Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 2(35) | 49-66
Tytuł artykułu

Współzarządzanie (zarządzanie partycypacyjne). Teoria i praktyka 49-66

Warianty tytułu
Co-management (Participation Management). Theory and Practice
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przemiany społeczne i gospodarcze ostatnich dziesięcioleci, związane głównie z takimi zjawiskami jak globalizacja, rewolucja informacyjna czy ekspansja rynku postawiły przed państwem i administracją bodaj największe w historii wyzwania. Głównym dylematem, któremu musi stawić czoła współczesne państwo, wydaje się podołanie wzajemnie wykluczającym się żądaniom artykułowanym przez obywateli - z jednej strony oczekują oni administracji tańszej i działającej w sposób mniej "inwazyjny"; z drugiej - potrzebują ekspansji i opieki administracji w nowych dziedzinach, szczególnie tam gdzie ujawniają się tzw. niedoskonałości rynku (market failures). Obywatele oczekują zatem od administracji, że nie będzie ona ograniczona do roli "stróża nocnego" odpowiedzialnego wyłącznie za funkcje policyjne1, ale zajmie się również organizowaniem życia zbiorowego, zaspokajaniem po-trzeb "socjalno-bytowych" obywateli, sterowaniem rozwojem. Jednocześnie wymagają, by ten coraz szerszy wachlarz zadań był realizowany coraz sprawniej, wydajniej i taniej, tj. przy zachowaniu dotychczasowej skali obciążeń wobec obywateli bądź wręcz - ich redukcji. (fragment tekstu)
EN
After common questioning of a new public management, a leading conception of modernisation of public administration in the world scientific discussion is a model of co-management (participation management). Its essence is enabling citizens and groups representing them to participate directly in creation and realisation of public policies. It also puts pressure on a change a role of administration from a regulator of the social life in a way of orders and prohibitions into a direction of a coordinator of activity of outside-government subjects, such as social organisations, formalised and non-formalised communities, business or individual citizens. The article presents basic theoretical assumptions of the conception of co-management, benefits and limitations of this model of public management and an effort of transplanting it to the practice of the Polish public administration. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
49-66
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • W. Kawka, Policja w ujęciu historycznym i współczesnym, Wilno 1939, passim.
  • T. Kuta, Zaspokajanie potrzeb socjalno-bytowych i oświatowo-kulturalnych obywateli [w:] T. Rabska (red.), System Prawa Administracyjnego, tom II, Ossolineum 1978, s. 110-196.
  • K. McLaughlin, S. P. Osborne, E. Ferlie (red.), New Public Management. Current trends and future prospects, London 2002.
  • D. Kettl, The Global Public Management Revolution. A Report on the Transformation of Government, Washington D.C. 2000.
  • C. Hood, A public management for all seasons?, "Public Administration" 1991, nr 1.
  • L. Ashburner, E. Ferlie, L. Fitzgerald, A. Pettigrew, The New Public Management in Action, Oxford 1996.
  • W. Drechsler, The Rise and Demise of the New Public Management, "Post-autistic Economics Review" 2005, nr 33.
  • NPM D. Osborne, T. Gaebler, Reinventing Government. How the Entrepreneurial Spirit is Transforming the PublicSector, Reading 1992 (polskie wydanie: Rządzić inaczej. Jak duch przedsiębiorczości przenika administrację publiczną, tłum. A. Jankowski, Poznań 2005).
  • H. Klages, E. Löffler, New public management in Germany: the implementation process of the New Steering Model, "International Review of Administrative Sciences" 1998, nr 1, s. 42-43.
  • T. Christensen, P. Laegreid, New Public Management. The effects of contractualism and devolution on political control, "Public Management Review" 2001, nr 1, s. 74.
  • B. Guy Peters, Jon Pierre, Governance without government? Rethinking public administration, "Journal of Public Administration Research and Theory" 1998, nr 2, s. 227-243.
