PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Tytuł artykułu

Gamification in knowledge management : motivating for knowledge sharing

Autorzy
Treść / Zawartość
Identyfikatory
Warianty tytułu
PL
Gamifikacja w zarządzaniu wiedzą : motywowanie do dzielenia się wiedzą
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Effective knowledge management relies on successful knowledge sharing. One of the main barriers for knowledge sharing is the lack of employees’ motivation, whereas gamification is a proven means to induce intrinsic motivation. We consider these two observations as reasons to consider applying gamification in the area of knowledge management with the aim of inducing motivation for knowledge sharing. The paper discusses both the issues of knowledge sharing and the components of gamification, and then describes an implementable solution in a form of a system of gamification rules aimed at motivating employees for various activities related to knowledge sharing.
PL
Efektywne zarządzanie wiedzą opiera się na pomyślnym dzieleniu się wiedzą. Jedną z głównych barier dzielenia się wiedzą jest brak motywacji pracowników, natomiast gamifikacja jest sprawdzonym środkiem do wywołania wewnętrznej motywacji. Uznajemy te dwie obserwacje jako powody do rozważenia stosowania gamifikacji w obszarze zarządzania wiedzą w celu indukowania motywacji do dzielenia się wiedzą. W pracy omówiono zarówno zagadnienia związane z dzieleniem się wiedzą, jak i elementy gamifikacji, a następnie opisano możliwe do wdrożenia rozwiązanie, w postaci systemu zasad gamifikacji mających na celu motywowanie pracowników do różnych działań związanych z dzieleniem się wiedzą.
Rocznik
Strony
150--160
Opis fizyczny
Bibliogr. 30 poz.
Twórcy
autor
  • University of Szczecin, Faculty of Economics and Management
Bibliografia
  • 1. Abt C.C., 1970, Serious Games, New York, Viking.
  • 2. Antin J., Churchill E.F., 2011, Badges in Social Media: A Social Psychological Perspective, [in:] CHI 2011 Gamification Workshop Proceedings, Vancouver, ACM.
  • 3. Bock G.W., Kim Y.-G., 2003, Exploring the influence of rewards on attitudes towards knowledge sharing, [in:] Khosrow-Pour M. (ed.), Advanced topics in information resources management, Hershey, IGI Global.
  • 4. Bogost I., 2011, Persuasive Games: Exploitationware. Gamasutra, www.gamasutra.com/view/feature/134735/persuasive_games_exploitationware.php, accessed 25.11.2015.
  • 5. Botha A.C., Kourie D., Snyman R., 2008, Coping with continuous change in the business environment: Knowledge management and knowledge management technology, Oxford, Chandos Publishing.
  • 6. Burke B., 2014, Gamify: how gamification motivates people to do extraordinary things, Brookline, Gartner.
  • 7. Deterding S., Dixon D., Khaled R., Nacke L., 2011, From game design elements to gamefulness: defining "gamification", [in:] Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference, New York, ACM.
  • 8. Hamari J., Koivisto J., Sarsa H., 2014, Does Gamification Work? – A Literature Review of Empirical Studies on Gamification, [in:] Proceedings of the 47th Hawaii International Conference on System Sciences, Waikoloa, IEEE.
  • 9. Ipe M., 2003, Knowledge Sharing in Organizations: A Conceptual Framework, “Human Resource Development Review”, 2.
  • 10. Krok E., 2009, Zarządzanie wiedzą – zestawienie elementów koncepcji, „Studia Informatica. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, 23.
  • 11. Krok E., 2013, Determinanty skłonności pracowników do dzielenia się wiedzą – koncepcja diagnozy dla potrzeb zarządzania, Szczecin, Volumina.pl.
  • 12. Lam A., Lambermont-Ford J.-P., 2010, Knowledge sharing in organisational contexts: a motivation-based perspective, “Journal of Knowledge Management”, 14(1).
  • 13. Marczewski A., 2014, Defining gamification – what do people really think? http://www.gamified.uk/2014/04/16/defining-gamification-people-really-think/.
  • 14. Narayanan A., 2014, Gamification for Employee Engagement, Birmingham, Packt Publishing.
  • 15. Negruşa A., Toader V., Sofică A., Tutunea M., Rus R., 2015, Exploring Gamification Techniques and Applications for Sustainable Tourism, “Sustainability”, 7(8).
  • 16. Nonaka I., Takeuchi H., 1995, The Knowledge Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation, Oxford, Oxford University Press.
  • 17. Osterloh M., Frey B., 2000, Motivation, knowledge transfer, and organisational forms, “Organisation Science”, 11(5).
  • 18. Patalas-Maliszewska J., Kłos S., 2012, Assessing the use of knowledge management tools in a SME based on the real case study, “Polish Journal of Management Studies”, 6.
  • 19. Paulin D., Suneson K., 2012, Knowledge Transfer, Knowledge Sharing and Knowledge Barriers – Three Blurry Terms in KM, “Electronic Journal of Knowledge Management”, 10(1).
  • 20. Polanyi M., 1958, Personal Knowledge: Towards a Post-Critical Philosophy, Chicago, University of Chicago Press.
  • 21. Reiners T., Wood L. (Eds.), 2015, Gamification in Education and Business, Cham, Springer International Publishing.
  • 22. Robertson M., 2010, Can’t play, won’t play. Hide&Seek, http://hideandseek.net/2010/10/06/cant-play-wont-play, accessed 25.11.2015.
  • 23. Rodrigues L.F., Costa C.J., Oliveira A., 2014, How gamification can influence the web design and the customer to use the e-banking systems, [in:] Proceedings of the International Conference on Information Systems and Design of Communication, New York, ACM.
  • 24. Stenmark D., 2001, Leveraging tacit organizational knowledge, “Journal of Management Information Systems”, 17(3).
  • 25. Swacha J., 2014, An Architecture of a Gamified Learning Management System, [in:] New Horizons in Web Based Learning, Cham-Heidelberg-New York, Springer.
  • 26. Swacha J., Baszuro P., 2013, Gamification-based e-learning platform for computer programming education, [in:] Reynolds N., Webb M. (eds.), Learning while we are connected, vol. 1: Research papers, Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK.
  • 27. Szulanski G., 1996, Exploring Internal Stickiness: Impediments to the Transfer of Best Practice within the Firm, “Strategic Management Journal”, 17.
  • 28. Wang S., Noe R.A., 2010, Knowledge sharing: A review and directions for future research, “Human Resource Management Review”, 20.
  • 29. Werbach K., 2014, (Re)Defining Gamification: A Process Approach, [in:] Spagnolli A., Chittaro L., Gamberini L. (eds.), Persuasive Technology, Cham, Springer International Publishing.
  • 30. Werbach K., Hunter D., 2012, For the Win: How Game Thinking Can Revolutionize Your Business, Philadelphia, Wharton Digital Press.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-20c0b308-53d5-4fd9-a6d1-27664a6cdc7e
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.