Identyfikatory
Warianty tytułu
Complaint handling system as an important element of quality management
Języki publikacji
Abstrakty
W artykule przedstawiono system rozpatrywania reklamacji jako specyficzny element relacji z klientami mieszczący się we wspólnym obszarze logistyki i zarządzania jakością. Na przykładzie wybranego przedsiębiorstwa przemysłowego dokonano analizy ilościowej reklamacji, zwracając uwagę na niektóre aspekty logistyki mające wpływ na współczesne zarządzanie jakością w przedsiębiorstwach przemysłowych. Szczególną uwagę zwrócono na system rozpatrywania reklamacji, relacje z klientami oraz procesy przepływu materialnego i informacyjnego. Podstawowym celem artykułu jest podkreślenie roli reklamacji jako elementu komunikacji producenta z rynkiem oraz zwrócenie uwagi na różnice z tym związane, uwarunkowane kategorią klientów.
The article presents a complaint handling system as a specific element of customer relations within the common area of logistics and quality management. Using the example of a selected industrial company, a quantitative analysis of complaints was made, paying attention to some aspects of logistics that influence contemporary quality management in industrial companies. Particular attention was paid to the complaint handling system, customer relations, and material and information flow processes. The main aim of the paper is to highlight the role of complaints as an element of producer communication with the market and to draw attention to the differences resulting from the customer categories.
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
15--24
Opis fizyczny
Bibliogr. 21 poz., rys.
Twórcy
autor
- Politechnika Częstochowska
autor
- Politechnika Częstochowska
Bibliografia
- Biznes.gov.pl (2021). Kiedy przedsiębiorcy przysługują prawa konsumenta. https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/00310 (pobrano 16.06.2025).
- Damian A., & Górna M. (2020). Jakość w logistyce – analiza determinantów jakości branży TSL. Journal of TransLogistics, 6(1), 41–47.
- Drozd, R., & Piwnik, J. (2019). Modele matematyczne jakości procesów na przykładzie branży piekarniczej. Aparatura Badawcza i Dydaktyczna, 24(4), 232–241.
- Ghazzawi, A., & Alharbi, B. (2019). Analysis of customer complaints data using data mining techniques. Procedia Computer Science 163, 62–69. https://doi.org/10.1016/j.procs.2019.12.087
- ISO 10002: 2018 System zarządzania jakością w reklamacjach.
- ISO 9001: 2015 Systemy zarządzania jakością – Wymagania.
- Joung, J., Jung, K., Ko, S., & Kim, K. (2019). Customer complaints analysis using text mining and outcome-driven innovation method for market-oriented product development. Sustainability, 11(1), 40. https://doi.org/10.3390/su11010040
- Juszczak, A., & Białecka, B. (2012). Proces reklamacji jako narzędzie wspomagające proces produkcji. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie, (63a), 33–49.
- Kim, J., & Lim, C. (2021). Customer complaints monitoring with customer review data analytics: An integrated method of sentiment and statistical process control analyses. Advanced Engineering Informatics, 49(C), 101304. https://doi.org/10.1016/j.aei.2021.101304
- Kończak, G. (2007). Metody statystyczne w sterowaniu jakością produkcji. Akademia Ekonomiczna w Katowicach.
- Kosiorek, D. (2013). Jakość w teorii i praktyce zarządzania organizacjami. Zarządzanie i Finanse, 11(1), 339–358.
- Kras, T. (2019). Im więcej reklamacji tym… lepiej. ProOptima. https://www.linkedin.com/pulse/im-wi%C4%99cej-reklamacji-tym-lepiejtomasz-kras/ (16.06.2025).
- Kuboszek, A., & Milewska, E. (2017). Analiza logistyki zwrotnej reklamowanych produktów na przykładzie przedsiębiorstwa z branży motoryzacyjnej. Systemy wspomagania w inżynierii produkcji. Jakość, Bezpieczeństwo, Środowisko, 5(7), 243–254.
- Lis, T. (2011). Reklamacje w logistycznej obsłudze klienta w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Logistyka, (6), 2251–2261.
- Łańcucki, J., Kowalska, D., & Łuczak, J. (1994). Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie. OPOV.
- Olszewska, B., & Szewczyk, P. (2012). Skuteczne i efektywne zarządzanie reklamacjami na przykładzie wybranego przedsiębiorstwa. Zeszyty naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie, (63a), 275–289.
- Polak, A. (2001). Procesowe zarządzanie jakością z wykorzystaniem informatyki. Problemy Jakości, (7), 26–30.
- Szczepańska, K. (2024). Interdyscyplinarność wiedzy w zarządzaniu jakością. Problemy Jakości, (5), 2–9.
- Szczerba, B., & Białecka, B. (2016). Ogólne założenia do budowy systemu zarządzania reklamacjami. Systemy Wspomagania w Inżynierii Produkcji, (4/16). 100–108.
- Tarapata, J., & Szadkowska, M. (2014). Psychologiczne determinanty kształtowania relacji sprzedawca: klient w procesie sprzedaży. Nowoczesne Systemy Zarządzania, 9(1), 197–208. https://doi.org/10.5604/18969380.1159477
- Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, Dz.U. 2014, poz. 827. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20140000827
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-3b201f3d-b8c2-4d2a-8bfa-e25064e3a34a
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.