Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 42 Modelowanie procesów i systemów logistycznych. cz.11 | 47-63
Tytuł artykułu

Koncepcja krajowych kompetencji logistycznych: prawda czy fałsz?

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Concept of National Logistics Competence: True or False
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Po raz kolejny sprawność procesów logistycznych i funkcjonowanie łańcuchów dostaw okazały się trudnym polem do pomiaru, znacznie bardziej skomplikowanym niż np. działalność produkcyjna czy handlowa. Przeprowadzone badanie dowiodło, że postawiona hipoteza na temat znacznych różnic w tym zakresie pomiędzy regionami była prawidłowa. Z tego względu, w świetle znacznych różnic sprawności logistyki w różnych regionach tych samych krajów i gospodarek narodowych, można zakwestionować koncepcję ogólnych krajowych kompetencji logistycznych. Tak więc odpowiedź na pierwsze postawione pytanie badawcze w pewnym stopniu zaprzecza koncepcji krajowych kompetencji logistycznych i wskazuje, że Logistics Performance Index nie reprezentuje tych kompetencji z dostateczną precyzją. Przeprowadzone badania cechują się pewnymi ograniczeniami wynikającymi z trudności oceny wiarygodności odpowiedzi udzielonych przez respondentów wszystkich ankiet wykorzystanych w badaniu. Stwierdzone różnice sprawności procesów logistycznych mogły wynikać z powodu niezamierzonego błędu wskutek subiektywnego czynnika, jakim jest postrzeganie rzeczywistości przez respondentów. Tak więc wykorzystywanie percepcji respondentów do profesjonalnego systemu benchmarkingu takiego jak LPI wydaje się nieco problematyczne, gdyż zwiększa to wpływ mniej obiektywnych czynników na wartość międzynarodowego wskaźnika funkcjonowania procesów logistycznych (Logistics Performance Index). W ten sposób uzyskano odpowiedź na drugie pytanie badawcze, kwestionującą uprawnienia decydentów gospodarczych do wysuwania ogólnych wniosków na podstawie zagregowanych wartości wskaźnika LPI dla danego kraju (gospodarki narodowej), prezentowanej na portalu internetowym Banku Światowego. Jest to równoznaczne z potrzebą stosowania bardziej "obiektywnych" metod pomiaru sprawności logistycznej w różnych gospodarkach w poszczególnych krajach. Być może badania takie powinny iść w kierunku bardziej klasycznych technik wykorzystywania danych statystycznych i szeregów czasowych (np. relacja wartości dodanej do poziomu zapasów w gospodarce, analiza regresji pomiędzy różnymi miarami operacji logistycznych i niektórymi wskaźnikami makroekonomicznymi itp.), zaś stosowanie "subiektywnych" danych pozyskanych w wyniku ankietowania powinno być ograniczone jedynie do bliższej interpretacji twardych faktów ekonomicznych. Dodatkowo badania przedstawione w niniejszym opracowaniu wskazują, że poziom kosztów logistycznych nie wykazuje jednakowej wartości dla całego kraju. Koszty logistyczne mogą różnić się w zasadniczy sposób pomiędzy regionami. Biorąc pod uwagę poważne problemy metodologiczne, związane z obliczaniem tych kosztów, wskazuje się na to, że wyłączenie ich z analizy LPI było słuszną decyzją twórców tej metody. (fragment tekstu)
EN
International comparisons of logistics performance were always difficult, mainly due to unclear concepts of what to measure, full set of data hard to be obtained and methodological problems of data aggregation. Often all kinds of surveys were used to collect information on companies' performance and the cost of logistics operations. In order to highlight national logistics competence a concept of the Logistics Performance Index was created with the purpose to illustrate differences of logistics operations in various countries. The paper questions the general concept of national logistics competencies in the light of significant differences of logistics performance in various regions of the same country. It also indicates that using international surveys based on examination of perceptions for a professional benchmarking system like LPI seems to be somewhat problematic. The paper suggests the use of more "objective" methods of measuring logistics efficiency in different regions of various countries. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
Bibliografia
  • Arvis J.F., Mustra M.A., Panzer J., Ojala L., Naula T., Connecting the Compete - Trade Logistics in the Global Economy: the Logistics Performance Index and Its Indicators, The World Bank 2007, www.worldbank.org.
  • Beamon B.M., Measuring Supply Chain Performance, "International Journal of Operations and Production Management" 1999, vol. 19, no. 3.
  • Blumberg D.F., Strategic Benchmarking of Service and Logistics Support Operations, "Journal of Business Logistics" 1994, vol. 15, no. 2.
