Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2012 | nr specjalny (lipiec-sierpień) tom 1 Trendy i wyzwania zrównoważonego rozwoju w XXI wieku | 289-297
Tytuł artykułu

Nowe podejście do definiowania celów przedsiębiorstwa w świetle koncepcji CSR

Warianty tytułu
A New Perspective of Defining the Enterprise Goals in the Light of CSR Concept
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedsiębiorstwo to podmiot, którego funkcjonowanie pozostaje pod silnym wpływem obowiązujących w danym społeczeństwie norm moralnych i kulturowych.. Spojrzenie na przedsiębiorstwo z takiej perspektywy oznacza odejście od neoklasycznych założeń modelu przedsiębiorstwa, w którym maksymalizacja zysku stanowi nadrzędny cel jego istnienia. W miejsce tego pojawia się nowa koncepcja przedsiębiorstwa społecznie odpowiedzialnego, usiłującego łączyć interes ekonomiczny z interesem społecznym. Celem rozważań jest nie tylko przedstawienie poglądów dotyczących ewolucji wokół wartości i postaw przedsiębiorstw w kontekście koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu, lecz także przeanalizowanie motywów i zachowań podmiotów podejmujących takie działania w Polsce. (abstrakt oryginalny)
EN
An enterprise is seen as an entity, which existence which remains strongly under the influence of moral and cultural norms that are commonly accepted in a given society. Such a view on the enterprise means rejection of the main neoclassical assumptions of enterprise model where the maximal profit is perceived as the superior goal of its existence. A new concept of socially responsible enterprise appears instead, and an attempt is made to bring economic and social interests together. The purpose of the paper is not only the presentation of opinions around values and attitudes of enterprises in the context of corporate social responsibility but also an analysis of motives and actions, which are undertaken in this field. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet w Białymstoku
Bibliografia
  • Blaug M., Metodologia ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.
  • Carrasso I., Corporate Social responsibility, Values and Cooperation, "International Atlantic Economic Society" 2007.
  • Cyfert Sz.,. Kozakiewicz K., Nauka o organizacji, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, Poznań 2009.
  • Filek J., Wprowadzenie do etyki biznesu, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków 2004.
  • Green Paper. Promoting a European Framework for Corporate Social Responsibility 2001, Commission of the European Communities.
  • Gruszecki T., Współczesne teorie przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  • Kang Y.Ch., Wood D.J., Before Profit Social Responsibility Turning the Economic Paradigm Upside Down, "Business and Society" 1995.
  • Kieras A., Odpowiedzialność moralna a racjonalność gospodarowania, (w:) Węgrzecki A. (red.), Etyczny wymiar przekształceń gospodarczych w Polsce, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków 1996.
  • Landreth H., Colander D.C., Historia myśli ekonomicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  • Miroński J., Zarys teorii przedsiębiorstwa opartego na władzy, "Monografie i Opracowania" nr 531, SGH, Warszawa 2004.
  • Noga A., Teorie przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2011.
  • Pogonowska B. (red.), Elementy etyki gospodarki rynkowej, PWE, Warszawa 2004.
  • Raport odpowiedzialny biznes w Polsce 2010, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2011.
  • Raport odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki. 2011, 10. Jubileuszowa Edycja Raportu, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2010.
  • Rybak M., Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
  • White A.L., Business Brief: Intangibles and CSR, "Business for Social Responsibility" 2006.
  • Williamson O.E., Ekonomiczne instytucje kapitalizmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  • Yunus M., Przedsiębiorstwo społeczne. Kapitalizm dla ludzi, Concorda Sp. z o.o., Warszawa 2011.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171332649
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.