Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 27 Informatyka, technologie-społeczeństwo-zastosowania | 117-128
Tytuł artykułu

Kobieta w społeczeństwie informacyjnym Europy

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Woman in European Information Society
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W ostatniej dekadzie odnotowuje się wzrost świadomości życia w społeczeństwie opartym na informacji. W niniejszym artykule podjęto się odpowiedzi na pytania: Czy kobiety pełnią w społeczeństwie informacyjnym (SI) taką samą rolę jak mężczyźni? W jaki sposób mierzyć uczestnictwo kobiet w SI? Jak kształtują się różnice pomiędzy krajami europejskimi i co jest ich przyczyną? Analizę przeprowadzono dla ośmiu krajów biorących udział w projekcie WINNET8 realizowanym w ramach programu INTERREG IVC. Jednym z celów tego przedsięwzięcia jest aktywizacja kobiet na rynku pracy i promowanie zastosowania nowych technologii i innowacji.(fragment tekstu)
EN
The authors of presented article seek answer to the questions: whether women have the same role in Information Society like men have. How strongly women's position and status in IS differs in chosen European countries? The analysis was made for 8 European countries that take part in WINNET8 project under INTERREG IVC programme. Information Society was created for the general population, without gender or age division. Development of information technology was ushered by men, mostly due to the popularity of technical education among them, however Information Society cannot be mentioned if not the participation of the half of world's population, women. The specification of IT sector and results of presented research give the idea that in some EU countries women truly need a support in the IT sector. The support may include different forms of EU projects and programmes, or even a reform of educational process for young women and men. To avoid "breaking an open door", sometimes it is enough to identify good practices and implement them in the regional or national level. Role models are countries where informatisation is a real heart of social life: Finland, where the government guarantee access to the Internet to all citizens, or Sweden, where there is no need of census due to the fact that all required data can be found in electronic data bases. It is extremely important that women take active part in the process of informatisation of the country, that they are mindful and active users of information and new technologies. The ability of using information and processing it, computer skills and knowledge of Internet services, without a doubt, highly increase the standard of living of the whole population.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Bangemann M., w: Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań z lat 2004-2008, GUS, Warszawa 2010.
  • Dębska A., Sienkiewicz P., Kobiety w społeczeństwie informacyjnym, w: Społeczeństwo informacyjne - wizja czy rzeczywistość?, AGH Uczelniane Wydawnictwo Naukowo- Dydaktyczne, Kraków 2004.
  • eEurope, http://ec.europa.eu/information_society/eeurope/i2010/archive/eeurope/index_ en.htm.
  • Eurostat, Labour market statistics, European Commission, Luxemburg 2009.
  • Eurostat, The life of women and men in Europe. A statistical portrait, Office for Official Publications of the European Communities, Luxemburg 2008.
  • Hozer-Koćmiel M., Gender mainstreaming w ekonomii. Cz. II: Dystrybucja czasu i wartości pracy kobiet, Uniwersytet Szczeciński, IADiPG, Szczecin 2007.
  • Information Society database, http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/information_ society/data/database.
  • Raport 2 Kongresu Informatyki Polskiej, Poznań, Warszawa 1999, www.kongres.org. pl/on-line/2-gi_Kongres/Raport_P_1.html
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171331639
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.