Nowa wersja platformy, zawierająca wyłącznie zasoby pełnotekstowe, jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | t. 15, z. 7, cz. 3 Firmy Rodzinne - współczesne nurty badań i praktyki zarządzania | 83-93
Tytuł artykułu

Kapitał społeczny w firmach rodzinnych : nepotyzm a kapitał rodziny

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Social Capital in Family Businesses : Nepotism and Family Capital
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest wykazanie, że zjawisko nepotyzmu i jemu pokrewnych są powszechne i o ile nepotyzm w instytucjach i firmach państwowych, czyli w sektorze publicznym, ma znamiona patologii społecznej, o tyle nepotyzm rodzinny w biznesie rodzinnym jest naturalny, uzasadniony moralnie tytułem własności rodziny do aktywów biznesowych oraz swoim pozytywnym wpływem na jego funkcjonowanie. Pozytywny wpływ nepotyzmu rodzinnego na biznes zmniejsza się w wyjątkowych okolicznościach, o których autor wspomni w dalszej części artykułu. (fragment tekstu)
EN
In the scientific literature on family business management nepotism, standing for owners' preference for hiring family members rather than unrelated job applicants, is considered to be problematic and a potential threat for the development of family firms due to the conviction that the nepots are likely not to have appropriate professional capabilities to take managerial positions. They may engage in the business less, make mistakes and demotivate non-family employees. Some academics claim that family play a positive role in the business but only at the first, entrepreneurial stage of its life circle and next may be detrimental to the business undertaking. Contrary to the common opinions in this field in Poland the author tries to acknowledge that the influence of nepotism on business regardless of its size is positive and constitutes a kind of continuum between the neutral effect and strong competitive advantage resulting from the family social capital - an intangible, strategic resource inherent only in close family relationships. The author refers to some selected concepts and theories applied in the science of management like: the sociological theory of organized action, the theory of organizational equilibrium, the theory of social exchange, the theory of agency and the theory of stewardship. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Ang J.S., Cole R.A., Lin J.W. (2000), Agency costs and ownership structure, "Journal of Finance", 55.
  • Antoszewski A., Herburt R. (2001), Systemy polityczne współczesnego świata, "Ache", Gdańsk.
  • Bielski M. (1997), Organizacje, istota, struktury, procesy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Crozier M., Friedberg E. (1982), Człowiek i system. Ograniczenia działania zespołowego, PWE, Warszawa.
  • Davis J.H., Schoorman F.D., Donaldson L. (1997), Toward a stewardship theory of management, "Academy of Management Review", 22 (1).
  • Davis J.H., Schoorman F.D., Mayer R.C., Tan H.H. (2000), The trusted general manager and business unit performance, "Strategic Management Journal", 21.
  • Fox M., Hamilton R. (1994), Ownership and diversification: Agency theory or Stewardship theory. "Journal of Management Studies", 31.
  • Jaskiewicz P., Uhlenbruck K., Balkin D.B., Reay T. (2013), Is Nepotism Good Or Bad? Types of Nepotism and Implications for Knowledge Management, "Family Business Review", vol. XXVI, no.2.
  • Miller D., Le Breton-Miller I. (2005), Managing for the long run: Lessons in competitive advantage from great family businesses, MA: Harvard Business School Press, Boston.
  • Szacki J. (2002), Historia Myśli Socjologicznej, PWN, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171352955
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.