Narzędzia help

Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
cannonical link button

http://yadda.icm.edu.pl:443/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-878c188c-5800-407a-b28e-34dc2ea30093

Czasopismo

Symulacja w Badaniach i Rozwoju

Tytuł artykułu

Dynamika poprzeczna i stateczność układu modelującego oddziaływanie długiego pojazdu szynowego z torem

Autorzy Bogacz, R.  Seńko, J. 
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
EN Lateral dynamics and stability of the system modeling the interaction of a long rail vehicle with the track
Języki publikacji PL
Abstrakty
PL Celem pracy jest analiza dynamiki i stateczności układu mechanicznego złożonego z podatnego toru modelowanego dwoma podukładami ciągłymi oraz pojazdu szynowego. Tor jest modelowany dwiema belkami Bernoulliego–Eulera na sprężystym podłożu o zadanej sprężystości c1. W pierwszym przybliżeniu przyjęto brak tłumienia i założenie o liniowości oddziaływania poruszającego się ze stałą prędkością U0 pojazdu szynowego względem toru. Pojazd szynowy w zależności od sztywności modelowany jest belką lub układem gęsto rozłożonych oscylatorów połączonych napiętą struną. Przypadek szczególny stanowi pojazd modelowany belką o sztywności giętnej dążącej do zera. W rzeczywistości układ mechaniczny opisujący dynamikę oddziaływania pojazdu szynowego z torem stanowi złożony układ przestrzenny. Badania zwykle ograniczane są do płaszczyzny pionowej. Pod względem bezpieczeństwa badania dynamiki poprzecznej układu wydają się bardziej istotne aniżeli badania w płaszczyźnie pionowej. Zakładamy, że się one istotnie uzupełniają.
EN The aim of the paper is connected with dynamic analysis and the stability of mechanical system composed of elastic track (two Bernoulli–Euler beams on an elastic foundation) and of rail vehicles. As first approximation we neglect the damping and the effect of nonlinearity. It is assumed that the train is moving with a constant speed U0. The rail vehicle dependend on stiffness is modeled by a beam or a system of densilt distributed oscilators connected by a string. The particular case of the rail vehicle is described by the beam with the stiffness approaching to zero. In the reality the rail vehicle dynamics is described by a vertical-lateral system, but regarding safety the lateral stability seems to be more important as the vertical case.
Słowa kluczowe
PL stateczność ruchu   dynamika pojazdu   prędkość krytyczna  
EN stability of motion   vehicle dynamics   critical speed  
Wydawca Polskie Towarzystwo Symulacji Komputerowej
Czasopismo Symulacja w Badaniach i Rozwoju
Rocznik 2018
Tom Vol. 9, nr 1-2
Strony 5--15
Opis fizyczny Bibliogr. 9 poz., rys.
Twórcy
autor Bogacz, R.
autor Seńko, J.
Bibliografia
1. Klingel W.: Über den Lauf der Eisenbahnwagen auf gerader Bahn. Organ für die Fortschritte des Eisenbahnwesens (1883) 38, 113-123.
2. True H.: A method to investigate the nonlinear oscillations of a railway vehicle, Applied Mechanics Rail Transportation Symposium – 1988, presented at the Winter Annual Meeting of ASME.
3. Knothe Kl.: History of wheel/rail contact mechanics: from Redtenbacher to Kalker. Vehicle System Dynamics, 46 (1-2): 9-26.
4. Frischmuth K., Bogacz R.: On “loosing grip” in rail-wheel contact. Workshop PTSK, Krynica Maj, 2017.
5. Bogacz R., Ryczek B.: Nonlinear vibration of mechanical systems – friction induced vibration, Attractors, Signals, and Synergetics, W. Klonowski (ed.), Pabst Science Publishers, 2002,1, s. 477-496.
6. Bogacz R., Konop J.: On Dynamical Effects in High-Speed Train System. Transport Bridge Europe-Asia, Tbilisi, Georgia, 2014, pp. 75-80.
7. Matej J., Seńko J.: Bezpieczeństwo jazdy dwuosiowego wagonu towarowego po zwichrowanym torze krzywoliniowym. Pojazdy szynowe nr 4. Instytut Pojazdów Szynowych TABOR 2012.
8. Seńko J.: Symulacyjne badania zderzaków z dodatkowym segmentem rozpraszającym energię, przeznaczonych do stosowania w wagonach towarowych, w: Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów, Instytut Pojazdów Politechniki Warszawskiej, vol. z.1/64, nr z.61, 2007, ss. 111-116.
9. Grzyb A., Bogacz R.: Wspomagana komputerowo analiza dynamiczna pojazdów szynowych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Krakowskiej, 2015, s. 239.
Uwagi
PL Opracowanie rekordu w ramach umowy 509/P-DUN/2018 ze środków MNiSW przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę (2019).
Kolekcja BazTech
Identyfikator YADDA bwmeta1.element.baztech-878c188c-5800-407a-b28e-34dc2ea30093
Identyfikatory