Tytuł artykułu
Autorzy
Treść / Zawartość
Pełne teksty:
Identyfikatory
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
The issue of safety and free navigation near the Vistula Lagoon for many years was a dispute between Poland and Russia. The most debatable and conflicting topic, especially in Poland, was building a new connection between the Gulf of Gdansk and the Vistula Lagoon. This paper describes the functional processes and mechanisms of the new lock installed at the harbour Nowy Świat and the results of quantitative analysis of traffic changes resulting from that addition (from the beginning of their operations through January 2023). The next part of the work focuses on safety navigation analysis for typical vessels which operate on this newly built waterway. Underkeel clearance analysis and the channel's minimum safety width were carried out, assuming the most common types of ship. The research results provide the foundation for further potential analysis of the Nowy Świat Canal transport possibilities.
Rocznik
Tom
Strony
375--379
Opis fizyczny
Bibliogr. 17 poz., rys., tab.
Twórcy
autor
- Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz, Bydgoszcz, Poland
autor
- Sopot University of Applied Science, Sopot, Poland
autor
- Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz, Bydgoszcz, Poland
Bibliografia
- [1] Schoeneich M., Habel M., Szatten D., Limitation for Inland Ships in the Area of Planned Multimodal Port on Vistula River International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation 2019, DOI: 10.12716/1001.14.03.05.
- [2] Report „Programu wieloletniego Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” Maritime Office in Gdynia, 2014.
- [3] Orchowski B. Rola Przekopu Mierzei Wiślanej w polskim systemie transportowym, Master of Thesis Gdynia Maritime University, Gdynia, 2022.
- [4] Gucma S., Jagniszczak I., Nawigacja morska dla kapitanów, Poland, Szczecin, 2006.
- [5] Gucma S. Morskie drogi wodne Projektowanie i eksploatacja w ujęciu inżynierii ruchu, Gdańsk p.392, 2015.
- [6] Marta Schoeneich, Michał Habel, Dawid Szatten, Damian Absalon and Jakub Montewka “An Integrated Approach to an Assessment of Bottlenecks for Navigation on Riverine Waterways” Water 2023, 15(1), 141; https://doi.org/10.3390/w15010141.
- [7] Szydłowski M. What if it was possible to fully open the lock in the Nowy Świat canal? Modelling the hydrodynamics of the Vistula Lagoon and the potential water exchange through the ditch in Vistula Spit.Conference proceedings: XL International School of Hydraulics, 23‐26 May 2023, Kąty Rybackie, Poland, accessed on 30th of May 2023.
- [8] Undro K. Undro P. Analiza nawigacyjna dla projektu Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, Gdańsk, 2018..
- [9] Weintrit A, Pietraszkiewicz J, Piotrzkowski W. and Tycholiz W. E‐Navigating in highly‐constrained waters: a case study of the Vistula Lagoon. The Journal of Navigation (2021), 1–10 doi:10.1017/S0373463320000661.
- [10] https://mdwe70.pl/drogi‐wodne/akweny/zalew‐wislany [assessed on 10.01.2023].
- [11] Kaczmarek L., Biegowski J., Gaca K., Gąsiorowski D., Kaźmierski J., Ostrowski R., Perfumowicz T., Pruszak Z., Schonhofer J., Skaja M., Szmytkiewicz M., Szmytkiewicz P.: Analiza procesów hydro‐ i lito dynamicznych w rejonie planowanego przekopu przez Mierzeję Wiślaną i predykcja wpływu przekopu na brzeg morski wraz z oceną intensywności zapiaszczania (zamulania) toru wodnego na odcinku od przekopu do portu w Elblągu Instytut Budownictwa Wodnego Polskiej Akademii Nauk w Gdańsku, Gdańsk, 2008.
- [12] Building project „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” Tom III Tor wodny na Zalewie Wiślanym, 2018.
- [13] Ordinance no 11 Director of Maritime Office in Gdynia on 8th September 2022 r. changing Port Regulations https://www.umgdy.gov.pl/akt_prawny/zarzadzenie‐nr‐ 11‐dyrektora‐urzedu‐morskiego‐w‐gdyni‐z‐dnia‐8‐ wrzesnia‐2022‐r‐zmieniajace‐przepisy‐portowe/assessed on 10.01.2023].
- [14] PIANC 2014, Harbour Approach channel design Guidelines, Report n° 121‐2014, Belgique, Bruxelles 2014.
- [15] Gucma L., Schoeneich M., Probabilistic Model of Underkeel Clearance in Decision Making Process of Port Captain, TRANS’NAV 2007, Advances in Marine Navigation and safety of sea transportation, Monograph, Edited by Adam Weintrit, The Nautical Institute, Poland, Gdynia 2007.
- [16] Schoeneich M. Probabilistic Model of Under‐Keel Clearance Assessment As a Practical Tool for ShipsʹSafety Determination in Existing and Designed Ports,First International Conference on Transportation Information and Safety (ICTIS), Wuhan, China 2011 https://doi.org/10.1061/41177(415)339.
- [17] Montewka J. Analytical and simulation methods for determinate vessel’s safety manoeuvring areausefulness assessment. https://www.researchgate.net/publication/228536549,ass essed on March 2023.
Uwagi
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr SONP/SP/546092/2022 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki" - moduł: Popularyzacja nauki i promocja sportu (2024).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-25e87d39-d499-45ed-b001-6248c2b0b0f4