PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Tytuł artykułu

Management of factors affecting quality of processes in construction enterprises

Treść / Zawartość
Identyfikatory
Warianty tytułu
PL
Zarządzanie czynnikami kształtującymi jakość procesów w firmie budowlanej
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Construction is a sector where final effect too rarely meets expectations of investors in terms of quality. Using tools of quality management in this sector remains not much popular and does not have many enthusiasts. This approach results from specific construction activities that are characterized by the lack of repeatable results, which causes that using tools and principles of TQM is much more difficult than in production enterprises. Continual improvement is the only way to improve competitiveness of an enterprise and to satisfy customers. One of the principles of Total Quality Management (TQM) is process approach. The paper aim is indication and analysis of basic, auxiliary and service processes in construction services in order to improve quality of these processes. Area of factors that affect quality of construction was analysed in four areas: project quality, quality of subjects of labour, quality of means of labour and product quality. Based on the analysis of determinants of quality of construction services, a model of process approach was developed for the enterprises in this sector. The paper identifies the factors which most substantially reduce quality of construction processes: improper build quality (33.11%) and irregularities in the construction project (24.9%).
PL
Budownictwo jest branżą, w której efekt końcowy zbyt rzadko odpowiada oczekiwaniom inwestora pod względem jakościowym. Stosowanie narzędzi zarządzania jakością w budownictwie jest mało popularne i nie spotyka się z entuzjazmem. Podejście takie wynika ze specyfiki działalności budowlanej charakteryzującej się brakiem powtarzalności wyników w związku, z czym stosowanie narzędzi i zasad TQM jest dużo trudniejsze niż w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Ciągłe doskonalenie jest jedyną drogą prowadzącą do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i zadowolenia klienta. Jedną z zasad TQM jest podejście procesowe. Głównym celem artykułu jest wskazanie i analiza procesów podstawowych, pomocniczych i obsługi w usługach budowlanych w celu poprawy ich jakości. Przeprowadzono analizę czynników kształtujących jakość usług budowlanych w czterech obszarach: jakość projektu, jakość przedmiotów pracy, jakość środków pracy, jakość wykonania. Celem opracowania takiego modelu jest ograniczenie niezgodności w inwestycjach budowlanych. W artykule wykorzystując narzędzia zarządzania jakością zidentyfikowano czynniki, które w najwyższym stopniu obniżają jakość procesów budowlanych: niewłaściwa jakość wykonania (33,11%) oraz niezgodności związane z projektem budowlanym (24,9%).
Słowa kluczowe
Rocznik
Strony
28--38
Opis fizyczny
Bibliogr. 25 poz., rys., tab.
Twórcy
  • Kielce University of Technology
autor
  • Czestochowa University of Technology
Bibliografia
  • • Bednar S., Modrak V., 2014, Mass customization and its impact on assembly process’ complexity, “International Journal for Quality Research”, 8(3).
  • • Borkowski S., Ingaldi M., Jagusiak-Kocik M., 2013, Meaning of the quality in the production of medical products, [in:] “Systems supporting production engineering”, J.Kaźmierczak, (ed.), Gliwice, Wydawnictwo PA Nova.
  • • Borkowski S., Czajkowska A., 2012, Aspekty jakościowe odlewów ciśnieniowych ze stopów Al-Si, Częstochowa, Oficyna Wydawnicza Stowarzyszenia Menedżerów Jakości i Produkcji.
  • • Geiger W., 1996, Eine Begriffsentwicklung seit mehr als 2000 Jahren, “Qualitat und Zuverlassig-keit”, 10.
  • • Grabara J., Kot S., 2009, Theoretical frames for designing reverse logistics processes, “Review of General Management”, 1.
  • • Grajewski P., 2012, Procesowe zarządzanie organizacją, Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • • Hoła B., Polak A., Gawron K., Sawicki M., Morka M., 2013, Podejście procesowe do zarządzania w budownictwie, “Zeszyty Naukowe Journal of Science of the gen. Tadeusz Kosciuszko Military Academy of Land Forces”, 1.
  • • International Organization for Standarization, 2015, [Available at: http://www.iso.org/iso/home/standards/management-standards/iso_9000.htm, Access on: 21.01.2015].
  • • International Organization for Standarization, 2015, [Available at: http://www.iso.org/iso/home/store/catalogue_ics/catalogue_ics_browse.htm?ICS1=01, Access on: 30.01.2015].
  • • International Organization for Standarization, 2015, [Available at: http://www.iso.org/iso/home/store/catalogue_tc/catalogue_detail.htm?csnumber=46486, Access on: 03.02.2015].
  • • Kościelniak H., 2014, An improvement of information processes in enterprises – the analysis of sales profitability in the manufacturing company using ERP system, “Polish Journal of Management Studies”, 10(2).
  • • Łańcucki J., 2001, Podstawy Kompleksowego Zarządzania Jakością TQM, Poznań, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
  • • Müller R., Rupper P., 2000, Process Reengineering, Wrocław, Wydawnictwo Astrum.
  • • Najmi M., Kehoe D.F., 2000, An integrated framework for post ISO-9000 quality development, „International Journal of Quality & Reliability Management”, 17(33).
  • • Nogalski B., Lachiewicz S., 2010, Osiągnięcia i perspektywy nauk o zarządzaniu, Warszawa, Oficyna Wolters Kluwer.
  • • Nowakowska-Grunt J., Wiśniewska-Sałek A., 2014, Managing the local economy on the example of the construction sector companies, “Advanced Materials Research”, 1020.
  • • Nowicka-Skowron M., 2001, Efektywność systemów logistycznych, Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • • Page R., Curry A., 2000, TQM-a holistic view, „The International Bi-Monthly for Total Quality Management: The TQM Magazine”, 12(1).
  • • Radziszewska-Zielina E., Mirek J., 2013, Problemy zarządzania przedsiębiorstwem budowlanym w praktyce, “Zeszyty Naukowe Journal of Science of the gen. Tadeusz Kosciuszko Military Academy of Land Forces”, 1.
  • • Singh P.J., Smith A., 2004, Relationship between TQM and innovation: an empirical study, „Journal of Manufacturing Technology Management”, 15 (5).
  • • Sroka M., 2014, Integrated Management Systems in Enterprises – Functions and Implementation Procedures, [in:] Current Problems of Maintenance of Electrical Equipment and Management, Kosice.
  • • Tabor J., 2014, Maintenance Management and Occupational Safety in Manufacturing Organizations, “Polish Journal of Management Studies”, 10(2).
  • • Witakowski P., 2010, Bezprzewodowy monitoring w budownictwie, [in:] „IX sympozjum naukowe: System kompleksowego zarządzania jakością w budownictwie”, Warszawa.
  • • Zairi M., 1991, Total Quality Management for Engineers, Cambridge, Woodhead Publishing Limited.
  • • Żemigała M., 2009, Jakość w systemie zarządzania przedsiębiorstwem, Warszawa, Wydawnictwo Placet.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-39639e6c-ada5-478c-bcae-f824952535ec
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.