Nowa wersja platformy, zawierająca wyłącznie zasoby pełnotekstowe, jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2018 | nr 2 | 44-50
Tytuł artykułu

The characteristics of Generation Z

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The presence and cooperation of different age groups within the labor market is not only an interesting and unprecedented situation, but it is also a challenge for different groups of people: managers, human resources specialists, and co-workers. The youngest generation - called Generation Z - was born and raised in completely different circumstances than the other, older generations. Although representatives of Generation Z have only just joined the labor market, there are already opinions and characteristics of them. The aim of this paper is firstly to gather and analyses different opinions and characteristics of Generation Z present in the literature. The second aim is to verify those opinions and characteristics with a sample group of Generation Z representatives by asking them which of those opinions and characteristics they identify with. The results of the presented research may be useful for all those who interact with the youngest generation in the labor market. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
44-50
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Cracow University of Economics
Bibliografia
  • Andrałojć, M. (2006). Zalety i ograniczenia ankiety internetowej jako metody zbierania materiału badawczego w dziedzinie zzl. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 5, 109?123.
  • Aniszewska, G. (2015). Zmiany pokoleniowe a decyzje i wybory konsumenckie. Marketing i Rynek, 1, 2?7.
  • Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Bednarska, M., Grobelna, A. (2017). Zmiana pokoleniowa na rynku pracy w turystyce. Studia Oeconomica Posnaniensia, 5(4), 104?125.
  • Cennamo, L., Gardner, D. (2008). Generational differences in work values, outcomes and person-organisation values fit. Journal of Managerial Psychology, 23(8), 891?906. DOI: 10.1108/02683940810904385.
  • Cilliers, E.J. (2017). The challenge of teaching generation Z. People: International Journal of Social Sciences, 3(1), 188?198. DOI: 10.20319/pijss.2017.31.188198.
  • Csobanka, Z.E. (2016). The Z Generation. Acta Technologica Dubnicae, 6(2), 63?76. DOI: 10.1515/atd-2016-0012.
  • Dudek, J. (2017). Oczekiwania osób z generacji Z korzystających z pomocy korepetytorów. A. Lipka, M. Król (Eds.). Gospodarowanie wielopokoleniowym kapitałem ludzkim. Warsaw: CeDeWu.
  • Ensari, M. (2017). A study on the differences of entrepreneurship potential among generations. Research Journal of Business and Management, 4(1), 52?62. DOI: 10.17261/Pressacademia.2017.370.
  • Half, R. (2015). Get Ready for Generation Z. Retrieved from: https://www.roberthalf.com/workplace-research/get-ready-for-generation-z.
  • Hardey, M. (2011). Generation C: Content, Creation, Connections and Choice. International Journal of Market Research, 53(6), 749-770. DOI: 10.2501/IJMR-53-6-749-770.
  • Hysa, B. (2016). Zarządzanie różnorodnością pokoleniową. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, seria Organizacja i Zarządzanie, 97(1964), 385-398.
  • Kupperschmidt, B.R. (2000). Multigeneration Employees: Strategies for Effective Management. Health Care Manager, 19(1), 65-76. DOI: 10.1097/00126450-200019010-00011.
  • Maj, J. (2015). Age management in Polish enterprises: CSR or a necessity? Referred Paper Proceedings, Corporate Social Responsibility and Human Resource Management in V4 Countries International Scientific Conference, Nitra.
  • Mannheim, K. (1952). The Problem of Generations. P. Kecskemeti (Ed.). Essays on the Sociology of Knowledge. New York: Collected Works, Routledge.
  • Opolska-Bielańska, A. (2016). CSR ? narzędzie przemian na rynku pracy. Społeczeństwo i Edukacja, 21(2), 7-30.
  • Pocztowski, A., Buchelt, B., Pauli, U. (2015). Business Start-Ups and Youth Self-Employment in Poland: a Policy Literature Review (working papers). Brighton: University of Brighton.
  • Sidorcuka, I., Chesnovicka, A. (2017). Methods of attraction and retention of generation Z staff. CBU International Conference Proceedings, 5, 807-815. DOI: 10.12955/cbup.v5.1030.
  • Singh, A.P., Dangmei, J. (2016). Understanding the generation Z: the future workforce. South-Asian Journal of Multidisciplinary Studies, 3(3), 1-5.
  • Smolbik-Jęczmień, A. (2013a). Podejście do pracy i kariery zawodowej wśród przedstawicieli generacji X i Y - podobieństwa i różnice. Nauki o Zarządzaniu, 1(14).
  • Smolbik-Jęczmień, A. (2013b). Rozwój kariery zawodowej przedstawicieli pokolenia X i Y w warunkach gospodarki opartej na wiedzy. Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, 36.
  • Steinerowska-Streb, I., Wziątek-Staśko, A. (2016). Effective Motivation of Multi-generation Teams-Presentation of own Research Results. Proceeding of the Management International Conference, Pula, Croatia, 1?4 June.
  • Stunża, G.D. (2017). Edukacja wersja beta. Pokolenie Z i pokolenie Alfa a kompetencje uczestnictwa w kulturze. Kultura popularna, Vol 4, Issue 50, 86-95. DOI: 10.5604/01.3001.0010.0046.
  • Świerkosz-Hołysz, M. (2016). Pokolenie Z wkracza na rynek pracy. Społeczeństwo i Edukacja, 21(2).
  • Tulgan, B. (2009). Not Everyone Gets A Trophy: How to Manage Generation Y. San Francisco, California: Jossey-Bass.
  • Turner, A.R. (2013). Generation Z: Technology's Potential Impact in Social Interest of Contemporary Youth. A Research Paper Presented to The Faculty of the Adler Graduate School, 1-79.
  • White, J.E. (2017). Meet Generation Z. Grand Rapids, Michigan: Baker Publishing Group.
  • Wiktorowicz, J., Warwas, I. (2016). Pokolenia na rynku pracy. J. Wiktorowicz, I. Warwas, M. Kuba, E. Staszewska, P. Woszczyk, A. Stankiewicz, J. Kliombka-Jarzyna (Eds). Pokolenia - co się zmienia? Kompendium zarządzania multigeneracyjnego. Warsaw: Wolters Kluwer.
  • Wojtaszczyk, K. (2013). Poziom kompetencji wirtualnych pokolenia Y i C - ocena na podstawie autodiagnozy studentów. E-mentor, 2(49). Retrieved from: http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/49/id/1003.
  • Żarczyńska-Dobiesz, A, Chomątowska, B. (2014). Pokolenie "Z" na rynku pracy - wyzwania dla zarządzania zasobami ludzkimi. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 350, 405-415. DOI: 10.15611/pn.2014.350.36
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171529656
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.