Identyfikatory
Warianty tytułu
Disposal of historic unexploded ordnance of high tnt mass during underwater clearance operations
Języki publikacji
Abstrakty
Wzrost ilości inwestycji związanych z rozwojem gospodarki morskiej, pogłębianie torów wodnych, nowe inwestycje oraz przebudowa portów i nabrzeży wpływa znacząco na ilość znalezionych pod powierzchnią wody niewybuchów i niewypałów z okresu I i II Wojny Światowej. Za oczyszczanie akwenów z przedmiotów wybuchowych i niebezpiecznych odpowiadają Grupy Nurków Minerów wchodzące w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Te dwie grupy nurków Marynarki Wojennej wraz z 39. patrolami saperskimi tworzą system oczyszczania kraju z przedmiotów niebezpiecznych pochodzenia wojskowego – PWiN. Realizacja neutralizacji dużych niewybuchów w środowisku wodnym wymaga ścisłej współpracy Marynarki Wojennej oraz gminnych, powiatowych i wojewódzkich Centrów Zarządzania Kryzysowego. W zależności od miejsca i wielkości obiektu niebezpiecznego proces przygotowania służb odpowiedzialnych za bezpieczne usunięcie obiektu niebezpiecznego może trwać nawet kilka miesięcy. Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na złożoność operacji neutralizacji dużych obiektów niebezpiecznych zatopionych w akwenach morskich i śródlądowych. Istotny problem stanowi bliskość terenów zurbanizowanych, szlaków żeglugowych i wielomilionowych inwestycji budowlanych. Wprowadzenie nowych technologii oraz procedur do systemu oczyszczania akwenów z przedmiotów wybuchowych i niebezpiecznych ma ogromny wpływ na zwiększenie bezpieczeństwa dla mieszkańców i żołnierzy przeprowadzających rozminowanie oraz zmniejsza ryzyko detonacji PWiN.
The growth of marine investment, the need to deepen the fairway's and approach channel to ports, new harbor infrastructure and renovation of piers has a great impact on the number of found unexploded ordnance from the First and Second World War. The Clearance Diver Groups from 8th Coastal Defense Flotilla are responsible for survey and clearance of underwater explosive ordnance. The two diving groups together with 39. land mine clearance teams are part of the Polish UXO clearance system. The cooperation between the military specialists and local authorities is essential for a safe disposal or render safe of big unexploded ordnance in the maritime environment. The preparation phase for a clearance operation lasts between few days for small projectiles up to few months or more for larger mines or bombs. The purpose of the article is to draw attention to the complexity of clearance operations of large explosive ordnance sunk in sea and inland waterways. The proximity of urban areas, fairway's and multi-million marine investments is a significant problem during disposal. Introduction of new technologies and procedures in the process of Unexploded Explosive Ordnance disposal has huge impact on increasing safety for residents and military personnel during clearance operations.
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
131--144
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Akademia Marynarki Wojennej, Gdynia
Bibliografia
- 1. Oczyszczanie terenów z przedmiotów wybuchowych i niebezpiecznych, Warszawa, sygn. Inż. 598, 2014.
- 2. Wojewódzki Plan Zarządzania Kryzysowego, Szczecin, 2019.
- 3. A guide to survey and clearance of Underwater Explosive Ordnance, GICHD, 2015.
- 4. International Mine Action Standard (IMAS) 09.60.
- 5. Wytyczne nr 120 Szefa Zarządu Inżynierii Wojskowej DG RSZ, Warszawa, 2020.
- 6. Prace minerskie i niszczenia, sygn. Inż. 572/1994.
- 7. Vulcan Modułowy system ładunku kumulacyjnego kaliber 30mm.
- 8. Pluton Modułowy system ładunku kumulacyjnego kaliber 65mm.
- 9. Cooper P. W. Comments on TNT equivalence.
- 10. TM.9 Bombs for aircrafts,1950.
- 11. Air Publication 1661, 1944.
- 12. https://www.milmag.pl/news/Toczki w Marynarce Wojennej.
- 13. https://www.gichd.org/Ammunition management.
- 14. Ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej.
- 15. Ustawa z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym.
- 16. Ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej.
- 17. Ustawa z dnia 13 czerwca 2019 r. o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym.
- 18. Rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 7 września 2015 r. w sprawie trybu składania i rozpatrywania wniosków oraz zawierania umów o świadczenie specjalistycznych usług wojskowych.
- 19. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 lutego 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad udziału pododdziałów i oddziałów Sił Zbrojnych RP w zapobieganiu skutkom klęski żywiołowej lub ich usuwaniu.
Uwagi
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa Nr 461252 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki" - moduł: Popularyzacja nauki i promocja sportu (2021).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-6d4d497d-a98e-40b3-9fac-74699b48bdc1