Tytuł artykułu
Autorzy
Wybrane pełne teksty z tego czasopisma
Identyfikatory
Warianty tytułu
Topical problems of transport policy in the Czech Republic
Języki publikacji
Abstrakty
The author draws his attention to the consequences of globalization and integration processes that place new requirements on transport. These new requirements on transport call for changes in transport division of labour and thus a fast grow of some kinds of transport only. This, on one hand, causes congestion of a particular transport infrastructure. On the other hand, however, such kinds of transport grow quickly that harm the environment most of all, which will be hardly bearable in a long time horizon. This concerns not only the European Union but also the Czech Republic. Overcrowded airports and motorways and the fear of Planet warming up make the European Commission turn their attention back to the motorway, above all to the fast one able to compete with planes to the distance of 800 km. The author mentions a rapid progress in building of high-speed railway lines in fifteen of EU member states, mainly in France and Germany, and points out the risks resulting from the delayed building of high-speed lines in the Czech Republic. There is a danger for the CR to become a territory to which high-speed lines could avoid. This might cause a drop in the country competitiveness. That is why the author puts emphasis on making up for the delay in high-speed lines construction. Another remarkable problem can be seen in the fact that logistic infrastructure in the CR currently meets and continues to meet the motorway and road network only. Such situation is not sustainable from a long-term standpoint and a shift of part of goods flows back to the railway is unavoidable. The author therefore recommends that the development of the network of public logistic centers from the public means should be supported. A support of public logistic centers arising may result in optimum conditions for railway or possibly inland water transport involvement.
Wydawca
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
23--32
Opis fizyczny
Bibliogr. 16 poz., tab., wykr.
Twórcy
autor
- Uniwersytet Techniczny, Ostrawa
Bibliografia
- [1] Biuro rządu RC, 2005, Strategia zrównoważonego rozwoju Republiki Czeskiej. Praga, 58 sr.
- [2] Glucková C., 2007, Superszybki pociąg stworzył z Tajwanu jedno miasto. Gazeta Gospodarcza 10.1.
- [3] Komisja Europejska, 2001, Biała księga UE: Europejska polityka transportowa do roku 2010: czas wyborów. Bruksela, 105 s.
- [4] Komisja Europejska, 2004, Nowe partnerstwo dla spójności. Trzeci raport na temat spójności gospodarczej i społecznej. Bruksela, 248 s.
- [5] Komisja Europejska, 1999, ESPD-Europejska Perspekywa Rozwoju Przestrzennego. Bruksela, 81 s.
- [6] Kušnír J., 2006, Plany rozwoju kolei. Ministerstwo transportu RC. Praga, 20 s.
- [7] Milerski O., 2007, Transport jako warunek lokalizacji w erze globalizacji, [w:] Obszar, wiedza i rozwój na początku 21-go wieku. Ostrawa, VŚB-Techniczny Uniwersytet Ostrawa, s. 407-416.
- [8] Milerski O., 2005, Infrastruktura transportowa. Materiał opracowany dla MMR RC. Maszynopis. Ostrawa, 36 s.
- [9] Ministerstwo transportu RC, 2005, Polityka transportu RC na lata 2005-2013. Praga, 64 s.
- [10] Ministerstwo transportu RC, 2006, Program operacyjny Transport, Praga, 126 s.
- [11] Ministerstwo transportu RC, 2006, Generalny plan rozwoju infrastruktury transportowej. Główny dokument. Praga, 85 s.
- [12] Ministerstwo transportu RC, 2005, Narodowa strategia rozwoju transportu rowerowego RC. Praga, 38 s.
- [13] Ministerstwo transportu RC, 2005, Projekt priorytetów wsparcia UE w sektorze transportu RC w okresie programowania 2007-2013. Praga, 16 s.
- [14] Pavlíček T., 2007, Pociąg do stacji przyszłość. Respekt, 34, 20-26 sierpnia.
- [15] Svobodová J., Tichá M., Anděl P., Foltýnová H. a Machar I., 2005, Polityka transportowa Republiki Czeskiej na lata 2005- 2013. Ocena koncepcji z punktu widzenia wpływów na środowisko naturalne oraz zdrowie publiczne. Praga, 167 s.
- [16] Trávniček B., 2000, Możliwość włączenia RC i RS do sieci europejskiej szybkich kolei - problemy konkurencji regionalnej. In Aktualne aspekty struktury terytorialnej RC i RS. Ed. Oldrich Mikulik, Peter Mariot. Instytut geoniki Akademiii Nauk RC, Brno, s. 94-107.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-44a57d33-3385-4ae5-a8e6-80eefe556b83
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.