Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2012 | nr specjalny (lipiec-sierpień) tom 3 Trendy i wyzwania zrównoważonego rozwoju w XXI wieku | 228-239
Tytuł artykułu

Akceptacja publiczna jako element kształtowania zrównoważonych systemów transportu w miastach

Warianty tytułu
Public Acceptance as an Element of Creating Sustainable Urban Transport Systems
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Skala problemów wynikających z niepożądanych trendów rozwoju transportu w miastach prowadzi do coraz intensywniejszych działań na rzecz zrównoważonych rozwiązań transportowych. Niejednokrotnie jednak skuteczność tych instrumentów zależy od poziomu ich akceptacji. Niniejsze rozważania mają na celu zarysowanie podstawowych problemów oraz wyzwań związanych z oddziaływaniem na poziom akceptacji zrównoważonego transportu w miastach, zarówno z punktu widzenia jednostek, społeczeństwa, jak i aktorów politycznych. W tym celu posłużono się przykładami narzędzi działań i narzędzi na rzecz zrównoważonego transportu podejmowanych w różnych krajach. (abstrakt oryginalny)
EN
Problems resulting from increasing motorisation in urban areas are known all over the world and different solutions have been developed in order to meet challenges connected with external transportation costs. However, efficiency of these solutions very often depends on the level of public acceptance. This paper is aimed at presenting some core problems and challenges in terms of influencing the level of political, social and individual acceptance of sustainable urban transport instruments. Some examples of actions and tools were used in order to show some differences and relations between different factors and the level of acceptance. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Opolski
Bibliografia
  • Adapting Urban Transport to Climate Change. Module 5f. Sustainable Transport: A Sourcebook for Policy-makers in Developing Cities, GTZ Transport Policy Advisory Services, 2011, http://www.transport2012.org/bridging/ressources/files/1/621,521,5F-ACC-EN.pdf
  • Air Quality Guidelines: Global Update 2005, WHO, Geneva 2006, http://www.euro.who.int/__data/assets/pd f_file/0005/78638/E90038.pdf
  • Banister D., Pucher J., Lee-Gosselin M., Making Sustainable Transport Politically and Publicly Acceptable, (w:) P. Rietveld, R. Stough (red.), Institutions and Sustainable Transport: Regulatory Reform in Advanced Economies, Edward Elgar Publishing, Cheltenham 2007.
  • BRICS Joint Statistical Publication 2011, BRICS 2011, http://www.stats.gov.cn/english/statisticaldata/otherdata/brics2011
  • Chkanikova O., The application of social marketing in promoting sustainable transportation, MESPOM, Erasmus Mundus, 2009, http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1511095&fileOId=1511096
  • Communicating Environmentally Sustainable Transport: The Role of Soft Measures, OECD, Paryż, 2002.
  • Driving change. How policymakers are using road charging to tackle congestion. A report from the Economist Intelligence Unit Sponsored by IBM, The Economist Intelligence Unit 2006, http://graphics.eiu.com/files/ad_pdfs/eiu_ibm_traffic_wp.pdf
  • Environmentally Sustainable Transport. Soft measures and transport behaviour, OECD, Berlin 2002; http://www.oecd.org/dataoecd/17/11/16199621.pdf
  • Fiedor B. (red.), Podstawy ekonomii środowiska i zasobów naturalnych, C.H. Beck, Warszawa 2002.
  • Hirschi C., Schenkel W., Widmer T., Designing sustainabletransportation policy for acceptance: a comparison of Germany, the Netherlands and Switzerland, "German Policy Studies. Politikfeldanalyse" 2002, Vol. 2, Iss. 4.
  • IMPACT ASSESSMENT. Accompanying document to the WHITE PAPER Roadmap to a Single European Transport Area - Towards a competitive and resource efficient transport system, European Commission 2011, COM(2011) 144 final.
  • Kazman S., Auto-mobility and Freedom, artykuł na podstawie wykładu seminaryjnego podczas "The Atlas Society's 2001", http://www.atlassociety.org/auto-mobility-and-freedom
  • Kenworthy J.R., Transport Energy Use and Greenhouse Gases in Urban Passenger Transport Systems: A Study of 84 Global Cities, 2003, Paper presented to the International Third Conference of the Regional Government Network for Sustainable Development, Notre Dame University, Fremantle, Western Australia, http://cst.uwinnipeg.ca/documents/Transport_Greenhouse.pdf
  • Kollmuss A., Agyeman J., Mind the Gap: why do people act environmentally and what are the barriers to pro-environmental behavior?, "Environmental Education Research" 2002, No. 8(3).
  • Krause SJ., Attitudes and the prediction of behaviour: A meta-analysis of the empirical literature, "Personality and Social Psychology Bulletin" 1995, No. 21.
  • Litman T., London Congestion Pricing. Implications for Other Cities, Victoria Transport Policy Institute, Londyn 2011, http://www.vtpi.org/london.pdf
  • Managing the Fundamental Drivers of Transport Demand, ECMT, OECD, Paryż 2003; http://internationaltransportforum.org/pub/pdf/03Demand.pdf
  • Number of private cars in China exceeds 70 million, People's Daily Online, http://english.peopledaily.com.cn/90001/90776/90882/7446381.html
  • Panek S.D., Baumgardner F.T., Langford Y.B., Rodriguez R.M.,Gross Domestic Product by Metropolitan Area. Advance Statistics for 2009 and Revised Statistics for 2001-2008, U.S, Department of Commerce, Bureau of Economic Analysis, 2011, http://www.bea.gov/scb/pdf/2011/03%20March/0311gdp_metro.pdf
  • Paradowska M., Rozwój zrównoważonych systemów transportowych polskich miast i aglomeracji w procesie integracji z Unią Europejską - przykład aglomeracji wrocławskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2011.
  • Platje J., 2011, Institutional capital- creating capacity and capabilities for sustainable development, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2011.
  • Stoller G., New report: Road congestion wastes 1.9 billion gallons of gas, "USA Today", March 26, 2012, http://www.usatoday.com/money/industries/energy/story/2012-03-25/wasted-fuel-report/53776164/1
  • Urban Trends and Policy in China. OECD Regional Development Working Papers 2009/1, OECD 200; http://www.oecd.org/dataoecd/28/21/42607972.pdf
  • World Energy Statistics 2011, International Energy Agency, Paryż 2011, http://www.iea.org/textbase/nppdf/free/2011/key_world_energy_stats.pdf
  • World report on road traffic injury prevention, WHO, Genewa 2004.
  • Yulin J., Zhenyu L., Practices and Policies of Green Urban Transport in China, "Journeys", 2010, http://www.ltaacademy.gov.sg/LA-01Journeys_May10_files/J10May-p26Jiang&Li_Green-TransportChina.pdf
  • Zhao J., Car Ownership Polices and Public Acceptance in China, the University of British Columbia, 2012, http://www.scarp.ubc.ca/research/physical-planning-transportation-and-urban-design/car-ownershippolicies-and-public-accepta
  • Zhou Y., Tol R.S.J., Valuing the health impacts from particulate air pollution in Tianjin. Working paper 89, Forschungsstelle Nachhaltige Umweltentwicklung, 2005, http://www.fnu.zmaw.de/fileadmin/fnu-files/publication/working-papers/WP_FNU89_Zhou.pdf
  • Zielona Księga "W kierunku nowej kultury mobilności w mieście", KOM (2007) 551 wersja ostateczna.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171336629
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.