PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Tytuł artykułu

E-commerce opportunities in the 4.0 era innovative entrepreneurship management development

Treść / Zawartość
Identyfikatory
Warianty tytułu
PL
Szanse e-handlowe w erze 4.0 innowacyjny rozwój zarządzania przedsiębiorczością
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
E-commerce is an innovation employed by East Java Micro, Small, and Medium Enterprises. It is used to seize opportunities in developing innovative entrepreneurial management. Innovation is crucial for business entities' survival in the 4.0 era, including MSMEs. Exploiting opportunities and innovations is the key to creating new products that ensure MSMEs survival. This research was aimed to determine the perceptions about e-commerce opportunities in influencing consumer satisfaction and trust, in providing the best customer service, in satisfying customer expectations, and threats to MSMEs. This research is quantitative descriptive research. This study applied quantitative descriptive approach with survey method. The data obtained from questionnaires and interviews were analyzed using Pearson Correlation Product Moment analysis. The research results exhibited the following e-commerce opportunities to influences satisfaction and trust in performing transactions, provides the best service, satisfying customer expectations, and not being a threat to MSMEs.
PL
Handel elektroniczny jest innowacją stosowaną przez mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa East Java. Służy do wykorzystywania możliwości rozwoju innowacyjnego zarządzania przedsiębiorczością. Innowacja ma kluczowe znaczenie dla przetrwania podmiotów gospodarczych w erze 4.0, w tym MŚP. Wykorzystanie możliwości i innowacji jest kluczem do tworzenia nowych produktów zapewniających przetrwanie MŚP. Badanie to miało na celu określenie postrzegania możliwości handlu elektronicznego w zakresie wpływania na zadowolenie i zaufanie konsumentów, zapewnianie najlepszej obsługi klienta, spełnianie oczekiwań klientów i zagrożeń dla MŚP. Te badania są ilościowymi badaniami opisowymi. W badaniu zastosowano ilościowe podejście opisowe z metodą ankietową. Dane uzyskane z kwestionariuszy i wywiadów przeanalizowano za pomocą analizy korelacji Pearsona. Wyniki badań pokazały następujące możliwości handlu elektronicznego, które mają wpływ na zadowolenie i zaufanie w przeprowadzaniu transakcji, zapewniają najlepszą obsługę, spełniają oczekiwania klientów i nie stanowią zagrożenia dla MŚP.
Rocznik
Strony
199--210
Opis fizyczny
Bibliogr. 49 poz., tab.
Twórcy
  • Universitas Negeri Malang, Indonesia
  • Universitas Negeri Malang, Indonesia
autor
  • Universitas Negeri Malang, Indonesia
Bibliografia
  • 1. Agi. (2018). Hanya 3,1 Persen Penduduk Produktif di RI yang Wirausaha. Cnnindonesia.Com. https://www.cnnindonesia.com/ekonomi/20181018210657-92-339664/hanya-31-persen-penduduk-produktif-di-ri-yang-wirausaha
  • 2. Al Siddiq, I. H., Saputra, M., & Untari, S. (2019). Rural Industrialization And The Impact On Citizens (The Shifting Of Agricultural Land Using In Henri Lefebvre’s Space Perspective). Proceedings of the International Conference on Rural Studies in Asia (ICoRSIA 2018). Proceedings of the International Conference on Rural Studies in Asia (ICoRSIA 2018), Semarang, Indonesia.
  • 3. Al Siddiq, I. H., Winarno, A., Idris, & Ridhoi, R. (2020). Encouraging Economic Development Through Local Community Participation in Sidoarjo, Indonesia. Proceedings of the International Conference on Social Studies and Environmental Issues (ICOSSEI 2019). International Conference on Social Studies and Environmental Issues (ICOSSEI 2019), Kota Malang, Indonesia.
  • 4. Alam, S. S., Ali, Md. Y., & Jani, Mohd. F. Mohd. (2011). An Empirical Study of Factors Affecting Electronic Commerce Adoption Among SMES in Malaysia. Journal of Business Economics and Management, 12(2), 375-399.
  • 5. Alshanty, A. M., & Emeagwali, O. L. (2019). Market-sensing capability, knowledge creation and innovation: The moderating role of entrepreneurial-orientation. Journal of Innovation & Knowledge, 4(3), 171-178.
  • 6. Anita, T. L. (2019). Pengaruh Perceived Service Quality dalam E-Commerce terhadap Customer Loyality (Wom, Intent, Trust) Melalui Customer Satisfaction. Jurnal Hospitality dan Pariwisata, 4(1), 1-11.
  • 7. Ardiansah, M. N., Chariri, A., Rahardja, S., & Udin, U. (2020). The effect of electronic payments security on e-commerce consumer perception: An extended model of technology acceptance. Management Science Letters, 10, 1473-1480.
