Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 1 | 99-113
Tytuł artykułu

Peripheral staff loyalty

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
This article presents the results of research among persons employed in nine flexible forms of employment: teleworking, replacement work, tempo-rary work, seasonal work, employment under civil law agreements, contracts for a defined period of time, employment on part-time basis, in social econo-my, self-employment. The psychological variable chosen for the analysis was loyalty. The issue of loyalty, as shown in the review of literature, generates many methodological problems. Additional setback is intuitive understand-ing of the term. For this reason it was decided to measure the global loyalty rate among persons employed in flexible forms of employment. The most important results are described in the second part of the article.(author's abstract)
Rocznik
Numer
Strony
99-113
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
Bibliografia
  • Ainsworth, M. D. S. (1983). Patterns of infant - mother attachment as related to matermal care: Their early history and their contribu-tion to cintunui. W: D. Magnusson, V. Allen (red.), Human develop-ment: An interactional pespective, New York, Academic Press
  • Allen, N.J., Meyer, J.P. (1996). Affective, continuance, and normative commitment to the organization: An examination of construct valid-ity. Journal of Vocational Behavior, 49, 252-276
  • Aube, C., Rousseau, V. (2005). Team Goal Commitment and Team Effectiveness: The Role of Task Interdependence and Supportive Be-haviours. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 9(3), 189-204
  • Bańka, A. (2002a). Psychologia pracy. W: J. Strelau (red.), Psycholo-gia. Podręcznik akademicki. Tom 3. Jednostka w społeczeństwie i ele-menty psychologii stosowanej, (s.283-320). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
  • Bańka, A. (2002b). Społeczna psychologia środowiskowa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR
  • Becker, H.S. (1960). Notes on the concept of commitment. American Journal of Sociology, 66, 32-42
  • Borkowski, J., Dyrda, M., Kanarski, L., Rokicki, B. (2000). Słownik terminów z zakresu psychologii dowodzenia i zarządzania. Warszawa: Akademia Obrony Narodowej Instytut Nauk Humanistycznych
  • Bowlby, J. (1978). Uwagi o kontekście historycznym teorii przywiązania. W: R. Zazzo (red.). Przywiązanie. Warszawa: PWN
  • Bugdol, M. (2008). Zaangażowanie pracowników a doskonalenie jakości. W: T. Borys, P. Rogala (red.), Zarządzanie personelem jako kryterium doskonałości. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu (nr 31, s. 357). Wrocław
  • Cohen, A. (1993). Work commitment in relation to withdrawal in-tention and union effectiveness. Journal of Business Research, 26, 75-90
  • Dick, A.S., Basu, K. (1994). Customer loyalty: toward an integrated conceptual framework. Journal of the Academy of Marketing Science, 22, 99-113
  • Friedman, L., Haevey, R. J. (1986). Factors of Union Commitment: The Case for a Lower Dimensionality, Journey of Applied Psychology, Vol. 86, No. 4, 585-598
  • Fullager, C. (1986). A Factor Analytic Study on the Validity of a Union Commitment Scale. Journal of Applied Psychology, 71(1), 129-136
  • Gill, R. (2011). Using Storytelling to Maintain Employee Loyalty during Change. International Journal of Business and Social Science, 2(15), 25
  • Hill, N., Alexander, J. (2003). Pomiar satysfakcji i lojalności klientów. Kraków: Oficyna Ekonomiczna
  • Hirschman, A. O. (1995), Lojalność, krytyka, rozstanie. Reakcja na kryzys państwa, organizacji i przedsiębiorstwa, Warszawa, Wydawnictwo Znak
  • Konieczko, A. (2006a). Elastyczność zatrudnienia w kontekście kształtowania lojalności pracowniczej. W: J. Skalik (red.), Zmiana warunkiem sukcesu: dynamika zmian w organizacji - ewolucja czy rewolucja (s. 265-271). Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu nr 1141. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej
  • Konieczko, A. (2006b). Lojalność pracownicza w organizacjach międzynarodowych - studium przypadku. W: T. Listwan, S.A. Witkowski (red.), Sukces w zarządzaniu kadrami, kapitał ludzki w organizacjach międzynarodowych (s. 119-128). Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej
  • Li, X. R., Petrick, J.F. (2010). Towards an Integrative Model of Loyalty Formatio: The Role of Quality and Value. Leisure Sciences, 32, 201-221
  • Morrow, P.C. (1993). The theory and measurement of work commit-ment. Greenwich, CT: JAI Press
  • Narra, V. (2009). Ergonomics: a key differentiator to employee loyalty. Journal of Management Research, 8(9), 67-78
  • Olivier, R.L. (1999). Whence Consumer Loyalty? Journal of Marketing, 63, 33-44
  • Olson-Buchaman, J.B., Boswell, W.R. (2002). The role of Employee Loyalty and Formality in Voicing Discontent. Journal of Applied Psychology, 87(6), 1167-1174
  • Porter, L.W., Smith, F.J. (1970). The etiology of organizational commitment: A longitudinal study of the initial stages of employee-organizational reaction. Unpublished manuscript, Graduate School of Administration, University of California Testing an Integrative Framework. Psychological Bulletin, 131(2), 241-259
  • Rosmus, R. (2012). Lojalność osób przedsiębiorczych. Postawa czy taktyka. W: Z. Ratajczak (red.), Przedsiębiorczość - źródła i uwarunkowania psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Difin
  • Rudawska, E. (2005). Lojalność klientów. Warszawa: PWE
  • Šmid, W. (2000). Leksykon menedżera. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu
  • Soylu S. (2011). Creating a Family or Loyalty-Based Framework: The Effects of Paternalistic Leadership on Workpace Bullying, Journal of Business Ethics, 99(1), 217-231
  • Urban, W., Siemieniako, D. (2008). Lojalność klientów. Modele, motywacja i pomiar. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach
  • Valenzuela, L.M., Mulki, J.P., Jaramillo, J.F. (2010). Impact of Customer Orientation, Inducements and Ethics on Loyalty to the Firm: Customers' Perspective. Journal of Business Ethics, 93, 277-291
  • Van Vugt, M., Hart, C.M. (2004). Social Identity as Social Glue: The Origins of Group Loyalty. Journal of Personality and Social Psychology, 86(4), 585-598
  • Wojciszke, B. (2002). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171331215
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.