PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Tytuł artykułu

Środowisko symulacji 3D w programie V-SIM 7.0 z wykorzystaniem otwartych danych przestrzennych z Geoportalu Krajowego i Google

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
EN
How to prepare a 3D simulation environment with limited data from the scene of accident using open spatial data from Geoportal and Google in V-SIM 7.0
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Celem artykułu jest przedstawienie możliwości opracowania złożonego środowiska dla symulacji zdarzenia w programie V-SIM 7.0 w przypadkach, w których występuje ograniczona ilość danych o geometrii miejsca zdarzenia. W artykule wykorzystano zdarzenie zarejestrowane przez miejski monitoring, z którego zapis dostępny jest na ogólnodostępnym portalu. W artykule przedstawiono zastosowanie programu V-SIM 7.0, który wspiera rekonstrukcję zdarzeń drogowych, do przygotowania środowiska ruchu 3D. Środowisko to zostało przygotowane dzięki zintegrowaniu danych pochodzących z ogólnodostępnych źródeł, takich jak Geoportal Krajowy oraz Google. Wykorzystano przy tym dane BDOT500, GESUT, ortofotomapy, NMT, modele 3D oraz dane LiDAR, które posłużyły do odwzorowania geometrii i wizualizacji miejsca zdarzenia. Artykuł omawia narzędzia dostępne w programie V-SIM 7.0, umożliwiające automatyczne pozyskiwanie danych bez potrzeby ich dodatkowego przetwarzania w zewnętrznych programach. Przedstawiono też funkcjonalności związane z generowaniem terenu na podstawie chmury punktów.
EN
The aim of this article is to present the potential for developing a complex environment for event simulation in the V-SIM 7.0 software under the conditions of limited access to evidence materials from the scene of accident. The analyzed case is based on the footage from city surveillance published on a public portal. Based on the available information, the location of the event and a preliminary hypothesis regarding its course were determined. The use of V-SIM 7.0, a program that enables the simulation and reconstruction of road incidents, to prepare a precise reconstruction of the traffic environment is described. This reconstruction was achieved by integrating data from publicly accessible sources, such as the National Geoportal and Google. BDOT500 data, GESUT, orthophotos, 3D models, and LiDAR data were utilized to recreate the geometry and visualization of the incident location. The tools available in V-SIM 7.0 which allow for the automatic acquisition of data without the need for additional processing in external programs are discussed. Functionalities related to terrain generation based on point clouds are also presented.
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
41--55
Opis fizyczny
Bibliogr. 13 poz., rys.
Twórcy
  • CYBID sp. z o.o. sp. k.
  • CYBID sp. z o.o. sp. k.
Bibliografia
  • 1. Biestek, B., Białas, R., Sęktas E. (2017). Wymiarowanie na miejscu zdarzenia drogowego. Zdarzenie na prostym odcinku drogi. Materiały dydaktyczne 46, Szkoła Policji w Katowicach.
  • 2. Bułka, D. (2024). Polska Policja wdraża tachimetry Leica Geosystems TS10 oraz eSURV, oprogramowanie CYBIDU. Leica Geosystems. https://leica-geosystems.com/pl-pl/industries/public-safety-security-and-forensics/learning-centre-for-public-safety professionals/polish-police-uses-total-stations.
  • 3. Bułka, D., Wolak, S. (2008). Analiza możliwości wspomagania rekonstrukcji wypadku przy wykorzystaniu różnych programów komputerowych. IV Konferencja naukowo-szkoleniowa ,,Rozwój techniki samochodowej a ubezpieczenia komunikacyjne”. Wydawnictwo Politechniki Radomskiej.
  • 4. CYBID. (2023). V-SIM 6.0 Symulacje ruchu i zderzeń pojazdów samochodowych oraz potrąceń pieszych. Instrukcja Użytkownika. Kraków.
  • 5. Główny Urząd Geodezji i Kartografii. (2024). Krajowa Integracja – lista usług przeglądania. https://integracja.gugik.gov.pl/
  • 6. Owczarzak, W. (2016). Elementy opisu miejsca wypadku drogowego. Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe, 17(6), 371–373.
  • 7. Pełdiak, A. (2022). Wykorzystanie nowatorskiej technologii skanowania 3D w oględzinach na miejscu zdarzenia kryminalnego. Acta Iuris Stetinensis, 37(1), 109–123.
  • 8. Ryl, D. (2021). Komputerowe programy do rekonstrukcji wypadków drogowych. Prezentacja, Wałbrzych.
  • 9. https://walbrzych.simp.pl/wp-content/uploads/2021/04/PREZENTACJA-Komputerowe-programy-do-rekonstrukcji-wypadko%CC%81w-drogowych-zabezpieczona.pdf
  • 10. Rymar, M., Mucha, D. (2023). Interdyscyplinarność funkcjonariuszy ruchu drogowego i wyposażenie ich w nowoczesny sprzęt pomiarowy do pełnienia służby gwarantem wysokiej jakości analizy, profilaktyki, nadzoru oraz procesu likwidacji wypadków w ruchu drogowym. W: K. Dymura (red.), Wyzwania dla bezpieczeństwa ruchu drogowego – aspekty prawne i społeczne (s. 12–42). Wydawnictwo Naukowe Akademii Nauk Stosowanych w Nowym Sączu.
  • 11. Skrobisz, J. (2022). Malbork: Wypadek na alei Wojska Polskiego, ranna osoba jadąca hulajnogą. Portal na Plus. https://portalnaplus.pl/2022/05/19/malbork-wypadek-na-alei-wojska-polskiego-ranna-zostala-osoba-jadaca-hulajnoga/
  • 12. Sobkowicz, M., Winiarska W. (2024). Zastosowanie technologii pomiarowych w procesie rekonstrukcji zdarzeń drogowych. Rzeczoznawca Samochodowy, 229(3), 19–26.
  • 13.Winiarska, W., Kędziora, K. (2022). Rekonstrukcja potrącenia pieszego, udokumentowanego na nagraniu wideo, przy wykorzystaniu programu Photorect 2.0. Paragraf na Drodze, (3), 71–88.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-36341c92-7329-4b72-9b9e-1f7acfdeb56a
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.