Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 348 Polityka ekonomiczna | 200-209
Tytuł artykułu

E-administracja a efektywność sektora publicznego

Warianty tytułu
E-government and the efficiency of public sector
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedmiotem rozważań w niniejszej publikacji jest problematyka dotycząca zależności między elektroniczną administracją a efektywnością sektora publicznego. Celem jest ukazanie roli organizacji publicznych w procesie zwiększania efektywności sektora publicznego. W związku z tym dokonano analizy zależności występujących między stopniem rozwoju usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną a poziomem biurokracji, korupcji i przejrzystości administracji w państwach Unii Europejskiej w latach 2010-2012. Zależność ta została zbadana za pomocą współczynnika korelacji Pearsona. Wykorzystane w badaniu czynniki uznawane są za podstawowe źródło nieefektywności sektora publicznego, ograniczające możliwości ekonomicznego gospodarowania mieniem publicznym. Z tego względu ocenia się, że intensyfikowanie roli technologii informacyjnych i komunikacyjnych w procesie dostarczania usług publicznych może być powiązane z efektywnością sektora publicznego.(abstrakt oryginalny)
EN
The paper discusses the issue concerning the relationship between the electronic administration and efficiency of the public sector. The aim of the article is to show the role of public organizations in shaping an effective public sector and to examine the impact of the development of public services provided electronically on the level of bureaucracy, corruption and administrative transparency in the European Union. The factors identified above are considered to be the primary source of inefficiency of the public sector, restricting the economic management of public property.(original abstract)
Rocznik
Strony
200-209
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Morska w Gdyni
Bibliografia
  • Accenture, Markle Foundation, United Nations Development Programme, 2001, Creating a Development Dynamic, Final Report of the Digital Opportunity Initiative, July, s. 35-36.
  • Bilbao-Osorio B., Dutta S., 2012, The Global Information Technology Report, World Economic Forum, Geneva, http://reports.weforum.org/global-information-technology-2012/ (15.04.2014).
  • Bilbao-Osorio B., Dutta S., Lanvin B., 2013, The Global Information Technology Report, World Economic Forum, Geneva, http://www.weforum.org/reports/global-information-technology-report- 2013 (15.04.2014).
  • Brol M., 2010, Zarys ekonomii sektora publicznego, Wyd. UE we Wrocławiu, Wrocław 2010.
  • Dąbrowska A., 2008, Rozwój rynku usług w Polsce - uwarunkowania i perspektywy, SGH w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa.
  • Denhardt R., 2008, Theoris of Public Organization, Thomson Wadsworth, Belmont.
  • Flis R., 2009, Badanie zapotrzebowania na działania wspierające rozwój usług świadczonych elektronicznie (e-usług) przez przedsiębiorstwa mikro i małe, Wyd. PARP, Warszawa.
  • Gant J.P., 2008, Electronic Government for Developing Countries, ITU Telecommunication Development Sector's ICT Applications and Cybersecurity Division, Geneva.
  • Gołuchowski J., Frączkiewicz-Wronka A., 2008, Technologie wiedzy w zarządzaniu publicznym, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
  • Kaczorowska A., 2013, E-usługi administracji publicznej w warunkach zarządzania projektami, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Kleer J., 2005, Identyfikacja rodzajów dóbr wytwarzanych przez sektor publiczny, [w:] Sektor publiczny w Polsce i na świecie. Między upadkiem a rozkwitem, Wyd. CeDeWu, Warszawa.
  • Kleer J., 2006, Globalizacja a państwo narodowe i usługi publiczne, PAN, Warszawa.
  • Kożuch B., Kożuch A., 2011, Usługi publiczne. Organizacja i zarządzanie, Wyd. Instytutu Spraw Publicznych UJ, Kraków.
  • Luterek M., 2010, e-Government. Systemy informacji publicznej, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  • McConnell C.R., 1984, Economics, McGraw-Hill, New York, St. Louis.
  • Mishra S., 2009, ICT enabled Public Service Delivery Centre Jan Seva Kendra, Stockholm Challenge, India Development Gateway.
  • Osiński J., 2008, Administracja publiczna na progu XXI wieku. Wyzwania i oczekiwania, SGH w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa
  • Podlasiak Z., 2009, Ekonomiczna analiza państwa, Wyższa Szkoła Studiów Międzynarodowych w Łodzi, Łódź.
  • Przygodzka R., 2008, Efektywność sektora publicznego, Optimum Studia Ekonomiczne Nr 4 (40), Białystok.
  • Rao M., 2005, Visions of the Information Society, http://www.itu.int (1.03.2014).
  • Stankiewicz J., 2002, Konkurencyjność przedsiębiorstw. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, TNOIK, Toruń.
  • Szewczyk A., 2007, Społeczeństwo informacyjne - problemy rozwoju, Difin, Warszawa.
  • Sztaba S., 2007, Ekonomia od A do Z. Encyklopedia podręczna, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  • Wysocki S., 2005, Menedżerskie zarządzanie publiczne - europejskie wzorce, polskie doświadczenia; Umbrella, Dzierżoniów.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171332707
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.