Identyfikatory
Warianty tytułu
Potencjał towarowego lotnictwa cywilnego w regionie Morza Bałtyckiego
Języki publikacji
Abstrakty
The estimated gravity model for Baltic Sea Region air cargo flows reveals some general pattern. The most promising origins from where the air cargo could come confirm general trends of last two decades – East Asian industrial zones (China, South Korea, Taiwan, Thailand, Malaysia, Indonesia, Vietnam), far East Asian trading hubs (Hong Kong, Singapore), South Asia (India, Sri Lanka) and –traditionally – USA, Western Europe and Middle East. Also Africa is rising as a origin of air cargo. The estimated aggregated econometric model suggests some general rules associated to air cargo demand in Baltic Sea Region. For example it was confirmed that volume of cargo flow is decreasing with distance – but for the short-haul (up to 3500 km) transport only. On the other hand, numerical transformations of data for the long-haul conveyance (farther than 3500 km) suggest high positive significance of business environment compatibility (expressed as an indicator of time to prepare and pay taxes) among the Baltic Sea Region destinations of trade and their East Asian origins.
Oszacowany model grawitacyjny dla Regionu Morza Bałtyckiego ujawnia pewien wzorzec. Najbardziej obiecujące lokalizacje skąd mógłby być realizowany lotniczy transport towarowy potwierdzają ogólne tendencje ostatnich dwóch dekad – są to wschodnioazjatyckie strefy uprzemysłowione (Chiny, Korea Południowa, Tajwan, Tajlandia, Malezja, Indonezja i Wietnam), dalekowschodnie centra handlowe (Hong Kong, Singapur), kraje Azji Południowej (Indie, Sri Lanka) i – tradycyjnie – USA, Europa Zachodnia i Bliski Wschód. Kierunki afrykańskie również zyskują na znaczeniu. Szacunki na podstawie zagregowanego modelu ekonometrycznego sugerują prawdziwość ogólnych zasad dla popytu na lotniczy transport towarowy. Jest to np. potwierdzenie istotności tezy, że wraz z odległością zmniejsza się intensywność przepływu towarów drogą lotniczą, ale tylko dla transportu krótkodystansowego (do 3500 km). Natomiast transformacje numeryczne dla transportu długodystansowego (dalszego niż 3500 km) wskazują na wyższe i pozytywne znaczenie innych czynników takich jak spójność otoczenia biznesowego (wyrażonego różnicą w czasie potrzebnym na rozliczenie należności skarbowych) w handlu między punktami docelowymi w Regionie Morza Bałtyckiego i ich źródłami pochodzenia.
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
30--41
Opis fizyczny
Bibliogr. 21 poz., rys., tab., wykr.
Twórcy
autor
- Institute of Aviation, al. Krakowska 110/114, 02-256 Warsaw, Poland,
Bibliografia
- EU regulations:
- [1] EEC 2913/1992 - Council Regulation (EEC) No. 2913/92 of 12 October 1992 establishing the Community Customs Code.
- [2] EC 261/2004 - REGULATION (EC) No 261/2004 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 11 February 2004 establishing common rules on compensation and assistance to passengers in the event of denied boarding and of cancellation or long delay of flights, and repealin\ Regulation (EEC) No. 295/91.
- EU Policy:
- [3] Stability and Growth Pact in all 27 EU Member States - TREATY ON STABILITY, COORDINATION AND GOVERNANCE IN THE ECONOMIC AND MONETARY UNION BETWEEN THE KINGDOM OF BELGIUM, THE REPUBLIC OF BULGARIA, THE KINGDOM OF DENMARK, THE FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY, THE REPUBLIC OF ESTONIA, IRELAND, THE HELLENIC REPUBLIC, THE KINGDOM OF SPAIN, THE FRENCH REPUBLIC, THE ITALIAN REPUBLIC, THE REPUBLIC OF CYPRUS, THE REPUBLIC OF LATVIA, THE REPUBLIC OF LITHUANIA, THE GRAND DUCHY OF LUXEMBOURG, HUNGARY, MALTA, THE KINGDOM OF THE NETHERLANDS, THE REPUBLIC OF AUSTRIA, THE REPUBLIC OF POLAND, THE PORTUGUESE REPUBLIC, ROMANIA, THE REPUBLIC OF SLOVENIA, THE SLOVAK REPUBLIC, THE REPUBLIC OF FINLAND AND THE KINGDOM OF SWEDEN
- Handbooks:
- [4] KS-RA-10-028-EN (2009) - Illustrated Glossary for Transport Statistics, EUROSTAT Methodologies and
- [5] Working papers.
- [6] ICAO Doc 8991-AT/772/2, 2nd edition,1985. Morrel, S. P., Moving Boxes by air, 2011, p. 285.
- Published papers:
- [7] Ben-Akiva, M., Bolduc, D., Park, J. Q.(2008), Discrete Choice Analysis of Shippers’, in: Recent Developments in Transport Modelling – Lesson for freight sector, pp. 135-155.
- [8] Baron, A., Mączka, M., Piwek, K., (2010), The Challenge of Mobility in Europe, Prace Instytutu Lotnictwa, Nr 205, s. 3-13.
- [9] Mączka, M. (2015a), Modelling air cargo market – a gravity method, Prace Instytutu Lotnictwa, Nr 239, s. 23-29.
- [10] Mączka, M. (2015b), Air cargo market flows in Baltic Sea Region 2005-2010, Prace Instytutu Lotnictwa, Nr 239, s. 7-22.
- [11] Meersman, H., Van de Voorde, E. (2008), The Relationship between Economic Activity and Freight Transport, in: Recent Developments in Transport Modelling – Lesson for freight sector, p. 90.
- [12] Kasianov, V., Szafran, K., Goncharenko, A., Shipitiak, T. (2013), Entropy paradigm in the theory of hierarchical active systems. Elements of conflict theory, Prace Instytutu Lotnictwa 233, s. 94-108.
- [13] Piwek, K., Iwaniuk, A., Gnarowski, W., The European Personal Air Transportation System (EPATS) Study Project A Systematic Approach Based on Small Aircraft and Small Local Airports, Prace Instytutu Lotnictwa, Nr 205, s. 133-158.
- [14] Ruijgrok, C. (2008), Intelligent Freight Transport Systems: Opportunities and Practice, in: Recent Developments in Transport Modelling – Lesson for freight sector, pp. 231-240.
- [15] Wiśniowski, W. (2014), Specjalizacje Instytutu Lotnictwa – przegląd i wnioski, Prace Instytutu Lotnictwa, Nr 235, s. 7-16.
- Web sources:
- [16] www.aci.aero
- [17] www.aircargoworld.com
- [18] www.joc.com/air-cargo/cargo-airlines
- [19] www.r-project.org
- Data sources:
- [20] EUROSTAT (avia_gor_xx , nama_r_e3gdp, demo_r_gind3)
- [21] WORLD BANK (NY.GDP.MKTP.CD, SP.POP.TOTL)
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-32841c84-044d-436f-a4f1-4bf9337d2c34