Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | z. 76 | 51-61
Tytuł artykułu

Współdziałanie przedsiębiorstw w perspektywie sieciowej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Cooperation of Enterprises : Network Perspective
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zasadniczym celem artykułu jest analiza istoty wybranych aspektów współdziałania przedsiębiorstw w perspektywie sieciowej. Gospodarka oparta na sieci jest jednym z zasadniczych wyróżników współcześnie funkcjonujących podmiotów. Cele przedsiębiorstwa, które nie mogą zostać osiągnięte przez indywidualne działania, są niejednokrotnie realizowane w wyniku wytworzenia synergicznego potencjału współpracujących podmiotów. W opracowaniu położono nacisk na omówienie zarówno problematyki współpracy międzyorganizacyjnej, jak i znaczenia sieciowości organizacji w obecnych realiach rynkowych.(abstrakt oryginalny)
EN
The principal aim of the study is analysis of the selected aspects of cooperation between enterprises with network perspective. Network-based economy is one of the basic distinguishing features of contemporary enterprises. The aims of the enterprise which cannot be achieved through individual activities are often accomplished through a synergic effect of cooperating entities. The focus of the study is on discussion of both problems of interorganizational cooperation and importance of network-based organization under present market reality.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
51-61
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Częstochowska
Bibliografia
  • 1. Barney J.B.: Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. "Journal of Management", Vol. 17, 1991.
  • 2. Borkowska B., Klimczak B.: Współdziałanie przedsiębiorstw w świetle mikroekonomicznej teorii firmy, [w:] Współdziałanie strategiczne w gospodarce. Prace Naukowe AE we Wrocławiu, nr 786, Wrocław 1998.
  • 3. Bratnicki M.: Zaproszenie do medytacji o granicach przedsiębiorstwa, [w:] Lichtarski J., Jagoda H. (red.): Kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem - ciągłość i zmiana. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, nr 851, Wrocław 2000.
  • 4. Child J., Faulkner D., Tallman S: Cooperative strategy. Managing Alliances, Networks and Joint Ventures. Oxford University Press, Oxford 2005.
  • 5. Ciesielski M. (red.): Sieci w gospodarce. PWE, Warszawa 2013.
  • 6. Czakon W.: Sieci w zarządzaniu strategicznym. Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2012.
  • 60 M. Grabowska 7. Dwojacki P., Nogalski B.: Tworzenie struktur sieciowych jako wynik restrukturyzacji scentralizowanych przedsiębiorstw. "Przegląd Organizacji", nr 4, 1998.
  • 8. Dyer J., Singh H.: The relational view: Cooperative strategy and sources of interorganizational competitive advantage. "The Academy of Management Review", Vol. 24, No. 4, 1998.
  • 9. Glückler J., Dehning W., Janneck M., Armbrüster T.: Unternehmensnetzwerke: Architekturen, Strukturen und Strategien, Springer Gabler Verlag, Berlin 2012.
  • 10. Jones C., Hesterly W.S., Borgatti S.P.: A general theory of network governance. Exchange conditions and social mechanisms. "Academy of Management Review", No. 22 (4), 2007.
  • 11. Kaczmarek B.: Współdziałanie przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej. Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2000.
  • 12. Krzakiewicz K., Koncepcja sieciowa - w poszukiwaniu nowego paradygmatu teorii strategicznego zarządzania, [w:] Karbownik A. (red.): Paradygmat sieciowy. Wyzwania dla teorii i praktyki zarządzania. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2013.
  • 13. Kwiecień A.: Efektywność relacji w sieci, [w:] Duraj N., Pieloch-Babiarz A. (red.): Przedsiębiorczość strategie i metody zarządzania przedsiębiorstwem. Wydawnictwo UŁ, Łódź 2014.
  • 14. Lichtarski J.: Współdziałanie gospodarcze przedsiębiorstw. PWE, Warszawa 1993.
  • 15. Lorenzoni G., Lipparini A.: The leveraging of interorganizational relationships as distinctive organizational capability: a longitudinal study. "Strategic Management Journal", Vol. 20, No. 4, 1999.
  • 16. Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E., Jasiński B. (red.): Sieci międzyorganizacyjne. Współczesne wyzwania dla teorii i praktyki zarządzania. Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2012.
  • 17. Nowakowska-Grunt J., Wiśniewska-Sałek A.: Elastyczny łańcuch dostaw oraz klaster jako metody hybrydowej strategii przedsiębiorstw produkcyjnych. "Logistyka", nr 5, 2011.
  • 18. Nowodziński P., Tomski P.: Więzi międzyorganizacyjne w strategii konkurencji i rozwoju przedsiębiorstw. Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2010.
  • 19. Nowy leksykon PWN. PWN, Warszawa 1998.
  • 20. Pierścionek Z.: Strategia konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa. PWN, Warszawa 2007.
  • 21. Sudoł S: Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Zarządzanie przedsiębiorstwem. PWE, Warszawa 2006.
  • 22. Sell A.: Internationale Unternehmenskooperationen, 2. Auflage. Oldenbourg Wissenschaftsverlag, München/Wien 2002.
  • 23. Sroka W.: Sieci aliansów. Poszukiwanie przewagi konkurencyjnej poprzez współpracę. PWE, Warszawa 2012.
  • 24. Stachowicz J.: Globalne sieci przepływu kapitału, wiedzy oraz wartości jako kluczowe wyzwanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Zeszyty Naukowe, nr 9, PTE, Kraków 2011.
  • 25. Świerczek A.: Znaczenie sieci informacyjnej w kształtowaniu organizacji sieciowej, "Gospodarka Materiałowa i Logistyka", nr 6, 2006.
  • 26. Thorelli H.B.: Networks: between markets and hierarchies, "Strategic Management Journal", No. 7, 1986.
  • 27. Tomski P.: Interpretacja istoty i zakresu współdziałania przedsiębiorstw, [w:] Czarnota J.L., Moszkowicz M. (red.): W poszukiwaniu strategicznych przewag konkurencyjnych. Wydziału Zarządzania P.Cz., Częstochowa 2003.
  • 28. Witkowski J.: Wnioskowanie dedukcyjne i empiryzm w badaniu organizacji sieciowych, [w:] Lichtarski J., Jagoda H. (red.): Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Między teorią a praktyką. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, nr 1014, Wrocław 2004.
  • 29. Zentes J., Swoboda B., Morschett D.: Kooperationen, Allianzen, Netzwerke. Grundlagen- Ansätze-Perspektiven, 2. Auflage. Gabler Verlag, Wiesbaden 2005.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171336833
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.