PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Tytuł artykułu

Distance Education as an Object of Study and Reflection of Pedagogy in Poland

Autorzy
Treść / Zawartość
Identyfikatory
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The digitization of the media, their software and hardware combination of computers and the development of networks and their dissemination have made distance learning the subject of research, implementation of practical and scientific reflection once again. Those actions are promoted not only by the development of ICT, but also by progressive globalization, demographic changes and economic and cultural challenges. The scientific discourse is also a part of Polish experiences. The previous treatment of the subject of this paper were historical in nature, fragmentary or were descriptions of individual experiments and experiences of individual universities. Presented approach has not only a synthetic character, but also provides an outline of the original, the Polish concept of teaching - blended learning.
Twórcy
autor
  • Maria Grzegorzewska Academy of Special Education in Warsaw, Poland
Bibliografia
  • [1] B. Suchodolski, „Kultura” in Wielka Encyklopedia PWN, tome 6, Warszawa: PWN, 1965.
  • [2] W. Doroszewski (Edit.) “Słownik języka polskiego,” Warszawa: PWN, 1996.
  • [3] B. Holmberg, “The evolution, principles and practices of distance education,” Oldenburg: BIS-Verlag der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, 2005. p. 13.
  • [4] M. Tracey, R. Richey “The Evolution of Distance Education,” in Distance learning... A magazine for leaders, vol. 2, number 6, p. 18, 2005
  • [5] J. J. Czarkowski, „E-learning dla dorosłych,” Warszawa: Diffin, 2012.
  • [6] J. Suchmiel „Działalność naukowa kobiet w Uniwersytecie we Lwowie do roku 1939,” Częstochowa: Wydawnictwo WSP, 2000, pp. 44-46.
  • [7] R. Terlecki, „Uniwersytet Latający i Towarzystwo Kursów Naukowych 1977-1981,” Kraków-Rzeszów: Instytut Europejskich Studiów Społecznych, 2000, pp. 14.
  • [8] M. Tanaś „Kształcenie komplementarne na poziomie akademickim – kontekst dydaktyczny i informatyczny,” Heteroglossia – Studia Kulturoznawczo-Filologiczne, vol. 1, pp. 95-106, 2011.
  • [9] E. Zawacka, „Kształcenie korespondencyjne,” Warszawa: PWN, 1967; E. Zawacka „Kształcenie zdalne,” Toruń: author’s edition 2005; A. Frąckowiak, J. Półturzycki, H. Solarczyk-Szwec (Edit.) „E. Zawacka. Pisma pedagogiczne,” Radom: Wyd. Naukowe ITE, 2009.
  • [10] K. Karauda „Historia w perspektywie edukacji zdalnej (distance learning’u – DL),” Kultura i Historia, vol. 1, 2001.
  • [11] Nauczycielski Uniwersytet Radiowo-Telewizyjny. Instytut Kształcenia Nauczycieli i Badań Oświatowych. Katowice 1974.
  • [12] Cz. Kupisiewicz „Nauczanie programowane,” Warszawa: PZWS, 1966; Cz. Kupisiewicz „Nauczanie programowane w praktyce szkoły podstawowej,” Warszawa: PZWS, 1971; Cz. Kupisiewicz „Nauczanie programowane w szkolnictwie wyższym,” Warszawa: PWN, 1973; K. Kruszewski „Nauczanie programowane w systemie dydaktycznym,” Warszawa: PWN, 1974; K. Denek (Edit.) „Programowanie dydaktyczne w szkole wyższej,” Warszawa: PWN, 1984 .
  • [13] J. J. Czarkowski „Kształcenie komplementarne człowieka dorosłego,” Rocznik Andragogiczny, s. 184, 2009.
  • [14] Cz. Kupisiewicz „Paradygmaty i wizje reform oświatowych,” Warszawa: PWN, 1985.
  • [15] J. Mischke, A. Stanisławska „B-learning: kształcić komplementarnie, co z tego wynika i co się z tym łączy?,” Akademia on-line, Łódź, s. 7, 2006; J. J. Czarkowski „E-learning dla dorosłych…,” op. cit., pp. 225; M. Tanaś „Kształcenie komplementarne na poziomie akademickim…,” op. cit,; M. Tanaś „Edukacyjne zastosowania komputerów,” Warszawa: Wydawnictwo Żak, 1997, pp. 127-138.
