Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 43 Współczesne problemy rozwoju transportu zrównoważonego | 19-28
Tytuł artykułu

Znaczenie żeglugi morskiej bliskiego zasięgu dla zrównoważonego rozwoju transportu

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Importance of Short Sea Shipping for a Sustainable Transport
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest pokazanie problemów żeglugi morskiej bliskiego zasięgu w świetle ograniczeń wynikających z idei zrównoważonego rozwoju transportu. (fragment tekstu)
EN
The idea of sustainable transport has become an important part of European Union policy. Strong emphasis is placed on the development of the environmentally friendly modes of transport. Therefore, short sea shipping was the focus of policy makers in the context of the European solving transport problems, especially with regard to the implementation of sustainable development. The development of short sea shipping provides an alternative to road transport in many European relations, thus reducing congestion and contributing to enhanced safety. However, the shipping charge related to a drastic reduction of emissions of sulfur oxides can affect its competitiveness against other modes of transport, and thus the implementation of sustainable transport objectives (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Amerini G., Sea Shipping of goods 2008, "Data in Focus. Transport" 2010, nr 26.
  • Bunker World, http://www.bunkerworld.com (dostęp: 15.06.2012).
  • COMPASS The Competitiveness of European Short-sea freight shipping compared with road and rail transport. Final report, European Commission DG Environment, Transport & Mobility, Leuven 2010.
  • Danish Shipping Statistics - May 2011, Danish Shipowners Association, Copenhagen 2011.
  • Energy, Transport and Environment Indicators, 2011 edition, Eurostat, European Commission, Luxembourg 2011.
  • EU Transport in Figures. Statistical Pocketbook 2012, Eurostat, European Commission, Luxemburg 2012.
  • Greener shipping in the Baltic Sea, DNV, Hovik, June 2010.
  • Klopott M., Zielona Żegluga na Bałtyku - wyzwania prośrodowiskowe a konkurencyjność żeglugi, "Logistyka" 2011, nr 6, http://www.czasopismologistyka.pl (dostęp: 15.06.2012).
  • Lund V., The Netherlands emerged as the largest maritime freight country in the EU. Maritime ports freight and passenger statistics 2010, "Statistics in Focus. Transport" 2012, nr 12, Eurostat.
  • Maritime transport statistics - short sea shipping of goods, Eurostat, http://epp.eurostat.ec.europa. eu (dostęp: 05.01.2012).
  • Proposal for a regulation of the European Parliament and of the Council on the granting of Community financial assistance to improve the environmental performance of the freight transport system, Commission of the European Communities, Brussels 04.02.2002, COM(2002)54 final.
  • Skala-Poźniak A., Ocena zaawansowania procesu równoważenia rozwoju transportu w Unii Europejskiej, "Problemy Ekonomiki Transportu" 2005, nr 1-2.
  • White Paper. Roadmap to a single European transport area - Towards a competitive and resource efficient transport system, European Commission, Brussels 28.03.2011, COM(2011) 144 final.
  • Wojewódzka-Król K., Rolbiecki R., Rydzkowski R., Transport wodny śródlądowy, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2007.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171318897
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.