PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Tytuł artykułu

Ocena pozycji siedzącej u niemowląt w wieku 9 miesięcy przy użyciu stanowiska podoskopowego „PodoBaby”

Treść / Zawartość
Identyfikatory
Warianty tytułu
EN
Evaluation of sitting position in 9-month old babies by means of podoscopic system
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Pozycja siedząca jest wyrazem prawidłowego rozwoju dziecka i powinna być utrzymywana przez krótki czas już w 6-tym miesiącu życia, natomiast w 9-tym miesiącu powinna być przyjmowana samodzielnie i w pełni opanowana. Dzieje się tak wtedy, gdy ośrodkowy układ nerwowy rozwija się bez zakłóceń. Dzięki temu możliwe jest prawidłowe kształtowanie się mechanizmów podporowo-wyprostnych i rozkład napięcia mięśniowego, umożliwiając tym samym utrzymywanie tej pozycji przez coraz dłuższy czas. Ocena symetrii pozycji siedzącej jest ważną informacją o funkcjonowaniu ośrodkowego układu nerwowego, rozkładzie napięcia mięśniowego i jakości wzorca ruchowego dziecka. Celem pracy była ocena pozycji siedzącej w siadzie prostym niemowląt w dziewiątym miesiącu życia za pomocą stanowiska podoskopowego PodoBaby. Badaniami objęto grupę 6 dzieci w 9 miesiącu życia. Ocenie poddano ogólną powierzchnię przylegania ciała dziecka do podłoża oraz powierzchnię przylegania prawego i lewego pośladka wraz z kończynami dolnymi. Wyniki podano w wartościach procentowych. U pięcioro dzieci stwierdzono niewielką mieszcząca się w granicach normy (< 10%) asymetrię pozycji siedzącej. Tylko u jednego dziecka asymetria przekraczała 10%, co może wskazywać na zaburzenia i wymagać interwencji terapeutycznej. Urządzenie PodoBaby może wspomagać diagnostykę neurorozwojową w zakresie motoryki spontanicznej dziecka.
EN
The sitting position is an expression of the proper development of the child and it should be kept for a short time starting from the age of 6 months and in the 9 months old babies it should be taken alone and fully controlled by a child. This occurs when the nervous system develops without any problems. The correct development of both supporting and extension mechanisms, as well as the spread of muscle tension allows to maintain the sitting position for longer time. The measurement of symmetry in sitting position provides an important information about the functioning of the central nervous system, muscle tension and the quality of the child's motor pattern. The aim of the study was the evaluation of the sitting position among the 9 month old babies with the use of PodoBaby system. The study was conducted on a group of 6 children. The total area of the child's body adhesion to the surface and of the right and left buttock with the lower limbs, were evaluated. Five children had small (< 10%) asymmetry in the sitting position. Only one child’s asymmetry exceeded 10%, which may indicate disorders and require the therapeutic consultation. PodoBaby may be used for the diagnosis of the neuro-developmental motility of a child.
Słowa kluczowe
Wydawca
Rocznik
Strony
49--54
Opis fizyczny
Bibliogr. 14 poz.
Twórcy
autor
  • Przychodnia Lekarzy Specjalistów, Klinika Sp. z o.o., 58-506 Jelenia Góra, ul. Letnia 2
  • Katedra Fizjoterapii i Terapii Zajęciowej w Dysfunkcjach Narządu Ruchu, Wydział Fizjoterapii AWF we Wrocławiu, 51-612 Wrocław, al. I. J. Paderewskiego 35
autor
  • Katedra Fizjoterapii i Terapii Zajęciowej, Wydział Fizjoterapii AWF we Wrocławiu, 51-612 Wrocław, al. I. J. Paderewskiego 35
Bibliografia
  • [1] A. Szopa, M. Domagalska, J. Nowotny: Rozkład sił nacisku mas ciała na podłoże u dzieci z zaburzeniami ruchowymi pochodzenia ośrodkowego, jako wyraz zaburzeń rozwoju napięcia posturalnego, Fizjoterapia Polska, vol. 3(4), 2007, s. 250–257.
  • [2] D. Wójtowicz, M. Pyzio, A. Skrzek: Diagnostyka niemowląt w kierunku mózgowego porażenie dziecięcego i zaburzeń ruchowych przy użyciu komputerowego stanowiska podoskopowego, Zeszyty Naukowe-Ogólnopolska Fundacja na rzecz dzieci Niepełnosprawnych-Promyk Słońca 2009.
  • [3] Z. Śliwiński, B. Halat, B. Michalak, M. Kufel, M. Kopa, J. Uniewski, K. Bogacz, M. Krajczy, J. Szczegielniak: Testy screecingowe wg Voity u dzieci z uszkodzeniem OUN a aplikacje funkcjonalne Kinezjology Tapingu, Fizjoterapia Polska, vol. 8(3), 2008, s. 317–323.
  • [4] G. Banaszek: Rozwój niemowlęcia w pierwszym kwartale życia – fizjologiczna asymetria ułożenia na plecach, Promyk Słońca, 2005, s. 5–17.
  • [5] G. Banaszek: Rozwój niemowląt i jego zaburzenia a rehabilitacja metodą Vojty, α – medica press, Bielsko Biała 2002.
  • [6] J. Suchocka, P. Targosiński: Ocena i terapia z obniżonym napięciem podstawowym wg koncepcji NDT-BOBATH - Studium przypadku, Postępy Rehabilitacji B, vol. 3, 2006, s. 33–37.
  • [7] A. Meholjić-Fetahović: Importance of early rehabilitation using Vojta method in symptomatic high-risk infants, Med Arch, vol. 59(4), 2005, s. 224–226.
  • [8] J. Suchocka: Zaburzenia jakości ruchu u niemowląt i dzieci z początkowym deficytem rozwoju psychomotorycznego, Postępy Rehabilitacji, vol. 4, 2006, s. 47–50.
  • [9] G. Ircha: Badanie neurologiczne noworodków i niemowląt, Klinika Pediatryczna, vol. 8(4), 2000, s. 445–448.
  • [10] K. Nelson, J. Ellenberg: Children who “outgrew” cerebral palsy, Pediatrics, vol. 69, 1982, s.529–536.
  • [11] D. Wójtowicz, B. Dołyk, Z. Wrzosek, Cz. Giemza: Asymetryczne zaburzenia motoryki niemowląt a skoliozy i wady postawy dzieci, Medycyna Manualna, vol. 10(2), 2007, s. 3–7.
  • [12] A. Olszewska, W. Hagner: Asymetria ułożenia głowy u niemowląt – wpływ na globalny rozwój ruchowy, Przegląd Pediatryczny, vol. 39(2), 2009, s. 122–125.
  • [13] K. Czupryna, G. Serkies, J. Nowotny: Płaszczyzna podparcia u niemowląt z zaburzeniami ruchowymi pochodzenia ośrodkowego, Fizjoterapia Polska, vol. 2(4), 2011, s. 107–113.
  • [14] M. Pyzio, D. Wójtowicz, A. Skrzek: Ocena asymetrii niemowląt – zestawienie badania klinicznego z badaniem podoskopowym przy użyciu stanowiska do diagnozy niemowląt PodoBaby, Fizjoterapia Polska, vol. 2(4), 2010, s. 156–164.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-14fd2aff-f0ca-459c-b40f-50e0b7852501
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.