Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 344 Rachunkowość a controlling | 388-395
Tytuł artykułu

Budżet zadaniowy w miastach na prawach powiatu - wybrane zagadnienia

Warianty tytułu
The Performance-Based Budget Cities with County Rights - Selected Issues
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie przesłanek do stosowania budżetu zadaniowego w miastach na prawach powiatu oraz ukazanie doświadczeń tych miast związanych ze stosowaniem budżetu zadaniowego, ze szczególnym uwzględnieniem jego zalet i wad oraz najistotniejszych problemów związanych z budżetowaniem zadaniowym w tych jednostkach. Stosowanie budżetu zadaniowego w miastach na prawach powiatu, a szerzej w jednostkach samorządu terytorialnego, nie jest obowiązkowe z prawnego punktu widzenia. Obecnie budżet zadaniowy stosuje 12 z 65 miast na prawach powiatu. Występuje on obok budżetu tradycyjnie stosowanego w tych jednostkach i wynika tylko i wyłącznie z ich własnej inicjatywy. Najczęściej przyczyną podejmowania tych inicjatyw jest chęć podwyższenia efektywności gospodarki finansowej.(abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of this article is to present the experience of performance-based budgeting used in cities with county rights in Poland and to show the experience of these cities on the use of performance-based budget. The advantages and disadvantages of the performance- based budget have been depicted and the most important problems related to the performance-based budget indicated by the cities with county rights have been mentioned. This system of budgeting is not mandatory from a legal point of view. Currently, the performance- based budget is used by 12 out of 65 cities with county rights. Performance-based budgeting is found next to the classic budget used in these units and results only from their own initiative. In most cases, the reason why such initiatives are made is the desire to increase the efficiency of financial management.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Andrews M., 2005, Performance-based budgeting reform. Progress, problems and pointers, [w:] A. Shah (ed.) Fiscal Management: Public sector governance and accountability series, World Bank, Washington.
  • Filipiak B., Dylewski M., 2010, Kontrowersje związane ze sporządzaniem wieloletniej prognozy finansowej JST w związku z wdrożeniem budżetu zadaniowego, "Finanse Komunalne" nr 12.
  • Kaplan R.S., Norton D.P., 2011, Strategiczna karta wyników. Praktyka, CIM, Warszawa.
  • Kontrola zarządcza w sektorze finansów publicznych. Istota, unormowania prawne i otoczenie. Kompendium wiedzy, 2012, Warszawa, http://www.mf.gov.pl.
  • Korolewska M., 2014, Leksykon budżetowy BAS, www.sejm.gov.pl (30.01.2014).
  • Korolewska M., Marchewka-Bartkowiak K., 2013, Budżet zadaniowy w miastach na prawach powiatu, "Studia BAS" nr 1 (33).
  • Postuła M., Perczyński P. (red.), 2010, Budżet zadaniowy w administracji publicznej, Ministerstwo Finansów, Warszawa.
  • Rivenbark W., Kelly J., 2006, Performance budgeting in municipal government, "Public Performance& Management Review" vol. 30, no. 1, September.
  • Stuglik J., 2008, Budżet zadaniowy jako instrument zarządzania strategicznego w gminie, Prace Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza.
  • Świderek I., 2012, Budżet zadaniowy i strategiczna karta wyników w jednostkach samorządu terytorialnego, ODDK, Gdańsk.
  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, DzU 2009, nr 157, poz. 1240 z późn. zm.
  • Winiarska K. (red.), 2012, Budżet zadaniowy w teorii i praktyce, C.H. Beck, Warszawa.
  • Zawadzka-Pąk U.K., 2013, Budżet zadaniowy w jednostkach sektora finansów publicznych, ODDK, Gdańsk.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171337157
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.