  • 8. Arthur, S. J., & Hisrich, R. D. (2011). Entrepreneurship Through The Ages: Lesson Learned. Journal of Enterprising Culture, 19(01), 1-40.
  • 9. Baldacchino, G., & Bertram, G. (2009). The Beak of the Finch: Insights into the Economic Development of Small Economies. The Round Table, 98(401), 141-160.
  • 10. Baron, R. A. (2003). Human Resource Management and Entrepreneurship: Some Reciprocal Benefits of Closer Links. Human Resource Management Review, 13(2), 253-256.
  • 11. Choshin, M., & Ghaffari, A. (2017). An investigation of the impact of effective factors on the success of e-commerce in small- and medium-sized companies. Computers in Human Behavior, 66, 67-74.
  • 12. Creswell, J. (2010). Research design: Pendekatan kualitatif, kuantitatif, dan mixed. Pustaka Pelajar.
  • 13. Daniel, E., & Storey, C. (1997). On-line banking: Strategic and management challenges. Long Range Planning, 30(6), 890-898.
  • 14. Findiana, F. (2019). Dampak Kehadiran Transportasi Berbasis Aplikasi Terhadap Pemenuhan Kebutuhan Moda Transportasi Dalam Masyarakat. Jurnal Ekonomi Syariah, 1(2).
  • 15. Ghobakhloo, M., & Tang, S. H. (2013). The role of owner/manager in adoption of electronic commerce in small businesses: The case of developing countries. Journal of Small Business and Enterprise Development, 20(4), 754-787.
  • 16. Hadiyati, E. (2011). Kreativitas dan Inovasi Berpengaruh Terhadap Kewirausahaan Usaha Kecil. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, 13(1), 8-16.
  • 17. Hånell, S. M., Rovira Nordman, E., Tolstoy, D., & Özbek, N. (2019). “It’s a new game out there”: E-commerce in internationalising retail SMEs. International Marketing Review, IMR-03-2018-0107.
  • 18. Hidayat, W. (2019). Pengguna Internet Indonesia Nomor Enam Dunia. Website Resmi Kementerian Komunikasi Dan Informatika RI. https://kominfo.go.id:443/content/detail/4286/pengguna-internet-indonesia-nomor-enam-dunia/0/sorotan_media
  • 19. Hossain, M. S., & Zhou, X. (2018). Impact of M-Payments on Purchase Intention and Customer Satisfaction: Perceived Flow as Mediator. International Journal of Science and Business, 2(3), 503-517.
  • 20. Irmawati, D. (2011). Pemanfaatan E-commerce dalam Dunia Bisnis. Jurnal Ilmiah Orasi Bisnis, 6, 104.
  • 21. Kementerian Koperasi dan UMKM. (2019, Mei). Identifikasi Arah Rencana Strategis Jangka Menengah (RPJMN 2020-2024). Rakornas KUKM, Pangkal Pinang.
  • 22. Kominfo. (2017). Kementerian Komunikasi dan Informatika. Kominfo.Go.Id. https://kominfo.go.id/content/detail/9503/peluang-besar-jadi-pengusaha-di-era-digital/0/berita
  • 23. Kotler, P., & Keller, K. L. (2008). Manajemen Pemasaran (13th ed.). Erlangga.
  • 24. Kurniawati, E. (2019). The Decision Taken by The SME Kopi Malam Jumat (Friday Night Coffee) Towards Improving Their Culture by Adopting E-Commerce as a Vehicle Towards Internationalisation. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 9, 1-11.
  • 25. Kurniawati, E. (2020). Pengaruh Kondisi Sosial Terhadap Perilaku Pengambilan Keputusan Perempuan Pemilik UMKM Jawa Timur untuk Mengadopsi E-Commerce. Jurnal Sosiologi Pendidikan Humanis, 4(2), 94-102.
  • 26. Kurniawati, E., & Saputra, M. C. D. (2019a). Behavioral Factor Influencing Indonesian Micro, Small, and Medium (MSME’s) Owners Decision-Making in Adopting E-Commerce. Journal of Entrepreneurship, Business and Economics, 7(1), 92-105.
  • 27. Kurniawati, E., & Saputra, M. C. D. (2019b). Behavioral Factor Influencing Indonesian Micro, Small and Medium (MSME’s) Owners Decision-Making in Adopting E-Commerce. Journal of Entrepreneurship, Business and Economics, 7(1), 92-105. http://www.scientificia.com/index.php/JEBE/article/download/108/94
  • 28. Kurniawati, E., & Setiawan, A. (2019). The Role of Indonesian Micro, Small, and Medium Enterprises Owners in Choosing e-Commerce Strategy in the Global Market. Proceedings of the 1st International Conference on Social Knowledge Sciences and Education (ICSKSE 2018). Proceedings of the 1st International Conference on Social Knowledge Sciences and Education (ICSKSE 2018), Batu, Indonesia.
