Identyfikatory
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Purpose: Nowadays, socially responsible management is the response to constant changes taking place in the world. As a result of these changes, the role of organizations, which must take into account the effects of their business activities in the specific social and natural environment, is re-developing. The concept of CSR, combining sustainable principles of development with economic, environmental and social aspects, turns out to be useful in these activities. In all the EU countries, the MSME sector constitutes the most numerous group of business organizations. The main research problem of this article is to identify and assess the determinants of socially responsible management in the MSME sector. Design/methodology/approach: In 2018, a survey was conducted, included in the quantitative research, and the obtained data were subjected to the analysis with statistical methods (CAWI). The objective of the research was to analyse the determinants of socially responsible management in MSME enterprises operating in the area of the Silesian Voivodeship. Findings: The research conducted on a research sample of MSMEs in the Silesian Voivodeship, which is the most numerous group of business organizations in the EU, enabled the identification of the main determinants of socially responsible management. All the internal and external determinants affect socially responsible management in the sector of the surveyed MSME to a greater or lesser extent. Originality/value: The value of the paper is research on the concept of CSR in a group of MSMEs. The results are mainly directed to people managing enterprises from the MSME sector.
Rocznik
Tom
Strony
583--591
Opis fizyczny
Bibliogr. 17 poz.
Twórcy
autor
- Faculty of Management, Częstochowa University of Technology
Bibliografia
- 1. Białasiewicz, M., Marek, S. (2011). Podstawy nauki o organizacji. Przedsiębiorstwo jako organizacja gospodarcza. Warszawa: PWE.
- 2. Bowen, H. (1953). The Social Responsibilities of Businessman. New York: Harper.
- 3. Caroll, A.B. (2008). A History of Corporate Social Responsibility: Concepts and Practices. Business and Management, Business Policy and Strategy, History, January, 19-46, DOI: 10.1093/oxfordhb/9780199211593.003.0002.
- 4. Drucker, P.F. (1976), Skuteczne zarządzanie. Warszawa: PWN.
- 5. Fiedor, B. (2016), Implementacja koncepcji CSR jako przesłanka trwałości firmy i jej sukcesu rynkowego. Przegląd Organizacji, 1, pp. 23-28.
- 6. Griffin, R.W., Ebert R.J. (2013). Business Essentials. Edinburgh: Pearson Education.
- 7. Habrzyk, A. (2013). Raport Badania w Internecie. Interaktywnie.com.
- 8. Hopkins, M. (2007). Corporate Social Responsibility and International Development: Is Business the Solution? London: Earthscan.
- 9. Kaźmierczak, M. (2017). Determinanty zarządzania społecznie odpowiedzialnego w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Poznań: UEP.
- 10. Kowalska, S. (2014). Argumenty za i przeciw społecznej odpowiedzialności biznesu. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie, 1, pp. 211-221.
- 11. Kulczycka, J., Wirth, H. (2010). Społeczna odpowiedzialność w strategii firm górniczych w Polsce. Zeszyty Naukowe Instytutu Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energii Polskiej Akademii Nauk, 79, 147-157.
- 12. Lisiecka, K. (2015). Społeczna odpowiedzialność w relacjach z interesariuszami w systemie ochrony zdrowia. In: T. Borys (ed.), Zrównoważony rozwój organizacji – aspekty społeczne. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 378.
- 13. Manzoor, F., Wei, L., Nurunnabi, M., Abdul Subhan, Q., Irshad, S., Shah, A., Fallatah, S. The Impact of Transformational Leadership on Job Performance and CSR as Mediator in SMEs. Licensee MDPI, Basel, Switzerland. This article is an open access article distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution (CC BY) license, http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.
- 14. Ochoa, S. (2013). Zastosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji: udoskonalenie badań naukowych i rozwoju zawodowego. Radom: Radomska Szkoła Wyższa.
- 15. Sikorska, M. (2010). CSR w Polsce. Forum UNDP. Zarządzanie zasobami ludzkimi. In: J. Kochanowicz, M. Narody (ed.), Kultura i gospodarka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- 16. Sokołowska, A. (2013). Społeczna odpowiedzialność małego przedsiębiorstwa. Identyfikacja – ocena – kierunki doskonalenia. Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
- 17. Tylec, A. (2017). Strategiczny CSR? Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej „Organizacja i Zarządzanie”, 114, 509-521.
Uwagi
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa Nr 461252 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki" - moduł: Popularyzacja nauki i promocja sportu (2020).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-1b39ff83-1b79-46f4-9506-578fc2679ed3