Tytuł artykułu
Autorzy
Wybrane pełne teksty z tego czasopisma
Identyfikatory
Warianty tytułu
The modeling of particular matter PM10 emission from automotive sources
Języki publikacji
Abstrakty
W artykule przedstawiono czynniki determinujące emisję cząstek stałych PM10 ze źródeł motoryzacyjnych. Sklasyfikowano źródła emisji cząstek stałych PM10 z pojazdów samochodowych. Przedstawiono systematykę modeli emisji cząstek stałych PM10. Istnieją dwa podstawowe sposoby modelowania emisji cząstek stałych PM10: pierwszy - w postaci zależności od przede wszystkim wielkości charakteryzujących jakość nawierzchni jezdnej i wielkość pojazdu; drugi - jako liniowa zależność korelacyjna od emisji tlenków azotu z silników pojazdów. Na podstawie analizy modeli emisji cząstek stałych PM10 stwierdzono bardzo duże rozrzuty wyników badań symulacyjnych. Stwierdzono również, że w wielu wypadkach, szczególnie dla pojazdów ciężkich, emisja cząstek stałych PM10 z innych źródeł niż układ wylotowy silnika jest dominująca. W wyniku przeprowadzonych rozważań stwierdzono celowość podjęcia skoordynowanych działań nad modelowaniem emisji cząstek stałych PM10 ze źródeł motoryzacyjnych, w tym identyfikacji i weryfikacji modeli już opracowanych.
In this paper the determinative factors of particular matter PM10 emission from automotive sources were examined. The sources of particular matter PM10 emission from automotive vehicles were classified. Systematics of particular matter PM10 emission models were presented. There are two basic methods of modeling particular matter PM10 emission: first - as a dependence on, first of all, factors describing wad quality as well as weight of vehicle; second - as a linear correlation with nitric oxides emitted by vehicle engines. Basing on analysis of particular matter PM10 emission models, very big dispersion of simulation test results was noticed. It was also worked out that in many cases, especially in case of heavy vehicles, particular matter PM10 emission from other sources than engine's exhaust system dominates. As a result of analysis it was worked out that taking coordinated activity concerning modeling of particular matter PM10 emission from automotive sources is very purposeful, including identification and verification of already described models.
Wydawca
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
67--87
Opis fizyczny
Bibliogr. 25 poz., wykr.
Twórcy
autor
- Politechnika Warszawska, Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych
autor
- Instytut Transportu Samochodowego, Zakład Pokładowych Systemów Informatycznych
Bibliografia
- [1].Bringfelt B., Backström H., Kindell S., Omstedt G, Persson C., Ullerstig A.: Calculations of PM10-concentrations in Swedish cities - Modelling of inhalable particles. Swedish Meteorological and Hydrological Institute. NorrkiSping, Sweden (Report number RMK No. 76), 1997.
- [2].BUWAL, INFRAS AG: Luftschadstoffemissionen des Strassenverkehrs 1950 - 2010. BUWAL-Bericht Nr. 255, 1995.
- [3].Chłopek Z.: Foundations for modeling of environmentalfy toxic compounds emission from vehicles. TRANS-BALT1CA. Wilno 2001.
- [4].Chłopek Z.: Główne problemy modelowania emisji substancji szkodliwych dla środowiska z silników spalinowych. Komitet Transportu PAN. „MODES" Modelowanie Systemów Energetycznych z Silnikami Spalinowymi. Gdańsk 2001.
- [5].Chłopek Z.: Modelowanie procesów emisji spalin w warunkach eksploatacji trakcyjnej silników spalinowych. Prace Naukowe. Seria „Mechanika" z. 173. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa 1999.
- [6].Chłopek Z.: Pojazdy samochodowe. Ochrona środowiska naturalnego. WKL 2002.
- [7].Chłopek Z., Piaseczny L.: O roli modelowania w badaniach naukowych. Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej. Rok XLII Nr 2(146). Gdynia 2001.