  • Bowersox D.J., Closs D.J., Stank T.P., 21st Century Logistics: Making Supply Chain Integration a Reality, Council of Logistics Management, Chicago 1999.
  • Chow G., Heaver T.D. Henriksson L.E., Logistics Performance: Definition and Measurement, "International Journal of Physical Distribution & Logistics Management" 1994, vol. 24, no. 1.
  • Fawcett S.E., Cooper M.B., Logistics Performance Measurement and Customer Success, "Industrial Marketing Management" 1998, vol. 27, no. 4.
  • Gilmour P., Benchmarking Supply Chain Operations, "International Journal of Physical Distribution & Logistics Management" 1999, vol. 29, no. 4.
  • Gunasekaran A., Patel C., Tirtiroglu E., Performance Measures and Metrics in a Supply Chain Environment, "International Journal of Operations and Production Management" 2001, vol. 21, no. 1/2.
  • Gunasekaran A., Patel C., McGaughey R.E., A Framework for Supply Chain Performance Measurement, "International Journal of Production Economics" 2004, vol. 87, no. 3.
  • Kersten W., Boger M., Schroder M., Singer C., Developing Regions Through Spatial Planning, Logistics & ICT Competence - Final Report, LogOn Baltic, Turku School of Economics, Turku 2007.
  • Kisperska-Moroń D., Benchmarking jako narzędzie zarządzania logistycznego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2000.
  • Kisperska-Moroń D., Płaczek E., Piniecki R., Świerczek A., Pomiar funkcjonowania łańcuchów dostaw, (Measurement of Supply Chain Performance), Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2006.
  • Kron E., Prause G., Aggregated ICT Survey Report, LogOn Baltic, Turku School of Economics, Turku 2007.
  • Lai K.H., Cheng T.C.E., Supply Chain Performance in Transport Logistics: an Assessment by Service Providers, "International Journal of Logistics Research and Applications" 2003, vol. 6, no. 3.
  • Lambert D.M., Pohlen T.L., Supply Chain Metrics, "International Journal of Logistics Management" 2001, vol. 12, no. 1.
  • van Landeghem R., Persoons K., Benchmarking of Logistical Operations Based on a Causal Model, "Journal of Operations and Production Management" 2001, vol. 21, no. 1/2.
  • Morgan C., Structure, Speed and Salience: Performance Measurement in the Supply Chain, "Business Process Management Journal" 2004, vol. 10, no. 5.
  • Ojala L., Solakivi T., Hälinen H.M., Lorentz H., Hoffmann T., State of Logistics in the Baltic Sea Region. Survey results from eight countries, LogOn Baltic, Turku School of Economics, Turku 2007.
  • Ojala L., Solakivi T., Hälinen H.M., Lorentz H., Hoffmann T., State of Logistics in the Baltic Sea Region, LogOn Baltic 2007, www.logonbaltic.info.
  • Ojala L., Solakivi T., International Logistics Survey", Paper presented at the CSCMP's Annual Global Conference, 20-23 September 2009, Chicago, Illinois.
  • Ramos M.M., Change in the Logistics Management Style Through Performance Indicators: A Case Study, "International Journal of Logistics: Research and Applications" 2004, vol. 7, no. 4, December.
  • Rodrigues A.M., Bowersox D.J., Calantone R.J., Estimation of Global and National Logistics Expenditures: 2002 Data Update, "Journal of Business Logistics" 2005, vol. 26, no. 2.
  • Rolstadas A., Performance Management. A Business Process Benchmarking Approach, Chapman & Hall, London 1995.
  • Schramm-Klein H., Morschett D., The Relationship Between Marketing Performance, Logistics Performance and Company Performance for Retail Companies, "International Review of Retail, Distribution and Consumer Research" 2006, vol. 16, no. 2.
  • Stewart G., Supply Chain Performance Benchmarking Study Reveals Keys to Supply Chain Excellence, "Logistics Information Management" 1995, vol. 8, Issue 2.
  • Takalokastari M., Expert Interviews Consolidated Report. Summary of LogOn Baltic interviews conducted in seven regions of the Baltic Sea Region, LogOn Baltic, Turku School of Economics, Turku 2007.
  • Toyli J., Hakkinen L, Ojala L., Naula T., Logistics and Financial Performance: An Analysis of 424 Finnish small and medium-sized enterprises, "International Journal of Physical Distribution and Logistics Management" 2008, vol. 38 no. 1.
  • van Weele A.J., Purchasing Management. Analysis, Planning and Practice, Chapman and Hall, London 2002.
  • www.worldbank.org
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171318207
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.