PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Tytuł artykułu

Alternative Fuels and Their Impact on Reducing Pollution of the Natural Environment

Treść / Zawartość
Identyfikatory
Warianty tytułu
PL
Paliwa alternatywne i ich wpływ na ograniczenie zanieczyszczenia środowiska naturalnego
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The paper refers to the issue of environmental protection in the aspect of the development of alternative fuels. Pursuant to Directive 2014/94 / EU of the European Parliament and of the Council of 22 October 2014 on the development of alternative fuels infrastructure, alternative fuels are fuels or energy sources that serve, at least partially, as a substitute for crude oil sources of energy in transport and which can potentially contribute to the decarbonisation of transport and the improvement of the environmental performance of the transport sector. In this aspect, the analysis of normative documents relevant to the use of alternative fuels in the area of transport was made. Reference was also made to the current state of the alternative fuels market as well as prospects for its development. The problems of environmental pollution by motor vehicles were presented and actions promoting electromobility in selected European countries were pointed out. The last part of the work presents the result of environmental research on the use of alternative fuels in Poland. The forecasts for electric vehicles are presented, taking into account three scenarios of their development and then, with the assumed boundary conditions, the values of pollutant emission limitations from the transport sector were estimated until 2025.
PL
W pracy odniesiono się do zagadnienia ochrony środowiska w aspekcie rozwoju paliw alternatywnych. Zgodnie z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, paliwa alternatywne to paliwa lub źródła energii, które służą, przynajmniej częściowo, jako substytut dla pochodzących z ropy naftowej źródeł energii w transporcie i które mogą potencjalnie przyczynić się do dekarbonizacji transportu i poprawy ekologiczności sektora transportu. W tym aspekcie dokonano analizy dokumentów normatywnych istotnych z punktu widzenia stosowania paliw alternatywnych w obszarze transportu. Odniesiono się również do obecnego stanu rynku paliw alternatywnych jak również przedstawiono perspektywy jej rozwoju. Przedstawiono problematykę zanieczyszczenia środowiska przez pojazdy samochodowe oraz wskazano na działania promujące elektromobilność w wybranych krajach europejskich. W ostatniej części pracy przedstawiono wynik badań środowiskowych w zakresie wykorzystania paliw alternatywnych w Polsce. Przedstawiono prognozy dla pojazdów elektrycznych z uwzględnieniem trzech scenariuszy ich rozwoju a następnie przy założonych warunkach brzegowych oszacowano wielkości ograniczeń emisji zanieczyszczeń z sektora transportu do roku 2025.
Rocznik
Strony
819--836
Opis fizyczny
Bibliogr. 19 poz., tab., rys.
Twórcy
autor
  • Warsaw University of Technology
  • Warsaw University of Technology
autor
  • Air Force Institute of Technology
  • Warsaw University of Technology
Bibliografia
  • 1. Ambroziak, T., Pyza, D., Merkisz-Guranowska, A., Jachimowski, R. (2014). Ocena wpływu transportu drogowego na degradację środowiska przy różnej strukturze pojazdów. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
  • 2. Brooke, L. (2010), Winning the war for talent. Automotive engineering international, 117(10), 21-24.
  • 3. Bauer, R., Menrad, K., Decker, T. (2014). Alternative fuel vehicles: Preferences, attitudes, and motives of German students in the field of mobility. International Journal of Electric and Hybrid Vehicles, 6(4), 298-314.
  • 4. European Automobile Manufacturers Association (2017), Report: Vehicles in use – Europe 2017, Brussels.
  • 5. Gołda, P., Zieja, M. (2015), Risk analysis in AIR Transport, Proceedings of 19th International Scientific Conference. Transport Means 2015, Proceedings. Kersys Robertas (red.), Publishing House "Technologija”, ISSN 1822- 296X (print), 620-623.
  • 6. Jacyna M., Lewczuk K., Szczepański E., Gołębiowski P., Jachimowski R., Kłodawski M., Pyza D., Sivets O., Wasiak M., Jacyna-Gołda I. (2015). Effectiveness of national transport system according to costs of emission of pollutants, [in:] Safety and Reliability: Methodology and Applications / Nowakowski T. [in.] (ed.), 2015, CRC Press Taylor & Francis Group, ISBN 978-1-138-02681-0, 559-567.
  • 7. Jacyna-Gołda I., Wasiak M., Izdebski M., Lewczuk K., Jachimowski R., Pyza D., (2016). The evaluation of the efficiency of supply chain configuration, in: 20th International Conference Transport Means 2016. Proceedings/ Kersys Robertas (ed.), Publishing House “Technologija”, 953-957.
  • 8. Jacyna-Gołda I., Żak J., Gołębiowski P. (2014). Models of traffic flow distribution for various scenerio of the development of proecological transport system. Archives of Transport, 32(4), 17-28. ISSN 0866-9546.
  • 9. Komisja europejska (2011). Biała Księga transportu: Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu. Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg.
  • 10. Ministerstwo Energii (2016). Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, Warszawa.
  • 11. Müller-Hellmann, A. (2001), Clean and Comfortable Public Transportation – a Vision into the Future, The 18th Intternational Electric Vehicle Symposjum, EVS 18 Berlin.
  • 12. Parlament Europejski (2014), Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, Brussels.
  • 13. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (2018), Raport: Paliwa alternatywne w komunikacji miejskiej. Warszawa.
  • 14. PwC Polska (2017), Raport: Rozwój elektromobilności w Polsce. Warszawa, Opracowanie PwC Polska Sp. z o.o.
  • 15. Pyza D., Jachimowski R., Jacyna-Gołda I., Lewczuk K. (2017). Performance of Equipment and Means of Internal Transport and Efficiency of Implementation of Warehouse Processes. Procedia Engineering. 187. 706-711. DOI: 10.1016/j.proeng.2017.04.443.
  • 16. Pyza, D., Ziembicki, M. (2016), Reserve as a method of ensuring the continuity of processes in public transport. Proceedings of 20th International Scientific Conference. Transport Means. Lithuania.
  • 17. Regulation (EC) No 715/2007 of the European Parliament and of the Council of 20 June 2007 on type approval of motor vehicles with respect to emissions from light passenger and commercial vehicles (Euro 5 and Euro 6) and on access to vehicle repair and maintenance information.
  • 18. van HAAREN R. (2011), Assessment of electric cars’ range requirements and usage patterns based on driving behavior recorded in the National Household Travel Survey of 2009. Study of the Solar Journey USA. Earth and Environmental Engineering Department, Columbia University, Fu Foundation School of Engineering and Applied Science. New York.
  • 19. Zieja, M., Gołda, P., Majewski, P., Zokowski, M. (2017). Vibroacoustic technique for the fault diagnosis in a gear transmission of a military helicopter, JVE International LTD. Jurnal of Vibroengineering, 19(2), 1039-1049. ISSN 1392-8716, 10.21595/jve.2017.18401
Uwagi
PL
Opracowanie rekordu w ramach umowy 509/P-DUN/2018 ze środków MNiSW przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę (2019).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-688d049e-977a-4369-99dd-5a998602633c
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.