Schumpeter, J., (1934). The Theory of Economic Development, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts.
  • 31.Schumpeter, J. A., (1942). Capitalism, Socialism and Democracy. New York: Harper & Row.
  • 32.Zonta, T. C., Amal, M., (2018). Internationalization and innovation: The case of a born global from Brazil. Revista Eletrônica de Negócios Internacionais: Internext, 13(1), 63-76.
  • 33.Tidd, J., Besant, J. R., (2018). Managing innovation: integrating technological, market and organizational change. John Wiley & Sons.
  • 34.Williams, A. M., Shaw, G., (2011). Internationalization and innovation in tourism. Annals of Tourism Research, 38(1), 27-51.
  • 35.Zucchella, A., Siano, A., (2014). Internationalization and innovation as resources for SME growth in foreign markets: a focus on textile and clothing firms in the Campania Region. International Studies of Management & Organization, 44(1), 21-41.
Uwagi
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa Nr 461252 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki" - moduł: Popularyzacja nauki i promocja sportu (2021).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-a1d40508-39dd-484b-98bc-8a1df26212a6
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.