Identyfikatory
Warianty tytułu
Evaluation of the usefulness of recycled aggregate for road sub-base according to PN-S-06102:1997 and Technical Requirements WT-4:2010
Języki publikacji
Abstrakty
W artykule przedstawiono wyniki wybranych badań laboratoryjnych kruszywa recyklingowego otrzymanego z przekruszenia wyburzanego obiektu inżynierskiego. Oceniono przydatność uzyskanego materiału pod względem uziarnienia, wysadzinowości i odporności na rozdrabnianie zgodnie z obowiązującymi przepisami technicznymi dla kruszyw przeznaczonych na warstwy niezwiązane w konstrukcjach drogowych - normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie parametrów oraz przydatności na warstwy podbudowy zasadniczej i pomocniczej.
The article presents the results of selected laboratory tests of recycled aggregate based from the crushing of a demolished engineering viaduct. The usefulness of the aggregate was assessed in terms of grain size, sand equivalent and resistance to fragmentation, in accordance with the applicable technical regulations for aggregates intended for unbound layers in road pavements - PN-S-06102:1997 and Technical Requirements WT-4:2010. Differences in the assessment of parameters and suitability for layers: main base and sub-base were indicated.
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
38--43
Opis fizyczny
Bibliogr. 28 poz., rys., tab., wykr.
Twórcy
autor
- Politechnika Poznańska
Bibliografia
- [1] Babiak M. , Błaszczyński T. , Ratajczak A. , Węgliński S.: Przydatność kruszyw z recyclingu do produkcji betonu, Przegląd Budowlany, 88 (10), 2017, s. 60–63
- [2] Batog A., Hawrysz M.: Wykorzystanie do budowy nasypów drogowych kruszyw z recyklingu odpadów budowlanych, Geoinżynieria, Drogi, Mosty, Tunele, 32, 2011, s. 32–36
- [3] Dębska B., Górska K., Ocena możliwości zagospodarowania odpadów w sektorze budowlanym, Journal of Civil Engineering, Environment and Architecture 2016, 67–74
- [4] Duszyński A., Jasiński W., Pryga-Szulc A.: Kruszywa z łupka powęglowego – charakterystyka i zastosowanie w budownictwie drogowym, Biuletyn Państwowego Instytutu Geologicznego 472, 2018, s. 321–326
- [5] Dworzańczyk-Krzywiec D.: Wpływ zawartości kruszywa z recyklingu na wybrane właściwości betonów, Budownictwo i Inżynieria Środowiska, 2 (3), 2011, s. 229–233
- [6] Gradkowski K., Wyszyński K.: Ulepszanie i wzmacnianie warstw gruntów ubocznymi materiałami spalania i odpadowymi w drogowych budowlach ziemnych, Drogownictwo, 3, 2010, s. 87–90
- [7] Kozioł W., Ciepliński A., Machniak Ł., Borcz A.: Kruszywa w budownictwie. cz.2. Kruszywa alternatywne, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne, 62, 2015, 35–40
- [8] Krawczyk B., Szydło A., Mackiewicz P., Dobrucki D.: Przydatność kruszyw z recyklingu nawierzchni betonowych do warstw z mieszanek niezwiązanych i związanych cementem. Roads and Bridges – Drogi i Mosty, 17 (1), 2018, s. 39–53
- [9] Krawczyk B., Szydło A., Mackiewicz P., Dobrucki D.: Kryteria oceny podbudów związanych cementem zawierających kruszywa pochodzące z recyklingu. Roads and Bridges – Drogi i Mosty, 18 (2), 2019, s. 109–126
- [10] Martysz G., Węgliński S.: Laboratoryjne badania żużla ze spalania odpadów komunalnych dla zastosowań w budownictwie drogowym, Przegląd Budowlany, 92 (11–12), 2021, s. 77–80
- [11] Mądralski J.: Możliwości poprawy cech betonów na kruszywach recyklingowych, Acta Scientiarum Polonorum Architectura, 6 (1), 2007, s. 3–10
- [12] Mieszanki niezwiązane do dróg krajowych, Wymagania techniczne WT-4:2010, Warszawa 2010
- [13] PN-B-11111:1996 Kruszywa mineralne. Kruszywa naturalne do nawierzchni drogowych; żwir i mieszanka
- [14] PN-B-11112:1996 Kruszywa mineralne. Kruszywa łamane do nawierzchni drogowych
- [15] PN-B-11113:1996 Kruszywa mineralne. Kruszywa naturalne do nawierzchni drogowych; piasek
- [16] PN-B-23004:1988 (PN-88/B-23004) Kruszywa mineralne – Kruszywa sztuczne – Kruszywo z żużla wielkopiecowego kawałkowego
- [17] PN-EN 933-1:2012 Badania geometrycznych właściwości kruszyw – Część 1: Oznaczanie składu ziarnowego – Metoda przesiewania
- [18] PN-EN 933-8+A1:2015-07 Badania geometrycznych właściwości kruszyw – Część 8: Ocena zawartości drobnych cząstek – Badanie wskaźnika piaskowego
- [19] PN-EN 1097-2:2010 Badania mechanicznych i fizycznych właściwości kruszyw. Część 2: Metody oznaczania odporności na rozdrabnianie
- [20] PN-EN 13043:2004 Kruszywa do mieszanek bitumicznych i powierzchniowych utrwaleń stosowanych na drogach, lotniskach i innych powierzchniach przeznaczonych do ruchu
- [21] PN-EN 13242+A1:2010 Kruszywa do niezwiązanych i związanych hydraulicznie materiałów stosowanych w obiektach budowlanych i budownictwie drogowym
- [22] PN-EN 13285:2018-08 Mieszanki niezwiązane. Specyfikacje
- [23] PN-S-06102:1997 Drogi samochodowe. Podbudowy z kruszyw stabilizowanych mechanicznie
- [24] Sitko J.: Technologie utylizacji żużli metalurgicznych – studium literaturowe, Systemy Wspomagania w Inżynierii Produkcji, 2014, 8 (2), s. 200–210
- [25] Rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. 2020 poz. 10)
- [26] Sadowska-Buraczewska B.: Kruszywa z recyklingu w budownictwie, Inżynieria Ekologiczna, 40, 2014, s. 74–81
- [27] Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. 2013 poz. 21)
- [28] Wowkonowicz P., Bojanowicz-Bablok A., Gworek B.: Wykorzystanie odpadów z przemysłu wydobywczego i hutnictwa w drogownictwie, Rocznik Ochrona Środowiska, 20 (2), 2018, s. 1335–1349
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-0dedddad-ce1a-4abe-b059-ce7dff78a0e1