PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Tytuł artykułu

Analysis of the deformation of road surface construction based on monitoring climatic factors

Treść / Zawartość
Identyfikatory
Warianty tytułu
PL
Analiza odkształceń konstrukcji nawierzchni drogi na podstawie monitoringu czynników klimatycznych
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The article presents the results of simulation of the deformation state of a road surface structure intended for traffic categories KR 3-4. Climatic factors such as temperature and humidity were obtained from a database collected based on the installed monitoring. The performed validation of the deformation state indicated a very good fitness of the model to the experimental results, provided that the viscoelastic model. The results indicated that the difference in pavement load time between 1 s and 1200 s in summer may result in an increase in horizontal deformation under the asphalt layer by 949%, and in winter by 74%. The calculated vertical displacement in winter after 1200 seconds of loading is equivalent to the displacement calculated after 1 second of loading the road surface in summer.
PL
W artykule przedstawiono wyniki symulacji stanu odkształcenia konstrukcji nawierzchni drogowej przeznaczonej dla kategorii ruchu KR 3-4. Informacje na temat czynników klimatycznych takich jak temperatura oraz wilgotność pozyskano z prowadzonego monitoringu. Wykonana walidacja stanu odkształcenia wskazała na bardzo dobre dopasowanie modelu do wyników eksperymentu pod warunkiem zastosowania modelu lepkosprężystego. Wyniki symulacji wskazują, że różnica czasu obciążenia nawierzchni pomiędzy 1 s a 1200 s w okresie lata może spowodować wzrost odkształcenia poziomego pod warstwą asfaltową względnie o 94%, natomiast w okresie zimy o 74%. Obliczone przemieszczenie pionowe w okresie zimy po 1200 s trwania obciążenia jest równoważne z przemieszczeniem obliczonym po 1 s obciążenia nawierzchni drogowej w okresie lata.
Rocznik
Strony
141--147
Opis fizyczny
Bibliogr. 14 poz., rys., tab., wykr.
Twórcy
  • Kielce University of Technology, Poland
  • Kielce University of Technology, Poland
  • Kielce University of Technology, Poland
Bibliografia
  • [1] „Załącznik do Zarządzenia nr 31 GDDKiA z 16.06.2014, Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych.” Politechnika Gdańska, 2014.
  • [2] Dz.U. 1999 nr 43 poz. 430, Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (in Polish), nr Dz.U. 1999 nr 43 poz. 430.
  • [3] Judycki J. i in., Analizy i projektowanie konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych, Warszawa, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2014.
  • [4] Nagórski R.T., Błażejowski K., Mechanika nawierzchni drogowych w zarysie, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014.
  • [5] TECHMATSTRATEG I, The innovative technology used the binding agent optimization that provides the long service life of the recycled base course, National Centre for Research and Development (NCBR), TECHMATSTRATEG1/349326/9/NCBR/2017, 2018.
  • [6] Mazurek G., Iwanski M., Optimisation of the innovative hydraulic binder composition for its versatile use in recycled road base layer, IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, t. 603, s. 032044, wrz. 2019, doi: 10.1088/1757-899X/603/3/032044.
  • [7] Błażejowski K., Strugała I., Nawierzchnie jednowarstwowe z SMA 16 JENA, Rettenmaier Polska, 2nd Edition, 2019.
  • [8] Mazurek G., Buczyński P., Mackiewicz P., Iwański M., Field investigation of a deep recycled base course layer containing dedicated three component hydraulic and bituminous binder, Construction and Building Materials, t. 390, s. 131685, sie. 2023, doi: 10.1016/j.conbuildmat.2023.131685.
  • [9] Read J., Whiteoak D., Hunter R.N., The Shell Bitumen handbook, 5th ed. London: Thomas Telford, 2003.
  • [10] Mazurek G., Pszczoła M., Szydłowski C., Non-linear mastic characteristics based on the modified mscr (multiple stress creep recovery) test, Structure and Environment, t. 11, nr 1, Art. nr 1, mar. 2019, doi: 10.30540/sae-2019-002.
  • [11] Mazurek G., Analysis of selected properties of asphalt concrete with synthetic wax, Bulletin Of The Polish Academy of Sciences Technical Sciences, t. 66, nr 2, Art. nr 2, 2018, doi: 10.24425/122102.
  • [12] Mazurek G., Buczyński P., Iwański M., Podsiadło M., Thermal Analysis-Based Field Validation of the Deformation of a Recycled Base Course Made with Innovative Road Binder, Materials, t. 14, nr 20, Art. nr 20, paź. 2021, doi: 10.3390/ma14205925.
  • [13] Piłat J., Radziszewski P., Nawierzchnie asfaltowe: podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2010.
  • [14] „Katalog przebudów i remontów nawierzchni podatnych i półsztywnych”. GDDKiA, IBDiM, 2013.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-7a2066b0-7a7d-4b05-b681-bf98efb0d70b
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.