Identyfikatory
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Virtual prototyping methods are an important aspect both in the designing process and in research processes aimed at the modification and optimization of machines and devices. It allows one to analyse the way of operation, the flow of forces, the cooperation between components, as well as finding the weakest points of the structure. This article presents the possibilities of using the MBS method, which is one of the tools used in virtual prototyping, on the basis of the results of R&D projects realized at the KOMAG Institute of Mining Technology. The main objective of the MBS method is to simulate the kinematics and dynamics of multi-body systems, the results of which will enable a series of analyses related to the operation of machines and devices.
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
110--120
Opis fizyczny
Bibliogr. 17 poz., rys., tab., wykr., zdj.
Twórcy
autor
- KOMAG Institute of Mining Technology, Pszczyńska 37, 44-101 Gliwice, Poland
autor
- Faculty of Manufacturing Technologies of the Technical University of Kosice with a seat in Prešov, Bayerova 1, 080 01 Prešov, Slovak Republic
Bibliografia
- [1] Wojtyra M, Frączek J.: Metoda układów wieloczłonowych w dynamice mechanizmów. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2007
- [2] Teixeira R.R., Moreira S.R.D.S., Tavares S. M.O.: Multibody dynamics simulation of an electric bus. Procedia Engineering 114, 2015, 470 – 477, https://doi.org/10.1016/j.proeng.2015.08.094
- [3] Terze Z.: Multibody Dynamics Computational Methods and Applications, 2014
- [4] Jain A.: Robot and multibody dynamics. Analysis and algorithms, 2011
- [5] Szewerda K., Tokarczyk J.: Analizy kinematyczne i dynamiczne przekładni obiegowej. Prace własne ITG KOMAG, Gliwice 2017 (unpublished)
- [6] Tokarczyk J., Szewerda K.: Identyfikacja obciążeń dynamicznych działających na elementy nośne tras kolejek podwieszonych. Masz. Gór. 2011, No. 2 pp. 12-17
- [7] INESI (RFCS) – Increase Efficiency and Safety Improvement in Underground Mining Transportation Routes. Contract No. 754169. Realization period: 2017 – 2020
- [8] Szewerda K., Tokarczyk J., Wieczorek A.: Impact of Increased Travel Speed of a Transportation Set on the Dynamic Parameters of a Mine Suspended Monorail. Energies, 2021, Vol. 14, 1528, 15 pages
- [9] Szewerda K.: Metoda analizy kinematyki i dynamiki układów wieloczłonowych do identyfikacji sił w modułowych zestawach nośnych. Maszyny Górnicze 3/2014 pp. 3- 10
- [10] Świder J., Szewerda K., Herbuś K., Jura J.: Testing the Impact of Braking Algorithm Parameters on Acceleration and Braking Distance for a Suspended Monorail with Regard to Acceptable Travel Speed in Hard Coal Mines. Energies 2021, nr 14(21), 7257, pp. 1-20, DOI:10.3390/en14217275, ISSN 1996-1073
- [11] Herbuś, K.; Szewerda, K.; Świder, J.: Virtual prototyping of the suspended monorail in the aspect of increasing the permissible travel speed in hard coal mines. Eksploat. Niezawodn, 2020, 4, 610-619. DOI: 17531/ein.2020.4.4, ISSN 1507-2711
- [12] Szewerda K., Tokarczyk J., Bożek P., Michalak D., Drwięga A.: Vibrations diagnostics and analysis in operator’s and passenger cabins of a suspended monorail. Acta Montan. Slovaca, 2020, 2, 150–158
- [13] BEWEXMIN (RFCS) Bucket wheel excavators operating under difficult mining conditions including unmineable inclusions and geological structures with excessive mining resistance. Grant Agreement number RFCR-CT-2015-00003. Realization period: 2015 – 2018
- [14] Szewerda K.: The concept of the numerical computing methods for analysis of operational conditions of bucket wheel excavators. Gór. Odkryw. 2018 No. 4 pp. 66-73, ISSN 0043-2075
- [15] Szewerda K.: Metoda parametryzacji i doboru algorytmów sterowania przenośników zgrzebłowych. Doctoral thesis, Politechnika Śląska, Gliwice 2017
- [16] Świder J, Herbuś K, Szewerda K. Control of selected operational parameters of the scraper conveyor to improve its working conditions, Advances in Intelligent Systems and Computing, 2019, 934; DOI: 10.1007/978-3-030-15857-6_39
- [17] Tokarczyk J.: Metodyka identyfikacji wybranych zagrożeń mechanicznych w pomocniczym transporcie podziemnych zakładów górniczych. Prace Naukowe – Monografie KOMAG, Monografia nr 52, Instytut Techniki Górniczej KOMAG, Gliwice 2017; ISBN 978-83-65593-08-5
Uwagi
Opracowanie rekordu ze środków MEiN, umowa nr SONP/SP/546092/2022 w ramach programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” - moduł: Popularyzacja nauki i promocja sportu (2022-2023)
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-051886b1-8030-4f20-86a1-755153803be6