Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 11 Prace z zakresu nauk społecznych | 87-104
Tytuł artykułu

Struktura kształcenia zawodowego w Polsce

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Reforma edukacji przeprowadzona w Polsce doprowadziła do wyraźnej zmiany struktury kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych i marginalizacji zasadniczych szkół zawodowych. Równocześnie jednak największe niedobory podaży pracy dotyczą robotników wykwalifikowanych, a więc głównie absolwentów zasadniczych szkół zawodowych. Pozytywnym zjawiskiem obserwowanym od początku okresu transformacji jest szybki wzrost liczby studentów w Polsce. Struktura kształcenia jest jednak także niedostosowana do potrzeb rynku pracy. Analizie wymienionych problemów poświęcony jest artykuł, który kończy się postulatami, które, zdaniem autorki, umożliwią przeprowadzenie pożądanych zmian w systemie kształcenia zawodowego w Polsce. (abstrakt oryginalny)
EN
Reform of education system in Poland led to a significant change in the structure of education in secondary schools and marginalization of vocational schools. At the same time the biggest shortage of labour supply refers to skilled workers, mainly graduates of vocational schools. A positive phenomenon that has been observed since the beginning of transformation is a dynamic growth in number of students in Poland. The structure of education, however, is also maladjusted to the needs of labour market. The paper focuses on the mentioned above problems. It ends with some postulates, that, according to the author, would enable implementation of desired changes in the system of vocational education in Poland. (original abstract)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Ekonomii, Prawa i Nauk Medycznych im. prof. Edwarda Lipińskiego w Kielcach
Bibliografia
  • 10 najbardziej poszukiwanych zawodów w Polsce, w Europie i na świecie, Manpower Polska, http://studia.net/zawodyprzyszlosci/1269.
  • Edukacja. Jest w niej ukryty skarb, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Wydawnictwo UNESCO, Warszawa 1998.
  • Godlewska J., Jaroszewska E., Edukacja, wiedza i umiejętności; szkolnictwo, polityka edukacyjna i pośrednictwo, [w:] G. Firlet-Fesnak, M. Szylko-Skoczny, Polityka społeczna. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
  • Jeruszka U., Uczenie (się) - rozwijanie umiejętności - praca (w perspektywie rozwoju GOW i procesów integracyjnych), [w:] B. Balcerak-Paradowska (red.), Praca i polityka społeczna wobec wyzwań integracji, IPiSS, Warszawa 2003.
  • Kabaj M., Elementy programu ograniczania bezrobocia młodzieży. W kierunku kształcenia dualnego, [w:] Strategie i programy przeciwdziałania bezrobociu w Unii Europejskiej i w Polsce, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2004.
  • Karpieszuk W., Uczelnie: Dlaczego nas nie zamówiono, "Gazeta Wyborcza", 26.06.2009.
  • Kluczowe dane o edukacji w Europie 2005, http://www.socrates.org.pl.
  • Kołaczek B., Systemy edukacyjne. Analiza porównawcza, IPiSS, Warszawa 1999.
  • Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa, grudzień 2006.
  • Osiecka-Chojnacka J., Szkolnictwo zawodowe wobec problemów rynku pracy, Biuro Analiz Sejmowych, Indos, nr 16/2007.
  • Piwowarski R., Przepływ informacji o osobach poszukujących pracy i wolnych miejscach pracy w województwie łódzkim, Raport cząstkowy przygotowany w ramach projektu: "Jak stymulować zatrudnienie - analizy, prognozy i rekomendacje dotyczące rynku pracy w województwie łódzkim", Łódź 2009.
  • Roczniki Statystyczne, GUS, Warszawa.
  • Strategia Rozwoju Edukacji na lata 2007-2013, Warszawa 2007, http://www.menis.gov.pl/pswiata/strategia2007-2013.
  • Strategia Rozwoju Kraju 2007-2015, Warszawa 2007.
  • Sztanderska U., Wojciechowski W., Czego uczą polskie szkoły, Fundacja F. Eberta, Warszawa 2008.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171333723
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.