  • 29. Larsen, P., & Lewis, A. (2007). How Award-Winning SMEs Manage the Barriers to Innovation. Creativity and Innovation Management, 16(2), 142-151.
  • 30. Lestari, D. (2019). Measuring e-commerce adoption behaviour among gen-Z in Jakarta, Indonesia. Economic Analysis and Policy, 64, 103-115.
  • 31. Light, A., & Miskelly, C. (2019). Platforms, Scales and Networks: Meshing a Local Sustainable Sharing Economy. Computer Supported Cooperative Work (CSCW), 28(3-4), 591-626.
  • 32. Lin, C. Y. (1998). Success factors of small and medium sized enterprises in Taiwan: An analysis of cases. Journal of Small Business Management, 36, 43-56.
  • 33. LPPI, & BI. (2015). Profil Bisnis Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM). LPPI & BI.
  • 34. Neuman, W. L. (2013). Metode Penelitian Sosial: Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif (7th ed.). Indeks.
  • 35. Niu, Y., Deng, F., & Hao, A. W. (2020). Effect of entrepreneurial orientation, collectivistic orientation and swift Guanxi with suppliers on market performance: A study of e-commerce enterprises. Industrial Marketing Management, 88, 35-46.
  • 36. Papis-Almansa, M. (2019). VAT and electronic commerce: The new rules as a means for simplification, combatting fraud and creating a more level playing field? ERA Forum, 20(2), 201-223.
  • 37. Pranata, L. M. A., & Darma, G. S. (2014). Strategi Penerapan E-Commerce dalam Peningkatan Strategi Bersaing. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 11(1).
  • 38. Purwanda, E., & Wati, T. (2018). Pengaruh Electronic World of Mouth, Kepercayaan, dan Kepuasan terhadap Loyalitas Pelanggan (Survey pada Pelanggan Lazada di Wilayah Bandung Timur). Jurnal INTEKNA, 18(2), 86-91.
  • 39. Purwanto, E. A. (2007). Mengkaji Potensi Usaha Kecil dan Menengah (UKM) untuk Pembuatan Kebijakan anti Kemiskinan di Indonesia. Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 10(3), 295-324.
  • 40. Qin, Z. (2009). Introduction to E-commerce. Tsinghua University Press.
  • 41. Rahayu, R., & Day, J. (2015). Determinant Factors of E-commerce Adoption by SMEs in Developing Country: Evidence from Indonesia. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 195, 142-150.
  • 42. Rifa’i, B. (2013). Efektivitas Pemberdayaan Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) Krupuk Ikan dalam Program Pengembangan Labsite Pemberdayaan Masyarakat Desa Kedung Rejo Kecamatan Jabon Kabupaten Sidoarjo. Kebijakan dan Manajemen Publik, 1(1), 130-136.
  • 43. Sadq, Z. M., Ahmad, B. S., Saeed, V. S. H., Othman, B., & Mohammed, H. O. (2019). Relationship Between Participatory Decision Making and Job Satisfaction: A Case Study of Private Sector Organizations in Kurdistan-LFU. Russian Journal of Agricultural and Socio-Economic Sciences, 90(6), 252-261.
  • 44. Saputra, M., & Al Siddiq, I. H. (2020). Social Media and Digital Citizenship: The Urgency of Digital Literacy in The Middle of A Disrupted Society Era. International Journal of Emerging Technologies in Learning (IJET), 15(07), 156.
  • 45. Sugiono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (26th ed.). Alfabeta.
  • 46. Tambunan, E. F., & Bakhtiar, A. (2019). Analisis Pengaruh Transaksi Belanja dari Situs Online terhadap Kepuasan Konsumen E-Commerce. 9.
  • 47. Tambunan, T. (2019). Recent evidence of the development of micro, small and medium enterprises in Indonesia. Journal of Global Entrepreneurship Research, 9(1), 1-15.
  • 48. Victor, V.; Farkas, M. F.; Lakner, Z. (2019). Consumer Attitude and Reaction towards Personalised Pricing in the E-Commerce Sector, J. Mgt. Mkt. Review, 4 (2), 140-148.
  • 49. Wolff, A. Wm. (2007). China’s Drive Toward Innovation Issues in Science and Technology. Spring, 23(3), 54.
Uwagi
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa Nr 461252 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki" - moduł: Popularyzacja nauki i promocja sportu (2020).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-587a0bd2-9cb5-4349-8d8f-f9c2b4655310
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.