- [8].Chłopek Z., Piaseczny L.: Remarks about the modelling in science researches. Eksploatacja i Niezawodność Nr 4/2001. PAN - Oddział w Lublinie.
- [9].Chłopek Z., Żegota M.: Problemy modelowania emisji cząstek stałych PM10 w ruchu drogowym. Archiwum Motoryzacji (praca w druku).
- [10].COPERT III - Methodology and Emission Factors. European Environment Agency. European Topic Center on Air Emission. 2000.
- [11].Environment Australia: Emission estimation technique manuel for aggregated emission ftom motor vehicles. Version 1.0. Canberra 2000.
- [12].EPA: Compilation of Air Pollution Emission Factors - AP 42, Emission Factor Documentation, Section 13.2.1, Paved Roads. Appendix C.1: Procedures for Sampling Surface Dust Loading and Appendix C.2: Procedures for Laboratory Analysis of Surface Loading Samples. 1993.
- [13].EPA: Addendum to Emission Factor Documentation for AP-42, Section 11.2.5 and 11.2.6 (now 13.2.1). Paved Roads. Final Report. September 1997.
- [14].EPA: Compilation of Air Pollutant Emission Factors AP-42, 5. Edition, Vol. I, Chapter 13, Section 13.2.1. Miscellaneous sources. October 1997.
- [15].INFRAS AG: Handbuch für Emissionsfalctoren des Strassenverkehrs. Version 1.2. Bem 1999.
- [16].Heldstab J., Künzle T., de Haan P., Keller A.: Modellierung der PMIO-Belastung in der Schweiz. Bundesamt für Umwelt, Wald und Landwirtschaft (SUWAL). Schriftenreihe Umwelt Nr. 310 Luft. Bem 1999.
- [17].Hoek G, Forsberg B., Borowska M., Hlawiczka S., Vaskövi E., Welinder H., Branis M., Benes I., Kotesovec F., Hagen L.O., Cyrys J., Jantunen M., Roemer W., Brunekreef B.: Wintertime PMIO and black smoke concentrations across Europe: results from the peace study. Atmospheric Environment 31, No. 21, 1997.
- [18].Lohmeyer A., Düring I.: Quantifizierung der Feinstaubausbildung im Nahbereich von Straßen. Senatsverwaltung für Stadtentwicklung, Umweltschutz und Technologie. Berlin, Januar 2001.
- [19].Lohmeyer A., Düring I.: Validierung von PM10-Immissionsberechnungen im Nahbereich von Straßen und Quantifizietung der Staubbildung von Straßen, Lützner Straße in Leipzig. Sächsisches Landesamt für Umwelt und Geologie, Dresden über Staatliche Umweltbetriebsgesellschaft. Radebeul, Februar 2001.
- [20].Lohmeyer A., Düring I., Lorentz H.: Validierung von PMIO-Immissionsberechnungen im Nahbereich von Straßen und Quantifizierung der Staubbildung von Straßen, Schildhomstraße in Berlin. Senatsverwaltung für Stadtentwicklung. Berlin, April 2001.
- [21].Loibl W., Odhofer R.: Modelling the regional exposure of the Austrian population to NO2, TSP and PMIO. httpJ/www.ares.ac.at/0xclaa8791_0x0008bd92. 1999.
- [22].LUA Brandenburg: Telefonische Mitteilung des LUA Brandenburg. Dezember 2000.
- [23].LUA Brandenburg: Vorgehensweise bei der Schwebstaubimmissionsberechnung nach Richtlinie 1999/30/EG. Entwurf des Referats I3.21.12.2000.
- [24].Rauterberg-Wulff A.: Beitrag des Reifen- und Bremsenabriebs zur Rußemission an Straßen (Dissertation). Fortschrittberichte VDI, Reihe 15: Umwelttechnik, Nr. 202, VDI-Verlag. Düsseldorf 1998.
- [25].Venkanam A.: A critique of empirical emission factor models: a case study of the AP-42 model for estimating PM10 emissions from paved roads. Atmospheric Environment 34, 2000.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-9c2d2b17-4e25-4573-bc12-62c71cc3f32e
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.