  • S. P. Osborne, The New Public Governance?, "Public Management Re-view" 2006, nr 3, s. 377-387.
  • S. P. Osborne (red.), The New Public Governance? Emerging Perspectives on the Theory and Practice of Public Governance, Oxford 2009.
  • C. Ansell, A. Gash, Collaborative Governance in Theory and Practice, "Journal of Public Administration Research and Theory" 2008, nr 4, s. 543-571.
  • E. H. Klijn, J. F. M. Koppenjan, Public management and policy networks; foundations of a network approach to governance, "Public Management" 2000, nr 2, s. 136.
  • J. Herbst, O kategorii "responsywności" władzy i o pewnym warunku responsywności władzy w Polsce, "Zarządzanie Publiczne" 2008, nr 4, s. 97.
  • H. Izdebski, Kierunki rozwoju zarządzania publicznego w Europie [w:] H. Izdebski, H. Machińska (red.), W poszukiwaniu dobrej administracji, Warszawa 2007, s. 20.
  • E. Löffler, Networking with external stakeholders [w:] E. Löffler, T. Bovaird (red.), Public Management and Governance, London 2005, s. 170.
  • H. Izdebski, Od administracji publicznej do public governance, "Zarządzanie Publiczne" 2007, nr 1, s. 17.
  • S. R. Osmani, Participatory Governance For Efficiency And Equity: An Overview Of Issues And Evidence, Paper for 7th Global Forum on Reinventing Government: Building Trust through Civic Engagement, New York 2007, s. 28.
  • Q. Brugue and R. Gallego, A Democratic Public Administration? Developments in public participation and innovations in community governance, "Public Management Review" 2003, nr 3, s. 434.
  • OECD, Together for Better Public Services: Partnering with Citizens and Civ-il Society, "OECD Public Governance Reviews" 2011, s. 31.
  • H. Schneider, Participatory Governance: The Missing Link for Poverty Reduction, OECD 1999, s. 7.
  • S. Mazur, K. Olejniczak, Rola organizacyjnego uczenia się we współczesnym zarządzaniu publicznym [w:] K. Olejniczak (red.), Organizacje uczące się. Model dla administracji publicznej, Warszawa 2013, s. 37.
  • M. Stefaniuk, Działanie administracji publicznej w ujęciu nauk administracyjnych, Lublin 2009, s. 410.
  • UN-HABITAT, 72 Frequently Asked Questions about Participatory Budget-ing, Quito 2004, s. 20.
  • K. Koonings, Strengthening citizenship in Brazil's democracy: Local participatory governance in Porto Alegre, "Bulletin of Latin American Research" 2004, nr 1, s. 83.
  • B. Wampler, A Guide to Participatory Budgeting, [w:] A. Shah (red.), Participatory Budgeting, Washington 2007, s. 22.
  • D. Sześciło, Uwarunkowania prawne budżetu partycypacyjnego, "Finanse Komunalne" 2012, nr 12, s. 15-23.
  • R. Trykozko, Fundusz sołecki [w:] C. Kosikowski (red.), Finanse samorządowe, Warszawa 2012, s. 465.
  • D. Held, Models of Democracy, Cambridge 2006, s. 247.
  • I. O'Flynn, Deliberative Democracy and Divided Societies, Edinburgh 2006, s. 87.
  • R. Ławicki, Przykłady dobrych praktyk w zakresie konsultacji społecznych [w:] Z. Zychowicz (red.), Przeprowadzanie konsultacji społecznych w samorządzie, Szczecin 2011, s. 112-113.
  • J. Blicharz, A. Huchla, Ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Komentarz, Warszawa 2008, s. 54-63.
  • I. Sierpowska, Ustawa o pomocy społecznej. Komentarz, Warszawa 2007, s. 123-127.
  • J. Hausner, Organizacje pozarządowe - trzeci sektor współczesnego społeczeństwa, "Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie" 2006, nr 714, s. 14.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171337001
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.