  • [16] K. Sośnicki „Dydaktyka ogólna,” Toruń: Wyd. UMK, 1948, pp. 211-212; W. Okoń „Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej,” Warszawa: Wydawnictwo Żak, 1966, pp. 167.
  • [17] M. Tanaś „Prolegomena do pedagogiki medialnej. Cyfrowa przestrzeń kształcenia,” in Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja. Tom 1, M. Tanaś, S. Galanciak (Edit.) Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2015
  • [18] "Open Educational Resources". The William and Flora Hewlett Foundation, 27.03.2013; "Giving Knowledge for Free: The Emergence of Open Educational Resources". Center for Educational Research and Innovation, 28.03.2013; White House cites MITx MOOC as key tool for bringing innovations to market more effectively. MIT OpenCourseWare Press Release, June 24, 2013.
  • [19] http://ocw.mit.edu/ [27.03.2013]
  • [20] http://ocw.mit.edu/about/ [27.03.2013]
  • [21] http://fbc.pionier.net.pl/owoc, [7.10.2013]
  • [22] https://www.edx.org/ [27.03.2013]
  • [23] E. Booker “Early MOOC Takes A Different Path”, UBM Tech: Information Week - Education, 2013 [16.07.2013]
  • [24] http://knowlabs.com/ [16.07.2013]
  • [25] R. Pérez-Peña “Top universities test the online appeal on free,” New York: The New York Times, 11.07.2012 [18.07.2012]
  • [26] “UK university joins US online partnership” BBC News, July 17, 2012, 17.07.2012.
  • [27] “Coursera adds 29 new universities to bring total to 62, offers first courses in Chinese, Italian, and Spanish,” The Next Web, 21.02.2013.
  • [28] “Partner universities,” Coursera [31.05.2013]
  • [29] “UK enters global online university race.” BBC News, 8.09.2013; “U.K. MOOCs Alliance, Futurelearn, Adds Five More Universities And The British Library - Now Backed By 18 Partners,” TechCrunch 19.02.2013, [30.05.2013]; C. Shaw “FutureLearn is UK's chance to 'fight back', says OU vice-chancellor,” The Guardian, 20.12.2012, [30.05.2013]
  • [30] http://www.Eliademy.com. “Hasso-Plattner-Institut bietet kostenlose Informatikkurse im Netz an,” Zeit Online 31.07.2012, [17.03.2015]
  • [31] “MeeGo To MOOCs, Ex-Nokians Launch Eliademy To Put Education In The Cloud,” TechCrunch, 12.03.2013, [13.10.2013]
  • [32] “Another Look at Eliademy, A cloud-based alternative to Moodle,” Moodle News, 2.08.2012; J. Kurhila “Experiences from running a programming MOOC in Finland,” http://www.aalto.fi/en/current/events/ digi_breakfast_on-elearning_and_moocs/, [27.08.2014]
  • [33] T. Lewin “Universities Abroad Join Partnerships on the Web” The New York Times, 20.02.2013, [ 21.02.2013]
  • [34] S. Grossman “American MOOC Providers Face International Competition,” The Chronicle of Higher Education, 5.07.2013, [8.07.2013]
  • [35] www.openuped.eu [27.03.2013]
  • [36] http://alison.com/learner-and-graduate-survey-results [27.03.2013]
  • [37] “Alberto Alemano teaches popular online course on EU,” NYU LAW, 21.02.2014, http://www.law.nyu.edu/news/Alberto-Alemanno-MOOC, [22.04.2014]
  • [38] www.ricount.uniri.hr [27.03.2013]
  • [39] L. Bandura „Pedagogika medialna,” Ruch Pedagogiczny, vol. 3-4, 1983.
  • [40] W. Strykowski „Pedagogika i edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym” in Edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym. S. Juszczyk (Edit.) Toruń: Wyd. Adam Marszałek, 2002, pp. 13-24; W. Strykowski (Edit.) „Media a edukacja,” Poznań: Wyd. eMPI2, 1997.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-2f9e0090-98a6-41d9-abcb-68e0edb1851d
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.